• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa [Makieta] Powrót do marzeń z młodości

OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
#21
Dziękuję P.Pawle za zainteresowanie.Czytając posty na forum zauważyłem że jest Pan autorytetem w tym temacie.Nie wiem czy dobże rozumiem pojecia toru głównego zasadniczego to tor po którym głównie poruszać się będą loki,taka magistrala .w moim przypadku były by te dwa tory na samym dole.Powinienem określić kierunki przejazdów loków.Dopiero te pytanie uświadomiło mi że po jednym torze nie moge założyć ruchu w dwu kierunkach.Każdy Lok wieżdzający z lewej musi wjeżdzać na ten sam tor na stacji,to samo z prawej.Czy dobrze rozumiem.Co do toru głównego dodatkowego to już gożej z interpretacją.Pozdrawiam.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#22
Cześć Wojtku!
Na poniższym rysunku przedstawiłem Twój plan w uproszczonej formie, która pozwoli Ci zorientować się w możliwościach ruchowych wymyślonego przez Ciebie układu torowego.
Stosując zasady dotyczące osygnalizowania ustawiłem semafory (charakterystyka podana na rysunku).
Semafory te mogą być kształtowe lub świetlne, ich dobór należy do Ciebie.
W sygnalizacji kształtowej:
semafor A będzie dwuramienny z ramionami rozprzężonymi (podaje sygnały Sr1, Sr2 i Sr3);
semafor B będzie jednoramienny (podaje sygnały Sr1 i Sr2);
semafory C, D, E, F, G, H, J, K i L będą dwuramienne z ramionami sprzężonymi (podają sygnały Sr1 i Sr3);
semafor 1 będzie dwuramienny z ramionami rozprzężonymi;
Jeśli rozjazd na pętli w czerwonym kółeczku będzie rozjazdem krzyżowym podwójnym (tzw. typowy anglik), wówczas:
semafory 2, 4 i 5 będą dwuramienne z ramionami rozprzężonymi;
semafor 3 będzie jednoramienny;
semafory 6 i 7 będą dwuramienne z ramionami sprzężonymi.
W sygnalizacji świetlnej w najprostszej formie wszystkie semafory można przyjąć jako dwukomorowe (światło czerwone dla sygnału "stój" oraz światło zielone dla sygnału "wolna droga".
Stacja B jako niewidoczna (sądząc z lini przerywanej) nie będzie posiadała semaforów.
To taka skrótowa analiza.
Pozdrawiam
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
#23
Witam Pawle wielkie dzięki za pomoc.Teraz moge ruszyć z pracami na stacji.Jeszcze jedno czy mogę na torach głównych ustawić semafory kształtowe a pozostałe świetlne?Czy na mojej stacji mo że być jedna nastawnia?Pozdrawiam Wojtek.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#24
Jeśli na stacji zastosujesz semafory kształtowe, to na stacji powinny być dwie nastawnie (sygnalizacja kształtowa jest sterowana przy pomocy pędni, których długość jest ograniczona i z jednej nastawni byłoby trudno sterować semaforami w obrębie całej stacji), jedna dysponująca, druga wykonawcza. zlokalizowane w głowicach rozjazdowych, z lewej i prawej strony, zawsze to ładniej na stacji, jak są dwa ładne, różne budynki nastawni...
Można też, jak chcesz, zastosować i sygnalizację kształtową i świetlną - w końcu to Ty jesteś projektantem - życzę powodzenia w pracach!
Pozdrawiam
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#25
A ja się zastanawiam czy w porządku jest wjazd z toru głównego zasadniczego na szopę (lokomotywownię) - tzn czy coś takiego było w rzeczywistości spotykane? bo moim zdaniem zbyt dużo rozjazdów kieruje lokomotywy na lokomotywownię - co jest dosyc pracochłonne przy utwierdzaniu drogi przebiegu - większe ryzyko kolizji lub wykolejenia - zwykle do szopy prowadziły dwa tory - jeden zjazdowy drugi wyjazdowy w zależności od wielkości - ja proponuję układ taki jak poniżej - chociaż nie wiem czy to nie już post factum jak tory leżą i są przejezdne - nie wiem też jak wygląda sprawa miejsca - a zdjęcia bardzo ładne sam chciałbym tak ładnie ustawić oświetlenie do swojej makiety
pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
#26
Widzisz Rutek w tym czasie kiedy projektowałem układ torów nie miałem pojęcia o istnieniu forum i to teraz się mści.Co do torów wiodących do parowozowni to chyba już musztarda.Ala w związku z Twoją propozycją to chyba wywale tor nr4 bo jest za krótki.Zmieści się tam lok i 3-4 wagony.A tor nr3 za anglikiem połącze zwrotnicą z torem ślepym ostatnim od góry.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#27
Wojtku nic się nie martw że niewiedzialeś nic o istnieniu forum przed budową makiety. Teraz przynajmniej twoja makieta jako tako istnieje i robi wrażenie. Gdybyś trafił na forum przed budową to byś zaczał czytać i czytać i zbierać materiały idalej czytac i sie dopytaywać i w ten oto sposób byś nic nie zrobił :cool: A takto masz pięknego TORTA ;) Powodzenia w dalszych pracach...
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#29
Wojtku oczywiście że tak. Ale pamietaj że i tak niestety nieprzewidzisz wszystkiego przy budowie makiety robiąć ją pierwszy raz w życiu ;)
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
#30
Mam kilka zwrotników od KLUBY które będe montował na makiecie.Czy ktoś mógłby mi zapodać jakąś fotke jak wyglądają pędnie i skrzynki przy takich zwrotnikach.Na jednym z postów widziałem fajnie zrobione pędnie ale tam nie było zwrotników.Czy to coś zmienia czy nie.Pozdrawiam Wojtek.
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
#33
W końcu uporałem się z ułożeniem torów na ślimaku zjazdowym na poz -1.A póżniej zabrałem się za elektryke.Podłączyłem napęd do kopalni i oświetlenie a także zamontowałem generator dymu w kominie.We młynie jest podłączona pompa wodna podająca wodę na koło młyńskie.Natomiast w tartaku działa napęd na piłę pionową i oświetlenie.Chce jeszcze zamontować tam generator dymu w kominie na dachu.Działają szlabany wraz z sygnalizacją świetlną sterowaną przez kontaktrony zamontowane w podkładach kolejowych.Na terenie parowozowni działa oświetlenie.A teraz mam dwa pytania .Gdzie można kupić elektrosadzarke oraz jak powinien wyglądać pulpit sterowniczy,co powinien zawierać.Prosze o krytyczne uwagi i rady.Pozdrawiam Wojtek.
 

Załączniki

klaczek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#35
wojtek1951 napisał(a):
Działają szlabany wraz z sygnalizacją świetlną sterowaną przez kontaktrony zamontowane w podkładach kolejowych
mozesz zamiescic fotki kontraktronow (mozliwie duze zbliżenie), jak to zamontowales w podkladach, moze masz taki uklad na torowisku jeszcze nie umieszczonym na makiecie zeby obejrzec z kazdej strony, wrzuc tez prosze producenta + numer seryjny

z gory dzieki
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
#37
Witaj klaczek.Niestety ale wszystkie wykonane przezemie podkłady z zamontowanymi kontaktronami są zamontowane.Zatem opiszę Ci dokładnie jak masz to sam zrobić.Odetnij jeden z podkładów z twoich torów.Ma to tą zalete że jak póżniej bedziesz montował go do swojej szyny to podkład ten będzie indentyczny.Kupny nawet nie ma imitacji śrub i kosztuje okł.30zł a sam kontaktron w sklepie elektronicznym to wydatek 0,5- 1 zł.Następnie najlepiej Dremelem wyszlifuj rowek od spodu twojego podkładu o szerokości i długości takiej aby zmieścił się tam kontaktron .Przyklej go klejem a do końcuwek przylutuj przewody zasilające.Tak przygotowany podkład zamontuj w wymagantm miejscu w torach.Po zaszutrowaniu nie będzie do odkrycia.Życze powodzenia.Zał zdięcie.A tak przy okazji kilka fotek moich loków.Wojtek.
 

Załączniki

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#38
zdjęcia robia oszałamiajace wrażenie

co ja moge napiać hmm uwzam ze przydalo by sie wiecej patynki sladów uzytkowania na podlozu wokół szym moze jakis rdzawy nalot obok główek nada to jeszcze wiekszego realizmu
 
Reakcje
74 0 0
#39
Re: Powrót do marzeń z młodości

:D Niezłe fotki i to co na nich widać! Mnie i mojej małej córeczce też się to bardzo podoba. Zawsze lubi na takie rzeczy patrzeć i jak to ona mówi oglądać pociągi...

Zauważyłem, że w reflektorach parowozów są powiercone małe otworki. To pod mikrożarówki?
 

Podobne wątki