• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta parowozowni "Niekłańsk"

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#1
Witam wszystkich Miłośników Kolei, a szczególnie Parowozów.

Po zebraniu wielu materiałów i wiedzy nadszedł czas na realizację jednego z najbardziej ciekawych a zarazem charakterystycznych elementów infrastruktury kolejowej epoki pary, jakim były parowozownie i technologia im towarzysząca.

Na początek przedstawiam projekt, który został okrojony do kształtu przedstawionego poniżej. Zdecydowały o tym względy estetyczne makiety, która ma być bardziej meblem (ozdobą) niż otwartą makietą. Tym bardziej, że jest już wykonana półka na modele o długości również 690 cm, która zawiśnie nad makietą parowozowni, tworząc 7-metrową ścianę o historii kolei. Projekt zakłada początek lat '70, kiedy to wchodziły do użycia polskie diesle i dlatego i na makiecie powstał zakątek dla tych maszyn, z charakterystycznym rtęciowym oświetleniem terenu (produkcji POLAM) rodem z epoki Edwarda Gierka. Budynek parowozowni pochodzić będzie oczywiście z okresu II epoki w stylu pruskiej architektury. Z tych też względów stare oświetlenie będzie oparte na lampach żarowych i masztach z poprzedniej epoki.

pozdrawiam i zapraszam na relację (1 listopada 2012)
Konrad

Bw (v6) arch.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#4
Niemiecka literatura w temacie, na szczególną uwagę zwraca książka Bw Ottbergen, gdzie doskonale przedstawiona jest na rysunkach i zdjęciach zasad budowy urządzeń i budynków MD :
(10 stycznia 2013)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#5
A teraz kiedy przybyły dwie szopy, robi się z tego całkiem niezłe widowisko :
(21 lipca 2013)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#6
Powoli przechyliła się szala na nazwę parowozowni z okolic, przez które często przejeżdżałem pociągiem relacji Wrocław- Jelenia Góra, czyli przez Jaworzynę Śląską, zbudowaną przy Starym Jaworniku, do którego w swojej początkowej fazie należała.
Moją parowozownię nazwę "Jaworniki", aby nikt nie czepiał się, że ta w Jaworniku była inna.

Jest już nazwa, więc już czas najwyższy na kontynuacje budowy……..
 
Ostatnio edytowane:

popowe

Znany użytkownik
#7
Konradzie trzymam cię za słowo. Nie karz nam dłużej czekać na relację. Wszystko zapowiada się przepięknie. Jedyny element który mnie zastanawia to ta wychodząca poza obrys makiety obrotnica.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#8
Dzisiaj klika zdjęć stanu obecnego segmentu prawego parowozowni Nadal niestety jeszcze nic nie posunąłem ;), ale już najwyższy czas ruszać…

Przymiarka lokalizacji budynków parowozowni wachlarzowej, budynku dyspozytora i wieży wodnej podwójnej. Obrotnica czeka jeszcze na wykonanie obudowy i można będzie rozpoczynać montaż torowiska. Segment środkowy z kanałem oczystkowym, żurawiami wodnymi, zasiekiem na węgiel i stanowiskiem do nawęglania oraz piaskowania gotowy do montażu torowisk. Segment lewy wymaga jeszcze szczegółowego projektu budynku lokomotywowni oraz stacji paliwowej dla diesli.

Parowozownia ŚK.jpg
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
#9
Spiesz się powoli lub wolniej jedziesz - dalej zajedziesz, nie od razu Kraków zbudowano, te przysłowia oddają sens pracy kolegi Konrada. I tak trzymać, nie zbaczać z obranego kursu a efekty będą niebawem widoczne,co ja piszę, już są widoczne.
 

AdrianL

Aktywny użytkownik
#10
Bardzo trafnie i wręcz idealnie dobrany odcień cegieł. Czy mogę wiedzieć jaka to farba lub jaka mieszanka? Całość jest fantastyczna...żebym ja miał miejsce to wcale bym się nie zastanawiał.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#11
Umieszczam pozostałe zdjęcia parowozowni i wnętrz zrobione zrobione przez Tomka Stangla

20130314_113458 mm.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
H0e
Ekspert
#13
Jak dla mnie, to stoły mają zbyt czyste blaty, wyglądają jakby były pomalowane (zabrudzone) przy remoncie ścian (cały stół ma nieomal jednolita barwę), no i nie ma imadła.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#14
Dostosowałem projekt lokomotywowni do włączenia w makietę clubową poprzez dodanie równoległego szlaku, stanowiącego równocześnie (bez lokomotywowni) samodzielny fragment szlaku zakończony profilami FremO.

Parowozownia plus.jpg
 

Załączniki

Paweł Piotr

Nowy użytkownik
#15
Trzeba to jeszcze raz przemyśleć, bowiem lokomotywownia, jako odrębna jednostka techniczno-eksploatacyjna, nigdy nie jest łączona bezpośrednio z torami szlakowymi.
Lokomotywownia, poprzez tzw. granicznik (posterunek kontroli przejścia lokomotyw, który de facto jest stacyjnym posterunkiem zwrotniczego – Ir-1(R-1) §4, pkt.2, ppkt.2) jest połączona z torami stacyjnymi. Połączenie to funkcjonuje na tych samych zasadach, jak bocznica stacyjna. Zjazd lokomotywy do lokomotywowni odbywa się po uprzednim zgłoszeniu dyżurnego ruchu na granicznik i po wyświetleniu sygnałów Ms2 na odpowiednich semaforach i tarczach manewrowych w kierunku toru do lokomotywowni. Wyjazd lokomotywy z lokomotywowni jest zgłaszany przez zwrotniczego z granicznika, po czym dyżurny ruchu podaje sygnał Ms2 na odpowiednich tarczach manewrowych, osłaniających wyjazd z lokomotywowni w kierunku torów stacyjnych. :)
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#16
Projekt lokomotywowni został poddany kolejnym modyfikacjom. Uwaga Tomka Stangla, że przydałby się tor odstawczy dla starych lokomotyw, które są przeznaczone do cięcia, jest bardzo dobrym pomysłem, gdyż na torze tym można poustawiać (jak na dioramie) zardzewiałe i zdezelowane lokomotywy. Tor taki umieściłem za zasiekiem węglowym, na końcu którego będą stały właśnie 2-3 takie lokomotywy, a na początku będzie miejsce na pociąg ratunkowy z dźwigiem.
Poza tym znalazł się jeszcze jeden dodatkowy tor odstawczy na Wm10 i pług odśnieżny.
Zasiek węglowy będzie teraz z muru betonowego. Wieża wodna podwójna. Teren ogrodzony od toru szlakowego murem z betonowych elementów prefabrykowanych.
Za lokomotywownią dla diesli powstał jeszcze segment ze trzema zbiornikami na olej napędowy i zewnętrzne tory naprawcze z kanałami i suwnicą.
Poprawiłem też sposób włączenia lokomotywowni do makiety stacji, teraz zjazd do niej jest już wprost z torów stacyjnych (chyba dobrze).

Lokomotywownia.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#17
Dzisiaj drgnęły prace budowlane, a konkretniej prace ziemne przy kanałach rewizyjnych w szopie. Wykonałem też nową podbudowę do obrotnicy i osadziłem ją we właściwym dla niej miejscu. Teraz mogę przystąpić do dalszego montażu.

IMG_1888.JPG
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
#18
Fajnie ,że już jest obrotnica. Wygląda świetnie. Z pomalowaniem i odpowiednim przybrudzeniem , nie będzie problemu. Zawsze można będzie się wzorować na jakiejś fotce z książki "Polskie Parowozownie":).
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#20
To są frezowane płyty MDF 10 mm sklejane warstwowo. Przewidziane do wykończenia farbą betonową.
Budynek dyspozytora parowozowni jak i mur betonowy zaczerpnięte są ze znanej i słynnej w całych Niemczech Bw Ottbergen.
Podkłady drewniane bejcowane, uchwyty do szyn Hasslera z tworzywa.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Makieta i moduł 0 8
Makieta i moduł 0 27
Makieta i moduł 0 191

Podobne wątki