• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta nie-modułowa!

Novuss

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam wszystkich bardzo serdecznie! Jest to mój pierwszy post na forum. Piszę do was z prośbą o porady i podesłanie mi jakiegoś ułożenia torów na makietę 105x210cm. Będzie to moja pierwsza makieta, z budową ukształtowania terenu i estetyką problemów raczej nie bedzie - w przeszlosci duzo interesowałem sie modelarstwem. Planuje zakup zestawu torów a+e firmy piko i w jakis sposob go urozmaicic niestety nie wiem co do czego pasuje i stąd bierze się moja prośba o pomoc. Skala pociagu to na pewno będzie H0 a typ terenu górski.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#3
Przejrzyj katalog torów PIKO A-Gleis, masz tam ładnie opisane i zobrazowane różne możliwości układania torów. Zastanów się, ile pociągów ma poruszać się po makiecie i jaka będzie ich długość. 210 cm to mało aby zrobić sensowne tory stracyjne/odstawcze - chyba, że na krótki skład.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#5
Kupiłbym na początek zestaw PIKO A + E, można go rozszerzyć o proste (nie łukowe) zwrotnice i będzie coś w sam raz do zabawy. Na pokazanym przez Ciebie układzie też mogą poruszać się dwa pociągi (jeden wjeżdża na bocznicę, wyjazd drugiego) ale bardzo krótkie. Zastanów się nad sterowaniem - analogowe lub cyfrowe (zależne od budżetu).
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#6
Klasyczne układy torowe. Jeżeli analog to trzeba by kilka odcinków izolowanych zrobić. Jeżeli cyfra to niekoniecznie. Jazda po takich układach może jednak szybko się znudzić. Ja mam co prawda w tt makietkę ale idea podobna (do tego drugiego z planów) stacja dwutorowa z bocznicą do fabryki i tor odstawczy. Teraz żałuję że w tyle w tunelu nie przewidziałem ukrytego toru odstawczego.

Ps
Filmik jak działa w analogu sterowanie mikroprocesorem. I jazda 2 pociągów z mijaniem się na stacji. Trzeci skład na bocznicy do fabryki.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
N

Novuss

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Takie pytanie czysto estetyczne czy lokomotywa typu parowóz będzie pasowac do otoczenia na tym planie makiety o którym wspominałem wczesniej? I jakie samochody do takowej będą psaować? :3 Nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie czy w cenie do 700 złotych kupie zestaw torów +parowozu sterowanych cyfrowo?
 
OP
OP
N

Novuss

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Mogłby mi ktoś jeszcze opowiedziec lub podlinkować cos o izolowaniu torów pozniej jak tym sterować i cała reszta? :)
 
OP
OP
N

Novuss

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Dużo jest roboty z tym izolowaniem? Czy totalnie zielony laik da sobie z tym radę? :3 A i co trzeba dokupić oprócz zwyklego kontrolera prędkości (pokrętła z zestawu startowego) :)
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#11
Laik przy pomocy forum spokojnie da sobie radę ;) Pytanie o pracochłonność: zależy jak bardzo rozbudowany jest układ i co chcesz uzyskać. Na przykładzie torowiska PIKO A + E (czyli mijanka). Jeżeli chcesz sterować dwoma pociągami naprzemiennie (jeden zjeżdża z toru głównego, drugi wyjeżdża) jest to bardzo proste. Potrzebujesz jednego zasilacza. Idea polega na czasowym odcięciu bocznicy od zasilania (gdy znajduje się na niej pociąg "na postoju") tak, aby można było sterować poruszającym się po torze głównym. Narysuję Ci schemat jak tylko znajdę chwilę. Jeżeli zamierzasz "na poważnie" zająć się tym hobby rozważ zakup sterowania cyfrowego, jest to dobra inwestycja i nie ma potrzeby izolowania odcinków a daje ona sporo różnych możliwości.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#13
W załączniku schemat podłączenia elektrycznego mijanki aby było możliwe kierowanie dwoma pociągami naprzemiennie z jednego zasilacza (analogowo).

Gdybyś miał owal torów bez zwrotnic podłączenie jest banalne - jeden przewód zasilacza do jednej szyny, drugi do drugiej i tyle.

