• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Maszyny budowlane oraz inne sprzęty specjalistyczne z czasów dzieciństwa - kolekcja Adama

Zasiliłem bazę MPO Warszawa kolejnym samochodem w skali 1:87. Skoda 706RT z piaskarką VSV 6 z zestawu żywicznego firmy Master Modell Brno.

Od samego początku model dosyć pechowy. Po odtłuszczeniu części zorientowałem się, że brakuje mi 5 całych wytłoczek z elementami :( i musiałem pożyczyć je z innego modelu. W zasadzie to nie jestem w tej chwili pewien, czy brakowało ich fabrycznie, czy przypadkiem nie wyrzuciłem ich sprzątając nadlewy? Wcześniej prawie zawsze po rozpakowaniu robiłem zdjęcie a tym razem poszedłem na skróty i mam nauczkę. Następnie zepsułem kółko do rozrzucania piasku. Po raz pierwszy również zdarzyło mi się odbić paluchy na pomalowanej kabinie a przy powtórnym malowaniu mokra kabina spadła mi na ziemię. Połamały się lusterka, słupek i wszystko poszło do rekonstrukcji i powtórnego malowania :mad:. Dzisiaj jeszcze przy robieniu zdjęć, dodatkowo zorientowałem się że paski na zderzaku zrobiłem niesymetrycznie. Jak to się stało? Nie mam pojęcia. Na jeden model to wystarczy tego pecha.
Ale przy okazji poeksperymentowałem też trochę z technikami brudzenia. Zamiast wash-y Vallejo na Mr. Color użyłem regularnej farby Tamiya i wycierałem ją alkoholem isopropylowym. Sprawdza się idealnie z większością powierzchni. Jednak nie nadaje się do elementów z kalkomanią bo bardzo uwidacznia kontury kalki. Zmieniłem również sposób wykonania przednich reflektorów (klej światłoutwardzalny na blaszce fototrawionej zamiast wiercenia otworu w żywicy).

DSC_4951.jpg
DSC_4953.jpg
DSC_4954.jpg
DSC_4955.jpg
DSC_4956.jpg
DSC_4958.jpg
DSC_4964.jpg
DSC_4967.jpg
DSC_4970.jpg
DSC_4973.jpg
 
Nie jestem pewien czy to jednak koniec poprawek.:mad: Dzisiaj na FB ktoś zwrócił mi uwagę, że ta zabudowa nie występowała na Skodach RT tylko MTSP. Jak nie znajdę zdjęć potwierdzających taką konfigurację, to będę musiał zamienić podwozie.
Ze względu na brak dokumentacji jestem w stanie przymknąć nieco oko na numer rejestracyjny, czy krój czcionki na drzwiach ale totalna fikcja strasznie mnie drażni i to nie przejdzie w mojej kolekcji (przynajmniej jeżeli o tym wiem;))
Jak model pechowy, to na całej linii.
 
Ja bym się tym nie przejmował, ale też nie jestem modelarskim ortodoksem:) Fikcyjny czy autentyk jest dla mnie bez znaczenia jeśli jest fajnie wykonany i zgrywa się mniej lub więcej z czasami w których występował lub mógł być fizycznie obecny. A, to czy czcionka właściwa czy nawet zabudowa? Kto to wie na na pewniaka, jak w tamtych czasach robiło się z tego co było dostępne albo udało się gdzieś zdobyć:)
 
Dzisiaj preszukałem internet i moje archiwum i rzeczywiście ta piaskarka była zawsze na Skodach MTSP i Liazach. Miałem plan żeby kabinę z ramą pożyczyć z wywrotki a zamiast tego bez przemalowywania kabiny na RT wsadzić cysternę ze Stara "Adam Modellbau" i zrobić polewaczkę MPO.
Na razie jednak sobie odpuszczę. W poczekalni mam tylko jedną wywrotkę MTSP z I-cara a rama pojazdu jest niestety odlana razem ze stelażem paki i nie da się ich rozłączyć bez zniszczenia tego stelaża. Szkoda mi go było, bo będę miał niedługo samo podwozie Skody 706 i mógłbym zrobić z niego wywrotkę.
Mam nadzieję że nie namieszałem za bardzo z opisem niedoszłych zmian;)?

Ja bym się tym nie przejmował, ale też nie jestem modelarskim ortodoksem:) Fikcyjny czy autentyk jest dla mnie bez znaczenia jeśli jest fajnie wykonany i zgrywa się mniej lub więcej z czasami w których występował lub mógł być fizycznie obecny. A, to czy czcionka właściwa czy nawet zabudowa? Kto to wie na na pewniaka, jak w tamtych czasach robiło się z tego co było dostępne albo udało się gdzieś zdobyć:)
Dzięki Heniu. W zasadzie to masz rację. Pewności czy z powodu braku taboru nie zainstalowali skrzyni na RT na 100% nie mamy. Zresztą Jelcze 315 z Saw Model też mają ten sam typ skrzyni a chyba też nie widziałem żadnego zdjęcia z tą konfiguracją.
 

adamwyt

Znany użytkownik
A jednak piaskarka dostała nowe podwozie i kabinę. Zamiast Skody 706 RT z firmy Master Modell Brno jest Liaz MTSP27 4x4 z Icara. Teraz konfiguracja jest zgodna z tym co wyjeżdżało z fabryki.

