• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Mikołajki

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#1
Dzień dobry po długiej przerwie :)

Kiedyś budowałem w mieszkaniu makietę która była opisana w wątku Makieta składana na ścianę. Jednak już tam nie mieszkam i makieta nie będzie rozwijana. Jej materiały częściowo wykorzystam.

Brakuje mi tej dłubaniny, więc teraz planuję coś nowego. Również w mieszkaniu, ale nie montowane na ścianie tylko na własnych skrzynkach. Na razie planowana część obejmuje trzy skrzynki o łącznych wymiarach 3m x 1m.

Poniżej pierwszy, wstępny plan układu. Obejmuje czterotorową stację z peronem długości 170cm i budynkiem dworca. Z racji oszczędności miejsca, na głowicach nie ma pełnego trapezu. W konsekwencji tor nr 1 (ten na dole) jest torem jednokierunkowym ale wydaje mi się że nie będzie to bardzo przeszkadzało w zabawie. Ze stacji wychodzi szlak dwutorowy, który zakręca i w górnej części obrazka jest w tunelu obniżonym o 4cm. Schowałem ten szlak, żeby teren nie był zdominowany torami, choć zastanawiam się też nad poprowadzeniem go na powierzchni. Składy jadące szlakiem też są ciekawe. :niepewny:
Po prawej stronie będzie dalsza część szlaku z pętlą, ale to będzie planowane w kolejnym etapie. Na makiecie zaplanowałem lokomotywownię dwustanowiskową oraz dwa tory bocznicy kolejowej z rampą. Zagospodarowanie pozostałej części terenu jeszcze nie zaplanowane.

wersja1.jpg

wersja1-3d.jpg


Mam też drugi wariant ze zmienionym odejściem na bocznicę towarową i małym peronem przy budynku stacji. Zaletą jest mniejszy układ torowy i dodatkowy peron.
wersja2.jpg


W tym wątku będę dokumentował planowanie a potem budowę.
Jeżeli ktoś ma ochotę coś dodać od siebie to zapraszam :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Oba układy są z grubsza OK, ale w obu dodałbym tor wyciągowy na przedłużeniu toru trzeciego od dołu. Wymaga to oczywiście zastąpienia rozjazdu zwyczajnego lewego rozjazdem krzyżowym podwójnym. Poza tym w torze głównym zasadniczym (przedłużenie toru szlakowego) rozjazd krzyżowy pojedynczy po prawej stronie powinien być odwrócony, bo teraz od prawej strony nie da się wjechać na tor główny dodatkowy i tory boczne. A najlepiej byłoby oba rozjazdy krzyżowe pojedyncze zamienić na podwójne. Jakie to są tory (jakiej firmy)?
 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#3
Też chciałem zapytać o to na jakich torach planujesz, ale widzę , że pytanie już padło :)
Z czego wynika to przesunięcie pierwszej skrzynki względem pozostałych dwóch?

No i jeszcze jedna kwestia - jeśli planujesz możliwość rozłączania tych skrzynek to zwrotnica nie powinna znajdować się
na połączeniu takich dwóch elementów.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#5
Dziękuję za uwagi.
(...) ale w obu dodałbym tor wyciągowy na przedłużeniu toru trzeciego od dołu.
Jaka powinna być długość tego toru? Pewnie najlepiej taka jak długość toru na bocznicy?

A najlepiej byłoby oba rozjazdy krzyżowe pojedyncze zamienić na podwójne. Jakie to są tory (jakiej firmy)?
Tam będą rozjazdy podwójne, zmienię to na projekcie. Tory Roco Line z wyjątkiem dwóch rozjazdów krótkich Tillig Elite w części bocznicowej, które już po prostu mam. I jedna zwrotnica W3 PIKO, którą też mam.

