• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta - projekt tkarkady

tkarkady

Aktywny użytkownik
#1
Witajcie.

Zakończyłem budowę podstawy pod nową makietę domową H0 . Konstrukcja zasadniczo odmienna od poprzedniej , zdecydowanie mniejsza . Pięć lat budowy i zabawy z makietą "Tort tkarkady" dało mi sporo wiedzy i doświadczenia które mam nadzieję wykorzystać by uniknąć "starych" błędów. Makieta jest w kształcie litery C o wymiarach 300x230x113 (wysokość całkowita 188cm) , z dołączanym panelem zamykającym tor szlakowy.
Motywem przewodnim będzie lokomotywownia z obrotnicą i halą wachlarzową . Dalej przystanek - mijanka z torem szlakowym do jazdy w "koło" , tory odstawcze dla składów pociągów , kilka torów manewrowych oraz bocznice typu "inglenook" (moja ulubiona od jakiegoś czasu zabawka)
 

Załączniki

#3
Prezentuje się bardzo ciekawie(y) hmm troszkę podobne klimaty do mojego układu;) uwielbiam takie klimaty, jak wykonasz to tak pięknie jak na wcześniejszym torcie to już szykuje popcorn żeby usiąść i podziwiać szczegóły
 

Adamzalesie

Aktywny użytkownik
Donator forum
#4
Czy szerokość skrzynek/modułów to jest ten wymiar 113, czy jakiś inny? Bo patrząc po płytkach na podłodze to mi wychodzi trochę mniej. A też mam pomieszczenie o podobnym wymiarze i już od dłuższego czasu coś próbuję zaprojektować w Scarmie. Wobec tego będę z zainteresowaniem śledził postępy.
 
OP
OP
tkarkady

tkarkady

Aktywny użytkownik
#5
113 cm to wysokość płyty makiety , szerokość w każdym boku 70 cm z wyjątkiem "ściętego" narożnika gdzie będzie zamontowana obrotnica.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
#6
A jednak wróciłeś do H0,plan całkiem całkiem ale swoją drogą to może warto zastanowić się nad zrobieniem lini
dwutorowej.Wiem że to wymagało by sporych przeróbek niemniej dwutor daje dużo większe możliwości "dziania się".
 
OP
OP
tkarkady

tkarkady

Aktywny użytkownik
#7
Zasadniczo nigdy z H0 nie zrezygnowałem . Linię dwutorową miałem na poprzedniej makiecie i mogę powiedzieć że "najeździłem" się już wystarczająco. Teraz zdecydowałem się na jednotorową , powodów znalazłem kilka ale mniejsza o to. Układ mi odpowiada , nie ma rażących błędów i raczej nie ulegnie zmianie.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#9
Od razu widać, że temat przemyślany od początku do końca :)
No właśnie niezupełnie. Konstruując schemat lokomotywowni z obrotnicą tkarkady popełnia częsty i kardynalny błąd: obrotnica w lokomotywowni jest ostatnim elementem, biorącym udział w pracy całej jednostki przy obsłudze pojazdów trakcyjnych (tu: głównie parowozów), którą można przedstawić jako ciąg czynności (oczywiście w formie uproszczonej):
wjazd do lokomotywowni - ocena stanu technicznego - szlakowanie - nawęglanie (nabór wody, piasku, smarów) - obrotnica - odstawienie na tory postojowe (hala) lub skierowanie do wyjazdu z lokomotywowni.
Ustawienie obrotnicy jako pierwszego elementu na wjeździe do lokomotywowni oraz usytuowanie wszystkich elementów infrastruktury lokomotywowni poza obrotnicą jest błędem projektowym - każda awaria obrotnicy unieruchamia całą lokomotywownię, co jest niedopuszczalne..
Pomysł ciekawy, ale trzeba go poprawić..
 
P

Paweł Piotr

Gość
#11
Umieszczenie tego toru nic nie zmienia, bowiem nadal wjazd do lokomotywowni ze stacji jest przez obrotnicę (czerwony tor ze strzałką). Lokomotywa po wjeździe do lokomotywowni musi wykonać opisane przeze mnie powyżej czynności przed wjazdem na obrotnicę.
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Merlin

Moderator Działu Makieta i moduł oraz Tabor
Zespół forum
BGM
H0e
#12
Tyle, że dodanie tego toru nic nie wniesie... i tak trzeba będzie jechać przez obrotnice by się na niego dostać (n)
 
OP
OP
tkarkady

tkarkady

Aktywny użytkownik
#17
Czy tylko ja widzę stanowisko do obrządzania na torze koło mijanki?
Wygląda na to że tylko Ty ( siebie nie liczę , w końcu sam to tam narysowałem). Zastanawiam się tylko , na co innego to może wyglądać. :niepewny:
Dalej przy tym samym torze umieściłem stanowisko piaskowania z magazynem żeby było jak trzeba .... ale fakt , nie opisałem poszczególnych obiektów. Jeszcze dzisiaj to nadrobię (y)
 
OP
OP
tkarkady

tkarkady

Aktywny użytkownik
#18
No właśnie niezupełnie. Konstruując schemat lokomotywowni z obrotnicą tkarkady popełnia częsty i kardynalny błąd: obrotnica w lokomotywowni jest ostatnim elementem, biorącym udział w pracy całej jednostki przy obsłudze pojazdów trakcyjnych (tu: głównie parowozów), którą można przedstawić jako ciąg czynności (oczywiście w formie uproszczonej):
wjazd do lokomotywowni - ocena stanu technicznego - szlakowanie - nawęglanie (nabór wody, piasku, smarów) - obrotnica - odstawienie na tory postojowe (hala) lub skierowanie do wyjazdu z lokomotywowni.
Ustawienie obrotnicy jako pierwszego elementu na wjeździe do lokomotywowni oraz usytuowanie wszystkich elementów infrastruktury lokomotywowni poza obrotnicą jest błędem projektowym - każda awaria obrotnicy unieruchamia całą lokomotywownię, co jest niedopuszczalne..
Pomysł ciekawy, ale trzeba go poprawić..
Zamieszczam jeszcze raz schemat usytuowania poszczególnych obiektów lokomotywowni , tym razem z opisem żeby nie było wątpliwości.
W pełni świadomie za obrotnicą umieściłem punkt tankowania lokomotyw spalinowych , nie wiem czy może być w takim miejscu tzn. za obrotnicą czy musi być przed ?
Inna sprawa że po prowizorycznym ułożeniu torów okazuje się że będzie tam na to za mało miejsca ( Scarm nie jest przesadnie dokładny). Alternatywnie mogę go umieścić po lewej stronie przy torze obok garażu lokomotyw spalinowych.
Poza tym uproszczony tok obsługi parowozów wydaje mi się być ok.
schemat z zabudową 2.png
 
OP
OP
tkarkady

tkarkady

Aktywny użytkownik
#20
A co to jest za grupa torów, zakończonych kozłem oporowym, po prawej stronie planu?
Wszystkie będą miejscem postoju wagonów. Na torach długich równoległych składy pociągów , na krótkich trzech bocznicach u dołu po 2-3 wagony towarowe . Tor krótki (górny) wyglądający jak żeberko ochronne będzie miejscem postoju jednej z lokomotyw manewrowych . Przypuszczam że na tych torach będą potrzebne wykolejnice i być może również tarcza manewrowa przed tym podwójnym przejściem zwrotnicowym , nie mam pewności , proszę o naniesienie.
 

Podobne wątki