• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta testowa dookoła pokoju

Reakcje
145 30 0
#1
Ze względu na to, że "decha"
DSCN252 - SU45 osobowy.JPG

mimo wszystko nie jest wygodna (dosyć ciężka i trudna się nią "manewruje" aby położyć czy podnieść) postanowiłem wdrożyć dawny plan ułożenia torowiska wokół pokoju. Główny nacisk projektu to jak najdłuższy szlak do testów SBL i długie perony. Wyszło coś takiego:
PlanMakiety.png

Ciemnozielonym oznaczyłem fragmenty, które będą zbudowane zgodnie z jakąś normą. Może kiedyś wybiorę się na spotkanie to przydadzą się bo często brakuje kawałka szlaku. Reszta to rozwiązania tymczasowe poza widoczną częścią dworca i torowiskiem w odsłoniętej części szafy (lewy dół rysunku), którą wykonam tak aby cieszyła oko. Trochę zmienię układ torów bocznicy w safie i zrobię stację paliw i plac załadunkowy. Zastanawiam się na specyficznym trapezem w lewej górnej części rysunku (tory oznaczone jak tunel). W pierwszej wersji torowiska nie będzie jej.
Bocznica nad blatem roboczym przeznaczona jest do celów serwisowych, aby mógł wygodnie postawić i zdjąć lokomotywę z torów i przejechać kawałek w jedną i drugą stronę. Ten fragment muszę dopracować co nie jest takie proste bo dobry układ torów koliduje z podstawą monitora.
Bocznica po lewej, pod parapetem, to planowane zajście na niższy poziom. Wstępny plan już jest,, będzie tam parowozownia z obrotnicą, trochę torów do manewrowania i pętla. Jak go będę robił poziom -1 to łuki bocznicy zmienię z R1 na R2. W związku z pętlą na poziomie -1 mam problem z poziomem 0. Przydałaby się tam pętla. Nie bardzo mam pomysł gdzie ją umieścić.

Po przemyśleniach narodziła się opcja:
1603547035406.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
r-mik
Reakcje
145 30 0
#3
Myślaem, że już nic nie polepszę a tu proszę:
1603553067926.png

Najdłuższy skład 275cm, krótszy 230, perony blisko 90. Można pojeździć trzema składami albo, jak będzie SBL, czterema krótszymi a nawet pięcioma. Możliwości manewrowania ograniczone ale do manewrów, w zamyśle, będzie służył poziom -1.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
r-mik
Reakcje
145 30 0
#5
Kolejna iteracja dała następujący efekt:
1603575603433.png

Składy na wszystkich torach do 3m, perony 1,3m. Będzie problem z semaforami, bo pomiędzy łukami z odstępem 61mm przeszkadzają ale W15 załatwi sprawę. Dodatkową zaletą tego układu jest możliwość manewrowania po jednym torze (np wewnętrznym) i prowadzenie ruch po drugim (np zewnętrznym). Co ciekawa, ten układ nawet nie komplikuje poziomu -1 czego się obawiałem.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#6
Nie jestem jakimś specjalistą w projektowaniu układów torowych, ale te plany jakoś dziwnie wyglądają. Pomijam już fakt, że niektóre nie są liniami dwutorowymi mimo, że na pierwszy rzut oka tak wyglądają.
Najrozsądniejszym byłby ten ostatni. Brakuje jednak drugiego przejścia torowego. Należałoby zmienić też położenie rozjazdu koło nastawni z lewej strony. Krótkie odcinki esowate psują też efekt końcowy.
 
OP
OP
r-mik
Reakcje
145 30 0
#7
Pomijam już fakt, że niektóre nie są liniami dwutorowymi mimo, że na pierwszy rzut oka tak wyglądają.
W którym konkretnie miejscu?

Brakuje jednak drugiego przejścia torowego.
Gdzie?

Należałoby zmienić też położenie rozjazdu koło nastawni z lewej strony
Gdzie go przesunąć?

Krótkie odcinki esowate psują też efekt końcowy.
Jakaś propozycja zmiany?
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
258 2 1
#8
Robiles juz rozjazdy z fragmentow plytki drukowanej i szyny kupionej na metry? Zastanawiam sie na ile kilka takich samorobek rozwiazalo by problemy na twojej makiecie. Jaki to jest material torowy? Piko Glais-A?
 
OP
OP
r-mik
Reakcje
145 30 0
#9
Robiles juz rozjazdy z fragmentow plytki drukowanej i szyny kupionej na metry?
Szkoda mi czasu.

Zastanawiam sie na ile kilka takich samorobek rozwiazalo by problemy na twojej makiecie.
Na "Anglikach" trochę bym zyskał. W PIKO można zrobić Anglika ale tylko przy rozstawie 91mm. Na 61mm kiedyś (40 lat temu) ROCO miało ale teraz nie wiem jak jest.

Jaki to jest material torowy? Piko Glais-A?
Tak.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
258 2 1
#12
To nie anglik ale przejscie rozjazdowe krzyzowe, zeby wlazlo na 62mm rozstawu osi torow to trzeba by ingerowac w rozjazdy bedace do okola przejscia, tj i tak DIY i tak DIY. Swoja droga byl gotowy element torowy do takiej zabawy w czasach enerdowskiego piko, na szynach modelowych, odpowiednik krzyzowki K30 i torow G107 na jednej formantce.
 
OP
OP
r-mik
Reakcje
145 30 0
#13
Brakuje jednak drugiego przejścia torowego.
Wczoraj tego nie zauważyłem. Zrobiłem protezę (zielona elipsa):
1603617395565.png

Na wady:
1. Skruciły się tory na składy na wewnętrzenej pętli. Jakoś to przeżyję.
2. Z zewnętrznej pętli można wjechać tylko na jeden z torów wewnętrznej pętli. Muszę z tym żyć.
Zaleta:
Odcinek SBL nie uległ zmianie. Inaczej by było gdybym zrobił drugą część trapeza w czerwonym kwadracie ale drastycznie skraca on i tak krótki SBL.
 
OP
OP
r-mik
Reakcje
145 30 0
#14
Swoja droga byl gotowy element torowy do takiej zabawy w czasach enerdowskiego piko, na szynach modelowych, odpowiednik krzyzowki K30 i torow G107 na jednej formantce.
Gdzieś to widziałem w sprzedaży ale to mogło być nie w sklepie, choć tak mi się wydaje, ale na "Aledrogo". Niestety angliki itp nie rozwiążą problemu, bo brak miejsca na parapecie a tym bardziej po przeciwnej stronie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#15
Zgadzam się z kolegą @Marqus, że ostatni plan jest najlepszy, ale wymaga poprawek. "Proteza" nie załatwia sprawy. Moim zdaniem minimum to to, co zaznaczyłem na rysunku niżej. Drugie przejście zwrotnicowe (zaznaczone na czerwono) należy dać z prawej strony, bo przejścia przynajmniej w jedną stronę powinny być na obu końcach stacji. Można pomyśleć o dodatkowych przejściach, które zaznaczyłem na żółto, ale one bardzo skrócą szlak i moim zdaniem nie są konieczne. Jak rozumiem, kolega @r-mik chce tam dać sbl, więc można z tych żółtych połączeń zrezygnować.

Poza tym są dwa problemy ze skrajnią w miejscach zaznaczonych czerwonymi strzałkami. Można je rozwiązać przesuwając całą tę bocznicę w dół, przez wydłużenie wstawki prostej, zaznaczonej zieloną strzałką i modyfikując przebieg obu torów wychodzących z tego rozjazdu łukowego.

Wszystkie te dziwne "esy" można zlikwidować stosując tory typu fleks, co jednak wymaga docinania.

makieta 1.jpg
 
OP
OP
r-mik
Reakcje
145 30 0
#17
Poza tym są dwa problemy ze skrajnią w miejscach zaznaczonych czerwonymi strzałkami. Można je rozwiązać przesuwając całą tę bocznicę w dół,
Niestety musiałby podkuć ściany. Nie przesunę więc bocznicy tylko tory szlakowe.

Wszystkie te dziwne "esy" można zlikwidować stosując tory typu fleks
Będzie flex. Te "esy" są po to abym widział czy flex da się ułożyć i jak to mniej więcej wygląda.
 
OP
OP
r-mik
Reakcje
145 30 0
#19
Ale taki
1603618875259.png

już tak. Ładne to nie jest ale nie tracę dużo SBL zwłaszcza zewnętrznego. Nie ma łuków R1. I tak zrobię to na FLAX to i zewnętrzny łuk poprowadzę tak jak wewnętrzny. Wyjdzie coś w tym stylu:
1603619170694.png


W całości wygląda to tak:
1603619688058.png

Składy 3m jeśli przymknąć oko na jeden z torów wewnętrznych.
Perony 1,3m, całkiem nieźle, bo daje to 4 wagony i lokomotywę.
Zewnętrzny SBL 4,27m, trochę mało, ale 4 stawny da się zrobić. Nim na zatrzymanie lokomotywy to 60cm. Zewnętrzny 3,6m.

Jeszcze rozwiązanie problemu skrajni:
1603619978635.png


Na początek powstanie zewnętrzna pętla, następnie bocznica. Może już we wtorek zacznę prace, bo w poniedziałek powinno dotrzeć między innymi 10m FLEX, kilka mam w zapasie. Tymczasowo na zewnętrznym dam R2, ale jak będę robił wewnętrzne tory to zamienię na R3, które muszę kupić.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki