• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta podłogowo-modułowa Stacja Sornatowo

Sroka2

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam serdecznie,

Mam na imię Łukasz i wreszcie mam trochę wolnego czasu aby pociągnąć dalej mój projekt makiety podłogowo-modułowej. Pomysł był prosty dużą radość daje mi budowanie stacji oraz kształtowanie terenu, ale budując tradycyjną makietę typu tort ciężko jest czerpać przyjemność z jazdy pociągów (oczywiście jeśli makieta nie jest wielkości dużego pokoju:)).

Moje warunki mieszkaniowe są bardzo skromne stąd zrodził się pomysł budowy modułów stacyjnych (znacznie niższych niż zgodne z normą wys ok 4 cm) do których dołączam moduły zjazdowe do poziomu podłogi. Resztę torów rozkładam na podłodze. Dzięki temu mogę zbudować kilka stacji i przystanków i łączyć je w małą sieć kolejową co ma dać w założeniu dużą frajdę z jazdy pociągów. Felerem rozwiązania jest niestety duża czasochłonność przy każdorazowym rozkładaniu linii kolejowych... cóż nie ma róży bez kolców.

Temat zacznę od budowy modułów małej stacji Sornatowo. Sceneria lat 70 na Kujawach. Strerowanie DCC Moduł małej nastawni.jpg Na pierwszy rzut idzie moduł z nastawnią. W najbliższym czasie wrzucę zdjęcia z prac nad modułami.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#2
Fajna rzecz się szykuje, dużo możliwości zabawy :D
Jak na głowicę stacyjną, to to nie jest idealny układ, pokaż cały wstępny plan
Czy zmieścisz napędy rozjazdów itp. na 4cm? :p
Czy nie lepiej by było zastosować większych łuków R3 i R4. Poprawiają znacząco wygląd łuku, na mniej zabawkowy. Poza tym duże parowozy mogą mieć problem na ostrych łukach, a czteroosiowe wagony pasażerskie wyglądają na takich łukach śmiesznie :p
No i jeszcze jedno. Na początek zacznij od modułów szlakowych lub np. fragmentu stacji z peronami. Będzie Ci łatwiej modelować trudniejszy moduł z rozjazdami i będzie stanowić poligon doświadczalny np. szutrowania torów. :ROFL:
 
OP
OP
Sroka2

Sroka2

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Fakt planowane jest naprawdę dużo zabawy... (y). Napędy udało się zmieścić bez problemu tak naprawdę moduły mają wys 30mm plus 6 mm sklejka na górze. Pod tory również położyłem sklejkę 6mm i karton 3mm tak więc tory są na wys. 45 mm od podłogi. Technicznie nastręcza to wielu problemów (np. nie da się ich łączyć śrubami od spodu). Poniżej pierwsze zdjęcia. Stacja będzie się docelowo składać z modułu dojazdowego (ten nieszczęsny z ostrymi zakrętami). Na nim będzie ustawiona nastawnia. Dwóch modułów stacyjnych (na zdjęciu widoczny jeden) tak aby łącznie perony miały przynajmniej 130 cm. Dodatkowo przygotowałem dwa moduły zjazdowe aby łączyć je z torami na podłodze.
 

Załączniki

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#4
Oo, widzę, że ktoś również wymyślił chyba najmniej rodzinno-konfliktowy sposób na zabawę :) Życzę powodzenia w projekcie, i czekam na rozwój - może coś bezczelnie podpatrzę.. :podstepny:
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
#7
Kolego, przy tej wysokości segmentów, za pół roku masz doliny i góry. Chyba, że to ma leżeć na stole i podparte dodatkowo pod te trójkę.
 
OP
OP
Sroka2

Sroka2

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Pora trochę zaktualizować moją pracę. Po mimo chronicznego braku czasu prace posunęły się na przód. Udało się podłączyć i ucyfrowić napędy do zwrotnic. Rozpocząłem także wstępne zazielenianie modułu zjazdowego.
 

Załączniki

OP
OP
Sroka2

Sroka2

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Wrzucam schemat zaplanowanej stacji. Wiem, że jest średnio realny, ale niestety tego wymaga kompromis po między zabawą w jazdę pociagów na dwa piloty , a ilością miejsca którą dysponuję do rozłożenia modułów na podłodze. Dodatkowo dorzucam szkic całego schematu razem ze szlakiem(część podłogowa) łączącym stacje (część modułowa).
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#11
Pomysł bardzo fajny,kabelki widać, że profesjonalnie ułożone. Natomiast rozumiem, że przystanek Somatówka jest oddzielony elektrycznie od reszty - tworzy bowiem pętlę (tor prawy staje się lewym) co rokuje zwarcie i może uszkodzić elektronikę DCC.
Trzymam kciuki za projekt i zachęcam do budowy od razu zunifikowanych modułów.
 
OP
OP
Sroka2

Sroka2

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Prace posuwają się powoli, ale do przodu. Rozpocząłem pracę nad modułem zjazdowym nr.2. Moduł ma wymiary 600 mm x 200 mm jego jedynym zadaniem jest połączyć tory leżące na podłodze z torami na modułach. Próby przejezdności przeszedł pomyślnie,a łączenie modułów zostało wstępnie przygotowane. Pociągi nie mają problemów z przejazdem pod górkę. Niestety nie ma róży bez kolców stare wagony piko mają tak fatalne zaczepy, że w 1 na 10 zjazdów rozczepiają się ze względu na zbyt duży spadek (40 mm na 600 mm). Na module zaplanowałem jeden szczegół w postaci przepustu ceglanego. Docelowo założone będą słupy trakcyjne.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#16
Bardzo fajnie to wychodzi! Szkoda, że to nie moduły. Nie wiem jak bardzo trwale wszystko jest przymocowane, ale trochę nie tak poprowadzone są pędnie do napędu zwrotnicy. Ten mały "kwadracik" powinien być po przeciwciwnej stronie w stosunku do wejścia pędni do napędu. W rzeczywistości pod pokrywą w tym miejscu jest pętla pędni na kołowrotku. Widzę też, że bramki i semafory od KLUBY (y). Czy bramki nie zasłaniają maszyniście semaforów ?
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#19
Ja tam się aż tak nie znam, ale czy lewy semafor nie powinien być umiejscowiony przed rozjazdem?
Jako, że jest to szlak dwutorowy - przed stacją Sornatowo - należy:
- zachować drogę ochronną przed rozjazdami
- ustawić semafory po zewnętrznej stronie szlaku
- wymienić semafory na semafory z wysięgnikami

Sieć trakcyjna wymusza zastosowanie semaforów z wysięgnikami, gdyż słupy trakcyjne zasłaniałyby komory semaforów zamontowanych bezpośrednio na maszcie.

Powinno to wyglądać mniej więcej tak - patrz ustawienie semaforów oraz rodzaj - na szarym wysięgniku - ilość komór, zastosowanie pasów świetlnych oraz wskaźników W 24 jest wymuszone konkretną sytuacją miejscową.

 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#20
To nie do końca tak - bramki są stosowane między innymi po to, aby nie było żadnych przeszkód w odczytaniu sygnałów z tarczy semafora - wtedy nie muszą mieć wysięgników. Tyle, że tu bramka stoi o "ciupinkę" za blisko torów i nie ma z niej wspomnianej korzyści. No chyba, że to efekt zdjęcia :)
 

Podobne wątki