• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] Tort - początek

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#41
Re: [Relacja] Tort - początek

Rzeczywiście w czterech przypadkach zastosowałem jeden przełącznik do dwóch zwrotnic - głównie ze względu na uproszczenie sterowania
O ile rozjazdy obok siebie leżące warto sterować z jednego przełacznika, rozjazdy na okręgu - w sumie nie mam argumentu, o tyle dwa rozjazdy po środku, na dole to już bym jednym przyciskiem nie sterował. Nie można wtedy wpuścić z dwóch kierunków dwóch pociągów na dwa różne tory (mijanie się pociągów).
 
OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#42
Re: [Relacja] Tort - początek

Rzeczywiście tego nie przewidziałem - zobaczę, jak już zacznę jeździć na dobre, czy mi to przeszkadza. Na szczęście przeróbka nie będzie trudna...
 

spex

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#43
Re: [Relacja] Tort - początek

Wiadukt też by można rozdzielnie sterować. Wtedy spokojnie można na jednej części wpuszczać/wypuszczać pociąg na okręg, a jednocześnie na drugiej zwrotnicy dodawać/zajmować pociąg z okręgu.
 
OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#45
Prace powoli posuwają się naprzód. Kilka zdjęć z placu boju:





Zrobiłem próbę szutrowania toru (Auhagen 63830 do TT) i wydaje mi się, że mimo że jest do TT jest przeskalowany nawet w H0 - co o tym myślicie? Chyba poszukam do N'ki :roll:


Mam prośbę abyście doradzili w sprawie semaforów. Poniżej wstępne rozmieszczenie. Proszę o ewentualne uwagi...
 

Załączniki

Reakcje
0 0 0
#47
Witaj,

Sygnalizacja, jak na moje oko, jest umieszczona dobrze. Jedyne, co bym zmienił, to bym wstawił semafor trójkomorowy na trzecim torze od dołu (licząc z żółtym) po lewej i prawej stronie, tak aby wyświetlił także żółte. Jest to wymagane przy jeździe w bok, nawet na torcie.

Poustawiaj także semafory w jednej linii.

Co do tej bocznicy z 2komorowym cz-zi, to tam chyba manewrówka (ni-bi) by się spisała.

Pozdrawiam,
Piotrek.

PS. Pozabezpieczaj zjazdy jakimś semaforem 3komorowym (u góry oraz przy jeździe z ostrzem na owalu z prosta) i czterokomorowym (na dole, zjeżdżając z dodatkowego owalu i przy wjeździe na owal po prawej).
 
OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#49
Próbuję dobrać odpowiedni szuter do torcika... Po sparzeniu się na Auhagen'ie zdecydowałem spróbować kilku różnych Polaka. Oto moje pierwsze próby:




Który z nich wygląda najbardziej naturalnie? Czekam również na uwagi odnośnie samego sposobu położenia. Wydaje mi się że za mocno pomalowałem szyny farbą rdzawą - no i może lepiej ją troszkę przyciemnić?
Przepraszam za jakość zdjęć - robiłem na wiele sposobów a te i tak wyszły najlepiej - starałem się robić bez lampy. Widocznie to już szczyt moich umiejętności fotograficznych lub możliwości aparatu typu małpka :roll:
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#50
Witam! Jeżeli można się dołączyć do dyskusji na temat sygnalizacji, to warto zwrócić uwagę, że z torów 3 i 4 od dołu wyjazd odbywa się w kierunku bocznym, czyli sygnał wyjazdowy powinien być zie+pom (Opis semafora X2), pozostaje jednak problem wyjazdu na sygnał zastępczy (brak komory dla światła białego) co może być potrzebne jeżeli linia jest dwutorowa i jazda odbywać się będzie po torze niewłaściwym. Chyba, że regulamin stacji pozwala na wyjazd ze stacji na tor niewłaściwy po podaniu sygnału droga wolna z "ograniczeniem prędkosci". Tak czy siak potrzebny by był wtedy jeszcze wskaźnik "jazda po torze niewłaściwym" dostępny u KLUBY za 14PLN. Wreszcie kwestia manewrów. Skoro jeden tor stacyjny jest osłonięty tarczami manewrowymi, to wydaje się, że wjazd na tę bocznicę powinien być z torów przyjazdowych/odjazdowych, głównych dodatkowych (czyli np 3 i 6 od dołu, bo 4 i 5 patrząc na przebieg linii to tory główne zasadnicze) Widziałem niejedną stację, w której tory główne były osłonięte semaforami bez tarczy manewrowej (ale jednak z komorą dla sygnału zastępczego) a tylko przyjazdowe/odjazdowe komorę dla światła manewrowego posiadały. Oczywiście zawsze można wysyłać manewry na sygnał radiowy (tak jest na przykład w Suwałkach gdzie są nawet komory dla manewrów ale nie są aktywne - taka oto oszczędność). W latch 70 i 80 często pod semaforem trzykomorowym stały karzełki z tarczą manewrową (np Warszawa Wileńska przed modernizacją). Bardzo warto podglądać rady "Pawła Piotra", który jest tu chyba szefem w tej dziedzinie.
 

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#51
Witaj

W kwestii szutru - zdjecia nie są ostre. Spróbuj może zrobić bardziej z góry? Wydaje mi się, ze kolory bedą dobre: szuter 3 - idealny dla niedawno modernizowanej linii (jasny, niepobrudzony, w różnych odcieniach szarości; szuter 1 - jako baza do przemalowania na linię starą, pokrytą warstwą rdzy i kurzu.

Warto pamiętać, że w róznych miejscach linii barwy moga się róznić (miejsca postoju, rodzaj trakcji, epoka, etc.)

pozdrawiam
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.987 15 2
#52
Cofne się troche ,i mam takie pytanie: Czy w miejscu rozpoczęcia i zakończenia wznoszenia(na przegięciach) kąt nie będzie zbut duży? (Sprzęgi lubią się rozłączać)
 

Załączniki

  • 41,4 KB Wyświetleń: 1.225
OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#53
Z tymi zdjęciami to naprawdę nie jest łatwo zwykłą małpką... Mam jeszcze inne zdjęcia zrobione bardziej od góry:


Czy nie przesadziłem z farbą rdzawą?

Do kolegi bstok70: muszę na spokojnie "przetrawić" Twój wywód, zapoznać się dogłębnie z rodzajami sygnałów bo na razie niewiele zrozumiałem :?. Może faktycznie kolega Paweł Piotr mógłby się wypowiedzieć na temat semaforów na torciku? (głównie chodzi mi o to aby nie było rażących błędów w sygnalizacji)

popowe napisał(a):
Cofne się troche ,i mam takie pytanie: Czy w miejscu rozpoczęcia i zakończenia wznoszenia(na przegięciach) kąt nie będzie zbut duży? (Sprzęgi lubią się rozłączać)
Przetestowałem we wszystkie strony podjazdy na taborze ze sprzęgami Piko - czasami zdarza się rozłączanie przy jeździe do tyłu na łuku (zjeżdżając ze wzniesienia). Przy jeździe do przodu nie ma problemu.
 

Załączniki

KAMAPI

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#54
Einstein, według nie nie przesadziłes z rdzawą farbą, tylko weź ją trochę zróżnicuj pod względem malowanej powierzchni tam gdzie na podkłady wychodzi, stopniowo coraz mniej im bliżej środka podkładu, tak jak naturalnie się to dzieje kiedy rdzawy pył leci spod kół lokomotywy. U Ciebie w niektórych miejscach widać pociągnięcia pędzla jak byś równo przy taśmie malarskiej malował i wygląda to sztucznie
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#55
Witam. To wstyd dla mnie, że wyrażam sie niezbyt zrozumiale. CHodzi mi o to, że zastosowanych semaforów w takim układzie komór (świateł), raczej aktualnie się nie spotyka (może stare stacje od lat nie modernizowane) Układ Twoich torów wymaga, aby na każdym semaforze można było wyświetlić sygnał "wolna droga z ograniczeniem prędkości" czyli ziel+pom. Tego czego moim zdaniem brakuje to dodatkowej komory dla światła białego dla sygnału zastępczego (czerowne z migającym białym) wyświetlanego gdy z jakiegoś powodu nie można podać na semaforze zwykłego sygnału "droga wolna" lub gdy występują inne przyczyny, np potrzeba zatrzymania składu przy nastawni w celu otrzymania rozkazu szczególnego, lub gdy jazda odbywa się po torze niewłasciwym czyli "pod prąd" a urządzenia srk nie pozwalają na wypuszczenie na szlak składu na sygnał "droga wolna". Poza tym białe światło bardzo by się przydało dla prowadzenia manewrów na stacji. Na semaforze (oznaczonym dodatkowo literką "m") wyświetlić można wtedy świadło białe (ciągłe) co pozwala na przejechanie obok semafora składom manewrujacym po stacji. Gdy nie ma komory białego światła, koło semafora nie można przejechać, chyba, że dyżurny ruchu drogą łączności lub pisemnym rozkazem zezwoli na przejechanie. Oczywiście nie ma co się pozbywać trzykomorowych. Po pierwsze z torów głównych zasadniczych, czyli tych na przedłużeniu szlaku, wcale nie muszą odjeżdżać manewry. Po drugie można się cofnąć w epoce i ustawić pod nimi karzełkowe tarcze manewrowe. A co z semaforami wjazdowymi? Powinny być 5 komorowe i sprzężone przynajmniej z semaforem wyjazdowymi przy właściwym torze (czyli na przedłużeniu szlaku). Przepraszam, że tyle piszę, ale wspomniałeś, że zależy Ci na zgodność z przepisami E1.
 
OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#56
Nie ma się czego wstydzić... Napisałeś fachowo tylko ja nie jestem oblatany i dopiero zaczynam rozumieć.
Nie rozumiem np. dlaczego nie można wyświetlić przy tych semaforach sygnału "wolna droga z ograniczeniem prędkości" czyli ziel+pom - skoro wszystkie semafory (oprócz manewrowych) mają zielone i pomarańczowe komory?
Czyli powinienem zastosować semafory przynajmniej czterokomorowe (ziel., czerw., pomar., białe) na torach nie będących przedłużeniem szlaku?
Czy na drugim torze od dołu mogę zostawić tylko sygnały manewrowe (nieb., biały)?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#57
Oczywiście masz rację. Wszystkie mogą wyświetlić oba sygnały i droga wolna i droga wolna ze zmniejszeniem prędkością. Mnie chodziło o rozmieszczenie semaforów z komorą dla światła białego. Tory główne dodatkowe powinny je mieć, tory główne zasadnicze, jeśli będą po nich manewrować pociągi (np zmiana lokomotywy) także powinny je mieć, czyli wszystkie powinny być de facto czterokomorowe. Aby nie zmarnować trójek - można dostawić karzełki Tm. (ale wtedy cofamy się do lat 70-80) Poza tym dostawienie karzełków nie rozwiąże problemu sygnału zastępczego. (nie można wyświetlić na semaforze czerwonego "stój" i podać na karzełku migającego białego "sygnał zastępczy"). Ale od czego mamy dyzurnych ruchu, którzy w takiej sytuacji mogą wydać rozkaz szczególny przejechania koło semafora wskazujcego sygnał "stój" :D
 
P

Paweł Piotr

Gość
#58
Żeby prawidłowo rozmieścić sygnalizatory, należy:
1. Określić przeznaczenie torów (przebiegowe - główne zasadnicze i główne dodatkowe, boczne) oraz je ponumerować.
2. Określić możliwe kierunki ruchu pociągów po torach stacyjnych przebiegowych i torach szlakowych.
3. Określić rodzaj pracy manewrowej (z jakich torów, w jakim kierunku).
4. Określić epokę, w jakiej jest zbudowana makieta.
Dopiero po sprecyzowaniu tych elementów można przymierzać się do rozstawiania sygnalizatorów i ich rodzajów.
Pozdrawiam
 
OP
OP
E
Reakcje
0 0 0
#59
W sumie racja - jakieś warunki początkowe trzeba ustalić :D
W takim razie zacznijmy od początku:

1) Tory 2 i 3 (przedłużenie szlaku) to tory główne zasadnicze, tor 1 - główny dodatkowy, 4,5 - boczne
2) Tor 1 jest przeznaczony do ruchu w lewą stronę, pozostałe w obu kierunkach (czy tak może być?)
3) Pracę manewrową ograniczyłbym do torów 1,4,5 w obu kierunkach (czy to wystarczy, czy jednak tor 2 też musi być dozwolony do pracy manewrowej?)
4) epoki IV/V
 

Załączniki

Lechtej

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#60
popowe napisał(a):
Cofne się troche ,i mam takie pytanie: Czy w miejscu rozpoczęcia i zakończenia wznoszenia(na przegięciach) kąt nie będzie zbut duży? (Sprzęgi lubią się rozłączać)

Witaj. Dołączę się do Popowe z zapytaniem o podjazd. Powiem szczerze, że ja w swoim torcie zmagałem się z rozłączaniem sprzęgów, stąd podjazdy po doświadczeniach z długimi wagonami zrobiłem maksymalnie łagodne i możliwie długie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 77
Buduję makietę 527
Buduję makietę 282
Buduję makietę 9
Buduję makietę 79

Podobne wątki