• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na strychu

OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#22
Dzięki, też tak uważam, użyję go przy wjazdach do tunelu, a właściwie już w tunelu;) Nie wiem czy czasem go po prostu nie zmieszać z drobniejszym np w proporcjach 1:4, wtedy nie będzie się tak rzucał w oczy
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#23
A ja się zastanawiam, czy potrzebne są te podwójne drogi zwrotnicowe? Ja bym usunął te wewnętrzne (ze skrzyżowaniami). Zwiększyłoby to użyteczną długość torów dodatkowych i może zmniejszyło nieco koszty (4 rozjazdy mniej, chociaż wiem, że same skrzyżowania już kupione). Dałbym za to po lewej stronie stacji dodatkowe przejście, w odwrotnym kierunku (by był pełny trapez). W grupie torów na górze makiety, przedłużyłbym w lewo pierwszy tor żeberkowy tak, by stał się jakby torem wyciągowym. Dzięki temu do przejazdu z jednego na drugi tor po prawej stronie, nie trzeba będzie wyjeżdżać na szlak. Ten tor jednocześnie będzie pełnił rolę żeberka ochronnego.
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#24
W pierwotnej wersji na dole byly wlasnie pojedyncza droga zwrotnicowa, ale myslalem zeby zrobic dwie aby dwa sklady moglyby wjezdzac/wyjezdzac ze stacji, choc nie wiem czy jest mozliwy w prawdziwej kolei taki przypadek. Na pewno wiem ze wiecej frajdy z tego jest;-)

Nie wiem czy dobrze zrozumialem Twoje pomysly wiec w zalaczniku moje "zrozumienie".
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#25
To dodatkowe przejście pomiędzy torem 1 i 2 dałbym tuż przed tunelem zamieniając prawą pojedynkę na "anglika" czyli rozjazd krzyżowy. Wtedy spełni ono swoje zadanie, obecna lokalizacja jest zła.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#26
Tomek ma rację i to jest właśnie to, o czym ja myślałem. A jesli chodzi o podwójne drogi zwrotnicowe i możliwość jednoczesnych wjazdów i wyjazdów, to jak najbardziej jest to możliwe. Właśnie w tym celu stosuje się takie rozwiązania, ale na naprawdę dużych stacjach, bo to kosztuje.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#27
Równoległe jazdy pociągów po podwójnych drogach zwrotnicowych są stosowane na dużych układach torowych, głównie dużych stacji węzłowych, gdzie jest skomasowany duży ruch pociągów. Na Twojej stacji, która liczy raptem 5 torów (zakładając, że wszystkie są przebiegowe) podwójne drogi zwrotnicowe wyglądają kuriozalnie. Na stacji takiej wielkości nie ma żadnej potrzeby krzyżowania pociągów na głowicach rozjazdowych, tym bardziej, że każdy dodatkowy rozjazd skraca długość użyteczną torów, o czym pisał Andrzej Harassek. Zasadą projektową jest, by stacja pełniła swoje funkcje przy jak najmniejszej liczbie rozjazdów. Również słuszna uwaga Andrzeja Harasska o pełnym trapezie z lewej strony stacji powinna być zrealizowana, jak na poniższym rysunku (w Twojej poprzedniej wersji wjazd z prawej strony na tor nr 0 po rozjazdach łukowych nie ma sensu, skoro nie da się dalej z tego toru wyjechać w lewo na tor właściwy). Również słuszna uwaga Andrzeja Harasska dotycząca toru wyciągowego na górze planu powinna być zrealizowana tak, by uzyskać maksymalną długość tego toru (nr 5L), porównywalną z długością torów 5, 6 i 7, po to, by zwiększyć możliwości manewrowe tego układu (praca manewrowa na takim układzie polega na wyciąganiu składu na tor 5L, a następnie na sortowaniu wagonów na tory 5, 6 i 7). Na poniższym rysunku naniosłem stosowne zmiany (zgodne z sugestiami Andrzeja Harasska), oraz zaznaczyłem na czerwono konieczną wstawkę prostą (w skali H0 jest to min. 6 cm), by nie narażać na zazderzakowanie jadący tabor po odwrotnych łukach (wyjazd z toru nr 0 i 1 w kierunku lewym).
 

