• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Mazowsze Główne

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.642 133 3
#1
Projekt nie jest do końca klubowy ze względu na jego koszty. Za projekt odpowiadają ArturG, AlexC, Marek.K, MarcinP i ja.

Mazowsze Główne to stacja węzłowa, w której spotykają się 3 linie dwutorowe. Posiada grupę osobową, grupę towarową, dwa miejsca na dołączenie bocznic, parowozownię, grupę odstawczą EZT, warsztat naprawczy oraz własną część zakładową. 2 perony dwukrawędziowe oraz 1 jednokrawędziowy.
Grupę do odstawiania składów podczas podmiany na inny skład. Ma też służyć do podmiany trakcji.
Część będzie pod drutem docelowo ale bez grupy towarowej. Ona ma być trochę jako część techniczna.
Długość peronów 350 cm ale tutaj się zastanowimy jeszcze bo jest miejsce na dłuższe. Minimalne DUT grupy odstawczej około 500 cm maksymalne ponad 650 cm.
Stacja jest przeznaczona głównie na imprezy FREMO. Jest też elementem spójnym do Pętli Mazowsze Wschodnie oraz do Trójkąta Mazowsze Zachodnie (w trakcie przygotowywania). Wymiary skrzynek stacyjnych to 1200 x 900 cm. Długość całości koło 20 mb
Zakładamy że do obsługi samej stacji będą potrzebne min. 3 osoby. Do pętli i trójkąta po 1 osobie. Zresztą wyjazd z całością będzie możliwy o ile pojedzie minim 6 osób biorąc pod uwagę rozmiary całości. Będzie też niewiele miejsc gdzie całość się zmieści. Dlatego będą to głównie wyjazdy na FREMO. Jeżeli do tego miały by jechać dwie bocznice to taki wyjazd to minimum 10 osób. Może kiedyś się uda :)

Na dzień dzisiejszy jesteśmy w posiadaniu:
Gotowych skrzynek w raz z systemem poziomującym skrzynki podczas podłączania.
Materiału torowego w tym układów torowych od Węgra.
Części elektryki i elektroniki w tym boostery.
Obrotnicy i budynków na bocznicę wewnętrzną.
Po wielu próbach mamy chyba w końcu przygotowany system nóg.

Czekamy na:
Napędy
Semafory (zamówione już u ZbyszkaK)
Lampy na makietę (zamówione już u ZbyszkaK)
Tłuczeń, zieleń i pozostałe budynki. Tutaj część tłucznia jest już przesiana :)

Najtrudniejszą częścią projektu będzie sterowanie tym tworem. Tutaj o wiele więcej może napisać @Arturro. Ale makieta będzie sterowana pulpitem analogowym z wykorzystaniem technik komputerowych ;). Zakładamy również dwa punkty monitorujące głowice wjazdowe przy pomocy systemu kamer, z których obraz będzie wyświetlany w okolicy pulpitów. Jesteśmy też na etapie wymyślania rozwiązań związanych z transportem tego tworu.

Poniżej kilka zdjęć i schemat ogólny z trójkątem.
Skrzynki
20170908_195236.jpg 20170908_195253.jpg
Nogi są już inne ale system pozycjonowania i skręcania jest taki sam
20170908_195335.jpg 20170908_195413.jpg 20170908_195420.jpg 20170908_195427.jpg
Tory oraz układy od węgra
20170908_195648.jpg 20171107_142503.jpg

Elementy potrzebne do przygotowania płytek do sterowania
WhatsApp Image 2019-01-20 at 21.18.31.jpeg
Materiał na tory jakaś 1/5 tego co potrzeba
WhatsApp Image 2019-02-28 at 11.33.24(1).jpeg WhatsApp Image 2019-02-28 at 11.33.24.jpeg
Elementy do nóg oraz jak to już stoi na nogach.
WhatsApp Image 2019-03-01 at 18.59.11.jpeg WhatsApp Image 2019-03-05 at 21.57.32.jpeg WhatsApp Image 2019-03-05 at 21.57.43(1).jpeg

Płytki dodam później jak tylko uda mi się przesłać zdjęcia i załączyć.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
#2
Do obsługi takiej stacji to już nie stanie się z marszu, bez kursu zawiadowcy stacji chyba się nie da.
Na fremo będzie co robić dla 3-5 osób? Super.
No i teraz wydało się czemu u Pana K. czeka się tyle czasu na semafory ;-)
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.642 133 3
#3
Nie, akurat nasze semafory jeszcze nie zaczęte. Będzie je teraz sukcesywnie robił, bo ma problem z zamówieniami jeszcze przed naszym. A my zamówienie złożyliśmy na początku zeszłego roku.

Z tym kursem coś jest. Mam nadzieję że przed jakimś Fremo uda nam się ją przetestować ja jakiejś mniejszej imprezie :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.642 133 3
#4
Płytki uzależnień (u góry) i sterujące semaforem. Płytki uzależnień mają wyjścia na wizualizacji na pulpit. Płytki sterujące mają możliwość regulacji jasności LED z efektem płynnego wygaszania.
WhatsApp Image 2019-03-13 at 23.28.28.jpeg

Dekoder akcesoriów można go programować np z miniboxa.
WhatsApp Image 2019-03-13 at 23.29.27.jpeg

Koder do sterowania dekoderami- mózg pulpitu. Jeszcze bez złączek.
WhatsApp Image 2019-03-13 at 23.29.27(1).jpeg

Pudełko zawiera wszystko co jest potrzebne do lutowania płytek semaforów.
WhatsApp Image 2019-01-20 at 21.18.31.jpeg
 

LisiaM

Użytkownik
Reakcje
199 3 0
#5
Mam pytanie do znawców tematu. Patrzę na układ torowy. Tory zasadnicze główne 1 i 2.
Nie mam takiej wiedzy i nie znam na tyle prawideł sztuki budowlanej obiektów kolejowych, ale czy dobrze mi się wydaje, że nie powinno się "ciągać" zasadniczych po rozjazdach na bok, co ma miejsce na szlaku ToA i ToB ?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#8
Na pierwszych fotkach patent na nogi jest nieaktualny, okazał się zbyt mało stabilny i teraz są podpórki te co są na paleciaku.
Piotr, jeżeli pytasz o wjazd od strony sem. A i B to tam są Tm1 i Tm2 do do obsługi grupy towarowej i odstawiania loków na szopę. Semafory A i B bedą zabezpieczone odległością i wskaźnikiem W5. Grupę osobową obsługują tarcze 3, 4, 5, 6. W obu przypadkach tylko do manewrów lokomotyw a składy osobowe przejmuje bocznica. Dla grupy towarowej jest tor wyciągowy. Jest też tor komunikacyjny nr 6. Nie trzeba będzie wyciągać zadnych składów na szlak i jeszcze na krzywo, ale trzeba będzie się stacji nauczyć. Aby tylko nie było problemów technicznych.

Wiem czego nie ma na pulpitach - numerów torów bocznych, i nikt się nie czepia, to forum schodzi na psy ;).
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.642 133 3
#11
Artur chodzi chyba jednak o to że jak masz tor 1 i tor 2 to wjazd na nie ze szlaku nje powinien odbywać się na głowicy po łuku tylko na wprost. A ja nie pamiętam jak to omawialiśmy a wydaje mi się że była ta dyskusja.
 

LisiaM

Użytkownik
Reakcje
199 3 0
#12
Artur chodzi chyba jednak o to że jak masz tor 1 i tor 2 to wjazd na nie ze szlaku nje powinien odbywać się na głowicy po łuku tylko na wprost. A ja nie pamiętam jak to omawialiśmy a wydaje mi się że była ta dyskusja.
Jeśli puszczacie po 12 i 14 na przelocie z v=100km/h to problemu nie ma. Jest jednak jedno ale ...Skład rusza z peronu z toru 2 i mając przed sobą "połamanie" musi stację opuścić z v=40 km/h ... gdzie nabierze prędkości szlakowej ? Rozwiązanie jest jedno, zaperonowy semafor traktować jako drogowskazowy i wyświetlić S10 a dołożyć za głowicą wyjazdowe i tam wyświetlić S2... jesli się mylę, niech mnie ktoś poprawi.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.642 133 3
#13
Właśnie jeszcze jeden rysunek tylko on jest niekompletny we wszystkie tory ale..
Stacja Mazow…ówne v2 (2).PNG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#16
Cześć Panowie. Projekt jest imponujący o czym już wcześniej pisałem. Bardzo liczę, że może kiedyś będę mógł wspomagać Waszą stację moją (coś na wzór Warszawy Rembertów czy Warszawy Piaseczno). Robię sobie te nadzieję także dlatego, że prawdopodobnie będzie Wam potrzebna stacja "satelitarna". Patrząc na urządzenia srk i układ torowy może być ciasno w części towarowej. Tory 12 i 14 wyznaczyliście jako tory tranzytowe o czym dodatkowo świadczą semafory wjazdowe. Tory tranzytowe ustala się tak aby można było przez nie przejechać z jak największą prędkością. Przy tak rozbudowanym układzie bocznic potrzebna będzie jakaś stacja pomocnicza. Wiem, że podpadłem ale tym oto wpisem chciałem pokazać, że ja albo ktoś inny (mniej chętnie :oops:) będzie Wam potrzebny :gwizd:. Mógłbym choc trochę pomagać w rozformowywaniu składów. No i wciąż liczę na EC Toporki. Mazowsze z Podlasiem prawie zawsze tworzyło kooperacje.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#19
Na pierwszych fotkach patent na nogi jest nieaktualny, okazał się zbyt mało stabilny i teraz są podpórki te co są na paleciaku.
Tak się zastanawiam(wiem,musztarda itd)czy nie wystarczyłby patent na nogi taki jak robi Nemo?
I żeby nie było,nie marudzę ale się zastanawiam nad ogarnięciem całości(skrzynki+"podwozia") do transportu,bez ciągnika z naczepą się chyba nie obejdzie:niepewny:.A swoją drogą mam nadzieję,że zobaczę
całość jak będzie gotowa(y).
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.642 133 3
#20
Testowaliśmy kilka wariantów. Musztarda jeszcze nie jest. Będą testy na pierwszej imprezie i jak się okaże że nie do końca jest to dobre rozwiązanie to będziemy zmieniać ;)
Będzie tego trochę ale po wyjęciu ze skrzyni moduł od razu stanie na 4 nogach a skrzynka będzie ciągle w poziomie. Jest tego tyle że i tak transport będzie wyzwaniem ;) ale będzie też mało miejsc gdzie to monstrum się zmieści :)
Mamy nadzieję że do 40 lecia się wyrobimy. Może wcześniej gdzieś jakiś test. Zobaczymy :)