• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta półka

#1
Zaczynam wątek od projektu - może mnie to zmobilizuje do przejścia w fazę wykonawczą :cool:

No więc tak:
przełom lat 50./60.- ma to być makieta domowa do wieszania na ścianie jak półka na książki, ale nie tylko. Planuję wykonanie przynajmniej dwóch następnych modułów - odcinka z dużym mostem i odcinka leśnego. Wówczas opierane będzie to na klasycznym stelażu. W przyszłości być może makieta dużego dworca czołowego w stylu Dworca Świbodzidzkiego we Wrocławiu lub lepiej berlińskiego Anhalter (zakładam, ze nie został wyburzony ;) ) - ale to raczej marzenia...

Tory Peco55, rozjazdy i łuki o jak największym promieniu. Rozjazdy Peco 8 stopni/ promień 914mm.

Do makiety dołączany moduł/szuflada ze składami pociągów (zakładam pięć torów/ pięć składów). Przesuwanie i obracanie szuflady na razie ręczne.
Na makiecie obrotnica (mam Arnolda). Obrotnica nie przystaje do wielkości stacji, ale załóżmy, ze na stację będą przyjeżdżać z jakiegoś względu ogromne parowozy rządowych notabli, którzy strasznie nie lubią podróżować pociągiem z tendrem na czele. :cool:

Nie wiem czy DCC czy analog. Na pewno musi być dźwięk (wówczas w analogu przewidziany Kato Soundbox).

Klimacik wiejskiej stacyjki np. takiej: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=3402&ed=0&okno=galeria

Prośba o opinie. Mile widziana totalna krytyka i hejt, być może coś zmienię ;)

makieta polka.jpg
 

kociol

Aktywny użytkownik
#2
Osobiście, brakuje mi tu drugiego toru być może i z peronem, ale nie koniecznie. Załóżmy, że tor przy peronie będzie zajęty to praktycznie drugi pociąg nie ma szans wjazdu na stację.
 
OP
OP
E
#3
Spróbuję coś pokombinować z drugim torem. Nie chciałbym za bardzo poszerzać makiety, ale kilka centymetrów nie gra roli, gorzej z długością, bo 212cm to dla mnie max ( + dołączana szuflada 88cm), a chciałbym eksponować funkcjonalnie cały moduł stacyjny. Teraz jakoś tam da radę manewrować lokomotywą pociągu towarowego zbiorowego lub tym bardziej osobowego.
Zobaczę co wyjdzie.
Może jakieś potrójne rozjazdy...? Ale wtedy mają one mały promień - może się jednak przekonam do mniejszych promieni ;)
 

kociol

Aktywny użytkownik
#4
Myślę, że szerokość modułu wiele się nie zmieni ;) wieczorem spróbuję podesłać schemat. Właściwie wstawiłbym tylko jeden rozjazd na tym "zawijańcu" koło budynku dworca i anglika w miejscu drugiego rozjazdu patrząc od prawej strony. Nastawnię trzeba przenieść w inne miejsce. Generalnie jaka jest długość toru przy peronie wg zamieszczonego planu?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
E
#5
Dzięki!
Krawędź peronu zrobiłem na 77cm. Cztery wagony osobowe po 15cm długości + parowóz Pm2 15 cm, razem 75cm.
makieta polka2.jpg



Jeszcze z innej beczki. Strona techniczna.
Gdybym zrobił makietę w anologu (mam tak po 50% w tej chwili prawdopodobieństwa DCC/analog ;) ) , to jak myślicie, czy dałoby się w prosty sposób zainstalować pod makietą kilka głośniczków (i czy miałby to sens?), włączanych automatycznie pojedynczo na danym odcinku, gdzie przebywa lokomotywa jakimś magnesikiem lub czymś podobnym?
Myślę o tym ustrojstwie (oczywiście głośnik na tym pulpicie byłby wyłączony, pracowałby tylko głośniczki podmakietowe):
kato sounbox.jpeg


