• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] Tort - początek

P

Paweł Piotr

Gość
#61
Twój układ torowy stacji jest mało funkcjonalny, mimo jedenastu rozjazdów i pięciu torów stacyjnych, bowiem:
1. Zakładając, że tory szlakowe są jednokierunkowe o kierunkach ruchu zaznaczonych zielonymi strzałkami, przyjmując Twoje założenia dotyczące ruchu pociągów w stacji i przeznaczenia torów stacyjnych, otrzymujemy bardzo mało funkcjonalny układ torowy, o możliwych kierunkach ruchu pociągów (zaznaczonych niebieskimi strzałkami).
2. Mimo, że stacja jest położona na szlaku dwutorowym, posiada tylko trzy tory przebiegowe, co oznacza, że do stacji mogą równocześnie wjechać tylko trzy pociągi z różnych kierunków, lub tylko dwa z tego samego kierunku.
3. Ze strony B przyjęcie pociągu towarowego na postój (do wyprzedzenia przez pociąg wyższego rzędu) lub do przeróbki technologicznej w stacji (rozformowanie składu i wstawienie na tory boczne lub odstawienie/dobranie grupy wagonów) może się odbyć tylko na tor 1 lub 2, przystosowane do obsługi ruchu pasażerskiego (perony).
4. Po przyjęciu ze strony A do stacji na tor 3 pociągu towarowego na postój (lub na postój z obróbką), stacja staje się przystankiem osobowym, bez możliwości wyprzedzania pociągów (jest to teoretycznie możliwe tylko ze strony B na stronę A, przy wstrzymaniu ruchu na stacji w kierunku przeciwnym).
5. Po przyjęciu ze strony B do stacji na tor 1 pociągu towarowego na postój (lub postój z obróbką) stacja staje się dla pociągów pasażerskich jednotorową mijanką, bowiem pociągi pasażerskie do stacji można przyjmować tylko z jednej lub tylko z drugiej strony – nie jest możliwe równoczesne przyjęcie pociągów pasażerskich). Gdyby przyjąć ze strony B do stacji na tor 2 pociąg towarowy na postój (lub postój z obróbką), grozi to niemożnością przyjmowania pociągów pasażerskich ze strony A.
6. Założenie, że tory 4 i 5 będą torami bocznymi jest bez sensu, bowiem leżą one pomiędzy torami przebiegowymi w stacji a torem szlakowym na pętlę, i z rysunku wynika, że nie ma możliwości zabudowy koło nich infrastruktury ładunkowej (magazyny, rampy ładunkowe, place ładunkowe). Tory te co najwyżej mogą pełnić rolę torów odstawczo-postojowych, bez żadnych na nich czynnościach. Ponieważ są to tory boczne, w rzeczywistości musiały by być osłonięte wykolejnicami.
7. Konsekwencją przyjętych założeń jest osygnalizowanie stacji (świetlne semafory wyjazdowe E/m, F2/m, H2/m, J/m będą posiadały komorę światła białego do podawania sygnału Ms2 i Sz), w którym są tylko po dwa semafory wyjazdowe w stronę A i stronę B, oraz dwanaście tarczy manewrowych, wyczerpujących wszystkie możliwe jazdy manewrowe w stacji.
PS. Przyjęta numeracja torów stacyjnych jest tylko robocza, dla łatwiejszego porozumienia się i nie odpowiada zasadom oznaczania torów na stacjach polskich kolei.
 

Załączniki

OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#62
Z tą małą funkcjonalnością pewnie masz rację - ale to wynikało z kompromisu. Tory boczne 4 i 5 z założenia miały służyć jako postój dla dodatkowych składów na makiecie - jest do nich bezpośredni dostęp z miejsca sterowniczego. Do np. przeładunku przewidziałem tor na górze.

Ale mam inny pomysł. Czy można tor 4 założyć jako główny dodatkowy i np. między tor 3 i 4 wstawić jeszcze jeden peron (czy peron może mieć szerokość 4.2m w realu)? I np. tory 1 i 2 byłyby przewidziane do ruchu w lewą stronę a 3 i 4 w prawą? Czy to byłoby poprawne z punktu widzenia układu torowego?



