• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Mijanka. Tory stacyjne. Długość, proporcje.

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
972 236 104
#1
Koledzy i Koleżanki, nadchodzi powoli czas, gdy w końcu, prócz kupowania kolejnych modeli, przystąpię do jakiejś budowy. Tak jak wszyscy tutaj radzą zacznę od prostego układy torowego, a mianowicie mijanka z przystankiem osobowym.
Ale...
Tak jak skrupulatnie buduję realne składy pociągów i zwracam uwagę nawet na najmniejsze szczegóły dotyczące różnic w poszczególnych typach wagonów tak samo niedopuszczalne jest dla mnie, aby to po czym potem te składy będą jeździć przypominało karykaturę, a nie prawdziwe układy torowe. Swego czasu zwrócił moją uwagę wpis kolegi @Andrzej Harassek i go sobie nawet zapisałem "na potem" ;). Też uważam, że proporcje są bardzo ważne, jeśli chodzi o wrażenie, że ma się do czynienia z makietą kolei czy makietą kolejki.
Dlatego...
Nie wyobrażam sobie, abym mógł użyć innych rozjazdów niż te, które posiadają taką geometrię jak prawdziwe, czyli np. EW6 firmy Tillig. No i tu dochodzimy do tych proporcji...Przejrzałem masę mijanek z przystankiem osobowym i generalnie 600-700 metrów torów stacyjnych to norma.
Z tego powodu...
prośba do Was. Czy znane są Wam posterunki j/w, gdzie pomiędzy głowicami będzie 250-350 metrów? Jeśli raczej takowych się nie buduje, to czy 250-350 cm pomiędzy rozjazdami (takimi jak wskazałem) będzie zaburzeniem proporcji czy nie. Czy to będzie realistyczny układ torowy ?

Z góry dziękuję z pomoc:)


To wbrew pozorom bardzo niedużo. Jeżeli jeden rozjazd ma 40 cm długości, to ... Zawsze powtarzam, że ważne są proporcje. Jeżeli tor stacyjny ma w realu 600 m długości użytecznej, czyli w skali prawie 7 metrów, a w modelu robimy 2,5 m (co i tak jest dość długim torem na makiecie), to nie należy stosować rozjazdów w pełnej, skalowej długości, bo wygląda to karykaturalnie. Przykład makiety Leszka Lewińskiego jest tu bardzo dobry, ale nie tylko jego makiety są tak zrobione.
 
Reakcje
25 4 1
#2
Stacja Czarnków wchodzi nieco ponad 20 węglarek więc to max 400m. Szukałem innych posterunków na tej linii ale wiēkszość już rozebrana. Trzeba by się za jakimiś kleinbahnami i innego tego typu prywatnymi kolejami rozejrzeć ale z tego co mi wiadomo to nic do dnia dzisiejszego nie przetrwało, a to co się zachowało polikwidowalo mijanki badz tory wydlużylo. Pozostała Warszawska WKD tu na pewno tory stacyjne nie przekraczają 300m.
 

t_domagalski

Aktywny użytkownik
Reakcje
472 11 9
#3
Przejrzałem masę mijanek z przystankiem osobowym i generalnie 600-700 metrów torów stacyjnych to norma.
Bez problemu znajdziesz stacje z przystankami, które mają po 450m wraz z głowicami. Tylko trzeba ich szukać na liniach lokalnych, zlokalizowanych w trudniejszych warunkach geograficznych, najlepiej takich z rodowodem sięgającym przełomu XIX i XX w.. Żeby nie być gołosłownym - Polanica Zdrój, Jastarnia, Szklarska Poręba Dolna, Lądek Zdrój.
Jak taką stację skrócisz w modelu nawet do 4-4,5m to nie zaburzysz jakoś szczególnie jej proporcji. Skrót liniowy będzie wtedy rzędu 14-29%.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
972 236 104
#4
Tak, tylko to będzie poligon doświadczalny dla mnie. Dlatego układ torowy jaki chcę zawrzeć do minimum mijanka, a maksimum...mijanka ;).
Tak, 450m się znajdzie w naturze. Jednak nie chcę aby to był zbyt duży projekt (lecz jednocześnie realistyczny) i te 300m pomiędzy głowicami to było by optymalne :).
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
4.328 39 0
#6
Jeśli nie szukasz możliwości przejazdu w dwie strony to super ciekawa jest Trzebnica - od rozjazdy na wjeździe do końca stacji 300 metrów - po drodze wiadukt budynek stacyjny obrotnica, waga wagonowa, szopa i magazyn plus jeszcze drobiazgi typu toaleta.
Zatom Stary (linia Szamotuły - Międzychód) - zmieścisz w 350 m. Binino na tej samej stacji - 400 metrów - dawno temu 3 tory były... (Dla tej stacji mam dostęp do planu - ale już z czasu kiedy jeden tor był rozebrany). Ciekawe ale dłuższe Wierzbno - tam tory w 3 strony - do Międzychodu, Międzyrzecza i Skwierzyny - ok 500 m, w tym przejazd kolejowy w drodze krajowej...
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
972 236 104
#7
Też jeszcze poszperałem. Ustroń Polana :D. Od ukresu do ukresu około 320 metrów (y). Swoją drogę ciekawe jak będzie wyglądać ta stacja po planowanym remoncie tej linii ?
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
446 102 2
#8
Tak jak skrupulatnie buduję realne składy pociągów i zwracam uwagę nawet na najmniejsze szczegóły dotyczące różnic w poszczególnych typach wagonów tak samo niedopuszczalne jest dla mnie, aby to po czym potem te składy będą jeździć przypominało karykaturę, a nie prawdziwe układy torowe.
Przecierałem oczy ze zdumienia, czytając resztę wpisu.

