• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta - projekt tkarkady

P

Paweł Piotr

Gość
#21
Czyli będą to tory odstawcze dla składów pociągów. Aby jednak te tory odstawcze obsłużyć, trzeba będzie ze składami pociągowymi przejeżdżać przez miejsca, oznaczone przez Ciebie na planie, jako nr 2: nawęglanie, kanał oczystkowy, żurawie wodne... lub nr 3: piaskowanie...
Lokomotywownia jest jednostką wydzieloną (także terytorialnie) i przeznaczoną do obsługi pojazdów trakcyjnych. Nie może być sytuacji, że nagle na torach lokomotywowni, a w szczególności na torze, przy którym zlokalizowane są urządzenia do nawęglania parowozów oraz kanały oczystkowe, pojawiają się składy manewrowe do obsługi grupy torów odstawczych..
W załączniku przykład projektu lokomotywowni (ze strony Forum Club 0), który doskonale ilustruje moje wcześniejsze uwagi, a przede wszystkim ilustruje prawidłowy sposób projektowania tej jednostki.
Warto zwrócić uwagę, że w tym projekcie wystąpienie awarii obrotnicy nie ma żadnego wpływu na pracę stanowisk bieżącej obsługi lokomotyw, a poza pracą pozostają tylko hale postojowo-remontowe.
Ten Twój projekt trzeba gruntownie zmienić..
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#22
Nie może być sytuacji, że nagle na torach lokomotywowni, a w szczególności na torze, przy którym zlokalizowane są urządzenia do nawęglania parowozów oraz kanały oczystkowe, pojawiają się składy manewrowe do obsługi grupy torów odstawczych.......
Ten Twój projekt trzeba gruntownie zmienić..
Myślę że uda mi się wprowadzić zmiany żeby spełnić warunki o których piszesz. Ten plan w ogólnym zarysie mi odpowiada i jakichś gruntownych zmian raczej nie chciałbym wprowadzać.
Makieta będzie sterowana Gbbkolejką a ta też ma "swoje" wymagania i trzeba je brać pod uwagę.
 
OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#24
Kolejne zmiany , mam nadzieję że na lepsze .
- wagon podstawiony pod suwnicę do wywozu szlaki można teraz objechać .
- jeden wjazd do warsztatu lok. spalinowych jest również niezależny od suwnicy
- inaczej rozmieszczone poszczególne obiekty ( trochę luźniej)
Może ktoś jeszcze ma jakiś pomysł ?

2a.png
 

gruha_3719

Aktywny użytkownik
#25
Kolejne zmiany , mam nadzieję że na lepsze .
- wagon podstawiony pod suwnicę do wywozu szlaki można teraz objechać .
- jeden wjazd do warsztatu lok. spalinowych jest również niezależny od suwnicy
- inaczej rozmieszczone poszczególne obiekty ( trochę luźniej)
Może ktoś jeszcze ma jakiś pomysł ?

Zobacz załącznik 314442
Czy ten tor zakończony kozłem pod budynkiem 11 będzie wystarczająco długi na manewry długimi parowozami?
Czy ściany hali wachlarzowej (na dole) nie będą wchodzić w skrajnie toru dojazdowego do obrotnicy?
 
OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#26
Z przymiarki wynika że będzie lepiej niż na schemacie . Ten odcinek będzie mieć co najmniej 26 cm , odległość od hali też będzie większa. Zresztą w przypadku awarii obrotnicy będzie wykorzystywany jedynie przez lokomotywy spalinowe bo przy tym torze znajduje się tylko punkt tankowania a dojazd do warsztatu nie musi być w tym wypadku zapewniony.
 
OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#27
Wprowadziłem jeszcze drobną korektę w ułożeniu torów postojowych przy obrotnicy ,
ponumerowałem tory na stacji , ustawiłem i opisałem semafory oraz tarcze manewrowe.
Nie wiem czy tory odstawcze na składy pociągów powinny być zabezpieczone wykolejnicami i czy to wystarczy ?
Przy tych które udało mi się znaleźć w sieci zawsze stoją tarcze manewrowe ?
Proszę o zmiany , poprawki itd.
plan.png
 
P

Paweł Piotr

Gość
#28
Torów odstawczych nie trzeba zabezpieczać wykolejnicami, bo układ torowy wystarczająco zabezpiecza je od torów przebiegowych. Jazdy manewrowe w tym rejonie z powodzeniem mogą być prowadzone na sygnały ręczne ( z wielkości rejonu wynika, że będzie tu pracować jedna lokomotywa manewrowa ), w ten sposób oszczędzamy ustawiania kilkunastu zbędnych tarcz manewrowych.
W Twoim planie należy jeszcze tylko dodać tarczę manewrową (na rysunku wskazana czerwoną strzałką) i to będzie komplet sygnalizacji, wystarczającej do poprawnego prowadzenia ruchu.
 

Załączniki

OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#30
P

Paweł Piotr

Gość
#31
Brawo Michał! (y) Nie dostrzegłem tego wskaźnika, bo się go w tym miejscu nie spodziewałem... Rzeczywiście, należy wskaźnik W5 ustawić, jak na poniższym rysunku (po obydwu stronach stacji oczywiście). Wskaźnik ten wskazuje granicę jazd manewrowych ze stacji w kierunku szlaku i musi on się znaleźć w odległości min. 100 m od semafora wjazdowego, tak, by jazda manewrowa zatrzymała się co najmniej 100 m od semafora wjazdowego, w kierunku którego po szlaku może zmierzać pociąg...
Co ja bym bez Ciebie Michałku zrobił... :niepewny: ;) ...
 

Załączniki

gruha_3719

Aktywny użytkownik
#33
Po prawej stronie są tory postojowe dla składów - jak będzie wyglądała procedura wyjazdu składu na szlak? Moim zdaniem przy tak ustawionych semaforach wjazdowych i wskaźnikach W5 wszelkie prace manewrowe pomiędzy torem 5 a 1 i 3 będą wymuszały wyjazd poza W5 - między tarczą a W5 zmieści się co najwyżej lokomotywa.
 
OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#34
Miejsce ustawienia semaforów wjazdowych oraz wskaźników W5 nie jest jeszcze przesądzone . Na razie wiadomo że wskaźnik W5 musi się znajdować miedzy tarczą a semaforem wjazdowym .
Zachowanie wszelkich wzajemnych odległości wg. skali i tak nie jest możliwe bo makieta jest zbyt mała więc jakiś skrót perspektywy jest konieczny , zresztą na makiecie jak najbardziej dopuszczalny.
Żeby manewrować całym składem W5 musiałby być przesunięty niemal na łuk szlaku a semafor wjazdowy na koniec części stałej makiety albo jeszcze dalej na panel wymienny , oczywiście mogę tak zrobić i będzie w miarę OK , ale czy jest to konieczne ?
Mam wątpliwości i w związku z tym pytania :
- trzeba zrobić jak wyżej , czyli przesunąć W5 i semafor wjazdowy na tyle daleko żeby móc manewrować całym składem w obrębie stacji ?
- możliwy jest wyjazd pociągu spod semafora zaporowego na szlak na sygnał zastępczy ?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#35
Po prawej stronie są tory postojowe dla składów - jak będzie wyglądała procedura wyjazdu składu na szlak? Moim zdaniem przy tak ustawionych semaforach wjazdowych i wskaźnikach W5 wszelkie prace manewrowe pomiędzy torem 5 a 1 i 3 będą wymuszały wyjazd poza W5 - między tarczą a W5 zmieści się co najwyżej lokomotywa.
Bardzo słuszna uwaga. Nie ma sytuacji bez wyjścia. Ten problem można rozwiązać na dwa sposoby. Pierwszy, wspmniany już wyżej - przesunięcie semafora wjazdowego A w dotychczasowe miejsce tarczy ToA i odsunięcie skaźnika W5 od pierwszego rozjazdu stacyjnego tak, by pomiędzy nimi zmieścił się manewrowany skład.
Drugi sposób ilustruje poniższy rysunek.
Na razie wiadomo że wskaźnik W5 musi się znajdować miedzy tarczą a semaforem wjazdowym .
Wskaźnik W5 zawsze leży na terenie stacji - schemat jego umieszczania pokazuje rysunek.
Możliwy jest wyjazd pociągu na szlak z każdego toru (nawet takiego, który nie posiada semafora wyjazdowego), także spod semafora z dwoma komorami - czerwoną i białą (nie ma już semaforów zaporowych) na sygnał Sz, jeśli tam taki można podać, a jeśli nie, to na rozkaz pisemny S, jednak jest to rozwiąznie stosowane wyłącznie jako doraźne, a nie w planowej pociągowo-manewrowej pracy stacji. Dlatego w grę wchodzą wyżej wspomniane dwa sposoby.
 

Załączniki

OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#36
Możliwy jest wyjazd pociągu na szlak z każdego toru... także spod semafora z dwoma komorami - czerwoną i białą ... na sygnał Sz, jeśli tam taki można podać ...
Właśnie ten sposób najbardziej mi odpowiada:) , po cichu wierzyłem w takie rozwiązanie ale nie miałem pewności :ostrozny:.
Semafory dwukomorowe podobnie jak pozostałe będą miały możliwość wyświetlania wszystkich potrzebnych sygnałów.
Niżej lista semaforów i wyświetlanych na nich sygnałów , proszę o sprawdzenie

A , K : S1 , S2 , S5 , S13 , Sz
D , G : S1 , S2 , Ms2
C , H : S1 , S10 , Ms2
B , I : S1 , Ms2 , Sz
ToA , ToK : Os1 , Os2 , Os4
Tm1 , Tm2 , Tm5 : Ms1 , Ms2
 
OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#37
Czyli po zmianie semaforów dwukomorowych na czterokomorowe będzie tak :

A , K : S1 , S2 , S5 , S13 , Sz
D , G : S1 , S2 , Ms2
B , C , H , I : S1 , S10 , Ms2
ToA , ToK : Os1 , Os2 , Os4
Tm1 - Tm7 : Ms1 , Ms2

plan.png
 
P

Paweł Piotr

Gość
#38
A , K : S1 , S2 , S5 , S13 , Sz
D , G : S1 , S2 , Ms2
B , C , H , I : S1 , S10 , Ms2
ToA , ToK : Os1 , Os2 , Os4
Tm1 - Tm7 : Ms1 , Ms2
Jeżeli już semafor wyjazdowy posiada komorę światła białego do podawania sygnału Ms2, to także jest ona przystosowana do podawania sygnału Sz. Czyli:
B, C, H, J - S1, S10, Ms2, Sz.
I jeszcze jedna uwaga. Unika się stosowania do oznaczenia semafora wielkiej litery "i", bowiem wygląda ona jak rzymska jedynka, która również jest wykorzystywana w oznaczeniach sygnalizatorów (powtarzających). Zamiast tego od razu po literze H stosuje się literę J.
 
OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#39
A obrotnica będzie miała jakąć sygnalizację?
Po obu stronach pomostu obrotnicy znajdują się latarnie - wskaźniki Z1 , niestety nieruchome:( ale za to z oświetleniem:)

Jeżeli już semafor wyjazdowy posiada komorę światła białego do podawania sygnału Ms2, to także jest ona przystosowana do podawania sygnału Sz. Czyli:
B, C, H, J - S1, S10, Ms2, Sz.
Wszystkie semafory wyjazdowe będą miały możliwość podania sygnału Sz.
 
OP
OP
T

tkarkady

Aktywny użytkownik
#40
Ukończyłem i zamontowałem "rozdzielnię" zasilania makiety . Po położeniu pierwszych torów będzie można się od razu "przejechać". Niestety , chyba z tego upału pękła mi pleksi szybka z wyłącznika głównego :(
001.JPG 003.JPG 004.JPG 006.JPG
 

Podobne wątki