• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Mazowsze Główne

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.360 33 1
Układ torowy - marzenie! Wspaniale przemyślany i bardzo sensowny. Zastanawiam się jedynie nad numeracją torów. Wydaje mi się, że na prawdziwej kolei tory główne nigdy nie idą "na krzywo" tylko na wprost przez stację. Może powinniście zostawić tor 1 i 2 zamiast 12 i 14 oraz do takiego układu dobrać numerację pozostałych torów? Oczywiście jeśli jest już za późno, to spox. Ale jeśli nie, to może warto?
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Jest już za późno. A w wolnej chwili popatrz na układ torów Warszawa Zachodnia ;) jakie tam się rzeczy dzieją :)
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Dodam że na dzień dzisiejszy całość jest przejezdna, sterowanie działa, mamy już połowę semaforów, które mam nadzieję niedługo zamontujemy. Dekodery działają i były przetestowane tak więc po podłączeniu semaforów wszystko powinno działać :)
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
To są semafory na głowicę wschodnią więc jak dobrze widzę na telefonie na schemacie to będzie na 100km/h
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Wydaje mi się, że na prawdziwej kolei tory główne nigdy nie idą "na krzywo" tylko na wprost przez stację.
Niekoniecznie, może być tak, jak tu. Tory główne zasadnicze mogą iść "na krzywo", zależy to od układu stacji i przebiegu linii przechodzących przez stację. Czasami tak bywa, że linia główna przechodzi przez stację po rozjazdach na bok, a odgałęziająca się inna linia wychodzi ze stacji węzłowej na wprost. Tak było np. w Malborku przed przebudową układu torowego na początku lat 1990. Jeżeli na st. Mazowsze Główne główna linia, wchodząca od prawej strony przechodzi przez stację torami przy peronach 2 i 3 i wychodzi w lewo na wprost i dalej pierwszymi dwoma torami szlakowymi od góry (semafory wjazdowe G i H0), to numeracja torów jest OK. W takim wypadku linia wychodząca w lewo dolnymi dwoma torami (semafory wjazdowe I i J) jest linią zaczynającą się (lub kończącą się) na tej stacji. Jeżeli ta sama linia główna ma wchodzić z prawej strony i wychodzić ze stacji z lewej strony torami dolnymi, to wtedy numeracja powinna być taka, jaką zaproponował kolega @bstok70.

Nawiasem mówiąc, semafor wjazdowy G powinien stać po lewej stronie toru, a nie po prawej, jak na schemacie. A uwaga druga, a raczej pytanie: dlaczego semafor A ma oprócz czerwonego światła, tylko Sz? Semafory wjazdowe po lewej stronie (G, H, I i J) mają pełne wyposażenie, co sugeruje, że wjazdy z każdego toru szlakowego jest możliwy po utwierdzonej drodze przebiegu, na normalny sygnał zezwalający - dlaczego po prawej stronie jest inaczej? Widzę dwie nastawnie mechaniczne, w takich urządzeniach raczej nie stosowano banalizacji torów szlakowych i wjazdów, więc po lewej też powinny raczej być tylko dwa pełne semafory wjazdowe, a semafory z torów niewłaściwych mieć tylko Sz (jak po prawej), ale bywało czasem inaczej - jednak spodziewałbym się podobnego rozwiązania po obu stronach stacji.

I kolejne pytania: jakie jest przeznaczenie torów 100 i 101? Nawiasem mówić, numeracja powinna być odwrotna, należy zamienić numery wzajemnie: tor między torami 1 i 3 powinien mieć numer nieparzysty (101), a tor między torami 2 i 4 powinien mieć numer parzysty (100). Podobnie tory 102, 103 i 104, jak też tory grupy 30x powinny mieć końcówki nieparzyste.

Widzę drzwiczki nowszego typu, ale "nowszego" znaczy tu takie, jakie stosowane już od początku lat 1970.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Nawiasem mówiąc, semafor wjazdowy G powinien stać po lewej stronie toru, a nie po prawej, jak na schemacie.
Jest dobrze ponieważ tam tak naprawdę będzie bramka a nie 4 semafory ;)

A uwaga druga, a raczej pytanie: dlaczego semafor A ma oprócz czerwonego światła, tylko Sz? Semafory wjazdowe po lewej stronie (G, H, I i J) mają pełne wyposażenie, co sugeruje, że wjazdy z każdego toru szlakowego jest możliwy po utwierdzonej drodze przebiegu, na normalny sygnał zezwalający - dlaczego po prawej stronie jest inaczej?
Jest inaczej ponieważ tam jest jeszcze trójką i tak naprawdę nie są to do końca semafory wjazdowe. Oczywiście wszystko będzie uzależnione od układu makiety. Docelowo zawsze MG jedzie z "Trójkątem"\

I kolejne pytania: jakie jest przeznaczenie torów 100 i 101?
To są tory do podmiany lokomotyw. Często stosowane rozwiązanie.

Nawiasem mówić, numeracja powinna być odwrotna, należy zamienić numery wzajemnie: tor między torami 1 i 3 powinien mieć numer nieparzysty (101), a tor między torami 2 i 4 powinien mieć numer parzysty (100). Podobnie tory 102, 103 i 104, jak też tory grupy 30x powinny mieć końcówki nieparzyste.
Niestety nie zmienimy tego. Pulpity tak się wydrukowały.

Widzę drzwiczki nowszego typu, ale "nowszego" znaczy tu takie, jakie stosowane już od początku lat 1970.
Dokładnie tak miało być ;) Dopytam Zbyszka o dokładną datę. Mówił mi ale zapomniałem ;/
@Arturro
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Jest dobrze ponieważ tam tak naprawdę będzie bramka a nie 4 semafory
Nie jest dobrze. Niezależnie od tego, czy semafory stoją na swoich masztach, czy na bramce, przy skrajnych torach linii dwu- lub wielotorowej semafory powinny być na zewnątrz torów, czyli semafor przy pierwszym od lewej torze patrząc w kierunku wjazdu na stację powinien być po lewej stronie tego toru. Taka sytuacja z bramką jest na posterunku odgałęźnym W-wa Włochy od strony W-wy Zachodniej. Tak też jest bramka (z 5 semaforami) i przy lewym skrajnym torze głowica semafora wisi z bramki po prawej stronie, bo takie były zasady, gdy tę bramkę budowano. Ale według przepisów obowiązujących co najmniej od 1975 roku (jeżeli nie wcześniej, nie mogę tego teraz sprawdzić) semafor powinien być po lewej stronie tego toru i dlatego zastosowano tam wskaźnik W 15. Jest to jednak odstępstwo od przepisów i musiała na to być zgoda dyrektora okręgu kolei. Jeżeli ma tak być na Mazowszu Gł. to trzeba umieścić po lewej stronie wskaźnik W 15.
Jest inaczej ponieważ tam jest jeszcze trójką i tak naprawdę nie są to do końca semafory wjazdowe.
OK, ale to dalej nie tłumaczy sprawy. Jest pewna niekonsekwencja, bo cała stacja jest zbanalizowana (wszystkie tory są dwukierunkowe i mają semafory wyjazdowe w dwie strony), wszystkie cztery tory z lewej strony też są dwukierunkowe i mają semafory wjazdowe, a tylko tam jest taki kikut z czerwonym i Sz. Pomijam już fakt, że taka pełna banalizacja praktycznie nie zdarza się na stacjach z mechanicznymi (pędniowymi) urządzeniami srk.
To są tory do podmiany lokomotyw.
Rozumiem, że to są tory odstawcze dla lokomotyw - jeżeli tak, to OK. Myślałem, że może tory odstawcze dla pociągów osobowych kończących bieg - wtedy wjazd powinien być od strony peronów.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Tutaj jeden z pierwszych postów. Widać semafory zaporowe na wjeździe z każdego kierunku (tor przeciwny do zasadniczego). Jest to zrobione jako wersja "minimum". Schemat jest nieaktualny ale widać gdzie jakie będą semafory.

1608502023526.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
No cóż, mogę tylko wyrazić żal, że nie obejrzałem tego dokładniej wcześniej, bo także i na tym pierwotnym rysunku są niekonsekwencje. Moje uwagi pozostają bez zmian, a co do wersji "minimum", to jest ona zaznaczona tylko dla posterunku odgałęźnego (zresztą też niekonsekwentnie, bo w wersji "pełnej" od strony st. MG też powinny być po dwa normalne semafory). Moim zdaniem, pomijając kwestię ew. posterunku odgałęźnego, należałoby się zdecydować, czy na MG mają być urządzenia srk mechaniczne (z sygnalizacją świetlną), czy przekaźnikowe. Przy urządzeniach mechanicznych należałoby pozostawić semafory wjazdowe tylko z torów "właściwych", a z "niewłaściwych" dać semafory ze światłem czerwonym i Sz. Ponadto należałoby usunąć semafory wyjazdowe C1 i F2 oraz D12 i E14. W urządzeniach mechanicznych z reguły tory główne zasadnicze były jednokierunkowe. Tu jako tory zasadnicze, oprócz torów 1 i 2, potraktowałbym również tory 12 i 14, bo są one niejako "torami głównymi zasadniczymi" grupy towarowej. Poza tym w urządzeniach mechanicznych nie stosowano tak szeroko tarcz manewrowych, z już zwłaszcza karzełków w głowicach rozjazdowych. No i oczywiście przy urządzeniach przekaźnikowych jest tylko jedna nastawnia, a nastawnię wykonawczą można wykorzystać jako posterunek stwierdzania końca pociągu.

Jeżeli natomiast zdecydowalibyśmy się na urządzenia przekaźnikowe, to należałoby tylko wymienić semafor A na pełny 5-komorowy, całą reszta jest OK. No i w obu wersjach pozostaje kwestia niewłaściwego usytuowania semafora wjazdowego G.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Krzysiu! Po lewej stronie toru. To jest semafor wjazdowy z toru lewego skrajnego i powinien być po lewej!!! A jeszcze dołożę od siebie, że numeracja rozjazdów 41-44, 51-57 i 60-67 jest zupełnie "od czapy". Oznaczenia nastawni też są nieprawidłowe. Zakreskowanie sugeruje nastawnie mechaniczne, ale jest tylko nastawnica, a brak aparatu blokowego lub odwrotnie. Po za tym mam wrażenie, że okręgi nastawcze mogą być "za duże". Należy pamiętać, że pędnia zwrotnicowa nie może być dłuższa niż 250m, a ryglowa 350m i obawiam się, że w okręgu dysponującym te odległości mogą być przekroczone. Zgadzam się z Andrzejem, że w urządzeniach mechanicznych nie robiło się banalizacji. Przy założeniu banalizacji w nastawni dysponującej wyszło mi ok 70 dźwigni zwrotnicowych i ryglowych, 8 dźwigni sygnałowych i ok 100 przebiegów czyli ok 70 drążków przebiegowych, pomijam drążki dla manewrów i ok 70-okienkowy aparat blokowy. To lekko daje nastawnicę długości ok 20m. To jest monstrum. Nie wiem czy były możliwe tak długie suwaki w skrzyni zależności. Budynek nastawni wychodzi ok 30m długości czyli w HO ok 35cm. Ogrom!
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Tutaj musi wypowiedzieć się @Arturro bo ja totalnie nie pamiętam tych założeń. Ale pędni raczej ma nie być bo pamiętaj że Artur wspominał o akumulatorach i napędy rozjazdów będą elektryczne. Raczej jest błąd budynku na schemacie.