Z czego wynika to przesunięcie pierwszej skrzynki względem pozostałych dwóch?
No i jeszcze jedna kwestia - jeśli planujesz możliwość rozłączania tych skrzynek to zwrotnica nie powinna znajdować się
na połączeniu takich dwóch elementów.
Maksymalny wymiar skrzynki to 100cm, a chciałem te łuki zrobić w jak największych promieniach i stąd takie lekkie przesunięcie, ale może to skoryguję bo to raptem kilka cm. Rzeczywiście nie zauważyłem tej jednej zwrotnicy na połączeniu - dzięki poprawię.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#6
Długość wyciągu musi być taka, żeby zmieściła się na nim lokomotywa i tyle wagonów, ile jednocześnie ma być wstawiane/wyciągane na/z bocznicę. A praktycznie nie będzie to więcej, niż długość użyteczna (między ukresami) trzeciego od dołu toru stacji. Co do użytych rozjazdów, to trzeba pamiętać, że rozjazdy różnych firm wyglądają trochę inaczej, więc trzeba będzie te różnice jakoś zamaskować. Poza tym tory Piko A-Gleis mają szyny o wysokości 2,5 mm, podczas gdy tory Roco Line i Tillig Elite mają szyny wysokości ok. 2 mm, więc należy o tym też pamiętać.

I jeszcze jedna uwaga: to esowanie na dolnym torze przy peronie warto trochę złagodzić.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#7
Przerobiłem wariant 1. Tereny manewrowe mają teraz jeden punkt styku z resztą stacji, co wygląda lepiej i jest chyba bardziej praktyczne. Teraz tor wyciągowy zrobić na wysokości którego toru od dołu (3, 4 czy 5)? Przy torze 5 przydałoby się żeberko, ale jeżeli będzie wyciągowy to on będzie pełnił tę funkcję
wersja1a.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#8
Tereny manewrowe mają teraz jeden punkt styku z resztą stacji, co wygląda lepiej i jest chyba bardziej praktyczne.
To zależy od tego, czyje są te tory. Jeżeli zarówno lokomotywownia i tory ładunkowe należą do jednej firmy, albo wszystko jest w zarządzie PKP, a tory ładunkowe są torami ogólnymi. Jeżeli lokomotywownia jest PKP, ale trzy tory ładunkowe są tzw. prywatne (tzn. nie PKP, niezależnie od formy własności), to tak nie powinno być, należy wyznaczyć jeden punkt połączenia torów zakładowych z torami PKP, np. tak, jak niżej (wersja 1b). Jeżeli kolega @zember koniecznie chciałby wykorzystać ten rozjazd podwójny Piko, to proponuję małą korektę. Wyjdzie nawet lepiej, bo jak już jest hala lokomotywowni, to przydałby się jakiś tor pomocniczy - wersja 1c. W obu wersjach tę bocznicę można jeszcze trochę bardziej przekrzywić, żeby jej tory nie były równoległe do torów lokomotywowni. W miejscu strzałki w realu powinna być wykolejnica. A wyciąg zawsze na przedłużeniu toru 4, bo służy on także manewrów w obrębie stacji (np. przestawienie taboru z toru 4 na 6 (lub odwrotnie).

A przy okazji, dlaczego jest takie rozszerzenie torów na końcu łuku po lewej stronie i potem taki S przed tunelem? Nie wygląda to dobrze.

Wersja 1b:

wersja1b.jpg


Wersja 1c:

wersja1c.jpg
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#10
Dzięki @maramamare tuż przed Świętami dotarły do mnie elementy pierwszej skrzynki. Fajnie uczucie, zobaczyć w realu wycięty projekt który rysowało się po nocach :)

IMG_20201223_164917.jpg


A teraz trzeba te puzzle złożyć do tej postaci:

skrzynka-1.jpg


W ten sposób nieśmiało wchodzimy w fazę realizacji.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#12
Dopracowałem układ torowy na trzech pierwszych skrzynkach. Tory szlakowe i stacyjne Roco Line, a tory bocznicy i lokomotywowni PIKO. Wyjątkiem są dwie zwrotnice Tiilig Ellite ukryte w tunelu.
mikolajki-v1.jpg