• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
Jak w miejsce gdzie jest trawa zalejesz wodą albo mlekiem wikolowym i potem będziesz pocierał palcem to trawa powinna się usuwać. Ja tak robiłem ścieżki w łakach kiedy zapomniałem na nie zostawić miejsce. Może sprawdź sobie na jakimś kawałku testowym żeby potem nie było na mnie :)

Natomiast ja bym tego co zrobiłeś nie ruszał. Mi się to podoba. A wyrwać zawsze możesz ;)
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
Dzięki za porady. Popróbuję.
Wczoraj się rozpędziłem i posadziłem trawę pod planowanym wiaduktem, gdzie trawa raczej nie rośnie i właśnie tam muszę ją usunąć.
Poza tym poczekam z nowymi nasadzeniami aż dojdzie zamówiony nowy i bardziej urozmaicony asortyment traw i posypek.
Na razie wracam do miasta i do brukowania.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
Woda pomogła. Wczoraj wykosiłem zbędną trawę i przystąpiłem do fundamentowania - Wylałem 2 ławy w międzytorzach pod filary pośrednie przyszłego wiaduktu.
20210415_083848.jpg

Będzie jeszcze filar na środku peronu (na 33,5 cm) i przyczółek (na 52 cm)
20210415_083955.jpg

Wizualizacja projektu:
20200910_222239 most2.jpg
 

kelo83

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
154 0 0
Jeżeli wchodzisz w skrajnię, to może zamiast pełnych filarów zrób kilka okrągłych lub owalnych kolumn spiętych oczepem. Coś w tym stlu:
1618480495293.png


Od biedy możesz lekko przesunąć środkowe filary, tak żeby nic nie wchodziło Ci w skrajnię. Nie będzie to do końca poprawne technicznie i może wyglądać ciut dziwnie, ale utrzymasz funkcjonalność torów, która w tym przypadku jest chyba nadrzędna.
Gdybyś z mojego rysunku wywalił środkową kolumnę, połączył ze sobą skrajne i lekko je obrócił to też będzie ok. Może nawet będzie wyglądało lepiej niż 4 czy 5 kolumn nie będących w jednej osi.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
Myślałem o wąskich filarach żebetowych, takich jak tu:
wiadukt przykład.png

lub o 2 owalnych słupach jak tu:
wiadukt przykład2.png

albo wzmocnionych żebletowym oczepem ceglanych filarach (wykorzytanie istniejących filarów po starej przeprawie)

zdjęcie z www. polska.org.pl autor:Mmaciek
 

kelo83

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
154 0 0
Wszystko zależy co chcesz poprowadzić na wiadukcie. Jeżeli tylko ciąg pieszo-rowerowy, to przy grubości podpory 8mm (0,7m po przeliczeniu skali) będzie jeszcze ok. Jeżeli jednak ulica + chodnik/-ki, to podpora w realu powinna mieć około 1,0 może 1,2 m czyli po przeliczeniu na 1:87 +/- 12mm
Filary ceglane są zdecydowanie grubsze. Ten z Twojego zdjęcia jak dobrze liczę jest na 7 cegieł czyli +/- 1,75m.
Przy tak ciasnym układzie jaki jest u Ciebie, chyba najlepsze byłyby filary o przekroju kołowym lub owalnym. Masz wtedy szansę żeby cokolwiek pokombinować. Przy masywnej tarczowej podporze nic nie wykombinujesz, a przynajmniej tak mi się wydaje.
A tak po prawdzie, to połóż sobie na torach w miejscu podpory coś co będzie ją imitowało i przejedź się na sucho wagonem raz z jednej i raz z drugiej strony. Będziesz wtedy wiedział czy masz tam problem ;)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

mudol

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 4 1
Pamiętaj, że robisz na zakręcie, więc jeszcze musisz uwzględnić wychylenie wagonów, ale zrobiłeś tak profesjonalny rysunek techniczny więc wierzę, że to uwzględniłeś :D

A tak po prawdzie, to połóż sobie na torach w miejscu podpory coś co będzie ją imitowało i przejedź się na sucho wagonem raz z jednej i raz z drugiej strony. Będziesz wtedy wiedział czy masz tam problem
I chyba to będzie najlepsze.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
^^ Znam, ale to jest trochę giętkie. Spróbuję z kredek, tego ma pod dostatkiem.

# kelo83, #ministerek, jakie maksymalne rozpiętości przęseł z belek strunobetonowych mogę zastosować?
Pomyślałem, że jeśli to będzie realne, to pozostawię wykonane ławy (które będą udawać stare ławy rozebranego wiaduktu) i wykonam jedną podporę pośrednią tylko na 3-4 słupach, mniej więcej tak:
most4.jpg
 
Ostatnio edytowane:

kelo83

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
154 0 0
To zależy w jakich latach chcesz "umiejscowić" Twój wiadukt.
Współcześnie większość obiektów robi się na belkach typu "T". Tutaj masz stronę jednego z producentów - SIBET. Masz tam zestawione wymiary dla poszczególnych rozpiętości.
Tutaj masz rysunek z przekrojem podpory gdzie po lewej masz belki T18 a po drugiej T24.
1618551725956.png


Przy czym w powyższym przykładzie są 3 kolumny w jednym rzędzie.

Starsze obiekty były np na belkach typu Gromnik. Na pewno były belki o dł. 12m. Czy były dłuższe nie wiem, trzeba by poszperać.

EDIT:
Tu masz odnośnik do artykułu o stosowaniu prefabrykatów sprężonych w polskim mostownictwie. Ciebie interesuje rozdział "rys historyczny".
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki