• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Mała stacja na szlaku jednotorowym

OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
Semaforów wyjazdowych to na pewno nie chciałbym usuwać, a stosowanie sygnałów ręcznych na makiecie do mnie nie przemawia. To dostawię jeszcze tarcze manewrowe karzełkowe przed zwrotnicą. Mam nadzieję, że nie będzie za dużo tych wszystkich światełek ;).
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#22
Minimalna odległość semafora wjazdowego od rozjazdu gdy przed nim jest Tm wynosi 100 m, czy 100m + długość składu który moze wyjechać z bocznicy na szlak (100m + 200m = 300m)?
 
Reakcje
0 0 0
#23
Moment, moment, moment... Mówimy o mijance (chociaż teraz to nie wiem czy nie o małej stacji) na której będzie odbywał się ruch manewrowy. Trzeba więc ustawić wskaźniki W5 i to od nich musi być liczone te 100m.
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
Powinno być więc - patrząc od zwrotnicy w kierunku szlaku (prawa strona schematu):
Zwrotnica - Tm - 200 m toru - W5 - 100 m toru - semafor wjazdowy

Wskaźnik W5 czasem się nie stawia (Stawia się na "stacjach i przy tych torach, na których zachodzi potrzeba stałego oznaczenia granicy, do której przetaczanie jest dozwolone").
Nie wiem więc czy warto stawiać go po lewej stronie stacji, bo na szlak z tej strony wyjeżdżać będzie tylko lokomotywa, bez składu (który wyjeżdża z prawej strony), więc W5 byłoby jedynie 25-30m od ostatniej zwrotnicy
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#27
Heloł :). Twoja stacja bardzo przypomina Wydminy między stacjami Stare Juchy i Giżyckiem na Mazurach. Różnica dotyczy tylko Twojej zachodniej głowicy - w Wydminach wjazd na tor ładunkowy jest możliwy z obu stron. Nie do końca zgadzam się z opinią, że tarcze manewrowe są zbędne w przypadku stacji modernizowanych w IV epoce. Owszem nawet na dość dużych stacjach jak Łapy czy Suwałki stosowano wersję ekonomiczną modernizacji i mimo dużego ruchu manewrowego (w Łapach dawne ZNTK, w Suwałkach stacja czołowa) nie stawiano tam tarcz manewrowych (co najwyżej przy bocznicach) ale już na przykład na stacji Białystok Starosielce, która była modernizowana w bogatszych latach osiemdziesiątych, stosowano mechaniczne scentralizowane napędy zwrotnicowe i przekaźnikową sygnalizację (stąd Starosielce były przez to przezywane "mieszańcem" lub "pomieszaniem z poplątaniem"). Identyczne rozwiązanie z osłonięciem tarczami manewrowymi wszystkich bocznych torów wykorzystano w czasie modernizacji stacji Zubki Białostockie (wersja "mieszaniec"). Ja bym dał te tarcze manewrowe: i przy rampie, i przed rozjazdami, a na semaforach umieścił literkę "m". Obecnie Wydminy, to chyba stacja z urządzeniami srk sterowanymi komputerowo. Zarówno w takiej sytuacji, jak i w przypadku urządzeń elektrycznych wystarczy jedna nastawnia (jeśli ma być w starym budynku, to trzeba będzie postawić w pobliżu kontener z aparaturą). Niezamontowanie wykolejnicy, lub żeberka ochronnego tak jak radzi Tomek K, będzie błędem i regulamin techniczny stacji (RTS) nie zostanie zaakceptowany.:)
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#28
Tak, tarcze manewrowe będą ustawione (w taki sposób jak opisałem wcześniej, przeliczone w płynnej skali 1:100, by oszczędzić trochę miejsca).

Na bocznicy zamontuję wykolejnicę (o ile mi wiadomo Weinert jest jedynym większym producentem funkcjonalnej wersji).

wystarczy jedna nastawnia (jeśli ma być w starym budynku, to trzeba będzie postawić w pobliżu kontener z aparaturą)
Do mojego budynku dworcowego (dość małego) nastawnia raczej się nie zmieści

auhagen_11368.jpg

I o jaki barak chodzi?
Komputera to ja nie chcę ;)
Brzustow11.jpg

Myślałem raczej o małym budynku jak ten:

die-alte-fluegelsignale-ein-bahnwaertershaus-685968.jpg

Mógłby on stać na peronie, przy dworcu albo po prawej stronie (wschodniej) stacji w pobliżu ostatniej zwrotnicy. To drugie ustawienie chyba jest lepsze wizualnie.
[DOUBLEPOST=1500827540,1500826753][/DOUBLEPOST]
na semaforach umieścił literkę "m"
Dzięki za radę. Ale chyba nie na wszystkich, a jedynie na wyjazdowych z toru 1.
 
