• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta składana na ścianę

OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#41
Dzięki. Market budowlany mam blisko domu, ale chciałem tutaj zapytać o jakieś doświadczenia praktyków.
Podejrzewam że lakiery bezbarwne na bazie wody odpadają. Skłaniam się do tego lakieru wodoodpornego. Pomaluję nim dokładnie MDF, powierzchnie i brzegi i może wystarczy.
 
#43
Wracam z tematem :)
U mnie zapał nie ostygł, a wręcz przeciwnie - jest podsycany ciągle przez syna pytaniami "a czy długo jeszcze", "a kiedy będziemy mogli pojeździć", tak więc spinam się i działam. Sam też nie mogę się doczekać kiedy uruchomię dwa loki i kilka wagonów w które się zaopatrzyłem ostatnio.

Składana rama jest na ukończeniu, pozostaje przykręcić płytę i zawiasy i zamontować na ścianie. Zdecydowałem podzielić płytę na dwie niezależne części (prawie jak moduły). Po co? Po to aby było łatwiej ją przenosić i aby był łatwiejszy dostęp do środka płyty - jedną cześć będzie można złożyć do góry i zając się drugą.

Rama wygląda tak:
Zobacz załącznik 361454
Zobacz załącznik 361455
Zobacz załącznik 361456


Układ torowy prawie się nie zmienił. Zmieniłem trochę środek, ale nie jest to jeszcze ostateczna wersja - środek będzie wykonywany na końcu. Zastanawiam się jeszcze nad układem stacji technicznej w tunelu. Ten pierwszy tor od dołu jest trochę krótki i może się go da wydłużyć stosując zwrotnice łukowe i tory flex, ale obawiam się kłopotów z promieniem skrętu. Chcę to najpierw przymierzyć w praktyce.


Teraz, drodzy forumowicze uprzejma prośba o pomoc w doborze ustawienia i oznakowania semaforów. Mój projekt jest taki:
Zobacz załącznik 361463

Legenda: pomarańczowe kropki - semafory półsamoczynne, niebieskie kropki - tarcze manewrowe, szare kropki - semafory SBL.

Po co mi SBL? Z powodów wizualno-edukacyjnych także, ale przede wszystkim z powodów praktycznych. Czterokomorowe semafory SBL dwustawnej są ustawione przed wjazdem do tunelu i pokażą operatorowi czy można wjechać do tunelu (wolny tor na stacji technicznej - jeden wolny odcinek) lub czy można wjechać do tunelu i od razu wyjechać (dwa odcinki wolne). Ich działanie ma być automatyczne. Tak więc będą pomagały unikać pomyłek i kolizji w tunelu. Semafory są czterokomorowe, gdyż będą wyświetlały S1a - to będzie taki smaczek tej makiety.

Moje pytania:
1. Czy są jakieś uwagi do semforów? Oznaczenia literowe liczone od lewej do prawej - zgodnie ze wzrostem kilometrażu linii. Semafory SBL dla linii "lokalnej" oznaczyłem dodatkową literą L.
2. Stacja nad tunelem - tu miałem problem jak oznaczyć semafory i tarczę manewrową, ale chyba trzeba dać jakąś nową numerację, ABC ? Czy ustawienie semaforów jest poprawne?
3. Czy tarcza Tm4 jest potrzebna?
4. Czy na terenie stacji postojowej (środek makiety) też dawać tarcze manewrowe?
5. Pojawiły się dwie małe nastawnie. Czy taka lokalizacja jest w porządku? Na przystanku na górze będzie też jakaś mała nastawnia - może razem z dworczykiem.

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.
Hejka.
Wiem, że tu wszyscy doradzają prostsze układy. Jednak ja mam inne zdanie.
Czytając forum zrobiłem dość prosty układ z dwutorowym kółkiem i żałuję.
Twój plan mi się podoba ale dodałbym jedną zmianę. Też mam 6 letniego syna, z którym bawię się makietą i jedna rzecz jest denerwująca: jedno kółko z większą prędkością trwa kilka sekund. Brakuje mi tego, że skład znika w tunelu i pojawia się po dłuższym czasie. Dlatego jak jeszcze nie zacząłeś, proponuje Ci wydłużyć cześć nie widoczną najbardziej jak to możliwe. ...
Przelicz też sobie koszty. Zwrotnice i napędy bo masz ich trochę :)
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#44
Hej!
Torowisko mam już w większości ułożone więc o zmianach nie może być mowy.
Ale torów w tunelu i tak raczej nie byłbym w stanie wydłużyć. Ale mam tam schowaną czterotorową stację techniczną, która mam nadzieję będzie gwoździem programu. Chcę tam zainstalować czujniki i automatycznie zatrzymywać składy w tunelu i wyjeżdżać innym. Efekt zaskoczenia widza powinien się udać. :)

Co do kosztów to wiedziałem na co się piszę, ale w miarę moich możliwości staram się jak najwięcej wykonywać sam. Napędy będę robił na serwach, a sterowniki zaprojektowałem i wykonam sam więc tutaj nie wyjdzie tak drogo. Połowę torów i rozjazdów udało mi się kupić używane w bardzo dobrym stanie. Na razie, w I etapie, buduję podwójne kółko z tunelem. Na potem zostawiam sobie trzecie kółko z wjazdem na górę oraz środkową bazę postojową z lokomotywownią.

Jedyne co teraz doskwiera to masa roboty nie do przerobienia. Od momentu pierwszych prac minęło pewnie z 10 miesięcy a układ jeszcze nieprzejezdny. W moim przypadku utrudnieniem jest fakt że konstrukcja makiety będzie składana na ścianę - ruchoma więc miałem nieco trudniej. Ale widoczne postępy dają satysfakcję.

Pozdrawiam!
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#48
System przesuwu składa się z profilu aluminiowego o odpowiednich wymiarach w którym wiercę trzy otwory: dwa większe do zamocowania i jeden mniejszy dla drutu stalowego. Do profilu wciskam serwo - siedzi ścisło. A do serwa montuję odpowiednio wygięty na jednym końcu drut stalowy 1mm.

To jest prototyp - jeszcze nie wypróbowałem tego na makiecie.
 

Załączniki

OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#50
Ten patent na montaż serwa jest nie mój - gdzieś go w necie podpatrzyłem.
Natomiast serwo będzie podłączone do sterownika serw, który wykonuję we własnym zakresie. Do samego serwa idzie zasilanie 5V.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#51
Jest sukces! :)
W ubiegłym tygodniu doszło do przełomowego wydarzenia - makieta została sprowadzona z garażu i w końcu zawisła w pokoju na swoich zawiasach. Co więcej, odbyły się także pierwsze jazdy próbne.
I tak oto po roku od pomysłu, szalonego pomysłu, żeby w ciasnym pokoju w mieszkaniu zrobić makietę z prawdziwego zdarzenia, mam jego realizację.
Ten moment jest dla mnie wielką satysfakcją. Jak sobie przypomnę te wszystkie dylematy i planowania: jakie zawiasy/jak je zamocować żeby się nie uginały/jakie wymiary desek/układ torowy/konstrukcja tunelu/obudowa itp., to cieszę się że to już za mną.
I choć makieta nie ma jeszcze wyglądu, tylko ja wiem jak wiele pracy kosztowała i ile wyzwań udało mi się pokonać.
Satysfakcja jest.
I nie żałuję niczego jak dotąd. Żałowałbym gdybym zrezygnował. Czas poświęcony, nie raz z takim trudem wygospodarowany, daje satysfakcję.
Gdybym ten czas przesiedział przed telewizorem to nic by mi z tego nie pozostało, a tak jest efekt. Jest spełnienie marzeń moje i wielka radość u mojego syna.
Szanowni forumowicze wahający się: mówię Wam - warto spełniać marzenia. :D

Wiem, wiem, że pracy jeszcze duuuuużo i tym bardziej przebieram nóżkami :)

Niniejszym proszę o przeniesienie wątku do działu "realizacja" :cool:
 

Załączniki

OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#52
Powoli do przodu.
Na makiecie pojawiły się kolejne tory i rozjazdy.
IMG_20161228_214754.jpg


Ta krótka bocznica jest elektrycznie odizolowana i będzie pełniła rolę toru do programowania. Pod płytą będzie wyłącznik typu "hebel" który będzie przełączał zasilanie tego toru pomiędzy programowaniem a torami - dzięki temu lokomotywa po zaprogramowaniu sama przejedzie na tory makiety:

IMG_20161228_214801_2.jpg



Kupiłem na przymiarkę jeden portal tunelu NOCH 58052. Będę go musiał z lewej strony trochę obrobić żeby się zmieścił ale żeby nie rzeźbić od razu w gotowym produkcie wyciąłem sobie prowizorycznie kopię portalu w styrodurze:

IMG_20161228_210904.jpg


I przymiarka. Powinno się zmieścić po obcięciu jednego słupa:
IMG_20161228_211026_2.jpg



I na koniec widok ogólny:
IMG_20161228_214825.jpg
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
H0e
Ekspert
#53
Czy te śruby z monstrualnymi łbami zostaną po wsze czasy, czy to tylko wspomaganie na czas budowy.
Wrzuć zdjęcie makiety w stanie złożonym.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#54
Czy te śruby z monstrualnymi łbami zostaną po wsze czasy, czy to tylko wspomaganie na czas budowy.
Wrzuć zdjęcie makiety w stanie złożonym.
Nie, te wkręty z podkładkami przytrzymują tory tymczasowo. Po przetestowaniu torowisko zostanie przyklejone a wkręty usunięte.

Załączam dwa zdjęcia makiety w stanie złożonym. Na tą chwilę nie prezentuje to się okazale, bo brakuje jeszcze szczytów i dużych, zdejmowalnych płyt z dykty maskujących całość.
 

Załączniki

Darek1957

Aktywny użytkownik
#56
W latach 80' też zbudowałem makietę składaną na ścianę. Tylko w skali TT. Wymiary 200x120. To było bardzo dobre rozwiązanie w ograniczonej powierzchni mieszkania.
Wiele cierpliwości i zacięcia modelarskiego sprawiło, że do dzisiaj wspominam z satysfakcją osiągnięty cel.Dlatego kibicuję Twojej pracy i życzę osiągnięcia końcowego efektu.
Szkoda, że nie robiłem wtedy zdjęć.
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#57
Jakie masz pochylenie pionowe przy wjezdzie na "pietro"?
Najbardziej stromy podjazd mam po prawej stronie, i tam na długości 65cm tory wspinają się o 5 cm. I do tego na łuku. Pewnie trochę za stromo, mam nadzieję że pociągi dadzą sobie radę, ale gdyby nie to ten tor zrobię jednokierunkowy i będzie się tutaj tylko zjeżdżało :)
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#58
Załączam kilka, już nie najnowszych, zdjęć z prac. Została wykonana przymiarka prawego portalu tunelu oraz zostały przygotowane podpory pod wiadukt i najazd na niego. Pod wiaduktem będzie przechodziła droga, następnie przez przejazd z zaporami i do środka makiety.

Powstaje także elektronika - sterowniki dla zwrotnic i pracuję także nad czujnikami obecności pociągu w oparciu o bariery optyczne IR.

makieta170125_001v.jpg
makieta170125_002v.jpg
makieta170125_003v.jpg
makieta170125_004v.jpg
 
OP
OP
zember

zember

Aktywny użytkownik
#60
Nie, nie mam odcinków izolowanych z wyboru. Wybrałem detekcję punktową w oparciu o IR, czyli w ważnych strategicznie punktach będą bariery optyczne (para składająca się z diody IR + fototranzystor). Przejeżdżający tabor przecina wiązkę i gotowe.
 

Podobne wątki