• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Mijanka. Tory stacyjne. Długość, proporcje.

#1
Koledzy i Koleżanki, nadchodzi powoli czas, gdy w końcu, prócz kupowania kolejnych modeli, przystąpię do jakiejś budowy. Tak jak wszyscy tutaj radzą zacznę od prostego układy torowego, a mianowicie mijanka z przystankiem osobowym.
Ale...
Tak jak skrupulatnie buduję realne składy pociągów i zwracam uwagę nawet na najmniejsze szczegóły dotyczące różnic w poszczególnych typach wagonów tak samo niedopuszczalne jest dla mnie, aby to po czym potem te składy będą jeździć przypominało karykaturę, a nie prawdziwe układy torowe. Swego czasu zwrócił moją uwagę wpis kolegi @Andrzej Harassek i go sobie nawet zapisałem "na potem" ;). Też uważam, że proporcje są bardzo ważne, jeśli chodzi o wrażenie, że ma się do czynienia z makietą kolei czy makietą kolejki.
Dlatego...
Nie wyobrażam sobie, abym mógł użyć innych rozjazdów niż te, które posiadają taką geometrię jak prawdziwe, czyli np. EW6 firmy Tillig. No i tu dochodzimy do tych proporcji...Przejrzałem masę mijanek z przystankiem osobowym i generalnie 600-700 metrów torów stacyjnych to norma.
Z tego powodu...
prośba do Was. Czy znane są Wam posterunki j/w, gdzie pomiędzy głowicami będzie 250-350 metrów? Jeśli raczej takowych się nie buduje, to czy 250-350 cm pomiędzy rozjazdami (takimi jak wskazałem) będzie zaburzeniem proporcji czy nie. Czy to będzie realistyczny układ torowy ?

Z góry dziękuję z pomoc:)


To wbrew pozorom bardzo niedużo. Jeżeli jeden rozjazd ma 40 cm długości, to ... Zawsze powtarzam, że ważne są proporcje. Jeżeli tor stacyjny ma w realu 600 m długości użytecznej, czyli w skali prawie 7 metrów, a w modelu robimy 2,5 m (co i tak jest dość długim torem na makiecie), to nie należy stosować rozjazdów w pełnej, skalowej długości, bo wygląda to karykaturalnie. Przykład makiety Leszka Lewińskiego jest tu bardzo dobry, ale nie tylko jego makiety są tak zrobione.
 

1mpower

Nowy użytkownik
#2
Stacja Czarnków wchodzi nieco ponad 20 węglarek więc to max 400m. Szukałem innych posterunków na tej linii ale wiēkszość już rozebrana. Trzeba by się za jakimiś kleinbahnami i innego tego typu prywatnymi kolejami rozejrzeć ale z tego co mi wiadomo to nic do dnia dzisiejszego nie przetrwało, a to co się zachowało polikwidowalo mijanki badz tory wydlużylo. Pozostała Warszawska WKD tu na pewno tory stacyjne nie przekraczają 300m.
 

t_domagalski

Aktywny użytkownik
#3
Przejrzałem masę mijanek z przystankiem osobowym i generalnie 600-700 metrów torów stacyjnych to norma.
Bez problemu znajdziesz stacje z przystankami, które mają po 450m wraz z głowicami. Tylko trzeba ich szukać na liniach lokalnych, zlokalizowanych w trudniejszych warunkach geograficznych, najlepiej takich z rodowodem sięgającym przełomu XIX i XX w.. Żeby nie być gołosłownym - Polanica Zdrój, Jastarnia, Szklarska Poręba Dolna, Lądek Zdrój.
Jak taką stację skrócisz w modelu nawet do 4-4,5m to nie zaburzysz jakoś szczególnie jej proporcji. Skrót liniowy będzie wtedy rzędu 14-29%.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
#4
Tak, tylko to będzie poligon doświadczalny dla mnie. Dlatego układ torowy jaki chcę zawrzeć do minimum mijanka, a maksimum...mijanka ;).
Tak, 450m się znajdzie w naturze. Jednak nie chcę aby to był zbyt duży projekt (lecz jednocześnie realistyczny) i te 300m pomiędzy głowicami to było by optymalne :).
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#6
Jeśli nie szukasz możliwości przejazdu w dwie strony to super ciekawa jest Trzebnica - od rozjazdy na wjeździe do końca stacji 300 metrów - po drodze wiadukt budynek stacyjny obrotnica, waga wagonowa, szopa i magazyn plus jeszcze drobiazgi typu toaleta.
Zatom Stary (linia Szamotuły - Międzychód) - zmieścisz w 350 m. Binino na tej samej stacji - 400 metrów - dawno temu 3 tory były... (Dla tej stacji mam dostęp do planu - ale już z czasu kiedy jeden tor był rozebrany). Ciekawe ale dłuższe Wierzbno - tam tory w 3 strony - do Międzychodu, Międzyrzecza i Skwierzyny - ok 500 m, w tym przejazd kolejowy w drodze krajowej...
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
#7
Też jeszcze poszperałem. Ustroń Polana :D. Od ukresu do ukresu około 320 metrów (y). Swoją drogę ciekawe jak będzie wyglądać ta stacja po planowanym remoncie tej linii ?
 

nohab

Znany użytkownik
#8
Tak jak skrupulatnie buduję realne składy pociągów i zwracam uwagę nawet na najmniejsze szczegóły dotyczące różnic w poszczególnych typach wagonów tak samo niedopuszczalne jest dla mnie, aby to po czym potem te składy będą jeździć przypominało karykaturę, a nie prawdziwe układy torowe.
Przecierałem oczy ze zdumienia, czytając resztę wpisu.

Kolega Andrzej Harassek napisał też w 2017 roku, cyt. "Jeżeli skracamy znacznie tory, to moim zdaniem lepiej jest też stosować mniej realistyczne, skrócone rozjazdy.' Ciągle uważam, że nie wie o czy pisze. :)
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
#10
Chciałbym nawiązać jeszcze do mojego własnego wpisu (#7) odnośnie możliwego, po remoncie linii, wyglądu układu torowego oraz peronów. Pewnie się dużo nie zmieni, bo to malutka stacyjka/mijanka. Myślę, że z uwagi na podobny układ jak w Szklarskiej Porębie Górnej może być tak, że z tego wyspowego peronu zrobią jak w Szklarskiej nowy, jednokrawędziowy. Pewnie jeszcze zlikwidują ten tor boczny.
Czy może coś wam się obiło o uszy lub oczy jak to ma w tym konkretnym wypadku zostać wykonane? Czy są gdzieś jakieś projekty dostępne w sieci itp. ?
 

Rozjazd

Użytkownik
#11
Przecierałem oczy ze zdumienia, czytając resztę wpisu.

Kolega Andrzej Harassek napisał też w 2017 roku, cyt. "Jeżeli skracamy znacznie tory, to moim zdaniem lepiej jest też stosować mniej realistyczne, skrócone rozjazdy.' Ciągle uważam, że nie wie o czy pisze. :)
Przepraszam, ze sie wtracam, ale Pan Andrzej chyba wie o czym pisze (i ja tez :)). Jesli moge rozjasnic, to chodzi zapewne o proporcje, gdzy skracanie dlugosci uzytecznych torow powinno isc w parze z doborem skroconych rozjazdow, tzn. w kierunku bardziej "tramwajowych".
 

Przemo_Poz

Nowy użytkownik
#12
Tak, tylko to będzie poligon doświadczalny dla mnie. Dlatego układ torowy jaki chcę zawrzeć do minimum mijanka, a maksimum...mijanka ;).
Tak, 450m się znajdzie w naturze. Jednak nie chcę aby to był zbyt duży projekt (lecz jednocześnie realistyczny) i te 300m pomiędzy głowicami to było by optymalne :).
Proponuję przejrzeć układy torowe na linii 357 (stacje Szreniawa, Stęszew czy Granowo Nowotomyskie) lub linii 356 (stacje Czerwonak, Bolechowo, Murowana Goślina czy Sława Wlkp.) Są to stacje po modernizacji z dość krótkimi długościami użytecznymi torów. Ale na obu liniach długie pociągi towarowe są rzadkością. Bo stacje są przeznaczone dla mijania się głownie szt.
Nie wiem czy to dobry pomysł przekładać w skali długości torów. Np. przy dł. użytecznej w realu 350 m w skali na makiecie to 4 m
 

Podobne wątki