• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Malowanie drzwi międzywagonowych w wagonach PKP (z akcentem na wagony 112A, 111A i 120A i IV epokę)

KrzysiekEU07

Nowy użytkownik
Reakcje
2 5 0
#1
Ponieważ moj post w dyskusji o wagonach 111a i 112a firmy piko utonął w gąszczu innych postów o innym aspekcie własciwosci tychże modeli a sam problem - jak sobie uświadomiłem - jest znacznie szerszy niż modele firmy piko czy w ogóle wagony 111a i 112a, pozwoliłem sobie na założenie wątku (mam nadzieję, że to nie problem dla moderacji i bardzo proszę o nie usuwanie go) poświęconemu temu tematowi.

Mianowicie intryguje mnie na jaki kolor malowano drzwi międzywagonowe w wagonach oliwkowych głownie z IV epoki na PKP (ale również w ogóle wszystkie drzwi we wszystkich wagonach na PKP kiedykolwiek i niech do tego ten wątek służy). Widzę, że w wagonie 120a Piko pomalowało drzwi na srebrno (troche mnie to razi ale w miare jest ok dla mnie). Wydawało mi się ze były one raczej białe. Z kolei w 111a pomalowało tez na srebrno i tu jest dla mnie znacznie gorzej - już ciężko mi to zakaakceptować (czy tak było na PKP w realu na prawdę? - proszę o dyskusję). Wiem, że rownież na oliwkowo były malowane (tak np zrobił heris ale powiem ze najbardziej podoba mi sie na biało - oczywscie sciśle uwzględniamy real - tj. czy konretne drzwi tak w tym czasie w tym wagonie rzeczywiscie wygladały) i różni producenci to uwzględniają.

Podsumowując mysle ze w wagonach 120a i 111a drzwi w IV epoce w wagonach oliwkowych były albo może jeszcze jakies inne, ale zasadniczo oliwkowe lub jasne (mysle ze raczej białe a nie srebrne, no może jakas mieszanka - np. obwodki drzwi na srebrno a srodek biały).
Największego szoku doznałem gdy w jedynce Piko zobaczyłem, że zrobiono ZŁOTE drzwi. Coś takiego totalnie mnie zszokowało.
Czy moglibyście sie wypowiedzieć jaki kolor miały te drzwi w tych trzech wagonach w realu (112a, 111a i 120a) jesli nie były oliwkowe, ze szczególnym akcentem na wagon 112a i pozostałe wymienione wagony i uwzględnienie REGUŁY a nie jakichs rodzynków - krótko mowiąc jak to było w 90% przypadków (jak to zapamietaliście, jak było, jak uważacie ze powinno być). Napiszcie też czy waszym zdaniem złote drzwi - szczegolnie w tak bijącym po oczach kolorze jak zrobilo to piko w swej najnowszej jedynce - miał miejsce w realu, czy może chociaż był bardziej stonowany, a może się wręcz wytarł i zrobil szybko blado biały/szary?

P.S. Uprzejmie proszę forumowych żartownisiów wyśmiewających ten temat o powstrzymanie sie od prowokujących/nic nie wnoszących/złośliwych/bezsensowych komentarzy :)
Temat uważam za bardzo ciekawy. Może sie wywiązac ciekawa pełna wielu informacji i pasjonujących zdjęć dyskusja. Nasze hobby to cudowna pasja - mamy okazję - jak to czesto bywa - dowiedzieć się czegoś nowego, podyskutować o modelach i prawdziwej kolei co jest przecież bardzo miłe i ostatecznie wyrobic sobie zdanie jak te drzwi powinny byc pomalowane. Przestancie więc czepiac się i wytykac moją/innych (rzekomą :) ) małostkowość tylko zrozumcie, że dla kolekcjonera/modelarza to zupełnie normalna sprawa omawiać poszczególne szczegóły naszych modeli i ich odwzorowania w realu. To nie czepialstwo tylko naturalny aspekt naszego hobby i głosy to krytykujące są nie na miejscu. Tak więc zapraszam do dyskusji: jak było z tymi drzwiami?? :)

pozdrawiam Krzysiek :)
 
Ostatnio edytowane:

jaco

Znany użytkownik
Reakcje
829 14 1
#2
Chodź nie jestem znawcą malowania taboru z tamtego okresu, to kojarzę głównie - srebrno białe. Kilka fotek znalezionych w internetowych galeriach.
 

Załączniki

OP
OP
KrzysiekEU07

KrzysiekEU07

Nowy użytkownik
Reakcje
2 5 0
#3
Super zdjęcia @jaco!!
Chodź to dopiero początek, mysle ze wstępnie można założyć ze zasadniczo był to zjechany biały (bo biały zawsze sie zabrudzi itp.) / szary. Wydaje mi się że sprawa mogła wyglądać tak: wszędzie raczej (w wagonach 111a, 120a i nawet 112a) drzwi były w srodku białe/szare a 'obwódki' (ramy wokół drzwi i obrys drzwi) były srebrne ewidentnie a początkowo w jedynkach pewnie złote (tu piko mogło dobrze odwzorować rodzynek który mógł i może całe drzwi mieć złote ale ja raczej bym obstawiał na srodki na biało pomalowane). Jak widać również te uchwyty w drzwiach poprzeczne (sory nie wiem jak to sie nazywa i do czego służy - chyba element mechanizmu otwierania drzwi) pewnie były czarne i tak można było je pomalować w piko - szczegolnie w dwójce (z białymi srodkami drzwi koniecznie :) ). Oczywiscie mogly byc całe srebrne ale mi osobiscie wydaje sie ze sie raczej dobrze domyślam. Gdyby jakis autorytet lub kilku więcej wiedzących/pamiętających forumowiczów dopisało swoje przemyślenia można by potwierdzić/ zupełnie obalić to czego sie już domyślam.
Co więcej dodam iż nie wykluczone że na pierwszej fotce załączonej przez kolegę @jaco ramki drzwi na upartego są złote (i kto wie czy tak nie było - podobnie zresztą dopatrywałem się złotych ramek okiennych tam gdzie niby powinny być a raczej ich nie było/kolor złoty się prawie 'starł'/"wyparował?"[bo naprawde nie wiem jaka reakcja chemiczna na przestrzeni lat mogła tam zachodzic :)]), myślę jednak że to złudzenie i po prostu to brudny śnieg/błoto i raczej wydaje mi się, chodź kto wie?? Ja widzę na 90% srebrny w tych super fotkach (tak wiem że nie moge oceniac na podstawie paru fotek z netu ale jednak potwierdzają one moje przypuszczenia).