Załączniki

OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#28
Dziękuję wszystkim za zainteresowanie:) Siedziałem troszkę w nocy nad tym projektem, dokładnie też zmierzyłem wymiary stołu i wyszło 4.40m x 1.40m więc musiałem zmodyfikować rozjazdy w lewym dolny rogu przed tunelem, nie było jak wstawić tego 6cm elementu, dodając G62, już byłby problem ze zmieszczeniem się, już nie mówiąc o bezpiecznym użytkowaniu przy krawędziach;)

W załączniku zmodyfikowałem te rozjazdy, prosiłbym o uwagi czy zachowałem Wasze sugestie, dodatkowo przeniosłem w prawo górną część o 1 element. Naniosłem też "elementy" makiety, został jeszcze mi do rozmieszczenia budynek handlu opałem, budynek sortowni i taśmociąg do niego oraz jakaś hałda z węglem. Dodatkowo chcę pare miejsc parkingowych umieścic blisko dworca ale to najpierw muszę ustalić wielkość dworca i okolic;)
 

Załączniki

A

Adam-H0

Gość
#29
Ja mam tylko jedno pytanie. Masz tyle miejsca, dlaczego ta makieta jest jednopoziomowa?
Mogles pod glowna plyta ukryc potezny dworzec manewrowy ( PARKING ) :roll:
i pomimo tuneli jedzisz u gory po plaskim. Popatrz na makieta ARCHICO - dlaczego taka fajna bo ma mosty i wiadukty. Inwestujesz duzo kasy to zrob tak zebys mial z tego 120% radosci. 8)
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#30
Nic na siłe, co to za radość jak coś jest pod makietą? To nie dla mnie. Wg mojej opinii wygląda to po prostu tragicznie. Kurs toru w góre odpadł z jednego ważnego powodu, za dużo miejsca bym stracił aby sensownie wyglądał podjazd na poziom 1. Wstępnie sobie tak ułożyłem tory i tragicznie to wygladało. Jak kupujesz Bentleya to chcesz go oglądać pod domem czy w garażu? (pomijam kardzież:p) Makieta Archico jest nie ma co ukrywać (sorry za słownictwo) po prostu zajebista, ale tam przede wszystkim szczegóły "robią różnicę". Tam nie ma ulicy, ja u siebie chciałem właśnie ulicę, żeby ukazać życie na dworcu nie tylko po stronie peronów.

120% będę miał radości bo projekt powstał w mojej wyobraźni, a nie jest kopią czyjegoś pomysłu:) Wierz mi, że oczami widzę już całą makietę :D na razie przez mgłę, ale czas aby wspólnie wraz z Waszymi podpowiedziami, rozwiać tą mgłę :)

ps. chyba taki jest pomysł budowania tuneli aby różnicy poziomu unikać :p
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#32
Skoro makieta mniej kolejowa to takie przemyślenie mniej kolejowe ;) Jak dla mnie Twoja makieta jest zbyt symetryczna. Zakrzyw trochę tory i przede wszystkim drogę. Przejazd kolejowy i skrzyżowanie nie musi być pod kątem prostym, budynki nie muszą być równoległe to drogi. Na świecie nic nie jest doskonałe. :)

Na szaro droga, dworzec i magazyn, plac ładunkowy na czarno możliwe zakrzywienie torów (poza tym zwiększa się ich długość)
 

Załączniki

OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#33
Adam-H0 napisał(a):
Przepraszam, ze sie wtracilem. :?
Nie ma co się krzywić:) Każda uwaga jest dobra, pomysły tym bardziej, w tym przypadku bardziej już mi chodzi o dopieszczanie. Platforma -1 też jest dobrym pomysłem ale to już bardziej na odległe czasy (licze na totolotka;P). Wyciąć miejsce na wyjazd z poziomu -1 nie będzie problemem (raczej).

Paparazzi 97 dobry pomysł z tą ulicą po prawej stronie, choć tego toru już chyba nie użyję, R2 już ciasno wygląda a ten zakręt to bym musiał nawet nie wiem z czego zrobić, choć spróbuję ze starych U-rurek (one mają mniejszy skręt) zobaczyć jak to będzie wyglądało. Chociaż tam będą raczej krótkie towarowe wagony tylko odstawiane więc plan może wypalić:) Przyszedł nawet plan aby te lewe skrzyżowanie drogi zastąpić małym rondem

np. takim:
http://www.starostwo.olawa.pl/upfiles/i ... Olawie.jpg

Jaką maksymalną przejezdną skrętnośćmają flexy a-gleis? Wtedy może bym kupił dwa i dał na prawą strone gdzie magazyn i na lewy tor 5L.

Mam pytanie odnośnie peronów, robić maksymalne ile miejsca jest czy raczej 3 równe?
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#34
U-rurki wywal od razu !!!
Już tyle osób miało z nimi problemy, montowali na makiecie i później zrywali. To nadaje się tylko do kosza. Źle przewodzą prąd, źle wyglądają i geometria beznadziejna. Flexy jak najbardziej. O ile się nie mylę jeden flex Piko zastępuje 2 G231- i 2 G239, ale flexy mają to do siebie że są łatwe w obróbce więc można jakby co przyciąć. Skoro na zakrętach R2 to bocznicę zostaw krótką. R1 nie polecam, niektóry tabor ma problemy i wyglądają jak łuki tramwajowe.
A tak z ciekawości
- planujesz jakąś konkretną epokę na makiecie (nie tylko chodzi o jeżdżący tabor)
- planujesz sygnalizację, a jak tak to jaką?
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#36
Spokojnie:) U-rurki miały mi tylko uzmysłowić jakby to wyglądało:)) Jak się nie ma wszystkich torów to trzeba improwizować tym czym się ma.

a) raczej bez żadnej konkretnej epoki ale blisko lat 90-tych, na razie skupuje co jest tanie i w miarę wygląda, jak będzie więcej gotówki to zacznę się martwić epokami;)
b) pytasz o kolejową? Też na razie odpada, wydaje mi się, że to nie będzie problem potem ją zamontować, na chwilę obecną każdy maszynista będzie miał pisemny rozkaz pozwalający na jazdę bez sygnalizacji :p

Plan działań przedstawia się następująco:
Torowisko -> dworzec + sortownia węgla -> ulice + tereny zielone -> oświetlenie -> sygnalizacja -> reszta o której obecnie zapomniałem.


e: nie mogę edytować starych wpisów więc dziękuję za uwagę Panie Zbyszku na przyszłość:)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#37
Kolega Paparazii ma rację, że warto spróbować trochę tę makietę urozmaicić, chociaż akurat tor wyciągowy na górze zostawiłbym tak, jak jest. Ale można odgiąć tory ładunkowe (może nie wszystkie?). I podoba mi się pomysł z wydłużeniem na łuk tego toru ładunkowego po prawej na dole. Żeby uniknąć zbyt małego promienia łuku, warto ten łuk zacząć wcześniej. Ale jedna uwaga: trzeba tak zaaranżować okolicę, by takie poodginane tory miały jakieś uzasadnienie.

Mam tez propozycję nieznacznej modyfikacji głównej stacji, jak na rysunku niżej. Wprawdzie skróci to tory ładunkowe, ale pozwoli na wydłużenie torów głównych przed budynkiem stacyjnym. W dotychczasowym układzie są one bardzo krótkie, natomiast te po przeciwnej stronie są nieproporcjonalnie długie. A skrócone tory ładunkowe też można wygiąć.
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#38
No bardzo dobry pomysł żeby wydłużyć tory stacyjne. Ja bym zlikwidował górny tor, pozostawijąc 3 ładunkowe. raczej nie ma sensy tak krótki tor, chyba że go odbijesz lekko do góry (na skrzyżowanie... :twisted: ) i walniesz tam jakąś lokomotywnię ;) Tunel nie musi być taki symetryczny, można go zacząć w drugim łuku na dole. na górze np. za jednym odcinkiem prostym. Możesz rozdzielić na dwa portale tunelowe. Twój wybór, z pewnością będzie się to lepiej prezentowało.

Jednak ja bym Ci doradził coś mniejszego. Skoro ma być to Toja pierwsza makieta. Fundusze na makietę to nie wszystko. Pomimo że trzeba zebrać znaczną sumkę (niestety tory to mała część niej). Trzeba kupić narzędzia, jakoś zrobić podstawę, budynki, drzewa, dużo trawy, i masę elektroniki. Ale czeka Cie też wilki ogrom pracy. Zaszutrowanie tego wszystkiego, elektonika itp... Polecałbym Ci mały torcik jednotorowy ze stacją i jakimś małym zakładem przemysłowym
 
OP
OP
M

mudol

Aktywny użytkownik
#39
Ale czy mi się gdzieś spieszy? A w czym jest problem zaszutrowanie czy zrobienie tego wszystkiego co wymieniłeś? Sorry ale po co mi szlak jednotorowy z małym zakładem przemysłowym? Co to za frajda? Gdzie tam zabawę widzisz? Proszę wszystkich naprawdę o nie zmienianie całkowitej koncepcji.

Zastanawia mnie też po co mam wydłużać tory stacyjne? Moim założeniem było aby tory na bocznicy (nie wiem czy dobre określenie) miały tą samą długość co perony, aby składy miały tą samą ilość wagonów.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#40
Bo np. na górnych torach zmieszczą się tylko 2 długie wagony pasażerskie y-greki, no i może jakaś bardzo mała lokomotywa. A wydłużone tory stacyjne pozwolą poruszać się po makiecie dłuższym pociągom. Sorry ale lokomotywa z dwoma wagonami wygląda trochę śmiesznie. :D I pomyśl jeszcze o towarowych, też się muszą zmieścić. Chodzi o to żeby tory stacyjne były jak najdłuższe, i jeżeli istenieje możliwość wydłużenia ich, to trzeba wykorzystać. (na makietach modułowych długość użytaczna torów stacyjnych to ok. 2,5-3m ;) )
A jak co bocznice możesz wydłużyć dalej, będzie krótsza, to będziesz dzielił skłąd na dwie części jedna na tą bocznice, druga na tą.... :p
 

Podobne wątki