Aby zrobić mijankę trzeba odizolować elektrycznie poszczególne szyny (czerwone kreski na schemacie to izolacja). Można zrobić to: za pomocą złączek izolacyjnych lub przecinając tory aby powstał niewielki odstęp pomiędzy nimi. Cyframi 1, 2, 3 są oznaczone przełączniki "włącz / wyłącz". Gdy wszystkie są włączone a na torach znajdują się dwie lokomotywy i przekręcisz "gałkę" zasilacza to obie pojadą - a nie o to chodzi aby się zderzyły ;) Załóżmy, że na torze 1 stoi pociąg A a na torze drugim pociąg B. Aby pojeździć pociągiem A włączasz przełącznik 1 i 3 - zasilany jest wtedy tor główny. Aby ruszyć pociągiem B należy:
- zatrzymać się pociągiem A na torze 1 (na izolowanym odcinku)
- wyłączyć zasilanie toru 1 poprzez wyłączenie przycisku numer 3
- przestawić zwrotnice i włączyć tor 2 przyciskiem numer 2

I gotowe :)

Edit: uprościłem schemat.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#14
W tym planie na schemacie masz podane gdzie są izolowane oscinki. W tym przypadku izoluje się tylko jedną szynę w każdym torze. Do tego trzeba doprowadzić prąd i tyle. Masz narysowane na tym planie gdzie są umiejscowione tory do podłączenia tego zasilania. Sterowanie na klawiaturkę z tych katalogów co podałem. Zresztą piko też coś podobnego robi tylko na 4 klawisze. W piko agleis musisz poszukać jakie to są tory lub złączki. Mam tt i tam lutowałem przewody fdo szyn bezpośrednio a izolowałem złączkami izolującymi - są po prostu z plastiku.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#16
Tak. A odcinków izolowanych możesz zrobić tyle ile ci potrzeba. Na moim ttorcie mam ich 7 i do każdego doprowadzam zasilanie osobno z klawiatury. Piszę z telefonu. Daj zdjęcie planu który chcesz robić to spróbuje ci podpowiedzieć.
Strzałkami zaznaczyłem gdzie. Wszystko jest narysowane na tym planie. Jest przerwa więc gdzieś tam dajesz złączki izolujące. IMG_20170214_202720.jpg
Ja bym jeszcze zrobił więcej ale jak nie wiesz co i jak to przed budową zrób tam. Pot d m jak się chwilę pobawisz to zobaczysz gdzie może jeszcze chcesz zatrzymywać lokomotywy.
 
Ostatnio edytowane:

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#18
IMG_20170214_203641.jpg
To ja bym tak podzielił torowisko. Strzałki pomarańczowe to do jazdy 2 pociągów na przemian. Bocznice też warto odizolować. Czerwone to jak byś chciał gdzieś na szlaku zatrzymać przed semaforem wjazdowym. W miejscu łączenia szyn dajesz złączki izolowane pamiętając żeby był ten sam biegun. Druga szyna może być normalnie połączona.
Na stacji jest jeszcze jedna przerwa po to żeby pociąg zatrzymał się nie na początku tylko przed semaforem wyjazdowym.
Ruch przewiduję ruch prawostronny przy mijaniu na stacji. Jeżeli mają jechać w tym samym kierunku ten krótszy odcinek dajesz tam gdzie jest kierunek jazdy
 
OP
OP
N

Novuss

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Zobacz załącznik 455493
To ja bym tak podzielił torowisko. Strzałki pomarańczowe to do jazdy 2 pociągów na przemian. Bocznice też warto odizolować. Czerwone to jak byś chciał gdzieś na szlaku zatrzymać przed semaforem wjazdowym. W miejscu łączenia szyn dajesz złączki izolowane pamiętając żeby był ten sam biegun. Druga szyna może być normalnie połączona.
Na stacji jest jeszcze jedna przerwa po to żeby pociąg zatrzymał się nie na początku tylko przed semaforem wyjazdowym.
Ruch przewiduję ruch prawostronny przy mijaniu na stacji. Jeżeli mają jechać w tym samym kierunku ten krótszy odcinek dajesz tam gdzie jest kierunek jazdy
Aż tyle odizolować tych torów? myslalem ze tylko 2 bocznice i miejsce na peron :O
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#20
Zrobisz jak będziesz chciał. Pisałem że ja bym tyle dał bo już na etapie projektowania trzeba przewidzieć np ruch naprzemienny oświeltlenie wagonów itp. Na jednym torze stacyjnym pierwszy odcinek zostaje zasilony drugi nie. Wjeżdza pociąg z oświetlonymi wagonami i po zatrzymaniu się na drugim odcinku izolowanym lokomotywa zatrzymuje i gasną światłe ale wagony dalej świecą. Pozwala również w przyszłości wprowadzić jakąś automatykę, jazdę z czasowym opóżnieniem itp. Wszystko zależy co chcesz uzyskać i jaka forma jazdy i manewrów cię intresuje. Odcinki na szlaku pozwalają zatrzymać pociąg przed semaforem wjazdowym i swobodne manewrowanie po stacji.
Niech inni się wypowiedzą
Pozdrawiam
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 1
B
Planuję 14
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki