• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Malowanie drzwi międzywagonowych w wagonach PKP (z akcentem na wagony 112A, 111A i 120A i IV epokę)

#1
Ponieważ moj post w dyskusji o wagonach 111a i 112a firmy piko utonął w gąszczu innych postów o innym aspekcie własciwosci tychże modeli a sam problem - jak sobie uświadomiłem - jest znacznie szerszy niż modele firmy piko czy w ogóle wagony 111a i 112a, pozwoliłem sobie na założenie wątku (mam nadzieję, że to nie problem dla moderacji i bardzo proszę o nie usuwanie go) poświęconemu temu tematowi.

Mianowicie intryguje mnie na jaki kolor malowano drzwi międzywagonowe w wagonach oliwkowych głownie z IV epoki na PKP (ale również w ogóle wszystkie drzwi we wszystkich wagonach na PKP kiedykolwiek i niech do tego ten wątek służy). Widzę, że w wagonie 120a Piko pomalowało drzwi na srebrno (troche mnie to razi ale w miare jest ok dla mnie). Wydawało mi się ze były one raczej białe. Z kolei w 111a pomalowało tez na srebrno i tu jest dla mnie znacznie gorzej - już ciężko mi to zakaakceptować (czy tak było na PKP w realu na prawdę? - proszę o dyskusję). Wiem, że rownież na oliwkowo były malowane (tak np zrobił heris ale powiem ze najbardziej podoba mi sie na biało - oczywscie sciśle uwzględniamy real - tj. czy konretne drzwi tak w tym czasie w tym wagonie rzeczywiscie wygladały) i różni producenci to uwzględniają.

Podsumowując mysle ze w wagonach 120a i 111a drzwi w IV epoce w wagonach oliwkowych były albo może jeszcze jakies inne, ale zasadniczo oliwkowe lub jasne (mysle ze raczej białe a nie srebrne, no może jakas mieszanka - np. obwodki drzwi na srebrno a srodek biały).
Największego szoku doznałem gdy w jedynce Piko zobaczyłem, że zrobiono ZŁOTE drzwi. Coś takiego totalnie mnie zszokowało.
Czy moglibyście sie wypowiedzieć jaki kolor miały te drzwi w tych trzech wagonach w realu (112a, 111a i 120a) jesli nie były oliwkowe, ze szczególnym akcentem na wagon 112a i pozostałe wymienione wagony i uwzględnienie REGUŁY a nie jakichs rodzynków - krótko mowiąc jak to było w 90% przypadków (jak to zapamietaliście, jak było, jak uważacie ze powinno być). Napiszcie też czy waszym zdaniem złote drzwi - szczegolnie w tak bijącym po oczach kolorze jak zrobilo to piko w swej najnowszej jedynce - miał miejsce w realu, czy może chociaż był bardziej stonowany, a może się wręcz wytarł i zrobil szybko blado biały/szary?

P.S. Uprzejmie proszę forumowych żartownisiów wyśmiewających ten temat o powstrzymanie sie od prowokujących/nic nie wnoszących/złośliwych/bezsensowych komentarzy :)
Temat uważam za bardzo ciekawy. Może sie wywiązac ciekawa pełna wielu informacji i pasjonujących zdjęć dyskusja. Nasze hobby to cudowna pasja - mamy okazję - jak to czesto bywa - dowiedzieć się czegoś nowego, podyskutować o modelach i prawdziwej kolei co jest przecież bardzo miłe i ostatecznie wyrobic sobie zdanie jak te drzwi powinny byc pomalowane. Przestancie więc czepiac się i wytykac moją/innych (rzekomą :) ) małostkowość tylko zrozumcie, że dla kolekcjonera/modelarza to zupełnie normalna sprawa omawiać poszczególne szczegóły naszych modeli i ich odwzorowania w realu. To nie czepialstwo tylko naturalny aspekt naszego hobby i głosy to krytykujące są nie na miejscu. Tak więc zapraszam do dyskusji: jak było z tymi drzwiami?? :)

pozdrawiam Krzysiek :)
 
Ostatnio edytowane:

jaco

Znany użytkownik
#2
Chodź nie jestem znawcą malowania taboru z tamtego okresu, to kojarzę głównie - srebrno białe. Kilka fotek znalezionych w internetowych galeriach.
 

Załączniki

OP
OP
KrzysiekEU07

KrzysiekEU07

Nowy użytkownik
#3
Super zdjęcia @jaco!!
Chodź to dopiero początek, mysle ze wstępnie można założyć ze zasadniczo był to zjechany biały (bo biały zawsze sie zabrudzi itp.) / szary. Wydaje mi się że sprawa mogła wyglądać tak: wszędzie raczej (w wagonach 111a, 120a i nawet 112a) drzwi były w srodku białe/szare a 'obwódki' (ramy wokół drzwi i obrys drzwi) były srebrne ewidentnie a początkowo w jedynkach pewnie złote (tu piko mogło dobrze odwzorować rodzynek który mógł i może całe drzwi mieć złote ale ja raczej bym obstawiał na srodki na biało pomalowane). Jak widać również te uchwyty w drzwiach poprzeczne (sory nie wiem jak to sie nazywa i do czego służy - chyba element mechanizmu otwierania drzwi) pewnie były czarne i tak można było je pomalować w piko - szczegolnie w dwójce (z białymi srodkami drzwi koniecznie :) ). Oczywiscie mogly byc całe srebrne ale mi osobiscie wydaje sie ze sie raczej dobrze domyślam. Gdyby jakis autorytet lub kilku więcej wiedzących/pamiętających forumowiczów dopisało swoje przemyślenia można by potwierdzić/ zupełnie obalić to czego sie już domyślam.
Co więcej dodam iż nie wykluczone że na pierwszej fotce załączonej przez kolegę @jaco ramki drzwi na upartego są złote (i kto wie czy tak nie było - podobnie zresztą dopatrywałem się złotych ramek okiennych tam gdzie niby powinny być a raczej ich nie było/kolor złoty się prawie 'starł'/"wyparował?"[bo naprawde nie wiem jaka reakcja chemiczna na przestrzeni lat mogła tam zachodzic :)]), myślę jednak że to złudzenie i po prostu to brudny śnieg/błoto i raczej wydaje mi się, chodź kto wie?? Ja widzę na 90% srebrny w tych super fotkach (tak wiem że nie moge oceniac na podstawie paru fotek z netu ale jednak potwierdzają one moje przypuszczenia).

A jak @jaco podobają Ci się pikowskie całe złote drzwi w ich najnowszej jedynce? :) https://przystaneksklep.pl/wagon-pasazerski-1-klasa-112ag-p-853.html
Widziałem Twoje super prace na forum i wiem że przemalowanie ich na odpowiedznie kolory (jesliby sie okazało że w ogóle by je trzebabyło przemalowywać) to byłby dla Ciebie pryszcz.
Przemalowywałbyś je gdybyś kolekcjonował tabor z 80tych lat? (bo chyba preferujesz tabor po 2003 r.) :)
 

Robert H0e

Nowy użytkownik
#5
Kolor zależał od tego jaki producent użył laminat ktorym były obite drzwi jak i cały wagon w środku i na korytarzach.W WC i umywalce bo te były osobno kiedys byl biały laminat a reszta w kolorze żółto brązowym .
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#7
W zdecydowanej większości wagonów standardu Y polskiej produkcji, drzwi czołowe (międzywagonowe) miały konstrukcję analogiczną z drzwiami wejściowymi z korytarza do przedziałów. W związku z powyższym składały się one z ramy ze stopu lekkiego, wypełnienia szklanego w górnej części oraz z laminatu w dolnej części - słusznie dwa posty wyżej zwrócił na to uwagę Robert H0e.

Ramy drzwi czołowych (jak i przedziałowych) były wykonane w kolorze ram okiennych, więc w części wagonów miały kolor złoty / platynowy, a w części srebrny. Wypełnienie laminatowe - o ile dobrze pamiętam, w wagonach od HCP (przynajmniej tych z ostatnich lat produkcji) było brązowe (drewnopodobne), a w wagonach z Pafawagu (np. w 111Ah) białe / jasno szare (laminat był biały w bardzo drobną, jasnoszarą kratkę). Ten sam laminat co drzwi, pokrywał także ściany wewnętrzne wagonów.

Podczas napraw rewizyjnych drzwi często malowane były na kolor pudła wagonu (zarówno ramy jak i laminaty), czyli na oliwkowo, a później na zielono w 2 kl. i czerwono w 1 kl. Podobnie malowano siłowniki wspomagające otwieranie i zamykanie drzwi. Później, czyli od około 2003 roku (powołanie do życia spółki PKP-IC), drzwi zaczęto malować na pomarańczowo.
 

Jacek765

Znany użytkownik
#8
Moje obserwacje wagonów pasażerskich w latach 70 i 80 tych wskazują mniej więcej to co napisał Kolega Bodek. Nie mniej nie kojarzę by malowano w późniejszych latach drzwi czołowe na kolor oliwkowy. Taki kolor w zasadzie miały tylko wagony YB produkcji niemieckiej. Natomiast owszem lata 90+ to już prawie wolna amerykanka ale też w tym czasie drzwi zaczęto wymieniać na innej konstrukcji.
Wracając jednak do epoki IV to na pewno drzwi wagonów 120A od zewnątrz nie miały laminatu tylko blachę aluminiową w dolnej części. Jestem też przekonany że także przynajmniej w części wagonów 104 110 111 112 i 113 z drzwiami dwuczęściowmi też w dolnej ich części na zewnątrz stosowano pokrycie z blachy aluminiowej. Czy we wszystkich z wymienionych serii to nie wiem warto to jeszcze poszukać na różnych zdjęciach.
Co do skośnych siłowników na drzwiach to w zasadzie był to rodzaj samo zamykacza który sie składał z dwóch rur teleskopowych i umieszczonej w środku długiej sprężyny ściskanej. Odpowiednie rozmieszczenie sworzni w drzwiach i ramie "ościeżnicy" dawało efekt blokady drzwi przy ich całkowitym otwarciu. W środku absolutnie nie było żadnych mechanizmów napędowych. Te elementy to ja kojarzę najczęściej w epoce IV malowane na kolor oliwkowy jak pudło wagonu.
A co do modeli. To drzwi w wagonach Herisa z IV epoki są nieprawidłowo pomalowane na kolor pudła. Powinny mieć kolor ram okiennych a dolne wypełnienie albo z laminatu albo z blachy aluminiowej.
Wagony Piko będę miał dopiero w niedzielę ale raczej biorąc pod uwagę moje obserwacje to mogą być prawidłowe chociaż nie jestem pewny czy była stosowana blacha aluminiowa chemicznie barwiona na kolor jasno złoty.
 

Jacek765

Znany użytkownik
#12
Czyli jednak przynajmniej w epoce Va zdarzały się oryginalne drzwi pomalowane na kolor oliwkowy. No cóż muszę część swojej wypowiedzi odszczekać; hau... hau... hau ;).
 

Podobne wątki