A jak @jaco podobają Ci się pikowskie całe złote drzwi w ich najnowszej jedynce? :) https://przystaneksklep.pl/wagon-pasazerski-1-klasa-112ag-p-853.html
Widziałem Twoje super prace na forum i wiem że przemalowanie ich na odpowiedznie kolory (jesliby sie okazało że w ogóle by je trzebabyło przemalowywać) to byłby dla Ciebie pryszcz.
Przemalowywałbyś je gdybyś kolekcjonował tabor z 80tych lat? (bo chyba preferujesz tabor po 2003 r.) :)
 
Reakcje
11 1 6
#5
Kolor zależał od tego jaki producent użył laminat ktorym były obite drzwi jak i cały wagon w środku i na korytarzach.W WC i umywalce bo te były osobno kiedys byl biały laminat a reszta w kolorze żółto brązowym .
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#7
W zdecydowanej większości wagonów standardu Y polskiej produkcji, drzwi czołowe (międzywagonowe) miały konstrukcję analogiczną z drzwiami wejściowymi z korytarza do przedziałów. W związku z powyższym składały się one z ramy ze stopu lekkiego, wypełnienia szklanego w górnej części oraz z laminatu w dolnej części - słusznie dwa posty wyżej zwrócił na to uwagę Robert H0e.

Ramy drzwi czołowych (jak i przedziałowych) były wykonane w kolorze ram okiennych, więc w części wagonów miały kolor złoty / platynowy, a w części srebrny. Wypełnienie laminatowe - o ile dobrze pamiętam, w wagonach od HCP (przynajmniej tych z ostatnich lat produkcji) było brązowe (drewnopodobne), a w wagonach z Pafawagu (np. w 111Ah) białe / jasno szare (laminat był biały w bardzo drobną, jasnoszarą kratkę). Ten sam laminat co drzwi, pokrywał także ściany wewnętrzne wagonów.

Podczas napraw rewizyjnych drzwi często malowane były na kolor pudła wagonu (zarówno ramy jak i laminaty), czyli na oliwkowo, a później na zielono w 2 kl. i czerwono w 1 kl. Podobnie malowano siłowniki wspomagające otwieranie i zamykanie drzwi. Później, czyli od około 2003 roku (powołanie do życia spółki PKP-IC), drzwi zaczęto malować na pomarańczowo.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#8
Moje obserwacje wagonów pasażerskich w latach 70 i 80 tych wskazują mniej więcej to co napisał Kolega Bodek. Nie mniej nie kojarzę by malowano w późniejszych latach drzwi czołowe na kolor oliwkowy. Taki kolor w zasadzie miały tylko wagony YB produkcji niemieckiej. Natomiast owszem lata 90+ to już prawie wolna amerykanka ale też w tym czasie drzwi zaczęto wymieniać na innej konstrukcji.
Wracając jednak do epoki IV to na pewno drzwi wagonów 120A od zewnątrz nie miały laminatu tylko blachę aluminiową w dolnej części. Jestem też przekonany że także przynajmniej w części wagonów 104 110 111 112 i 113 z drzwiami dwuczęściowmi też w dolnej ich części na zewnątrz stosowano pokrycie z blachy aluminiowej. Czy we wszystkich z wymienionych serii to nie wiem warto to jeszcze poszukać na różnych zdjęciach.
Co do skośnych siłowników na drzwiach to w zasadzie był to rodzaj samo zamykacza który sie składał z dwóch rur teleskopowych i umieszczonej w środku długiej sprężyny ściskanej. Odpowiednie rozmieszczenie sworzni w drzwiach i ramie "ościeżnicy" dawało efekt blokady drzwi przy ich całkowitym otwarciu. W środku absolutnie nie było żadnych mechanizmów napędowych. Te elementy to ja kojarzę najczęściej w epoce IV malowane na kolor oliwkowy jak pudło wagonu.
A co do modeli. To drzwi w wagonach Herisa z IV epoki są nieprawidłowo pomalowane na kolor pudła. Powinny mieć kolor ram okiennych a dolne wypełnienie albo z laminatu albo z blachy aluminiowej.
Wagony Piko będę miał dopiero w niedzielę ale raczej biorąc pod uwagę moje obserwacje to mogą być prawidłowe chociaż nie jestem pewny czy była stosowana blacha aluminiowa chemicznie barwiona na kolor jasno złoty.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#10
Ciekawe zdjęcie. Oliwkowe drzwi to rzadkość ale to już epoka V czyli czas dużej dowolności. A w szybie widać jasną ścianę.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 0
Tabor 0
Tabor 16
Tabor 4
Tabor 9

Podobne wątki