Lechtej napisał(a):
popowe napisał(a):
Cofne się troche ,i mam takie pytanie: Czy w miejscu rozpoczęcia i zakończenia wznoszenia(na przegięciach) kąt nie będzie zbut duży? (Sprzęgi lubią się rozłączać)
Witaj. Dołączę się do Popowe z zapytaniem o podjazd. Powiem szczerze, że ja w swoim torcie zmagałem się z rozłączaniem sprzęgów, stąd podjazdy po doświadczeniach z długimi wagonami zrobiłem maksymalnie łagodne i możliwie długie.
Tak jak już wcześniej wspomniałem przy jeździe do przodu nie zdarzyło się odczepienie - testowałem na zwykłych sprzęgach piko'wskich. Zresztą to wzniesienie w rzeczywistości jest łagodniejsze niż by to wynikało z tamtego zdjęcia.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#63
einstein pisze:
Czy można tor 4 założyć jako główny dodatkowy i np. między tor 3 i 4 wstawić jeszcze jeden peron (czy peron może mieć szerokość 4.2m w realu)?
Można tak założyć, że tor 4 będzie torem glównym dodatkowym, przybędzie jeden semafor wyjazdowy, znacznie zwiększą się możliwości operacyjne stacji.
Zakładając, że peron pomiędzy torem 3 i 4 będzie jednokrawędziowy do obsługi toru 3, jego szerokość można przyjąć (jak na epokę IV/V to szerokość dwukrawędziowego peronu rzędu 4,2 m to trochę mało...).
 

Załączniki

OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#64
Bardzo Ci dziękuję za pomoc. Jak zwykle jesteś niezastąpiony w tych sprawach...
Z tym peronem to po prostu spróbuję go zrobić i zobaczę jak to będzie wyglądało. W sumie to epoka IV/V ale jak to w realu infrastruktura może pozostać z poprzednich epok ;) (zresztą budynek stacyjny też będzie z lat wcześniejszych)
 
OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#66
Wąziutki - na oko ma nie więcej jak 4 metry...
Podsumowując semafory będą tak rozmieszczone:

Czy mogą być w ten sposób ustawione tzn. nie w jednej linii (patrz prawa strona)?

Mam jeszcze jedno pytanko: tarcza manewrowa odnosi się tylko do pociągu manewrującego? Czy pociąg jadący normalnie szlakiem powinien respektować sygnał na tej tarczy?
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#67
Semafory mogą być tak ustawione.
Sygnały podawane przez tarcze manewrowe odnoszą się tylko do jazd manewrowych w obrębie stacji. Dla jazd pociągowych sygnał Ms1 (niebieskie światło) nie obowiązuje.
U góry planu jest bocznica szlakowa, tam nie umieszcza się żadnego sygnalizatora.
PS
Pociąg to skład wagonów z czynną lokomotywą, poruszjący się tylko na wskazania sygnałowe semaforów.
Jazdy manewrowe są wykonywane bądź lokomotywą luzem, bądź lokomotywą z wagonami (skład manewrowy) tylko na sygnały manewrowe (sygnał Ms2 podawanay na tarczy manewrowej lub semaforze świetlnym, przystosowanym do podawania takiego sygnału, ma on dodatkową tabliczkę z literą "m").
Sygnał S1 jest również obowiązujący dla manewrów.
 
OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#68
Zakładając że z tej bocznicy skład zamierza wyruszyć na szlak - czy nie powinien mieć żadnego podawanego sygnału zezwalającego na wyjazd (choćby ze względu na ustawienie zwrotnicy)? Czy są inne sposoby?
 

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#69
taki mały offtop:
Paweł Piotr napisał(a):
ile on ma szerokości?...
powiedziałbym bardzo dużo :D w porówaniu z tymi z mojej okolicy tzn. Goleszów, czy Skoczów. Ale najciekawsze uczucie jest jak jest krzyżowanie 2 składów i jak się pomiędzy nimi stoi to, wtedy człowiek, nie jest w stanie spokojnie się na to patrzeć, bo odległość po jednej i drugiej stronie jest baardzo niewielka.

A jeśli chodzi o wyjazd z bocznicy to chyba wystarczy radiokomunikacja i wykolejnica(tak, mi sie wydaje, pewności nie mogę dać).
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#70
einstein napisał(a):
Zakładając że z tej bocznicy skład zamierza wyruszyć na szlak - czy nie powinien mieć żadnego podawanego sygnału zezwalającego na wyjazd (choćby ze względu na ustawienie zwrotnicy)? Czy są inne sposoby?
Musiałby tam być jakiś posterunek ruchu, który by taki sygnał podawał, a dla tak małej bocznicy szlakowej nie budowało się osobnego posterunku ruchu, tor bocznicy był zamknięty wykolejnicą sprzężoną ze zwrotnicą kierującą na bocznicę, klucz od tego układu znajdował się na stacji, do której bocznica była przypisana do obsługi.
Szczegółowo sposoby obsługi bocznicy szlakowej opisuje paragraf 33 przepisów Ir-1 (R-1).
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 77
Buduję makietę 527
Buduję makietę 282
Buduję makietę 9
Buduję makietę 79

Podobne wątki