EDIT
Nastawnia może mogłaby być w budynku stacyjnym? Ale czy wtedy tylko jedna by wystarczyła?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
E
#7
Wielkie dzięki!
Bardzo mi się podoba , a już myślałem, że nic innego poza tym co sam wyskrobałem nie podejdzie mi do gustu ;).
Muszę teraz się z tym "przespać", przeanalizować, ale już widzę, że jest dobrze :) Zachowałeś tor wychodzący niesymetrycznie. Zapomniałem wczoraj o tym napisać, ale widzę, że sam dostrzegłeś ważność tego przesunięcia. Ono jest po to, aby zmieściło się więcej składów pociągów w wysuwanej do przodu"szufladzie". Jest cool :cool:

Kurcze... może by teraz jakoś jeszcze hala wachlarzowa parowozowni (mam taką na stanie) wlazła w miejscu obecnego nawęglania, a nawęglanie w miejscu tej obecnej przelotowej?
Mam tę dużą, ale w sumie mogłaby być i mała - z torami co 15 stopni.
arnold.jpg

Moze podzieliłbym jednak tę makiete na dwie części i zrobił jakis klasyczny moduł, zamiast półki na ścianę... Można by wówczas jeszcze wydłużyć to wszystko... :niepewny: Jeju nowa burza mózgu... :)
Jeszcze raz dzięki. Nieraz tak jest, ze człowiek się zapatrzy na jakiś projekt i nic innego mu do łba nie przychodzi ;)

PS
W jakim programie robiłeś te projekty? Kiedyś już chyba coś w nim projektowałem, ale zapomniałem już co to takiego.
 
Ostatnio edytowane:

kociol

Aktywny użytkownik
#8
W jakim programie robiłeś te projekty?
Wintrack.
Na planie nie narysowałem, ale u góry przy bocznicy możesz zrobić plac wyładunkowy a przy magazynie od lewej strony rampę boczno-czołową. Obrotnicę możesz parę centymetrów przesunąć nawet przy tym wymiarze. Nie mniej jednak proponuję dodanie tych paru cm do szerokości.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
E
#9
Tak analizuję manewry w/g Twojego układu i chyba wszystko gra i buczy :) (już założyłem zamianę parowozowni przelotowej na wachlarzową - tą małą 15 stopniową). Ale co ma nie grać jak projektuje fachowiec...

Czyli tak (proszę o korektę jeśli coś mieszam):
Pociąg towarowy zbiorowy.
Wjeżdżam na środkowy tor. Cofam z wagonami pod magazyn towarowy . Odpinam ze trzy wagoniki. Jadę z powrotem na środkowe żeberko. Brankarda mam przy lokomotywie. Na obrotnicy z barnkardem sie pewnie nie zmieści (zakładam Ty42). Odpinam parowóz, jadę na obrotnicę i na górne żeberko. Wyciągam na górne żeberko z torów ponad magazynem odstawione wagony do zabrania. Odpinam je. Jadę na obrotnicę. Wyjeżdżam z niej na dolne żeberko i cofam po wagony na górne. Zaczepiam wagony. Jadę z nimi na dół, cofam do wagonów na srodkowym żeberku. I... wyjeżdżam. Gdybym chciał to mogę jeszcze przerzucić na przód brankarda. Działa! :)
Z tym, ze lepiej by było gdyby za pierwszym razem na torach wyciągowych/bocznicy (nie wiem jak fachowo je nazwać) przy magazynie zmieścił się cały skład z lokomotywą. Wówczas byłoby mniej manewrów, ale zobaczymy jak będzie z wolnym miejscem...

Sugerowałem się tym instruktażowym filmikiem
, więc chyba takie manewry są OK.

