• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Mijanka. Tory stacyjne. Długość, proporcje.

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#21
Wydaje mi się, że koledze Przemo chodziło o to, że takie wąskie perony jednokrawędziowe mają nieczynną krawędź nisko i łatwo na nią wejść z toru. Jeżeli peron ma obie krawędzie czynne, są one nieco wyższe i trochę trudniej jest z takiego peronu zejść z toru (lub na niego wejść) i dlatego podróżni mieliby iść peronem aż do legalnego przejścia przez tory. Dla mnie to tłumaczenie jest mocno naciągane, bo tak wąskie perony i tak zwykle są bardzo niskie, więc zaznaczona krawędź nie stanowi większej przeszkody. Być może były takie teoretyczne założenia, ale praktyka chyba ich nie potwierdza.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#22
Początek moich zmagań z budową czegokolwiek zbliża się dużymi krokami. Zastanawiam się jeszcze nad zmniejszeniem tego "projektu zero". Myślę sobie o mikro-mijance, gdzie byłby tylko jeden peron jedno krawędziowy przy torze główny zasadniczym. Znacie przykłady takich "mikro-mijanek" ?:)
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#26
Nie występują takie sytuacje, że jest linia jednotorowa, peron jednokrawędziowy i obok tor dodatkowy do mijania i wyprzedzania pociągów ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#27
Raczej nie powinny, choć nie mogę wykluczyć, że gdzieś się zdarzyła taka sytuacja. Tak, jak napisał kolega @Zdrada69, gdyby była tylko jedna krawędź peronowa, wyłącznie przy torze głównym zasadniczym, nie dość, że nie mogłyby się minąć dwa pociągi osobowe (mające planowe zatrzymanie), to w razie potrzeby minięcia (wyprzedzenia lub krzyżowania) pociągu osobowego przez pociąg pospieszny (bez zatrzymania) lub przez pociąg towarowy, pociągi te musiałyby jechać torem głównym dodatkowym, co powoduje konieczność zmniejszenia prędkości. Normalnie, w takiej sytuacji, pociąg osobowy (mający planowe zatrzymanie) byłby przyjęty na tor główny dodatkowy, a pociąg jadący bez zatrzymania przejechałby torem głównym zasadniczym bez zmniejszania prędkości.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#28
Raczej nie powinny, choć nie mogę wykluczyć, że gdzieś się zdarzyła taka sytuacja. Tak, jak napisał kolega @Zdrada69, gdyby była tylko jedna krawędź peronowa, wyłącznie przy torze głównym zasadniczym, nie dość, że nie mogłyby się minąć dwa pociągi osobowe (mające planowe zatrzymanie), to w razie potrzeby minięcia (wyprzedzenia lub krzyżowania) pociągu osobowego przez pociąg pospieszny (bez zatrzymania) lub przez pociąg towarowy, pociągi te musiałyby jechać torem głównym dodatkowym, co powoduje konieczność zmniejszenia prędkości. Normalnie, w takiej sytuacji, pociąg osobowy (mający planowe zatrzymanie) byłby przyjęty na tor główny dodatkowy, a pociąg jadący bez zatrzymania przejechałby torem głównym zasadniczym bez zmniejszania prędkości.
Tak, krzyżowanie się pociągów mających planowe zatrzymanie na stacji nie było by możliwe w omawianej sytuacji. Jednak nie musi być takiej możliwości. Wszak są mijanki bez żadnych krawędzi peronowych...
Co do wyprzedzania przez pociąg pospieszny przez tor główny dodatkowy...to może zamienić i dać krawędź peronową przy torze głównym dodatkowym. To też wchodzi w grę. Tylko czy to ma odpowiednik w naturze?
Powiem szczerzę, że chcę mieć na tej mojej "makiecie zero" i rozjazdy i semafory świetlne, przy jak najmniejszej powierzchni.
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
689 38 0
#29
Na l.k. 357 są po remontach krókie tory. Niestety nie znalazłem długości. Na semaforku są schematy, ale bez długości torów. Ale taka Szreniawa np. ma peron 130 m. Po proporcjach wygląda, że tory mają po około 200 - 250 m.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#31
Co do wyprzedzania przez pociąg pospieszny przez tor główny dodatkowy...to może zamienić i dać krawędź peronową przy torze głównym dodatkowym. To też wchodzi w grę.
Też nie bardzo, bo wtedy zawsze pociąg mający planowe zatrzymanie musi zjechać na tor główny dodatkowy, nawet, jeżeli nie ma potrzeby krzyżowania czy wyprzedzania. A dlaczego nie można dać krawędzi peronowych przy obu torach? Nie zwiększy to specjalnie ani szerokości, ani długości stacji. Peron między torami można zrobić wąski, jednokrawędziowy, jak dawniej często bywało. Wprawdzie wtedy przy mijaniu się dwóch pociągów na takim peronie nie może być podróżnych, ale to "załatwia się" odpowiednimi postanowieniami regulaminu stacji i rozkładem jazdy. Ale oczywiście lepiej jest dać szerszy peron wyspowy dwukrawędziowy, co też aż tak bardzo nie zwiększy szerokości makiety.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#32
Właśnie chodzi o długość makiety, mniej o jej szerokość. Ale zdaje się, że rozwiązanie z dwoma jednokrawędziowymi peronami jest optymalne. Dodatkowo można zrobić np. jeden peron po staremu, to jest z płyt chodnikowych, a drugi po modernizacji.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#33
Tak jeszcze w nawiązaniu do tematu. Znalazłem na "Semaforku" stację Brzustów. Jest to właśnie mijanka z jedną krawędzią peronową.
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Brzustów
Nie rozumiem jednak czemu w opisie znajduje się informacja, że nie ma możliwości mijania się dwóch składów pasażerskich. Ale przecież mogą się minąć tylko nie obydwa się mogą zatrzymać.
Druga rzecz. Dlaczego tak dziwacznie są ustawione semafory wyjazdowe. Dlaczego w połowie peronu ?
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
689 38 0
#34
Nie rozumiem jednak czemu w opisie znajduje się informacja, że nie ma możliwości mijania się dwóch składów pasażerskich. Ale przecież mogą się minąć...
Autorowi prwnie chodzilo o to, że oba nie mogą się minąć z zatrzymaniem. Druga sprawa to urządzenia srk, choć w tym przypadku napędy zwrotnicowe są ekektryczne to pewnie mają kontrolę położenia zarówno w "+" jak i w "-". Bo w urzadzenuach mechanicznych mogło się zdarzyć, że zwrotnice nie były ryglowane co jest konieczne w przypadku jazd pociągów pasażerskich nawet bez zatrzymania.

Dlaczego tak dziwacznie są ustawione semafory wyjazdowe. Dlaczego w połowie peronu ?
Bo peron sięga aż do rozjazdu. A za semaforem musi być zachowana droga ochronna w torze głównym 100 m, w glównym dodatkowym 50 m.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#35
czemu w opisie znajduje się informacja, że nie ma możliwości mijania się dwóch składów pasażerskich. Ale przecież mogą się minąć tylko nie obydwa się mogą zatrzymać.
Teoretycznie mogą, ale wtedy pociąg, przejeżdżający bez zatrzymania musiałby jechać torem dodatkowym z prędkością 40 km/h, co jest niezgodne z wszelkimi zasadami. Pociąg zatrzymany powinien być sprowadzony na tor dodatkowy, a pociąg jadący bez zatrzymania powinien być przepuszczony po torze głównym zasadniczym bez zmniejszania prędkości. Chyba już o tym pisałem... ;)
Dlaczego tak dziwacznie są ustawione semafory wyjazdowe. Dlaczego w połowie peronu ?
Na to odpowiedział już kolega @Piter75, a ja dodam, że to raczej perony są dziwacznie zlokalizowane.
konieczne w przypadku jazd pociągów pasażerskich nawet bez zatrzymania
Powiedziałbym, że tym bardziej przy przejeździe bez zatrzymania, bo wtedy jazda jest z pełną prędkością. Zgodnie z obecnymi przepisami, ryglowanie przy napędach mechanicznych jest konieczne przy przejeździe pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 40 km/h.
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
689 38 0
#37
Andrzej Harassek napisał(a):
Powiedziałbym, że tym bardziej przy przejeździe bez zatrzymania, bo wtedy jazda jest z pełną prędkością. Zgodnie z obecnymi przepisami, ryglowanie przy napędach mechanicznych jest konieczne przy przejeździe pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 40 km/h.
Tak, chodziło mi o jazdę prosto.
Instrukcja Ie4 faktycznie mówi o pociągach pasażerskich powyżej 40 km/h, ale stare urządzenia są wg dawnych wytycznych, a te mówiły, że ryglowane są zwrotnice dla jazd wszystkich poc. pasażerskich, a towarowych z 40 lub więcej km/h. I tak jest zbudowane 100% urządzeń mechanicznych na których pracowałem i pracuję. I pewnie z tego faktu wynika zapis o braku możliwości krzyżowania poc. pasażerskich, bo RTPR stanowi, że tor główny dodatkowy jest tylko dla poc towarowych. Choć w przypadku urzadzeń komputetowych napędy na 100% muszą mieć kontrolę położenia dla obu kierunków.
Czy nowe mechaniczne się jeszcze gdzieś buduje?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#38
Choć w przypadku urzadzeń komputetowych napędy na 100% muszą mieć kontrolę położenia dla obu kierunków.
Czy nowe mechaniczne się jeszcze gdzieś buduje?
Już w urządzeniach przekaźnikowych, których wprowadzanie na PKP zaczęło się już na przełomie lat 1950. i 60. napędy musiały mieć kontrolę położenia iglic. A nowych urządzeń mechanicznych nie buduje się już od dawna (poza prostymi układami z zamkami kluczowymi na prowizorycznych posterunkach).
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#39
Jeszcze jedno pytanie, bo zdecydowałem się ostatecznie na mijankę z dwoma krawędziami (jedne stary, drugi po modernizacji), po zewnętrznych stronach torów.
Jaka jest minimalna odległość pomiędzy osiami torów w przypadku mijanek z takim wariantem peronów? Czy standardowa, czy jednak przepisowo poszerzona ?
 

Podobne wątki