• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta Rafała

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
#1
Poniżej przedstawiam schemat torowiska makiety, którą planuję wykonać. Zanim zdecydowałem się umieścić schemat na forum, podlegał on wielu modyfikacją.
Według mnie prezentowana wersja jest już wersją optymalną, ale chętnie zapoznam się z Waszymi radami, propozycjami zmian itd.
Makieta będzie sterowana analogowo z dwóch zasilaczy. Tory PIKO A-Gleis z podsypką).
1602956776580.png

1602956856678.png

1602956929665.png
 
OP
OP
R

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
#3
Całość ma wyglądać tak, że tory wychodzące ze stacji do góry połączą się tworząc zamkniętą pętlę. Natomiast tor wychodzący ze stacji w dół będzie albo tzw stacją techniczną, albo będzie prowadził do stacji końcowej.
 
OP
OP
R

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
#4
Może jeszcze kilka zdań w ramach uzupełnienia.
Makieta ma przede wszystkim służyć do zabawy taborem PKP, który kolekcjonuję i obecnie znajduje się w gablotach.
Podczas planowania układu torowego stacji sugerowałem się schematem torowym stacji Kalwaria Zebrzydowska - Lanckorona.
Stacja będzie osadzona w realiach IV i początku V epoki (taki posiadam też tabor).
Makieta będzie znajdować się na strychu - długość stacji wraz z głowicami rozjazdowymi to ok. 5,5 m. Peron 1 dł. 3,5 m, peron 2 dł. 3 m.
Obecnie znajduję się na etapie kompletowania elementów torowiska i architektury stacyjnej.
Rozpoczęcie konkretnych prac planuję na wiosnę 2021 r. o czym postaram się w tym wątku napisać i zamieścić stosowny materiał zdjęciowy.
Pozdrawiam RMP
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#7
W analogu czy w cyfrze - musi być moduł pętli zwrotnej.
Złaczki dałyby zradę, gdyby ten to nie był używany. Podpowiedź: - jak zachowa się lokomotywa przy pokonywaniu tego punktu ze złączkami?
 
OP
OP
R

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
#8
Jak będzie zachowywać się lok. to oczywiście sprawdzę jak będę miał niezbędne tory i rozjazdy.
Zanim przytwierdzę torowisko całej stacji do podłoża to pierwsze sprawdzę zachowanie elektryki żeby móc wyeliminować ewentualne problemy np. takie o których piszesz.
Dziękuję.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.951 133 7
#9
Jak będzie zachowywać się lok. to oczywiście sprawdzę jak będę miał niezbędne tory i rozjazdy.
Zanim przytwierdzę torowisko całej stacji do podłoża to pierwsze sprawdzę zachowanie elektryki żeby móc wyeliminować ewentualne problemy np. takie o których piszesz.
Dziękuję.
Bez modułu pętli nie da rady. Spinak jak nic. Musi być urządzenie zmieniające polaryzację w obrębie trójkąta.

Co do układu torowego, to tor wychodzący w prawo z anglika jest za krótki. Niejasna jest też koncepcja głowicy po prawej stronie. Chodzi o krótki tor, taki bypass anglika. Jakie jest przeznaczenie tego toru?
 
OP
OP
R

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
#10
To ma być w tor postojowy dla lokomotyw. Myślę, że będzie ok 30 cm dłuższy.
Czy takie urządzenie zmieniające polaryzację jest dostępne w sprzedaży, czy samemu trzeba wykonać?
Czy jest to trudne do wykonania. Ma może kolega schemat elektryczny sposobu podłączenia?
Nie chciałbym rezygnować z tego trójkąta, ale jak temat mnie przerośnie to będę niestety musiał.
 
Ostatnio edytowane:

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.951 133 7
#11
To ma być w tor postojowy dla lokomotyw. Myślę, że będzie ok 30 cm dłuższy.
Czy takie urządzenie zmieniające polaryzację jest dostępne w sprzedaży, czy samemu trzeba wykonać?
Czy jest to trudne do wykonania. Ma może kolega schemat elektryczny sposobu podłączenia?
Nie chciałbym rezygnować z tego trójkąta, ale jak temat mnie przerośnie to będę niestety musiał.
Niestety daleko mi do zdolnosci elektrycznych/elektronicznych. Lepiej kupic gotowy, np. Roco 10767:
https://www.roco.cc/en/product/22392-0-0-0-0-0-0-004001-0/products.html
 
OP
OP
R

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
#13
Tak już wiem bez urządzenia polaryzującego się nie obejdzie.
Dziękuje koledze "Rozjazd" za wskazanie produktu Roco.
W konsekwencji, żeby nie komplikować sprawy i nie stwarzać problemów, rozważe jednak rezygnację z trójkąta.
Rys. poniżej.
1603441105803.png
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#15
Jednak czekam na plan calego ukladu torowego.
Ta sprawa była już chyba dopowiedziana: ;)
Całość ma wyglądać tak, że tory wychodzące ze stacji do góry połączą się tworząc zamkniętą pętlę. Natomiast tor wychodzący ze stacji w dół będzie albo tzw stacją techniczną, albo będzie prowadził do stacji końcowej.
 
OP
OP
R

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
#16
Jednak czekam na plan calego ukladu torowego.
Najważniejsza w chwili obecnej jest dla mnie sama stacja i na tej części się teraz koncentruj (zakup elementów torowiska itd.).
Jeżeli chodzi o pozostałą część układu torowego to go nie narysuję z prostej przyczyny mianowicie posiadam wersję demo programu SCARM i w związku z tym ograniczoną możliwość wstawiania elementów, a licencji nie zamierzam kupować.
Krótko opisowo.
Tory szlakowe wychodzące do góry ze stacji połączą się tworząc pętlę jednotorowego szlaku.
Tor po lewej stronie wychodzący w dół ze stacji będzie w planach bocznicą lub stacją techniczną postojową lub przystankiem bez dalszej możliwości jazdy. Jest jeszcze czas żeby zdecydować.
Powyższe wynika z tzw. uwarunkowań strychowych.
Pozdrawiam
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#17
Nie rezygnowałbym z tego trójkąta. Na chwilę obecną zastosujesz izolację w odpowiednich miejscach. W przyszłości, jeżeli się zdecydujesz na DCC, nie będzie problemu z włączeniem modułu pętli.
A teraz można pomyśleć nad rozwiązaniem przy zasilaniu analogowym.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki