• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta półka

#26
No cóż... wątek makieta-półka chyba do zarzucenia.
Winna żona. Pokazałem jej projekt (a w zasadzie dwa) oraz parowozownię wachlarzową, która kiedyś tam nabyłem i... zapytała czemu ta makieta taka mała :love:
Znalazła się w domu inna ściana do ekspozycji makiety (długości 340cm) i doszedłem do wniosku, ze zrobię dwa klasyczne moduły stacyjne 40x125cm (+ 88cm szuflada na składy pociągów z której będą wyjeżdżały).
Projekt będzie kol. Kocioł, z tym, że teraz będzie nawet ciut więcej miejsca na wszystko, wiec można lepiej dopracowac szczegóły, ale to już chyba w nowym wątku , bo z półką to nie będzie miało prawie nic wspólnego - może to i dobrze ;)

Rozjazdy jakoś chyba udało się już zamówić. Dwa długie prawe Peco code55 i jeden rozjazd krzyżowy podwójny - "anglik" o kącie 10 stopni.

Tak przy okazji jeszcze w tym wątku... Wywiązała sie dyskusja ze sprzedawcą ze sklepu, jaki faktyczny kąt maja te długie rozjazdy Peco. W katalogu ponoć jest 8 stopni, w niektórych sklepach internetowych widnieje 10 stopni. Mi z rysunku nałożonego na zdjęcie w AutoCadzie wyszło 10 stopni.
Wiadomo, ze jest jakas tolerancja wymiarowa, do tego może jakis specyficzny nie kołowy układ zwrotnicy - stąd pewnie te rozbieżności.
No ale w zasadzie dyskusja tylko pro forma, bo te dwa stopnie różnicy (jakby co) można chyba będzie bez problemu dopasować flexem (do tego rozjazdu krzyżowego).
Dodaje rysunek dla ciekawych ;)
peco55.jpg

peco dlugi 55.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#28
Kąt rozjazdu zasadniczo liczy się między torem prostym a styczną łuku toru zwrotnego w miejscu dzioba krzyżownicy. Producenci modeli podają jednak często ten kąt na końcu toru zwrotnego, bo to jest istotne przy dopasowywaniu dalszych elementów modelowego toru. Ten kąt jest zawsze większy, ale tak naprawdę jego wielkość zależy też od tego, w jakiej odległości od krzyżownicy kończy się tor zwrotny, a to bywa różnie w modelach różnych producentów. Tak więc możemy mieć dwa rozjazdy dwóch producentów, o identycznym promieniu łuku toru zwrotnego (a z tego wprost wynika identyczny kąt w krzyżownicy), ale o różnych kątach na końcu rozjazdu. Z powyższych powodów ostatni rysunek kolegi Express jest błędny, bo źle jest zaznaczono (na czerwono) kąt 8 stopni.
 
#29
A niech mnie... No rzeczywiście :cool:
Licząc kąt stycznej w dziobie krzyżownicy wychodzi 8 stopni! A na końcu toru 10 stopni.

peco dlugi 55 x.jpg


Wziąłem jeszcze inne zdjęcie rozjazdu i wychodzi tak samo:

peco dlugi 55 x.jpg



I rozjazd krzyżowy, ale tu już chyba nie ma niespodzianek? W opisie toru jest 10 stopni i tak wychodzi z prostego pomiaru... Ale zaraz sprawdzę.

peco ang.jpg


Z pomiarów w dziobie krzyżownicy wychodzi 9,8 stopnia. Tak więc albo ja cos niedokładnie pomierzyłem lub producent po prostu zaokrąglił to do 10 stopni. W każdym razie w tym konkretnym przypadku wygląda na to, ze różnice pomiędzy metodologią pomiarów jesli są, to są minimalne.

peco ang x.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Relacje N 112

Podobne wątki