• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta pokazowa ZNTK Szlemorobo Śląskie

Zabkret

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Wykombinowałem mały plan makietki targowej, na której będe puszczał loki pod okiem klienta zanim sprzedam. Jest ona zrobiona na PIKO A-Gleis. Cel ukladu jest miedzy innym, aby każdy typ rozjazdu był użyty jaki jest w ofercie PIKO. Tort jest na łukach R1 i R2. Klient ma miec świadomośc, że jak lok śmiga po tym układzie bez problemu, to na kazdym torowisku mu będzie super jechał.

Cel nie jest miec super realistycznego planu torowiska, tylko najbardziej funkcionalny aby presentowac tabor z produkcji ROBO i Schlesienmodelle.

Temat makiety wybralem jako "ZNTK Szlemorobo Śląskie" aby to miało jakis charakter bazy taborowej. Dotego mała stacyjka.

Teraz taką prozbe mam. Jak ustawic dokladnie sygnalizacie - ta makieta ma byc wyposarzona sygnalizacia Kluby, i fajnie by było jak by sie tam tez dalo umiescic 6-Komorwe sygnaly jak i tez te z pasem swietlnym i wjazd na niewłasciwy.

TM postawiłem za pomocą schematu na podobny układ od Ludwika Igielskiego.

Kto pomoze ? (n)
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#2
A te semafory sześciokomorowe to z jakiegoś specjalnego powodu? One były stosowane w przeszłości, kiedy sygnalizacja świetlna dość dokładnie odwzorowywała sygnalizację kształtową. Pasy świetlne i światła migające powstały później po to, aby poszerzyć panel sygnałów. Czy w projekcie chodzi o to, aby jedna stacja - pasażerska - miała sygnalizację aktualną (z pasami), a druga stacja, starsza - postojowa - "czekała na modernizację" i miała sygnalizację obowiązująca jeszcze w latach 80-tych?
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#3
Cel nie jest miec super realistycznego planu torowiska,
Jak ustawic dokladnie sygnalizacie - ta makieta ma byc wyposarzona sygnalizacia Kluby, i fajnie by było jak by sie tam tez dalo umiescic 6-Komorwe sygnaly jak i tez te z pasem swietlnym i wjazd na niewłasciwy.
Jak chcesz mieć dokładną sygnalizację świetlną, to musisz mieć w miarę realistyczny układ torów ;)
 
OP
OP
Zabkret

Zabkret

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
#4
A te semafory sześciokomorowe to z jakiegoś specjalnego powodu?
Tak. Ja pod ta makiete bede montowal nowe dekodery do sterowania sygnalizacia swietlna, i bylo by fajnie aby wsyztkie sygnaly ktore pan Kluba ma w programie na tej makiecie się znalazly. Jak się da to zrobic.

Czy w projekcie chodzi o to, aby jedna stacja - pasażerska - miała sygnalizację aktualną (z pasami), a druga stacja, starsza - postojowa - "czekała na modernizację" i miała sygnalizację obowiązująca jeszcze w latach 80-tych?
Tak to podzielic by bylo bardzo sensowne - fajny pomysl. Nawet jak makieta bedzie "troche przeladowana" sygnalami, choczi oto aby pokazac ich dzialanie i uzaleznienia miedzy soba. Makieta bedzie sterowana "Railroad & Co" wiec w polaczeniu z tymi nowymi dekoderami do sygnalów mam wrzelkie mozliwosci techniczne zrobic automatyczne sterowanie do tego. Naprzyklad na stacie pasazerska przewidywalem 4 sygnalaly wyjazdowe, bo kazdy tor ma byc przejezdny w kazdym kierunku.

Jak chcesz mieć dokładną sygnalizację świetlną, to musisz mieć w miarę realistyczny układ torów ;)
Jest to w miare realistyczne, ale nie super realistyczne. Ale jak masz leprzy pomysl, to narysuj. Zawsze sie chetnie ucze.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#5
Układ mało realistyczny, więc i sygnalizacja trochę "na siłę" zrobiona. Jednak nie dałem semaforów 6-komorowych z następujących powodów: założyłem po dwa semafory w każdym kierunku jazdy, każdy z nich pokazuje dozwoloną prędkość na odcinku za tym semaforem (aż do następnego) i uprzedza o prędkości wskazywanej przez następny semafor. W tym układzie trudne byłoby powiązanie sygnalizacji nowego typu (z semaforami maksymalnie 5-komorowymi i z pasami świetlnymi) ze starą (z semaforami 6-komorowymi, gdzie pasów nie stosowano, nie było możliwości wskazania prędkości 60 i 100 km/h). Poza tym nie jestem pewien, czy pan Kluba ma w ofercie 6-komorowe semafory (nie wiem też, czy ma pasy i wskaźniki W 24 - wyjazd na tor niewłaściwy).