Kolega Andrzej Harassek napisał też w 2017 roku, cyt. "Jeżeli skracamy znacznie tory, to moim zdaniem lepiej jest też stosować mniej realistyczne, skrócone rozjazdy.' Ciągle uważam, że nie wie o czy pisze. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.886 142 20
#9
Kolega Andrzej Harassek napisał też w 2017 roku, cyt. "Jeżeli skracamy znacznie tory, to moim zdaniem lepiej jest też stosować mniej realistyczne, skrócone rozjazdy.' Ciągle uważam, że nie wie o czy pisze.
Skoro już takie mocne słowa, to może dowiem się, o czym wtedy pisałem?
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
972 236 104
#10
Chciałbym nawiązać jeszcze do mojego własnego wpisu (#7) odnośnie możliwego, po remoncie linii, wyglądu układu torowego oraz peronów. Pewnie się dużo nie zmieni, bo to malutka stacyjka/mijanka. Myślę, że z uwagi na podobny układ jak w Szklarskiej Porębie Górnej może być tak, że z tego wyspowego peronu zrobią jak w Szklarskiej nowy, jednokrawędziowy. Pewnie jeszcze zlikwidują ten tor boczny.
Czy może coś wam się obiło o uszy lub oczy jak to ma w tym konkretnym wypadku zostać wykonane? Czy są gdzieś jakieś projekty dostępne w sieci itp. ?
 

Rozjazd

Aktywny użytkownik
Reakcje
231 3 1
#11
Przecierałem oczy ze zdumienia, czytając resztę wpisu.

Kolega Andrzej Harassek napisał też w 2017 roku, cyt. "Jeżeli skracamy znacznie tory, to moim zdaniem lepiej jest też stosować mniej realistyczne, skrócone rozjazdy.' Ciągle uważam, że nie wie o czy pisze. :)
Przepraszam, ze sie wtracam, ale Pan Andrzej chyba wie o czym pisze (i ja tez :)). Jesli moge rozjasnic, to chodzi zapewne o proporcje, gdzy skracanie dlugosci uzytecznych torow powinno isc w parze z doborem skroconych rozjazdow, tzn. w kierunku bardziej "tramwajowych".
 

Przemo_Poz

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#12
Tak, tylko to będzie poligon doświadczalny dla mnie. Dlatego układ torowy jaki chcę zawrzeć do minimum mijanka, a maksimum...mijanka ;).
Tak, 450m się znajdzie w naturze. Jednak nie chcę aby to był zbyt duży projekt (lecz jednocześnie realistyczny) i te 300m pomiędzy głowicami to było by optymalne :).
Proponuję przejrzeć układy torowe na linii 357 (stacje Szreniawa, Stęszew czy Granowo Nowotomyskie) lub linii 356 (stacje Czerwonak, Bolechowo, Murowana Goślina czy Sława Wlkp.) Są to stacje po modernizacji z dość krótkimi długościami użytecznymi torów. Ale na obu liniach długie pociągi towarowe są rzadkością. Bo stacje są przeznaczone dla mijania się głownie szt.
Nie wiem czy to dobry pomysł przekładać w skali długości torów. Np. przy dł. użytecznej w realu 350 m w skali na makiecie to 4 m
 