Reakcje
0 0 0
#29
A to niby dlaczego ? Przecież, tak jak wspominałeś, po zatrzymaniu pociągu na torze 2 będziesz wyjeżdżać lokomotywą w kierunku zachodnim, aby np. podpiąć lokomotywę z drugiej strony to też musisz podać sygnał Ms2.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#31
Cześć :). Aż takich wielkich kontenerów, to chyba nie trzeba przy tak niewielkiej stacji. Wydaje mi się, że jeżeli napędy zwrotnicowe będą elektryczne, to w ogóle wystarczy jedna nastawnia obsługująca je wszystkie oraz semafory, a zlokalizowana po tej stronie stacji, przy której odbywa się praca manewrowa (vide bene Wydminy). Według moich obserwacji tak dużych nastawni nie stawia się przy tak małych stacjach. To byłby nadmierny rozmach dla obsługi dwóch rozjazdów, jednej wykolejnicy, rygli i trzech semaforów - no bo pierwotnie tak by to wyglądało. Tymczasem, z dostępnej dokumentacji zdjęciowej(https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Plik:S6305168.JPG) wynika, że tak właśnie było w Wydminach (zmodernizowanych w 2008r) ;)
Myślę, że historia Twojej stacji przedstawia się następująco: przed modernizacją była to stacja z budynkiem dworca z siedzibą dyżurnego ruchu i do tego dwie nastawnie wykonawcze (przykład z życia to stacja Waliły) lub była to nastawnia dysponująca w budynku dworca obsługująca najbliższe rozjazdy (ograniczeniem jest długość pędni) i nastawnia wykonawcza przy dalszej głowicy rozjazdowej (przykład z życia to Mikołajki). Ponieważ przy modernizacji, dążono raczej do zmniejszenia obsługi, budowano nowe, pojedyncze, ujednolicone nastawnie, a stare wyburzano lub wykorzystywano większą nastawnię do zabudowania odpowiedniej aparatury. Siedzibę dyżurnego ruchu przeniesiono do nowo wybudowanej nastawni (lub do wyremontowanej i lekko przebudowanej starej, nietypowo dużej, jak ta w Wydminach). Budynek dworca podczas remontu przebudowano likwidując stanowisko dyżurnego ruchu.
Wydminy.JPG

Tu, na zdjęciu, niestety w oddali, widać dość nowy design najwyraźniej starej i zaskakująco dużej jak na potrzeby stacji nastawni.
Ta sama nastawnia była obecna przy sygnalizacji kształtowej (vide bene wcześniej podany link). Modernizacja wiązała się z zamontowaniem tarcz manewrowych zarówno przy ładowni jak i za rozjazdem. Co ciekawe zastosowane urządzenia przekaźnikowe umożliwiają przejazd bez zatrzymania po torze głównym zasadniczym i głównym dodatkowym.
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#32
Wichrów 4.png

Zamieszczam zaktualizowany plan, z wszystkimi poprawkami.
Ale są pewne niewiadome:
1) Tm1 i Tm3 - nie wiem czy mogą być karzełkowe (raczej nie).
2) Rampa wyładowcza przy rozjeździe (tak jak na planie), czy pośrodku bocznicy?

@bstok70 Dzięki na historię stacji! :)

Aż takich wielkich kontenerów, to chyba nie trzeba przy tak niewielkiej stacji.
Budynek nastawni będzie stosunkowo mały, tak jak na zdjęciu (stacja Frysztak):
Frysztak5.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#33
Nie wdając się w rozważania dotyczące historii przebudowy i modernizacji tej (fikcyjnej) stacji, muszę powiedzieć, że ten ostatni plan jest całkiem dobry.
Zakładam, że na stacji są urządzenia przekaźnikowe, w związku z czym potrzebna jest jedna nastawnia na jednym końcu stacji (tak, jak jest na rysunku, tam, gdzie odbywają się manewry). Ta nastawnia musi być jednak sporo większa, niż pokazany przez kolegę posterunek na stacji Frysztak, który wygląda raczej na posterunek stwierdzania końca pociągu (skp), niż na nastawnię. Nastawnia musi pomieścić nastawnicownię (pomieszczenie dyżurnego ruchu z pulpitem nastawczym), przekaźnikownię ze stojakami z aparaturą sterującą oraz pomieszczenie agregatu prądotwórczego do zasilania awaryjnego. To wszystko wymaga jednak sporo miejsca i nawet, jeżeli urządzenia byłyby komputerowe (nie wiem, w jakim okresie umieścił swoją makietę kolega ddawid) pomieszczenia te nie byłyby wiele mniejsze. Trzeba pamiętać, że urządzenia srk muszą obsłużyć 6 semaforów (+ 2 tarcze ostrzegawcze), 3 tarcze manewrowe i 3 zwrotnice wraz z wykolejnicą, sprzężoną ze zwrotnicą, prowadzącą na tor ładunkowy.

Na drugim końcu stacji powinien być posterunek stwierdzania końca pociągu (skp), np. taka budka, jak ta ze stacji Frysztak. Obecnie zamiast skp stosuje się czasem kamerę telewizji przemysłowej, zdarza się też, że w ogóle nie ma nic, a koniec pociągu jest stwierdzany przez dyżurnego ruchu podczas przejazdu pociągu przed nastawnią. W wypadku pociągu zatrzymującego się na dłużej na stacji, niestety, konieczne jest wyjście z nastawni i spacer na koniec stacji. Takie rozwiązanie jest jednak możliwe tylko na liniach o małym ruchu.

Tm1 i 3 jak najbardziej mogą być karzełkowe.

Co ciekawe zastosowane urządzenia przekaźnikowe umożliwiają przejazd bez zatrzymania po torze głównym zasadniczym i głównym dodatkowym.
To jest standardowe rozwiązanie w urządzeniach przekaźnikowych.
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#34
Dziękuję za te informacje!

Na stacji używane są urządzenia przekaźnikowe, a stacja osadzona jest w realiach wczesnej epoki IV.

nastawnia musi być jednak sporo większa
Budynek nastawni taki jak np. ze stacji Niedoradz powinien być dostatecznie duży.
Niedoradz6.jpg

Po drugiej (zachodniej) stronie na wysokości pierwszego rozjazdu będzie posterunek "Skp" - taki jak na stacji Frysztak z mojego poprzedniego postu.

Mam nadzieję, że teraz będzie poprawnie :).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#35
Tylko, że to jest nastawnia mechaniczna. Jej budynek mógłby być adoptowany na urządzenia przekaźnikowe, ale wymagałoby to wyłączenia starych urządzeń mechanicznych (pędniowych) na czas robót i przejścia na prowizoryczne urządzenia kluczowe. Takie rozwiązanie czasem stosowano, w innych wypadkach pozostawiano stare urządzenia w pracy, a na potrzeby nowych urządzeń budowano nową nastawnię. Jednak przy adaptacji starego budynku zwykle dobudowywano przybudówkę na agregat zasilania awaryjnego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#37
Chodzi o mały parterowy budynek, "przyklejony" do istniejącej nastawni, w którym umieszczano agregat. Nie szukałem w internecie, ale fakt, że w sieci trudno coś znaleźć nie oznacza, że to "coś" nie istnieje.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#38
Heloł :) . Semafory oznacza się od lewej, do prawej strony - czyli trzeba zamienić D z E. No i brakuje literek "m". W Wydminach funkcję skp przejęła telewizja przemysłowa. Nie wiem jak tam u Was w dyrekcji ale takie etaty i takie budyneczki raczej likwidowano lub zmieniano ich funkcję. Można by z tego zrobić na przykład magazynek ze smarami ;-) .
Aha! I jeszcze jedno, czego uczyli nas nasi Nauczyciele. O tym czy tarcza manewrowa jest karzełkowa, czy na słupie, decydują warunki miejscowe czyli widoczność, szerokość międzytorza itp.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#40
mały parterowy budynek, "przyklejony" do istniejącej nastawni, w którym umieszczano agregat.
Czy o o coś takiego chodzi?
Trzciana3.JPG
[DOUBLEPOST=1500908157,1500907814][/DOUBLEPOST]Załączam zaktualizowany plan stacji z poprawionym nazewnictwem.
Wichrów 4b.png

Racja, ale nie chciałem ich umieszczać na schemacie, by nie tracić przejrzystości. Litera "m" byłaby przy wszystkich semaforach wyjazdowych: B1, C2, D2, E1.

Które położenie Skp jest lepsze: przy zwrotnicy czy bliżej peronu?
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 17
Planuję 74
Planuję 7
Planuję 27
Planuję 19

Podobne wątki