DSC_5228.jpg

DSC_5227.jpg

DSC_5219.jpg

DSC_5208.jpg

DSC_5211.jpg

DSC_5215.jpg

DSC_5221.jpg
 

jestrabh

Znany użytkownik
Przepiękne są Adamie te Twoje Skodziny. Nie wiem czy to sentyment do lat młodości tak działa czy wierność i poziom wykonania tych modeli, że tak jakoś błogo się robi na sercu. Oglądając np.współczesne ładne modele też wykonane na wysokim poziomie nie wzbudzają u mnie takich emocji. Poza jelonami, które zawsze przyspieszają mi bicie serca;)
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Kolejny rewelacyjnie zrobiony model. Gratuluję wykonania. Jedynie nie pasuje mi tu kogut, bo takich nie pamiętam z naszych dróg. Duże koguty były stosowane w Czechosłowacji.
 

adamwyt

Znany użytkownik
Dziękuję za wszystkie komentarze i oceny. Cieszę się, że jeszcze Wam się nie znudziły moje dłubania w żywicy.

Kolejny rewelacyjnie zrobiony model. Gratuluję wykonania. Jedynie nie pasuje mi tu kogut, bo takich nie pamiętam z naszych dróg. Duże koguty były stosowane w Czechosłowacji.
Dzięki za zwrócenie mi uwagi. To jest właśnie problem z brakiem wystarczającej dokumentacji zdjęciowej. Niestety w większości bazuję na nielicznych fotografiach z tamtego okresu zamieszczonych w internecie i mojej bezwzględnie zawodnej pamięci z dzieciństwa. Przy robieniu modelu posiłkuję się również współczesnymi zdjęciami z polskich portali z ofertami samochodów. Są tam świetne zdjęcia niektórych detali ale należy pamiętać, że obecnie sprzęt z drugiej ręki często pochodzi z różnych krajów Europy. Ma też nieoryginalne części był wielokrotnie malowany, więc rzadko zgadza się ze stanem sprzed 30-40 lat.
Już miałem zrywać tego koguta, ale na stronie http://trucks.phototrans.eu/14,26035,0,Liaz_706_RTK_WAL_916P.html udało mi się znaleźć podobny na kabinie Liaza śmieciarki z warszawskiego MPO. Prawdopodobnie zrobię jednak nieco mniejszy (nieprzeskalowany) ale o podobnych kształtach. Nie wiem dlaczego, ale ten typ strasznie mi pasuje do tego samochodu.
26035.jpg

Wygląda na to, że wcześniejsze Skody miały tylko tradycyjne sygnalizatory ale Liazy to już chyba różnie.
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Już miałem zrywać tego koguta, ale na stronie http://trucks.phototrans.eu/14,26035,0,Liaz_706_RTK_WAL_916P.html udało mi się znaleźć podobny na kabinie Liaza śmieciarki z warszawskiego MPO
Maćku u Nas tez były stosowane duże koguty, sam pamiętam je ze śmieciarek i polewaczek na terenie Szczecina :)
Dzięki koledzy za wpisy, bo to wartościowa informacja. Ja jakoś takich kogutów w moich okolicach nie zanotowałem. Pamiętam je z podróży do Czechosłowacji w końcu lat 70 ubiegłego wieku.
 

adamwyt

Znany użytkownik
W końcu Star A28 polewaczka z oprzyrządowaniem Wuko PZ-6 do czekał się sesji zdjęciowej. Model zrobiony na bazie miniaturki z firmy Adam-Modellbau. Malowanie zainspirowane ulotką reklamową firmy Wuko a przydział to Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Stalowej Woli. Nie jestem pewien czy tego typu polewaczki pracowały w stalowowolskim PGK, ale nie udało mi się znaleźć żadnych zdjęć ani informacji gdzie naprawdę były używane. Jak robić delikatną fikcję to z rodzimych stron. Przynajmniej tablice rejestracyjne odpowiadają prawdziwemu Starowi A28 pracującemu w tej firmie do 1986r.

DSC_5278.jpg
DSC_5279.jpg
DSC_5282.jpg
DSC_5284.jpg
DSC_5287.jpg
pz6.jpg

Tak jak wspominałem wcześniej zdjęcie oryginału pochodzi z ulotki reklamowej Wuko
 

Podobne wątki