Reakcje
20 0 0
#13
Na wyjątkowo krótkie mijanki trafiłem na szlaku Málaga - Bobadilla, ale to już nie Polska... Tak na oko 9 wagonów osobowych , nie więcej.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
972 236 104
#14
Po dłuższej przerwie mam jeszcze jedno pytanie dotyczące stacji Ustroń Polana. Mianowicie zastanawia mnie, dlaczego peron wyspowy nie ma namalowanych linii bezpieczeństwa. Czy to jakieś przepisowe odstępstwo?
Drugie pytanie. Czy peron wyspowy na stacji Ustroń Polana posiada dwie krawędzie peronowe czy tylko jedną. Po czym można poznać, że peron wyspowy jest dwu krawędziowy ?
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Plik:Ustron_Polana4.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.886 142 20
#15
Czy peron wyspowy na stacji Ustroń Polana posiada dwie krawędzie peronowe czy tylko jedną.
Peron wyspowy na stacji Ustroń Polana ma dwie krawędzie peronowe. Na planie schematycznym zaznaczone to jest podwójną linią oznaczającą brzeg peronu. Dlaczego nie namalowano tam linii, nie wiem. Generalnie krawędź peronowa powinna mieć określoną wysokość nad główkę szyny, przy peronach jednokrawędziowych, umieszczonych między torami, dawniej często krawędź nieużywana była niższa od tej "właściwej", ale nie ma na to reguły. Czy peron jest jedno- czy dwukrawędziowy, jest zwykle skutkiem w pewnym sensie "administracyjnej" decyzji i nie zawsze można to poznać to po konstrukcji peronu. Wynika to z przyjętej technologii pracy stacji oraz z wielkości ruchu podróżnych i szerokości peronu, ale na starych stacjach często te warunki nie są zachowane.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
972 236 104
#16
To przy okazji zapytam jeszcze o sytuacje, gdy tor ujęty jest z obu stron krawędzią peronową, jak w przypadku stacji Ustroń Polana. Spotkałem się gdzieś z określeniem takiej sytuacji "układ hiszpański". Jakie są cele, założenia takiego układu?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.886 142 20
#17
Różne są zarówno przyczyny, jak i geneza takiego rozwiązania. Na stacjach, czy przystankach osobowych o dużym ruchu podróżnych (najbardziej chyba znanym przykładem jest W-wa Śródmieście) stosuje się to celowo, żeby rozdzielić pasażerów wysiadających od wsiadających i skrócić czas postoju pociągu. Na małych stacjach, zwłaszcza w Małopolsce i na Podkarpaciu (d. zabór austriacki) stacje budowano z równymi odstępami między torami i niskimi ziemnymi peronami między nimi. Nie miało to jakiegoś szczególnego celu (jak w przykładzie wyżej), taki po prostu był standard. W ramach modernizacji zastępowano ziemne perony niskim peronami z prawidłowymi krawędziami i w efekcie uzyskiwano układ z peronami po obu stronach (prawie) wszystkich torów (napisałem "prawie", bo przy torze najdalej od budynku stacji zwykle nie ma drugiego peronu, na zewnątrz torów). A określenia "układ hiszpański" nie znałem.
 

Przemo_Poz

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#18
To przy okazji zapytam jeszcze o sytuacje, gdy tor ujęty jest z obu stron krawędzią peronową, jak w przypadku stacji Ustroń Polana. Spotkałem się gdzieś z określeniem takiej sytuacji "układ hiszpański". Jakie są cele, założenia takiego układu?
Zasadniczy cel (jak w przypadku UP) to "doprowadzenie" pasażerów równym traktem do przejścia przez tor w kierunku wyjścia lub odwrotnie. W przypadku peronu z jedną krawędzią podróżni wchodzą na nią w dowolnym miejscu pokonując tor.
Drugi cel to eksploatacja - a właściwie ruch pociągów. Wg RTS na liniach jednotorowych podczas krzyzowania najpierw wjeżdża pociąg na tor "dalszy" . Podróżni wysiadają i wsiadają. Następnie wjeżdżą pociąg na tor "bliższy". Podróżni wsiadają/wysiadają i pociąg odjeżdża. Po wyjeździe pociągu z toru "bliższego" odjeżdża pociąg z toru "dalszego".
A teraz U.P. Pociąg może ( acz nie musi ) wjechać na tor "bliższy" nie tarasując drogi dojścia podróżnym na peron drugi bo w oddali jest przejście w poziomie szyn.
O układzie hiszpańskim też pierwszy raz słyszę.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki