• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na strychu

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#41
Tory ładunkowe wcale nie muszą być takiej samej długości, jak tory główne na stacji. Bardzo rzadko podstawia się na tory ładunkowe całe składy, tak, jak przyjechały ze szlaku. Takie rzeczy zdarzają się tylko na wielkich przeładowniach, gdzie przeładowuje się całe składy jednolitych wagonów, np. węglarek, czy wagonów z rudą, ew. kontenerów. Zwykłe boczne tory ładunkowe są z reguły krótsze. Nigdy na takie tory nie wjeżdża się bezpośrednio ze szlaku. Pociąg jest przyjmowany na tor stacyjny, a dopiero potem, jazdą manewrową, wagony lub grupy wagonów, są podstawiane na tory ładunkowe. Jeśli chodzi o potrzebę dłuższych torów stacyjnych, to wyjaśnił już to kolega Paparazzi.
 

Kris

Znany użytkownik
#42
Jeśli mogę wtrącić 3 grosze.
Plan makiety jest super. Super do zabawy i super do manewrów, jak pisałem wcześniej.
Popieram pomysł Pana Andrzeja, co do wydłużenia torów stacyjnych. Szlak dwutorowy poniekąd wymusza wyobrażenie o nim, jako o magistrali kolejowej po której poruszają się pociągi pospieszne, ekspresy, a one mają czasem i kilkanaście wagonów. O towarowych nie wspomnę. Nie tylko osobowe, co mają 1 do 5 wagonów, czasem 6.
A taka stacja, na takiej magistrali, nawet jeśli nie jest węzłowa, czy o jakimś gigantycznym znaczeniu powinna mieć perony przystosowane do pociągów po niej kursujących.

Nie zmienia to drastycznie planu, może za to urozmaicić wygląd stacji i daje możliwości zrealizowania Twojego planu: pokazania życia dużego dworca po obu jego stronach.

Myślę, że warto to przemyśleć. Budowanie makiety, to nauka nieustających kompromisów ;)
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#43
Założeniem moim było aby wszystkie składy osobowe mieściły się na bocznicy, aby nie było sytuacji, że skład musi "nocować" na peronach czy na szlaku. Ze tak powiem, w momencie rozpoczynania zabawy, lokomotywa dopiero jedzie po skład. Choć możliwe ze całkowicie usunę tunel i te tory ładunkowe zostana wydłużone, ale to popołudniu sprawdzę jakie wyjdą z tego możliwości.
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#44
Nie mogę edytować postu więc nowy. W załączniku wieczorne gdybanie, prawdopodobnie usunę tunel alb odam tylko jakiśtaki symboliczny, jeszcze zobaczę. Na bocznicy jest rozdjazd trzytorowy, szczerze mówiać nie podoba mi się on:p ale ciężko coś przerobić aby było z sensem. Ale wtedy zachowane są długie perony + długie tory ładunkowe.


W załączniku też drugie podejście szutrowania, tym razem drobniejszym, może być? Czy zmieszać z tym grubszym?
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
#45
No i superaśnie to wygląda.

Jednak wciąż mi czegoś brakuje:.....lokomotywowni.
Przewidywałeś ją gdzieś na makiecie ? Niekoniecznie musi to być wachlarz z obrotnicą, bo na niego miejsca nie ma, ale chociażby dwustanowiskowa szopa.
Wagony mają swoją noclegownię, a loki ?
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#46
Myślałem, myślałem, naturalnym chyba miejscem by było ostatni górny tor ładunkowy+dorobić jeszcze jeden, ostatni prosty odcinek usunąć i tam wstawić dwustanowiskową lokomotywownię. Jeszcze się zastanawiam czy czasem nie usunąć z prawej strony magazynu i tam ładnie wkomponować dwa tory.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#48
Szutrowanie całkiem ok :D Fajnie że coś się dzieje. Jedna uwaga. nie malujesz torów? Chyba że zamierzasz po zaszutrowaniu. Osobiście polecam malować spreyem, szczególnie skoro masz tyle torów ;)


Tutaj miejsce na dwustanowiskową lokomotywnie. Tor bocznicowy która tam jest(z czerownym zakończeniem) może zostać bądź nie.



Jak lokomotywnia to przydałoby się również miejsce do oporządzania lokomotyw. Zaznoczone na zielono. Tutaj będą bunkry z węglem itp. Dwa warianty, jeden to ta bocznica(choć tam raczej niewiele się zmieści) bądź tor odchodzący. Polecam oglądną makiety Daniela Loko, on umie nadać lokomotywni klimat :D
 

Załączniki

OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#49
Daniel jest nienormalny robiąc takie cuda, człowiek potem tylko płacze w poduche ;) ale przynajmniej wiem jak doskonałość wygląda:)

Tory będę potem malował, chyba, że się ktoś wypowie jak lepiej, czy łatwiej, czy ładniej wygląda. Nie wiem jak z funduszami na koniec roku u mnie, tak więc jeśli nie ma jakieś sprzeczności, że dopiero potem to tak właśnie będzie. Na razie brak pieniędzy na aerograf więc możesz napisać jaki spray polecasz, jaka metoda, czym po malowaniu przetrzeć górę toru.

Lokomotywownia raczej u góry będzie, z tego względu, że na dole za ciasno będzie a tam jeszcze chcę nastawnię wstawić, u góry przynajmniej pracownicy będą mieli jak dojechać:) Nie mam też jak odgiąć bardziej do góry torów na bocznicy, stąd też taki a nie inny układ.

Bunkry z węglem odpadają, nie przewiduję parowozów, co najwyżej przydała by się stacja tankowania spalinowozów, ale czy to może być na tym samy torze prowadzącym do budynku lokomotywowni?
 

Kris

Znany użytkownik
#50
Kolego Paparazzi97. To makieta kolegi mudola, więc niech ON zdecyduje. Mam wrażenie, że bardziej niż doradzasz, wciskasz mu swoje plany rozbudowy JEGO makiety. Może uważasz inaczej, ale przynajmniej ja to tak odebrałem.

Co do lokomotywowni, to ja zrobiłbym ją na dole po prawej stronie, z kilku względów:
1. więcej miejsca
2. moim zdaniem logicznie i prawidłowo logistycznie
3. nie spotkałem się z sytuacją, gdzie szopa jest bezpośrednio w grupie odstawczej, chyba, że jest to jednotorowa szopa dla manewrówki.

Ale jak napisałem, kol. mudol decyduje :D
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#51
Nie no ja tylko o parowozach myśle. :eek: A jak stacje tankowania to markew111 na swojej makiecie takową bardzo fajną posiada. Oporządzanie parowozów miało miejsce na torach do lokomotywni, choć do spalinowozów zbudowałbym osobny tor ;)
Jeszcze jedna sprawa może nie tak istotna ale....
Jeżeli na bocznicach masz zamiar przestawiać składy itd, zabawa w manewrowanie. To jednak mimo wszystko przydałby się tor wyciągowy/żeberko. Co by było gdyby jakiś nieporządany wagonik stoczył się na szlak? Może tu nie ma tragedii na tortach pomija się tę kwestię a poza tym to tory stacyjne. Gorzej z manewrami. Co powiedzą pasażerowie przed którymi pociąg wte i we wte manewruje... a co jak stanie jakiś podmiejski skład i manewry wstrzymane... Myśle że lepiej o bocznice byłoby wzbogacić górną część. Tam masz żeberko/tor wyciągowy i wogóle jedna lokomotywa manewrowa na bocznicach, nie muszą być dwie albo co, więc przy okazji dobre miejsce na lokomytwie. Wszystko w kupie. Na stacji jedynie drobne manewry do magazynu i może przestawienie czasem wagonów jakiegoś składu :D ... i tory masz dłuższe....
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#52
Plan zostaje tak jak jest:) Rzeczywistość rzeczywistością, zabawa zabawą :D
W przypadku manewrowania na 1 torze, dyspozytor musi wjeżdzający skład skierować na inny tor:p Pędzące wagoniki będą atrakcją dla pasażerów znudzonych ciągłymi spóźnieniami pociągów:)

Magazyn zostaje też na swoim miejscu, gdzieś coca-colę muszą rozładować a samochód już czeka na świeżą dostawę.

Układ torowy uważam za zamknięty (HA! Kolejny raz), teraz został problem z taśmociągiem do ładowni węgla, budynkami tam oraz hałdą.
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#53
Przyszła kolejna dostawa torów, zostały mi tylko DKW do kupienia, no i jak to bywa przy układaniu, znów się zmienił delikatnie układ, miałem jeszcze łukowe BWR więc zmodyfikowałem lewy dolny narożnik, plusem jest wydłużenie dolnego toru i peronu. Usunąłem odstęp między torem 4 a 5 (licząc od góry) i na tych torach będzie budynek sortowni węgla, tor 3 będzie jako manewrowy. Dziś próbne jazdy dwóch loków, jeden z węglarkami, drugi pasażerski, w skrócie - jest zabawa :D Aż się sterowania cyfrowego nie mogę doczekać ;) Czas za budowę peronów się brać.

edit: załącznik;)
 

Załączniki

OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#54
Jeszcze tak się zastanawiam nad tym torem "magazynowym" , wczoraj dla prób odbiłem go od górnego toru + 2x R9, w sumie nawet ciekawie to wyszło, wtedy o jeden DWK mniej co cenowo dobrze mi wyjdzie:p Ale minusem jest możliwość wyjazdu tylko z górnego toru. Jeszcze muszę to przemyśleć :/
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
#55
Myślę, że tak jak teraz jest, jest ok.
Myślałem o takim rozwiązaniu:



Ale, jak zobaczyłem jaki masz dworzec, stwierdziłem, że takie rozwiązanie nie bardzo pasuje do tego dworca.
Ale możesz je wziąć pod uwagę ;)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#56
No teraz to znowu mam uwagi, bo rysunek planu nie odpowiada rzeczywistości (zdjęcia!). Na dolnej stacji powinny być wszędzie rozjazdy krzyżowe podwójne, tak, jak na rysunku, nie skrzyżowania! Zastosowanie skrzyżowań jest poważnym błędem, tak się nie buduje prawdziwych stacji - chyba nie muszę tłumaczyć, dlaczego? Co do tych bocznic na górze: też zastosowałbym rozjazd krzyżowy na wewnętrznym torze szlakowym, a jeżeli wjazd na bocznicę ma być tylko z jednego toru szlakowego, to lepiej zrobić to na tym wewnętrznym torze owalu, by nie trzeba było przecinać toru głównego dla przeciwnego kierunku.
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#57
Spokojnie Panie Andrzeju :) Jak juz wspominalem, zostaly mi do kupienia wlasnie rozjazdy DKW, te krzyzowki sa jakby "elementem zastepczym" i slusznie Pan zauwazyl powinny tam byc DKW, ale ze dopiero "sie kupuja" to sa tam krzyzowki :) Piatka za czuknosc :p

Spokojnie Panie Krisie :) Ten dworzec ktory jest widoczny kompletnie jest oderwany od "rzeczywistosci planowanej" :) Sluzy jako "element podgladowo-krajoznawczy" :) Nie ukrywam ze sie czaje na sporej wielkosci dworzec np "Bonn", jeden przegapilem na allegro, teraz niczym sokol wyaptruje kolejnych podobnych, tanszych niz nowe:)

Magazyn tez bedzie "inniejszy", to jest pozostalosc po latach mlodosci ;-)
 

Kris

Znany użytkownik
#58
Jaki Panie. Z paroma wyjątkami to ja jestem na Pan, ze wzgl na szacuneczek do wieku i posiadanej wiedzy, ale generalnie na forum jesteśmy na Ty.
Krzysiek jestem ;)

A co do planu. Co powiesz na moją propozycję?
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#60
Z uwagi na plany duzego dworca ten po prawej nadal pozostanie magazynem, choc dales pomysl z tym krotka odnoga np na poczte polska.

Z dostepem do peronow mam nie lada problem, przejscia nad torami, ktore sa dostepne jakos dziwnie wygladaja, nie jestem do konca przekonany, natomiast przejscia podziemne fajnie wygladaja jak naprawde sa przejsciami podziemnymi, dodatkowo oswietlenie, osikane mury i jakies napisy na murach:), ale to bedzie wszystko na golym blacie i zeby taki efekt uzyskac musze przewiercic blat i ewentualnie od spodu cos dokleic, w sumie sklejke mam jeszcze wiec mogla to byc naprawde ciekawa aranzacja. Przejscie po prostu przez tory nie wchodzi w rachube na tak duzym dworcu, a i sok-isci juz czekaja z blankietem mandatow dla niepokornych;)
 

Podobne wątki