Założenia były takie, że po wszystkich torach można jechać w obu kierunkach. Tam, gdzie rozjazdy na to pozwalają, można przejeżdżać z toru na tor, dotyczy to też górnej części układu torowego. Ponieważ całość ma charakter dużej stacji (w zasadzie nie ma szlaku), wskaźniki W24 nie są konieczne, dałem je jednak, żeby zaspokoić oczekiwania kolegi Zabkreta - nie jest to błędem.

Komora szara ma symbolizować światło białe - nie wiem, jak w Paint zrobić, by kółko było w środku zawsze białe, a nie przezroczyste i przyjmowało kolor tła przy przesuwaniu obrazka (semafory rysowałem na boku i potem nasuwałem na właściwe miejsce). Zielona kreska pozioma oznacza zielony pas świetlny. Wraz z dolnym pomarańczowym wskazuje prędkość 100 km/h. Po rozjazdach łukowych jazda z największą dozwolona prędkością po większym łuku i 100 km/h po mniejszym łuku. Jazda przez rozjazdy zwyczajne maks po prostej i 40 km/h na bok. Czarna ukośna kreska oznacza wskaźnik W24. Dodałem też jedną tarczę manewrową.

I jeszcze jedna uwaga: nie mam pewności, co do kolejności komór czerwonej i pomarańczowej semaforów 4-komorowych przy takim układzie, gdzie światło pomarańczowe wskazuje sygnał "Stój" na następnym semaforze (a nie 40 km/h za tym semaforem) - z punktu widzenia wskazań nie ma to znaczenia, bo zielone i pomarańczowe w tej konkretnej sytuacji nigdy nie wyświetlają się jednocześnie. Nie mam pod ręką instrukcji E10 i nie mogłem sprawdzić zalecanego układu komór.

Teststrecke Messen Details Signale.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#6
PS. Na semaforze w prawym dolnym rogu przez pomyłkę odwrotnie narysowałem kreskę, symbolizującą W24: powinna być jak na pozostałych, tzn. wznosić się od prawej strony w górę w lewo.
 
OP
OP
Zabkret

Zabkret

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
#7
Dzieki Andrzej. Co do realizmu... zmiescic ZNTK z droma halami, plus tory jezdne na 3,15m x 1,05m to jednak wyzwanie ;) Powoli kumam jak ten system sygnalizacji funkcionuje.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#8
Zdaję sobie sprawę, że to trudne, więc się specjalnie nie czepiam. Ja bym jednak rozważył rozsunięcie rozjazdów na środku górnej części (w torach głównych) na boki i przerobienie układu torów bocznych. Dzięki temu może udałoby się zrobić wjazd do dużej hali po lewej stronie bez dwukrotnej zmiany kierunku jazdy. Ale tak też ma swój urok.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#9
Ja by zaproponował coś takiego ;)
Oczywiście do modyfikacji wedle uznania
Zalety:
- wykorzystanie niemal wszystkich torów Piko, w tym dodanie: krótkich łuków 7,5 stopnia oraz łukowych przejść zwrotnicowych. Słyszałem że tabor może sprawiać na nich problemy.
- wjazd na bocznice znajduje się w głowicy stacji!
- Przejrzysty układ, stacja na północy, szlak na południu, trzeba zastosować semafory wyjazdowe i wjazdowe (ewentualnie też tarcze ostrzegawcze, jest na to sporo miejsca) czyli dość realistycznie :)
- długi szlak na dole pozwala zaprezentować skład, a także jego prędkość, wejście w zakręt
- liczne i długie, łatwo dostępne tory postojowe z żeberkiem, i po lewej np. przesuwnica z halą na lokomotywy :D

Makieta Zabkret.JPG
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#11
Nie mam pod ręką instrukcji E10 i nie mogłem sprawdzić zalecanego układu komór.
Zobacz załącznik 154246
Wiem, że to brak skromności podejmować dyskusję z Mistrzem (Nauczycielem) ale odzywam się tylko dlatego, że w naturze widziałem takie semafory i miały klasyczny układ ziel-czer-pom-bia.
Ja by zaproponował coś takiego ;)
Oczywiście do modyfikacji wedle uznania
Zalety:
- wykorzystanie niemal wszystkich torów Piko, w tym dodanie: krótkich łuków 7,5 stopnia oraz łukowych przejść zwrotnicowych. Słyszałem że tabor może sprawiać na nich problemy.
- wjazd na bocznice znajduje się w głowicy stacji!
- Przejrzysty układ, stacja na północy, szlak na południu, trzeba zastosować semafory wyjazdowe i wjazdowe (ewentualnie też tarcze ostrzegawcze, jest na to sporo miejsca) czyli dość realistycznie :)
- długi szlak na dole pozwala zaprezentować skład, a także jego prędkość, wejście w zakręt
- liczne i długie, łatwo dostępne tory postojowe z żeberkiem, i po lewej np. przesuwnica z halą na lokomotywy :D
Super ciekawy układ. Kilka niezależnych, oddzielonych od siebie układów torowych dających możliwość ruchu kilku pociagów w tym samym czasie. Gdybym budował tort, to wybrałbym właśnie coś takiego (y). Jeszcze tylko urządzenia srk :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki