• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta składana na ścianę

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.944 15 2
#23
Sugerował bym Ci pójść w takim kierunku. Projekt zrobiony na szybko. Są dwa poziomy ale są do ogarnięcia ( masz bardzo długi tor zjazdowy do poziomu -1). Masz stację osobową na 3 pociągi oraz towarową na 2 składy a także parowozownie którą może nawet udało by się zrobić na 6 stanowisk. W środku kółeczka masz dużo miejsca na zbudowanie miasteczka.
Bez tytułu.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#26
A to co innego. Tylko, że pchanie składu taki kawał to średni pomysł, choć w rzeczywistości się to zdarza. Generalnie cały układ nie bardzo mi się podoba, takie odejście do lokomotywowni ze środka szlaku mało ma wspólnego z rzeczywistością. Oryginalny pomysł kolegi zembera po naszych poprawkach nie jest taki zły, można go ewentualnie uprościć (np. likwidując jeden tor szlakowy), ale ogólną ideę pozostawiłbym.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#27
Ślicznie dziękuję za kolejne propozycje i opinie. Dzięki @popowe , doceniam, ale ten układ nie przypadł mi do gustu.
Patrzę jeszcze na swój układ i mam trochę mieszane uczucia. W tym układzie pociąga mnie na plus potencjał zabawy, wydaje się że jest naprawdę dużo możliwości zabawy - przejazd ze stacji głównej do przystanku na górze, zabranie towaru z góry do magazynu, manewry na bocznicach, w końcu wjazd do tunelu i zaraz wyjazd zupełnie innym składem z ukrytej bocznicy. Mogą jeździć stale trzy składy na raz! Niezupełnie chcę z tego rezygnować, bo moim odległym celem jest pełna automatyzacja ruchu pociągów.
Teraz to co widzę na minus: Układ wydaje się skomplikowany i trochę trudny do ogarnięcia z racji tego że niby odchodzi linia dwutorowa, ale nie jest to typowa linia z torami jednokierunkowymi, tylko trzeba czytać ją inaczej: tor wewnętrzny jest manewrowo/zjazdowy + bocznice, środkowy to główny tor, zewnętrzny to tor "dalekobieżny". Wszystkie dwukierunkowe. Do tego rozjazdy są na łukach co utrudnia czytanie układu. Ale ogarnięcie pewnie jest kwestią wprawy i praktyki. Ewentualnie zastanowię się nad likwidacją wewnętrznego kółka, czyli tak jak proponował @Marqus
Widzę jeszcze jeden mały szkopuł - zmierzyłem swój pokój i widzę że gdyby wymiary się chociaż lekko (20cm z długości i 10 szerokości) zmniejszyły to czułbym się spokojniej, że oprócz makiety będzie jeszcze miejsce dla ludzi w tym pomieszczeniu. Aby ten cel osiągnąć jestem w stanie zrezygnować z łuków R6 na których raczej mi nie zależy i zastąpić je ciaśniejszymi.
Jutro spróbuję pobawić się SCARM-em.
Dzięki!
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#28
Układ się jeszcze projektuje.
Na tym etapie mam ważne pytania:
- Tory będą z serii Roco Line, natomiast do mojego układu bardzo pasuje mi jedna krótka zwrotnica z Tillig Elite (85323). Czy mogę ją bez obaw połączyć z Roco? Niby Code 83 się zgadza, ale Tillig ma szynę 2.07 a Roco 2.1, mają trochę inny wygląd który może się rzucać w oczy, no i nie wiem czy będą działały takie same napędy podmakietowe? Ktoś tak ma połączone?
- Raz jeszcze zapytam o Flexy, bo nie mam z nimi doświadczenia. Czy łatwo się je układa na łukach, czy unikać jak ognia?
- jeżeli są krótkie odcinki torów to stosujecie fabryczne maleństwa, co wychodzi drożej, czy tniecie z dłuższego toru ?
Będę mega wdzięczny za podpowiedź w tych sprawach.
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
#29
Skoro zależy ci na jeżdzących składach, to możel iść w wiącej torów szlakowych, a mniej bocznic.

Mój pomysł na tą powierzchnię: linia kolejowa 3-torowa (!), na szlaku stacja (czytaj: peron + rozjazdy do zmiany toru), która posiada również tylko trzy tory - zero torów bocznych. Szybki szkic pokazujący moją koncepcję,położenie rozjazdów nie jest jeszcze najlepsze, mają pokazać tylko pomysł:

3tory.jpg
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#30
@JohnyTRS dzięki za propozycję, ja jednak ciągle myślami krążę wokół mojego pierwotnego układu.
Poprawiłem go nieco w następujący sposób:
WARIANT 1
mz_6.jpg

Zmieniony jest układ bocznicy towarowej i bocznic technicznych z lokomotywownią. Zmienione jest także ułożenie zwrotnic w głowicach stacji dla wydłużenia peronu, choć relacje się nie zmieniły. Peron ma 1170mm co oznacza że lok + 3 nowoczesne wagony wejdą. Wszystkie linie są dwukierunkowe. Odrobinę zmniejszyły się wymiary - teraz to 220x130.

Zastanawiam się nad wariantami nieco uproszczonymi:
WARIANT 2 - usunięte wewnętrzne kółko w tunelu.
mz_6_2.jpg

WARIANT 3. - dodatkowo usunięty jeden tor w obrębie stacji - rezygnacja z możliwości mijania stacji.
mz_6_2a.jpg
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.944 15 2
#31
Na zaznaczony na czerwono tor be manewrów nie wiedziesz. A nawet z manewrami nie wstawisz tam składu dłuższego niż jeden wagon więc trzeba to poprawić.
Ponadto robiąc projekt proponuje liczyć koszta torowiska. Kwoty nie są astronomiczne ale warto wiedzieć, że nawet na torowisko piko trzeba będzie wydać ponad 1000zł
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.944 15 2
#33
Na zaznaczony na czerwono tor bez manewrów nie wiedziesz. A nawet z manewrami nie wstawisz tam składu dłuższego niż jeden wagon więc trzeba to poprawić ( na zielono).
 

Załączniki

  • 131,3 KB Wyświetleń: 122
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#35
Tak, tory zaznaczone na zielono prowadzą na górny poziom, którego nie pokazałem, bo jest bardzo prosty - jedna bocznica. A ta mini-bocznica w lewym dolnym rogu to jest tor do programowania z którego będzie można wyjechać na makietę.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#36
Wracam z tematem :)
U mnie zapał nie ostygł, a wręcz przeciwnie - jest podsycany ciągle przez syna pytaniami "a czy długo jeszcze", "a kiedy będziemy mogli pojeździć", tak więc spinam się i działam. Sam też nie mogę się doczekać kiedy uruchomię dwa loki i kilka wagonów w które się zaopatrzyłem ostatnio.

Składana rama jest na ukończeniu, pozostaje przykręcić płytę i zawiasy i zamontować na ścianie. Zdecydowałem podzielić płytę na dwie niezależne części (prawie jak moduły). Po co? Po to aby było łatwiej ją przenosić i aby był łatwiejszy dostęp do środka płyty - jedną cześć będzie można złożyć do góry i zając się drugą.

Rama wygląda tak:
IMAG1579.jpg

IMAG1580.jpg

IMAG1582.jpg



Układ torowy prawie się nie zmienił. Zmieniłem trochę środek, ale nie jest to jeszcze ostateczna wersja - środek będzie wykonywany na końcu. Zastanawiam się jeszcze nad układem stacji technicznej w tunelu. Ten pierwszy tor od dołu jest trochę krótki i może się go da wydłużyć stosując zwrotnice łukowe i tory flex, ale obawiam się kłopotów z promieniem skrętu. Chcę to najpierw przymierzyć w praktyce.


Teraz, drodzy forumowicze uprzejma prośba o pomoc w doborze ustawienia i oznakowania semaforów. Mój projekt jest taki:
mz_7_final.jpg


Legenda: pomarańczowe kropki - semafory półsamoczynne, niebieskie kropki - tarcze manewrowe, szare kropki - semafory SBL.

Po co mi SBL? Z powodów wizualno-edukacyjnych także, ale przede wszystkim z powodów praktycznych. Czterokomorowe semafory SBL dwustawnej są ustawione przed wjazdem do tunelu i pokażą operatorowi czy można wjechać do tunelu (wolny tor na stacji technicznej - jeden wolny odcinek) lub czy można wjechać do tunelu i od razu wyjechać (dwa odcinki wolne). Ich działanie ma być automatyczne. Tak więc będą pomagały unikać pomyłek i kolizji w tunelu. Semafory są czterokomorowe, gdyż będą wyświetlały S1a - to będzie taki smaczek tej makiety.

Moje pytania:
1. Czy są jakieś uwagi do semforów? Oznaczenia literowe liczone od lewej do prawej - zgodnie ze wzrostem kilometrażu linii. Semafory SBL dla linii "lokalnej" oznaczyłem dodatkową literą L.
2. Stacja nad tunelem - tu miałem problem jak oznaczyć semafory i tarczę manewrową, ale chyba trzeba dać jakąś nową numerację, ABC ? Czy ustawienie semaforów jest poprawne?
3. Czy tarcza Tm4 jest potrzebna?
4. Czy na terenie stacji postojowej (środek makiety) też dawać tarcze manewrowe?
5. Pojawiły się dwie małe nastawnie. Czy taka lokalizacja jest w porządku? Na przystanku na górze będzie też jakaś mała nastawnia - może razem z dworczykiem.

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 0 0
#37
Realizacja makiety powoli, ale postępuje. Wkrótce wrzucę jakieś aktualne zdjęcia.

Tymczasem mam ważne pytanie. Jako podłoże wybrałem kiedyś płytę MDF 10mm. Teraz w ostatnich wątkach czytam że płyta ta łapie wilgoć i potrafi się odkształcać. Z moją nic się na razie nie dzieje ale wolę uniknąć pofalowania terenu. Już prawie rok stoi w garażu, a w ciągu dwóch miesięcy przeniosę na stałe do domu.
Chciałbym ją zabezpieczyć, tylko teraz jaki lakier wybrać żeby płyta nie nabrała wilgoci od tego lakieru ? Znalazłem coś co się nazywa "Lakier wodoodporny ALKILAK". Czy ktoś go używał ?
 

oko21

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#38
Jeśli Twoja płyta stoi już rok to na bank jest wygięta. Dlatego wszelkie płyty, czy to "drewniane" czy gipsowe, składuje się w pozycji leżącej. Taka uwaga "budowlańca".
 

oko21

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#40
Jeśli jest na ramie, to zmienia postać rzeczy. Ale przypuszczam, że mimo wszystko była narażona na zmianę temperatur a co za tym idzie zmieniał się poziom wilgotności. W pierwszej kolejności trzeba ją przenieść do pomieszczenie docelowego, na czas min. 7 dni, aby ją przyzwyczaić do warunków i uzyskać optymalny poziom wilgotności. Po tym czasie można przystąpić do dalszych prac, w tym impregnowania. MDF jest mocno nasiąkliwy i chłodnie jak gąbka. Co do środka, to trudno mi polecić coś konkretnego, ale jeśli nie masz możliwości podjechania do jakiegoś marketu, to mogę się tego dowiedzieć.
 

Podobne wątki