• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Metalowy element w podwoziu?

cichy

Nowy użytkownik
#1
Witam kolegów, chciał bym się dowiedzieć w jakim celu jest ten metalowy, okrągły element w podwoziu lokomotywy? Czy to jest coś związane z systemem Marklina?
 
#2
Nie, nie ma to nic wspólnego z Maerklinem. Po wciśnięciu tego elementu odcinane jest zasilanie lokomotywy (podnosi się blaszka rozwierając obwód, na pewno odcina zasilanie od silnika, a czy od reflektorów - nie pamiętam). Przypuszczam, że jest to przeznaczone do zastosowania w systemie analogowym gdy ktoś chce po prostu aby lokomotywa stała np. w parowozowni na torze ale nie ruszała mimo zasilenia szyn. Wystarczy jakiś chowany badylek wystający spomiędzy szyn i już.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#5
To jest element (przycisk) stosowany tylko przez Fl i służy do podania impulsu na kontakty w torze. Fl ma takie kontakty w swoim materiale torowym. Jest to blaszka umieszczona równolegle do szyny. Podczas jazdy ten element (przycisk) w lokomotywie dotyka do tej blaszki i zamyka obwód sterowania np. rogatką. Naciśnięcie tego elementu (przycisku) nie odłącza zasilania silnika.
 
#6
To ciekawe co piszesz. Nie będę się kłócił, choć kilka Fleischmannów już w życiu rozbierałem i byłem święcie przekonany, że owy element do tego służy, bowiem z tego co pamiętam to na 99% jest on połączony elektrycznie ze ścieżkami na PCB w lokomotywie i jednocześnie oprócz sprężynki ma blaszkę, która również z tego co pamiętam rozwiera obwód, niemniej było to już dość dawno, gdy ostatni raz grzebałem w bebechach Fleischmanna. Sam nigdy tego nie używałem bo zanim nabyłem pierwszego Fleischmanna to jeździłem już w cyfrze, niemniej też mnie ten element ciekawił i właśnie z tego co pamiętam doszedłem do takich wniosków, o jakich napisałem powyżej.

Tym niemniej zaraz po świętach wezmę jakiegoś Fleischmanna na stół i zajrzę mu w bebechy, bo już zwątpiłem zupełnie.
W każdym razie odpowiedź na zasadnicze pytanie postawione w wątku odnoście związku tego elementu z systemem Maerklina pozostaje bez zmian.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#7
Ten element nie ma nic wspólnego z Maerklinem, stosuje go wyłącznie Fleischmann. Jest połączony z płytką bo musi podawać napięcie na kontakt szynowy. Tylko Fl stosuje takie kontakty! W innych firmach podanie napięcia na kontakt następuje z szyny poprzez koło, albo na zasadzie dotknięcia kontaktu przez koło lub poprzez zwarcie przerw w torze (zamiast "łyżwy" przy szynie jest krótki odcinek szyny odizolowany od reszty toku szynowego).
 

Jacek765

Znany użytkownik
#8
Nie wiem jak w nowszych modelach tej firmy jest podłączony ten grzybek ale w starszych jest zawsze połączony z masą. Zazwyczaj jest zamontowany w metalowej ramie lokomotywy lub wózka. W tym przypadku nie ma żadnych przewodów czy blaszek . możliwe że w nowszych lokomotywach z plastikową ramą są blaszki do połączenia obwodu z jedną stroną kół i tyle.
[DOUBLEPOST=1514375371][/DOUBLEPOST]To funkcjonuje dokładnie tak jak opisał Kolega Tomek K.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
#9
To jest element (przycisk) stosowany tylko przez Fl i służy do podania impulsu na kontakty w torze. Fl ma takie kontakty w swoim materiale torowym. Jest to blaszka umieszczona równolegle do szyny. Podczas jazdy ten element (przycisk) w lokomotywie dotyka do tej blaszki i zamyka obwód sterowania np. rogatką. Naciśnięcie tego elementu (przycisku) nie odłącza zasilania silnika.
Jak rozumiem, kontakt o którym mowa to jest coś takiego jak na poniższym zdjęciu? (zassane z sieci)

styk fl.jpg