Z "zapakowaniem" do hali wachlarzowej ewentualnego zepsutego loka tez nie będzie problemu, bo mam tor na wprost poprzez obrotnicę. Z pociagiem osobowym tez nie ma problemu, zakładając nawet przestawianie wagonu pocztowego lub restauracyjnego. Super :)
 
Ostatnio edytowane:
#11
Jest tylko pewien problem z parowozownią wachlarzową z rozstawem 15 stopni. Produkuje ktoś obecnie coś takiego w N-ce? Niby Arnold pokazuje taką parowozownię przy zastosowaniu jego obrotnicy, ale jakoś takowej w sklepach nie widzę.
Ale to nic, zrobię sam :)
 
#15
Z uwagi na trudności z zakupem torów Peco (mam nadzieję, że przejściowe)... Wziąłem sie za budynek dworca. Chyba jednak sam go wykonam, bo "Krakowy" juz stały się trochę oklepane ;)

No więc wybór padł na zalinkowane juz tutaj Studzienki w woj. kujawsko-pomorskim.
studzienki.jpg


Fotka z Bazy Kolejowej https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=3402&ed=0&okno=galeria

.... lub Sulików (trzeba by tylko obciąć magazyn i przenieść w inne miejsce na makiecie) https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=287&ed=0&okno=galeria
Wiem niezły rozrzut gustu... :niepewny:

sulików.jpg



Żona wyraża zgodę na makietę pod warunkiem, ze budynek dworca będzie ten pierwszy... :D Sam nie wiem.. może ją czymś jednak przekonam ;)

Zacząłem już jednak dziergać Studzienki. Trochę brakuje mi dobrych zdjęć. Wymiary w prosty sposób można odczytać z liczby cegieł, ale niestety nie wszędzie da się je policzyć. I tutaj prośba - ma może ktoś jakieś zdjęcia tego dworca, poza tymi z Bazy Kolejowej?
studzienki 1.jpg



PS
Tak patrząc jednak na plan kol. Kociol (wielkie dzięki i wielkie piwo :) ), to może jednak "Krakow" - pięknie to wygląda!... Trudno się zdecydować... :niepewny:
 
Ostatnio edytowane:
#16
Wersja z trzystanowiskową lokomotywownią wachlarzową.
Wygląda ekstra, świetnie i klimatycznie :). Nawet wieża wodna jest w moim guście, pomimo, ze takich na PKP chyba nie było (ale co tam... mogły być ;) ).

Niemniej jednak widzę problem w nawęglaniu - brak dojazdu wagoników z węglem. Teoretycznie można założyć, że lokomotywa manewrowa obróci się z wagonem węgla na obrotnicy, ale wolałbym zasieki węglowe przy tym torze na górze (naprzeciwko kanału oczystkowego), no chyba że są jakieś przeciwwskazania do umieszczenia ich tam? Na dole na tym obecnym torze nawęglania zrobiłbym może stanowisko przedmuchiwania rur ogniowych?:niepewny:
 
Ostatnio edytowane:
#20
Jakie masz trudności z Peco, napisz co potrzebujesz.
Chciałem kupic w ModelCenter, ale mają na razie pustki. Nie ma praktycznie rozjazdów Code55, a takie chciałem - mam nadzieje, że stare loki będą po tym profilu jeździły. Patrzyłem na wysokość obrzeża kół moich parowozów, mają 0,9mm - 1mm, tory mają wysokość 1,06mm (znalazłem taka informację w necie) powinno grać, ale na styk (?)

images.png
) ,


Moze kupić z UK? Chyba, ze w Polce ktoś się tym jeszcze zajmuje?

Ja mam takie coś na zbyciu jakby ktoś chciał
Będę musiał przemysleć...
Nie sądziłem, ze będę aż tak niezdecydowany w wyborze tych domków ;)

Zrób w 3D :)
Tu inny dworzec w 1:220- st. Pierściec
Zobacz załącznik 601401
A ktoś by mi to wydrukował? W jakim formacie to musi być? Z AutoCada będzie ok?
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Relacje N 112

Podobne wątki