• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Makieta parowozowni "Niekłańsk"

Paweł Piotr

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
Bardzo się cieszę, że jest pełna świadomość realiów. Warto przy tym zwrócić uwagę, że na kultowym (choć nieco przekłamanym w stosunku do realiów...) doskonałym filmie Andreja Munka "Człowiek na torze" śledztwo w sprawie śmierci mechanika Orzechowskiego toczy się właśnie w niezwykle podobnej scenerii budynku, stojącego niejako w "sercu" parowozowni - obok obrotnicy i kanałów oczystkowych, skąd jest bardzo dobry wgląd w jej pracę (zarówno dla naczelnika, jak i dyspozytora)... Pozdrawiam pełen podziwu dla kunsztu i rozeznania fachowego...:)
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Ciąg dalszy prac nad końcówką zabudowy szopy dla czajników. Po pokoju kierownika, teraz warsztat otrzymał swoje wyposażenie i obie szopy będą nim zaraz połączone.

20150709_202347 mmt.jpg 20150709_190112 mmt 2.jpg 20150706_181157 mmt.jpg 20150709_190439 mmt.jpg 20150709_190048 mmt.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Parowozownia dostała też komin. Zdjęcia wnętrz warsztatu łączącego oba wachlarze wprost z epoki PRL z bogatym wyposażeniem.
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
Warsztat wygląda świetnie ale czy można prosić o wyjaśnienie jakie tam się znajdują maszyny/urządzenia i do czego służą ? Wygląda na to, że tylko okno nie stanowi dla mnie tajemnicy :) Ciekawi mnie na przykład ten stół nad którym zamontowany jest okap. Leżą na nim jakieś bryły wyglądające jak węgiel. Cóż to takiego jest ?
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Ciekawi mnie na przykład ten stół nad którym zamontowany jest okap. Leżą na nim jakieś bryły wyglądające jak węgiel. Cóż to takiego jest ?
Pewnie palenisko kowalskie,bliżej nas jest chyba zbiornik z wodą do chłodzenia, a poniżej po lewej kowadło, pytanie powinno być inne, co obok paleniska robią koziołki na których są chyba jakieś drewniane elementy, co w kuźni bo tak się nazywa dom paleniska i kowadła robi stół i krzesła, oraz gdzie się podziały narzędzia, czyli młotki, i inne niezbędne w takim pomieszczeniu.
Jest tu jeszcze mnóstwo przekłamań, ale nie chcę się narażać ;)Konradowi.

Jak wygląda prawdziwa "żywa" kuźnia można zerknąć tu http://www.foto.skierniewice24.pl/index.php/Odkrywamy/Parow/kuznia/estet-zg11_8132
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.944 15 2
Kapitanie, przecież młotki są przy palenisku. Według mnie na koziołkach są jakieś metalowe profile a nie deski. Ponadto w tym warsztacie widzimy jeszcze prace hydrauliczną i coś na wzór wiertarki stołowej. jest kowadło i imadło więc miejsce gotowe do pracy. To co mi się rzuciło to zbyt duża czystość pomieszczenia.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Kapitanie, przecież młotki są przy palenisku. Według mnie na koziołkach są jakieś metalowe profile a nie deski. Ponadto w tym warsztacie widzimy jeszcze prace hydrauliczną i coś na wzór wiertarki stołowej. jest kowadło i imadło więc miejsce gotowe do pracy. To co mi się rzuciło to zbyt duża czystość pomieszczenia.
Nie zauważyłem ich, lecz nie powinny wisieć przy palenisku, bo współpracują nie z paleniskiem tylko z kowadłem.
Prasa jest olbrzymia, zbyt duża jak na potrzeby parowozowni, ciekawe jak dokonują przeglądów i napraw skoro sięga prawie do sufitu, itd.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Powoli ruszają prace nad lewym segmentem lokomotywowni, czyli częścią dla Diesli z epoki wczesnego Gierka. Na początek szopa dla Diesli jako pomysł na budynek prefabrykowany z żelbetu :
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Kilka słów gwoli ścisłości, nie przyczepiam się tylko z zasady, jeno aby wszystko było ułożone we wszechświecie, sposób umieszczenia i dobór maszyn w każdym zakładzie nie jest przypadkowy, może się różnić ale zawsze spełniają założoną funkcję.
Tak duże prasy są w zakładach wytwórczych, w naprawczych korzystano z mniejszych, w parowozowniach były kuźnie, warsztat zalewania (wylewania )panewek, tokarki zwykłe , do zestawów kołowych, wiertarki mniejsze , większe, bardzo rzadko frezarki, prawie wcale, bo te miały zastosowanie w specjalistycznych zakładach naprawczych, itd. można byłoby długo dyskutować o wyposażeniu.
Jeśli to robi początkujący modelarz, to jeszcze przed nim lata nauki, jeśli natomiast coś takiego buduje doświadczony modelarz, z wieloletnim stażem to kicha ponieważ kieruje się nie zasadami tylko potrzebą osiągnięcia ładnego wyglądu, oczywiście 99% oglądających będzie miała pełne majtki, ale zawsze znajdzie się ktoś kto się zna i zauważy bezsens układu danego warsztatu.

Męczyło mnie długo, czy krytykować takie sławy, ale dałem sobie słowo, że w ostatnich latach mego życia, będę pisał i mówił tylko to co myślę.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Budynek lokomotywowni dla Diesli nabrał już kształtów stanu surowego i powoli przechodzi do wykończeniówki. Typowa dla epoki Gierka żelbetowa konstrukcja prefabrykowana, charakterystyczna także lamperia z orzechowej farby olejnej...

IMG_3603.JPG IMG_3604.JPG IMG_3600.JPG IMG_3602.JPG IMG_3601.JPG IMG_3599.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Lokomotywownia dla diesli została wyposażona w kultowe "fawiry" do ogrzewania hali oraz równie kultową lamperię w kolorze jasno orzechowym.

20160802_081811 mmt.jpg 20160802_081829 mmt.jpg 20160802_081736 mmt.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 0 0
Takie grube rury były na całej długości między grzejnikiem a głównym przewodem? Nie były znacznie cieńsze, i z zaworem przy grzejniku? I druga wątpliwość to po drugiej stronie to była gięta rura, czy spawana "na kant", znaczy bez zaokrąglenia?
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
Grzejniki fawiera były przeznaczone głównie do ogrzewania parowego i dlatego doprowadzenie pary do grzejników potrzebne były takie grube rury. W realu takie rury były opatulone opaską z wełny mineralnej i zagipsowane, tak aby były małe straty ciepła przy przesyle pary. To ostatnie zdjęcie przedstawia grzejnik ogrzewany wodą. Na zaworze widać biały nalot świadczący o jego mocnym zużyciu i przeciekaniu.
 

Podobne wątki