• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

MAMY NOWEGO LOKA DRAGON

CoCu

Znany użytkownik
#5
Skoro dziś ktoś na forum poruszył temat nowej lokomotywy produkcji polskiej, to napiszę Wam więcej.
Otóż zakłady ZNLE Gliwice planują produkcję następnych lokomotyw - E4ACU o prędkości maksymalnej 140 km/h i E4ACP o prędkości maksymalnej 200 km/h.
W założeniach mają zastąpić EU07. Przynajmniej takie marzenie ma producent.

Poniżej więcej informacji (wklejam cytaty, nie linki, bo linki lubią się "dezaktualizować").

mg napisał(a):
Elephanty zastąpią EU07?

- Obecnie w Polsce jeździ 460 sztuk lokomotyw EU07. To duży rynek, o który warto powalczyć - stwierdził prezes ZNLE Gliwice Tomasz Fugiel podczas konferencji "Rynku Kolejowego" poświęconej perspektywom rynku lokomotyw w Polsce. Przedstawił on szczegółowo nowy projekt Zakładów - platformę E4ACU Elephant.

E4ACU mają być uniwersalną platformą nowych lokomotyw. Według zapowiedzi gliwickiej firmy, powstaną dwie wersje tych pojazdów. E4ACU będzie lokomotywą uniwersalną o prędkości 140 km/h, stosowaną w pasażerskim ruchu regionalnym oraz w ruchu towarowym. Z kolei lokomotywa E4ACP będzie pojazdem do obsługi składów pasażerskich, mogącym rozwijać prędkość do 200 km/h.

- Platforma 4-osiowa ma stanowić uzupełnienie naszej oferty dla klienta. Praktycznie powstaną więc dwie wersje lokomotywy - podkreślił prezes Tomasz Fugiel. Będą to pojazdy wielosystemowe (3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC) do zastosowania w ruchu transgranicznym oraz innych krajach europejskich.

E4ACU ma być wersją tańszą. Silniki mają być w niej montowane w sposób klasyczny - bez dodatkowego usprężynowienia. Inaczej ma być w przypadku E4ACP.

Podstawowe parametry techniczne wersji E4ACU:

* Układ wózków: Bo-Bo
* Prędkość: 140 km/h
* Masa: 80 t
* Maksymalny nacisk na oś: 20 t
* Moc znamionowa: 5600 kW
* Siła pociągowa: 285 kN
* Maksymalna masa pociągu towarowego: 2400 t
* Maksymalna masa pociągu pasażerskiego: 800 t

Przedstawiciele ZNLE Gliwice mają nadzieję, że Elephanty staną się atrakcyjną alternatywą dla użytkowania nie najnowszych lokomotyw EU07. Zgodnie z ich wyliczeniami, E4ACU będzie w stanie obsługiwać pociągi pasażerskie o masie 800 t z prędkością do 200 km/h. EU07 mogą pociągnąć 700-tonowy skład z szybkością 120 km/h. Te same parametry dla pociągów towarowych to 140 km/h i 2400 ton w przypadku Elephanta i 2000 ton oraz 70 km/h w przypadku EU07.

- E4ACU ma szansę zastąpić na polskim rynku starzejące się najpopularniejsze lokomotywy EU07 - uważa prezes ZNLE Gliwice, Tomasz Fugiel.
GazetaGliwice.pl napisał(a):
Kolejna lokomotywa z Gliwic wyjedzie na polskie tory

E4ACU Elephant to najnowszy produkt Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach. Elektrowóz ma być wielosystemowy. Poprowadzi składy pasażerskie i towarowe. Konstruktorzy liczą, że w przyszłości zastąpi mocno już wysłużone lokomotywy EU07, których kilkaset kursuje w Polsce. Zobacz wizualizacje nowego pojazdu.

Prace nad lokomotywą E4ACU Elephant są już mocno zaawansowane. Uroczysta premiera ma odbyć się jesienią tego roku na targach Trako w Gdańsku. Inżynierowie z ZNLE pracują nad dwiema wersjami 4-osiowego pojazdu. Model E4ACU znajdzie zastosowanie w ruchu pasażerskim i towarowym. 80-tonowy kolos rozpędzi się do 140 km/h i poprowadzi skład towarowy o maksymalnej masie 2400 t. Moc znamionowa wyniesie 5600 kW. Natomiast elektrowóz E4ACP przeznaczony będzie tylko do ruchu pasażerskiego. Rozwinie prędkość do 200 km/h.

Zdaniem przedstawicieli ZNLE nowy produkt z Gliwic w przyszłości ma szansę zastąpić lokomotywy typu EU07. Obecnie po polskich szlakach kolejowych jeździ niemal 500 sztuk takich pojazdów. Są coraz starsze i bardziej awaryjne, więc przewoźnicy będą wkrótce musieli odmłodzić tabor.

Elephant to druga lokomotywa, która powstała w Gliwicach. Przed dwoma laty branży kolejowej zaprezentowany został E6ACT Dragon. Nowoczesny elektrowóz ma szansę podbić polski rynek kolejowy. Pozytywne oceny pozwoliły ZNLE otrzymać, pod koniec ubiegłego roku, świadectwo dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego. Następnym etapem wdrożenia lokomotywy do ruchu kolejowego jest tzw. eksploatacja obserwowana. Pierwszym przewoźnikiem, który postanowił przetestować Dragona jest STK SA z Wrocławia. Pojazd jeździ po Dolnym Śląsku od połowy stycznia i otrzymuje pochlebne opinie kolejarzy.

- Eksploatacja obserwowana będzie prowadzona w STK do połowy roku, a następnie kontynuowana w Lotos Kolej sp. z o.o. Jesteśmy przekonani, że prowadząc tego rodzaju testy, spółki te docenią atuty naszej lokomotywy, co z pewnością będzie pomocne przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o jej zakupie - mówi Ryszard Cygankiewicz, szef działu marketingu i sprzedaży ZNLE.

W kolejce po zakup lokomotywy ustawili się już pierwsi przewoźnicy. Jednym z nich jest wrocławskie STK, z którym podpisano już list intencyjny w sprawie dostawy 7 lokomotyw, niezwłocznie po pozytywnym zakończeniu eksploatacji obserwowanej. Swoje zainteresowanie wyraziła też spółka Lotos Kolej. Trwają również rozmowy o dostawie lokomotyw dla nowopowstającej spółki przewozowej, ale ze względu na zobowiązanie wobec klienta do zachowania poufności na tym etapie nie można zdradzić szczegółów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, produkcja Dragona ruszy w II kwartale tego roku.

ZNLE w Gliwicach to jedna z największych tego typu firm w Polsce. Tradycje firmy sięgają 1904 roku kiedy powstały Królewskie Warsztaty Kolejowe. Do 1970 roku naprawiono tu parowozy, a pierwszą lokomotywę elektryczną wyremontowano już w 1962 roku. Dziś ZNLE zatrudnia kilkaset osób. W ciągu ostatniej dekady zmodernizowano tu 250 lokomotyw elektrycznych, a ponad 1000 przeszło naprawy okresowe.
Poniżej wizualizacje.
 

Załączniki

Rafał G.

Znany użytkownik
#6
Dzięki Cocu za tą wiadomość, o tych dwóch nowych lokach nie wiedziałem a wyglądają naprawdę fantastycznie i nowocześnie - dużo ciekawiej niż np. zachodnie Siemensy. Oby tylko zaistniały bo EU07 mimo, że wzbudzają sentyment, to jednak już kolejowy anachronizm.
 

Hoart

Znany użytkownik
#8
wątek zaczął się od dragonA lok nr jeden E6ACT a dziś pojawiła się E4ACU i nazwa Elephant -hm ? -właśnie jak tu nazwać takie cacko ?( moim zdaniem piękny dizajn )
- jak już to musi być w języku międzynarodowym to ja bym nazwał nie tam słoń tylko po prostu koń pociągowy ( przeznaczenie i osiągi proponowane) CARTHORSE (pisany łącznie),potocznie "Benia" ;)
 

Hardtech

Znany użytkownik
GGM
#11
Dzięki Cocu za tą wiadomość, o tych dwóch nowych lokach nie wiedziałem a wyglądają naprawdę fantastycznie i nowocześnie - dużo ciekawiej niż np. zachodnie Siemensy. Oby tylko zaistniały bo EU07 mimo, że wzbudzają sentyment, to jednak już kolejowy anachronizm.
W sumie racja.. ale jest jedno wielkie ALE Lokomotywy są jak wino czyli...... wiadomo....
 

maxeus

Znany użytkownik
#12
Jak rozumiem, to są tylko wizualizacje i nie ma jeszcze gotowego i zarazem testowego egzemplarza choć jednej z nich ?
Szczerze powiedziawszy, to nie mogę się doczekać momentu, kiedy to nowe maszyny pociagowe wyprodukowane w polsce będzie można spotkać na szlakach w większej ilości.
Nie powiem, ładne maszyny u nas śmigają i ich różnorodność w barwach przewoźników prywatnych, czy spółek PKP cieszy, ale brakuje nam produktu rodzimego.
3mam kciuki za powodzenie projektów ZNLE Gliwice (y)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#15
Mehano jest słoweńskie, jakby co.
Jakby co, to Słowenia też leży na Bałkanach. Wprawdzie w artykule jest mowa o współpracy z Chorwacją, to jednak Słowenia może być głównym klientem ZNLE na Bałkanach, ponieważ ma taki sam system zasilania, jak Polska: 3000 V DC. W Chorwacji jest system 25 kV 50 Hz.
 

wolfik

Znany użytkownik
#16
Jak rozumiem, to są tylko wizualizacje i nie ma jeszcze gotowego i zarazem testowego egzemplarza choć jednej z nich ?
Z tego co wiem maszyna 6-cio osiowa śmiga po polskich torach obecnie chyba w barwach STK zaś 4-ro osiowa ma być prezentowana na InfoTrans w Berlinie we wrześniu.

3mam kciuki za powodzenie projektów ZNLE Gliwice (y)
Ja też.
 

CoCu

Znany użytkownik
#17
Nawet jak założymy, że do któregoś z tych krajów trafi któraś z tych lokomotyw, oraz jak założymy że faktycznie któryś z producentów modele tych lokomotyw wykonają, to ale i tak dla nas nie będzie to zbyt wiele warte tak długo, jak długo identyczne lokomotywy nie będą eksploatowane przez krajowych przewoźników. Inaczej będzie to jedynie model lokomotywy zagranicznej polskiej produkcji.
Obecnie spośród tych dwóch maszyn fizycznie istnieje jedna - Dragon, prototyp. Jeździ kolejno u kilku różnych przewoźnikow w calach testów przydatności dla nich.
Tutaj szczegóły kiedy i u kogo:
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000006&lang=1&id=77432&action=portrait
 

maxeus

Znany użytkownik
#19
Wolfik, wiem że Dragon już śmiga, bo obserwuję jego historię niemalże od początku istnienia :)
Byłem tylko ciekaw wersji 4 osiowej, ale już wszystko wiem, teraz czekam na prezentację w skali 1/1 :)
 

Podobne wątki