• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta Tramwajowa (Diorama)

jaslav

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam.

Od bardzo dawna,posiadam starą makietę. I niestety ma bardzo słaby układ torowy. Po prostu układ torów jest dookoła makiety,jak to w starych makietach. Wraz z moim tatą (dodam,że ja mam 16 lat) chcemy zbudować nową makietę. Lecz w sumie,żadnych większych kroków nie podejmowaliśmy,również z braku czasu,szczególnie taty. Obydwoje chcemy zbudować makietę tramwajową z elementami kolejowymi. Ze względu na to,że posiadamy nadal starą makietę,nie ma zbytnio miejsca w mieszkaniu na kolejną. Dlatego chciałbym zabrać się za zbudowanie/zrobienie jakiejś dioramy,albo segmentu tej nowej makiety. Zastanawiam się nad trzema wariantami tego segmentu czy też dioramy, pierwszy to prosta pętla tramwajowa,drugi,to jakaś dłuższa ulica z tramwajem w środku lub po wyznaczonym pasie obok,a trzecia,która najbardziej mi się podoba to zajezdnia tramwajowa. Taboru tramwajowego posiadamy już z tatą trochę. Jeśli będzie potrzeba to pokażę Wam Naszą kolekcje tramwajów. Moje pytanie jest takie. Jak zabrać się za tworzenie,takiej małej makiety/dioramy ? Tak jak pisałem,najbardziej chciałbym zrobić opcję zajezdni tramwajowej,aby potem dobudowywać resztę makiety (miasto). Proszę nie zrażać się moim wiekiem,bo w modelarstwie siedzę od małego,lecz nigdy jeszcze nie brałem się za robienie tak poważnej rzeczy jak makiety. Po prostu,jestem w tym zielony i czekam na Waszą pomoc ;)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#2
Cześć! Bardzo fajny i ciekawy pomysł. Na Twoje pytanie od czego zacząć ja mam inne pytanie: Jak ciężki jest Twój "fiołek" na punkcie tramwajów ;):). Jeżeli jesteś pełno objawowym fanatycznym miłośnikiem komunikacji tramwajowej (a więc ekspertem), który zagląda przez dziury w płocie na teren zajezdni, jeździ tramwajem z nosem przyklejonym do szyby, rozpoznaje markę tramwaju po dźwiękach jakie wydaje, to musisz tylko przygotować schemat/projekt zajezdni. Przy jego przygotowaniu należy upewnić się gdzie buduje się halę napraw, a gdzie halę przeglądów, opracować układ torowy aby tramwaje się nie blokowały (da Ci to mocno po kieszeni, gdyż potrzeba będzie wielu rozjazdów) rozmieścić zaplecze techniczne i jeżeli chcesz stworzyć makietę tramwajowo-kolejową (i zaskarbić tym miłość wszystkich fanatyków kolejnictwa) zbudować bocznicę kolejową. Jeżeli chcesz aby pokochali Cię miłośnicy ciężarówek z tutejszego forum, to przygotuj tor do rozładunku tramwajów z lawet (właściwie my "kolejarze" i tak będziemy Cię kochać za Twoją miłość do komunikacji szynowej ;)). Jeżeli lubisz tramwaje ale nie jesteś aż tak "zakręcony" musisz skorzystać z dni otwartych (Święta Transportu Publicznego) i koniecznie odwiedzić zajezdnię tramwajową i tam pytaniami zamęczyć na śmierć przewodnika (jak się projektuje zajezdnię, ja się organizuje manewry, gdzie odstawia się tabor uszkodzony itp.). Zawsze ale to zawsze bardzo ważne są zdjęcia, to one będą źródłem wątpliwości, następnie pytań, później odpowiedzi, a na końcu perfekcji w wykonaniu makiety. Pozdrawiam i trzymam kciuki. Michał
PS Są osoby na naszym forum, które z różnych powodów mają dużą wiedzę na temat tramwajów. Skontaktuj się z Nimi (Maniek 2820 i CoCu).
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#3
Plan zajezdni Katowice Zawodzie, Gliwice i Bytom Stroszek mogę wyciągnąć z działu technicznego. Tramwajowo-kolejowy aspekt budowy zajezdni można podpatrzeć na ZURze (dawnej zajezdni Batory) w Chorzowie - do niedawna mieli na wyposażeniu jakąś Ls-kę i bocznicę pekapowską, którą ściągali maszyny z Konstalu drogą kolejową. W kwestii organizacji pracy na zajezdni także służę pomocą ;) Jeśli szukasz planu stosunkowo małej zajezdni, poleciłbym zajezdnię ze Stroszka bądź Łagiewniki. Ogólnie nie są to zajezdnie duże, przystosowane zasadniczo tylko do obsługi maszyn typ N, 102N i 105N (z modernizacjami, stąd też Moderusy na Stroszku ;) ).

