• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa MakietaTort H0 3,2x1,25 Hobby

luqa4fun

Nowy użytkownik
#1
Witam,

zaczynam budowę makiety, inspirowałem się w większości makietą kolegi "marekm" (dzięki)
trochę ją przerobiłem, dodałem głównie dworzec kolejowy
nie mam konkretnych planów co do zabudowy, brak pomysłów, szukam inspiracji.. II WŚ
2 składy, głównie II, IV, V ep
prośba o weryfikację planu, peron, podjazdy itd.
tak aby dało się pościgać ale też pomanewrować, wybrać kompromis..

- rozmiar 3,2 x 1,25m
- skala H0
- sterowanie cyfrowe (przyszłość)
- tory już mam, trochę będą mnie ograniczać i komplikować łączenie z piko
Flaishmann (1701 - 6030 R=415) łuki
Flaishmann (1700 - 6001) proste
rozjazdy kompletuję piko a-gleist, te flaishmanna się nie nadają (za duże kąty i średnio wyglądają cewkowe)
program ogranicza co do ilości torów, więc musiałem domalować ;)

z góry dziękuję za pomoc
 

Załączniki

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
#2
Patrzę na ten układ torowy i trochę, a nawet znacznie bym go zmodyfikował.
Moja propozycja, to całkowicie zmieniony układ torowy. Skupiłem się tylko na stacji, resztę idzie dopasować. Nie szedłbym w kierunku aby na siłę dopasowywać całe odcinki torowe, szczególnie proste, można je dociąć, bo i tak będzie problem połączyć Fleischmanna z Piko (chyba, nie robiłem tego). Ja w większości pracowałem na materiale Piko, ale wszystkie te odcinki proste można podmienić na Fleischmanna. Na łukach, gdzie są rozjazdy, pozostałbym przy Piko.
To co ja prezentuję, pozwoli na bezkolizyjne prowadzenie dwóch pociągów bez przekładania zwrotnic, trzech, z przekładaniem. Dołożyłem chyba 3 dodatkowe rozjazdy, co zwiększa możliwości manewrów. Do przemyślenia.
Jeśli jednak chcesz zachować to co teraz, zwinąłbym rozjazdy WL i WR w jeden WLR, zyskasz na długości odcinków stacyjnych.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
luqa4fun

luqa4fun

Nowy użytkownik
#3
Nie ma problemu z łączeniem torów, PIKO ma w ofercie krótkie tory przejściowe lub same łączniki ze starym systemem, chodzi tu głównie o grubość stopki, z tym sobie poradzę, jeżeli będzie potrzeba tory proste przytnę sobie, dremelek i po sprawie, nie ma problemu
co do Twojego układu torów to jest problem z mostem, chciałem koniecznie aby most jak i tunel był na makiecie, za bliska odległość łuków i nie ma miejsca na wzniesienie do mostu, zaznaczyłem łuki na zielono
 

Załączniki

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
#4
Nie ma problemu z łączeniem torów, PIKO ma w ofercie krótkie tory przejściowe lub same łączniki ze starym systemem, chodzi tu głównie o grubość stopki, z tym sobie poradzę, jeżeli będzie potrzeba tory proste przytnę sobie, dremelek i po sprawie, nie ma problemu
co do Twojego układu torów to jest problem z mostem, chciałem koniecznie aby most jak i tunel był na makiecie, za bliska odległość łuków i nie ma miejsca na wzniesienie do mostu, zaznaczyłem łuki na zielono
Most i tunel możesz zrobić po prawej stronie.
To co zaproponowałem to luźna propozycja do przemyślenia.
Na ten moment nie mam dostępu do WinTracka i nie mogę zrobić lepszego szkicu, gdyż AnyRail ogranicza do 50 elementów, dlatego tylko tyle wyklikałem.

Patrząc na Twój schemat z prawej strony WL i WR do połączenia w WLR się nadają.
 
OP
OP
luqa4fun

luqa4fun

Nowy użytkownik
#5
dzięki za wskazówki, fajnie by było jak by dwa składy śmigały bez zmiany zwrotnic
przerobiłem prawą stronę i dodałem BWR ale pod most, zobacz czy na tym planie to zadziała
 

Załączniki

OP
OP
luqa4fun

luqa4fun

Nowy użytkownik
#7
podłoże zrobione, pierwsze przymiarki

-jednak mam problem z tą krzyżówka, przerywa mi parowóz (BR50 Fleischmann) na niej, lub zatrzymuje się, napięcie podane z dwóch stron, na innych rozjazdach jest OK, nie mam możliwości sprawdzenia innej lokomotywy
-myślę o dodaniu styroduru na sklejkę i na to korek 4mm pod tory, ewentualnie aby zejść z poziomem poniżej zera i wyciszyć
-jaka wysokość mostu? tak aby zmieściły się wyższe wagony, piętrusy itp ... "70 mm od główki szyny dolnej do górnej"?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#8
Najprawdopodobniej ta 50-tka od Flesia ma zbyt mały czyli poniżej 14,3 mm rozstaw kół na osi silnikowej i robi mikro zwarcie. Starsze modele Fleischmanna tak miały. Dla umożliwienia jazdy po łukach o małych promieniach zamiast większej przesuwności zwężali poniżej normatywu szerokość pomiędzy kołami. Szczególnie daje się to we znaki na 10 st. rozjazdach ROCO gdzie dwu osiowy "Glaskasten" przejeżdża z prędkością mniejszą od ślimaka a 78 (OKo1) od Fleischmanna "utyka".
 
OP
OP
luqa4fun

luqa4fun

Nowy użytkownik
#9
- 50-tka jak przejeżdża przez zwrotnice nawet te zwykłe są widoczne przeskoki iskry, nie wiem czy jest to efekt zwarcia czy inna przyczyna, teraz się zastanawiam bo jednak przechodzę z analogu na cyfrę czy jest sens zostawiać tą 50-tkę i wrzucić dekoder (kondensator) czy to sprzedać....
PIKO SU46 nie ma takiego efektu
- temat wiaduktu, ktoś spotkał się z gotowym produktem o wymiarach jak na moim projekcie? 204mm prosta, 415 30' łuk i 204 prosta, nie wiem jak do końca ugryźć ten temat, jakieś podpowiedzi?
- prawie 700 wyświetleń i zero komentarzy? ;) jest tak dobrze czy aż tak źle? ;)
 

Załączniki

#11
Witaj!

Widzę, że się spóźniłem z oceną planu, bo już ostro działasz, zatem zmieniać już raczej nie będziesz wiele. Chwała Ci za szybki start!
Mnie osobiście nie podobają się krótkie długości użyteczne torów na stacji i w ogóle krótkie perony. Mając do dyspozycji bok makiety ponad 3m, to można trochę pokombinować, aby zwiększyć długość torów stacyjnych. Skłaniałbym się do propozycji korekty zrobionej przez paziu1000000. Nie użyłbym również rozjazdu potrójnego w torze głównym zasadniczym (chyba, że naprawdę nie masz miejsca). Ale najważniejsze, żeby Tobie się podobał układ, a skoro wystawiasz na komentarz, to właśnie to czynię.

Pozdrawiam i powodzenia!
 
OP
OP
luqa4fun

luqa4fun

Nowy użytkownik
#12
no tak, podkład zrobiony, tory przyklejone, zmiana tego co zrobione już odpada
został mi jeszcze 2 poziom gdzie nie mam za bardzo pomysłu, tutaj jeszcze są możliwści
zastanawiam się nad dwoma mostami i tutaj pytanie jak one są montowane? trzeba tutaj jakiś podkład czy tylko sklejamy, montujemy do podpór i na górę kleimy tory? czym się te mosty różnią? oprócz ceny i wyglądu?
Vollmer 42546
Vollmer 42553
Noch 21320
Faller 120560
 

Załączniki

#13
Nie jestem w tej dziedzinie ekspertem, ale też stoję przed podobnym dylematem. Mosty możesz zamontować na podporach plastikowych, często są to elementy pasujące, jeżeli wybierzesz tego samego producenta. Producent lub sklep podaje czasami nr katalogowe podpór, które pasują. Drugą opcją jest zamontowanie ich na podporach własnej roboty i kształtu (np. kawałek drewna). Wtedy jest więcej bawienia się, bo trzeba to jeszcze obłożyć jakimś materiałem imitującym cagły, beton itp. W obu przypadkach przęsła mostu się przykręca lub przykleja, albo jedno i drugie. Jak chcesz mieć możliwość demontażu, z powodu np. jakiejś pracy na makiecie i most przeszkadzałby w tej pracy, to lepiej zdecydować się go tylko solidnie przykręcić. Na to kładziesz tor i już. W zależności od typu mostu, balastujesz albo i nie.

Co do typów mostów, to też się zastanawiam nad tymi samymi mostami. Niektóre są metalowe inne plastikowe. Dobierz most do typu przeszkody. Zwróć uwagę, że Vollmer 42553 oraz Faller 120560 wymagają nieco większej skrajni pod obiektem z uwagi na konstrukcję (pod pomostem). Także zależy ile masz miejsca pod spodem. W Twoim przypadku (patrząc na scenerię) proste mosty kratownicowe mogą być lepszym wyborem, niż ten łukowy. Ale to tylko moja sugestia. Najważniejsze, żeby Tobie odpowiadało :).
 
OP
OP
luqa4fun

luqa4fun

Nowy użytkownik
#14
dzięki za podpowiedź, dużo cennych informacji ;)
mosty nie będą łączone ze sobą, wiadukt 360mm - delikatny łuk na skale - wiadukt 360mm, pod jednym będzie przejazd kolejowy a pod drugim droga, planuje je montować do drewnianych klocków a później okleić, w przyszłym tygodniu będę chciał coś zamówić
trafiłem jeszcze w modelmani na producenta Halucki, ktoś montował jego mosty? to są gotowe produkty, mozna kleić tory bezpośrednio?
między czasie montuje sterowanie rozjazdów, wstępnie będzie to sterowanie ręczne serwami, ma ktoś pomysł jak zrobić tablicę sterowniczą?

 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#15
trafiłem jeszcze w modelmani na producenta Halucki, ktoś montował jego mosty? to są gotowe produkty, mozna kleić tory bezpośrednio?
Mosty firmy Hulacki (nie: Halucki) to dość proste modele, raczej zabawkowe. Są wykonane z profili blaszanych i torów nie da się do nich po prostu przykleić. Żeby to chociaż trochę przypominało oryginał, trzeba wykonać pokrycie konstrukcji pomostu. Zwykle w naturze jest to zrobione z drewna i taką konstrukcję trzeba w modelu wykonać. Gdzieś na forum była ostatnio dyskusja o drewnianej konstrukcji modelu mostu, wprawdzie nie chodziło o wyrób Hulackiego, ale pewne rzeczy można popatrzeć.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 6

Podobne wątki