Podstawowe cechy zajezdni - posiadanie hali warsztatow0-przeglądowej (u mnie w robocie hala ma trzy stanowiska przeglądowe i trzy remontowe), hali postojowej (Zawodzie ma halę na 6 torów, z czego jeden jest przelotowy), zwykle po terenie zajezdni układ torowy umożliwia jazdę w kółko po zakładzie - istotny z faktu, iż większość tramwajów jest jednokierunkowa i cofanie nie jest ich mocną stroną :D łatwiej objechać zajezdnię i się wstawić, niż cofać przez pół zakładu, gdy dodatkowo za Tobą robi się kolejka następnych do oblotki... no i jeden tor do testów hamowania - Będzin ma wydzielony za halą, Stroszek i Gliwice robią testy hamulców na grupie odstawczej. Zakład posiada także garaż dla pogotowia sieciowego, torowego i ewentualnie samych wagonów służbowych, choć na chyba niemal każdym rewirze TŚ techniczne N-ki gniją na placu :D

W kwestii dioramy niekoniecznie zakładowej - najfajniejsze moim zdaniem przypadki przynajmniej w okolicy to rejon Świętochłowic i Rudy Śląskiej, gdzie można zobrazować np. odejście jednotorowej linii 9 na Rudę Śląską z dwutorowego szlaku z Katowic do Łagiewnik ;) Istnieją tam dwa takie tramwajowe 'posterunki odgałęźne' - Gazownia i Mijanka. Tak samo dobrym tematem na dioramkę mogłaby być mijanka na jednotorowym odcinku, jakich nie brakuje na 11-tce - ultraklimatyczny przystanek Lipiny Kościół z sygnalizacją ręczną ;) No chyba, że szukacie czegoś nowiuteńkiego, tchnącego XXI wiekiem - wtedy odsyłam do kolegów z wielkich miast :D

Co do strasznych cen wajch nadających się do tramwaju - pomijając typ szyny, większość tortówek ma tolerowalną geometrię - przynajmniej u nas mało która wajcha ma wiele wspólnego z szablonem. ;)

PS. Rozpoznawanie maszyny po dźwięku to już jakiś objaw nerwicy - świra dostać można od piszczenia tych falowników... :D
 
OP
OP
J

jaslav

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Kurczę,strasznie rozbudowane pomysły mi podajecie ;) Moją halę miał stanowić model Fallera : http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?products_id=65244 . I obok niego jeszcze z dwa tory obok na reszte taboru tramwajowego. Ogólnie mamy dziewięć tramwajów: GT8(z napędem),GT6 (niestety zepsuty-jak narazie),Tatre T6 (bez napędu), typ N (z napędem, typ N z dwoma przyczepami (z napędem),jakiś naprawczy zakupiony na niemieckim ebay'u (z napędem),mamy jeszcze jakiś metalowy tramwaj z wyglądu przypomina jakiś tramwaj z Ameryki (z napędem ale słabo jeździ),posiadamy też jakiś stary ledwo jeżdżący tramwaj z Roco i ostatni,jeszcze nie mam go w domu,bo ostatnio zakupiony,a właściwie zakupiona Tatra TK4Dt (bez napędu). (Jeśli chcecie,mogę powstawiać zdjęcia :) )

Co do mojego zamiłowania tramwajami. Aktualnie chodzę do trzeciej klasy gimnazjum,a właściwie to już ją kończę i w szkole jakoś nie chwalę się,że znam każdy tramwaj jadący po Bytomiu. Pochodzę z Bytomia i nawet po dźwięku potrafię poznać,czy jedzie to "zwykła stopiątka",czy też zmodernizowana,czy może Citadis na lini nr. 6 ;)

I jak sobie tak myślę,że nie chciałbym też robić jakiejś wielkiej zajezdni,ponieważ potem nie zostanie mi miejsca w pokoju na resztę makiety ;) Ogólnie do tworzenia makiety tramwajowej zainspirował mnie ten filmik :
, a do zrobienia jak na razie,tej małej dioramy zachęciła mnie scena z 2:09. Wtedy chyba najlepiej widać całą tą zajezdnię i układ torów i szczerze powiedziawszy,chyba taki bym mi i mojemu tacie pasował :)
 
Reakcje
91 0 0
#9
Witam.

Od bardzo dawna,posiadam starą makietę. I niestety ma bardzo słaby układ torowy. Po prostu układ torów jest dookoła makiety,jak to w starych makietach. Wraz z moim tatą (dodam,że ja mam 16 lat) chcemy zbudować nową makietę. Lecz w sumie,żadnych większych kroków nie podejmowaliśmy,również z braku czasu,szczególnie taty. Obydwoje chcemy zbudować makietę tramwajową z elementami kolejowymi. Ze względu na to,że posiadamy nadal starą makietę,nie ma zbytnio miejsca w mieszkaniu na kolejną. Dlatego chciałbym zabrać się za zbudowanie/zrobienie jakiejś dioramy,albo segmentu tej nowej makiety. Zastanawiam się nad trzema wariantami tego segmentu czy też dioramy, pierwszy to prosta pętla tramwajowa,drugi,to jakaś dłuższa ulica z tramwajem w środku lub po wyznaczonym pasie obok,a trzecia,która najbardziej mi się podoba to zajezdnia tramwajowa. Taboru tramwajowego posiadamy już z tatą trochę. Jeśli będzie potrzeba to pokażę Wam Naszą kolekcje tramwajów. Moje pytanie jest takie. Jak zabrać się za tworzenie,takiej małej makiety/dioramy ? Tak jak pisałem,najbardziej chciałbym zrobić opcję zajezdni tramwajowej,aby potem dobudowywać resztę makiety (miasto). Proszę nie zrażać się moim wiekiem,bo w modelarstwie siedzę od małego,lecz nigdy jeszcze nie brałem się za robienie tak poważnej rzeczy jak makiety. Po prostu,jestem w tym zielony i czekam na Waszą pomoc ;)
A jaki macie tabor? Jak można to porób zdjęcia. Ta makieta z filmiku, to moja ulubiona z tramwajowych. Składa się z trzech części i właściciel budował ją kilka lat, ale jest dopracowana, tu ma stronkę,tam wszystko jest ,po niemiecku co prawda, ale dużo dokładnych zdjęć z budowy i wszystkiego. Polski tabor też się pojawia (ngt6 kraków). Tu jego stronka http://www.marks-modeltrambaan.nl/Technisch gedeelte.htm Jest też tam schemat całej makiety, jest to duża pętla ze ślepą zajezdnia pośrodku, na końcu makiety jest wylot na "zaplecze" makiety, bardzo fajnie to wygląda ma to sens, układ torowy jest całkiem realny. Mam makietę tramwajową najpierw była w piwnicy, dostosowywałem ją do pomieszczenia w którym przebywała. Trochę wzorowałem się właśnie na tej niemieckiej (układ torów).
Postaram się w niedługim czasie zacząć na forum wątek z mojej makiety i zdjęcia dać. Makieta jest przejezdna, ale parę miejsc mam jeszcze pustych, nie zabudowanych.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki