• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na strychu U lub L

OP
OP
nero

nero

Użytkownik
#82
Witam po dłuższej przerwie. Małe zmiany w projekcie. Czy ten układ jest wg Was ok?
W załączniku także zdjęcie obecnego etapu.?
Ruch pociągów pasażerskich - 4 składy, mały ruch towarowy. 2 składy. W jednym z narożników tartak z pętlą H0e i dowóz drewna na stację główną.
oprócz tego ruch cystern po drugiej stronie stacji osobowej będzie mały magazyn paliw.
1. Czy jest sens zasilanie wpiąć w kilku miejscach?
2. Czy korek dać tylko pod tory czy w przypadku tak wąskiej makiety na całość sklejki - jaka grubość? w tej chwili bez korka bardzo hałasuje
3. Helix. Chciałbym zrobić zjazd helixem na podłogę. Nie mogę znaleźć choć szukałem - maksymalne pochylenie toru na 1m to ile cm? Muszę się wspiąć Geolinem na 140cm lub zjechać jak kto woli. Średnica geolina to ok 93 cm czyli jeden okrąg to niecałe 3m .Widziałem program do przeliczania ale w calach i nie do końca rozumiem jak on działa.
4. Wzmocnienia pod spodem wykonam po ostatecznym ułożeniu torowiska by uniknąć konfliktu z napędem zwrotnicy.
5. Myślę też o tym by w ogóle nie szutrować dwóch krótszych boków makiety i dopracować tylko 2 stacje + załadunek drewna.
6. Całość materiału torowego kupiona + tabor i część zabudowy. Brakuje magazynu paliw dla cystern i tartaku z przewozem drewna H0e i części napędów. Czy możecie coś polecić?
7. Mam i Conrady i MTB które polecacie? Czy mogę je zasilać (wszystkie ok 20) z zasilacza ROCO : 10788?
8. Jaki kolor szutru polecacie? do torów PIKO
9. Czy przy takim układzie stacji umieszczenie dworca nie na środku a z boku ma sens?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#84
1. Czy jest sens zasilanie wpiąć w kilku miejscach?
Jak najbardziej.
w tej chwili bez korka bardzo hałasuje
Z korkiem też będzie hałasować, zwłaszcza jak tory będą zaszutrowane i zalane wikolem.
7. Mam i Conrady i MTB które polecacie? Czy mogę je zasilać (wszystkie ok 20) z zasilacza ROCO : 10788?
Zasada działania obu napędów jest taka sama. Jednak MTB sprawują się lepiej.
Do ich zasilania ten zasilacz w zasadzie wystarczy. Nie ma znaczenia ile będziesz miał napędów. I tak wszystkie naraz nie będą działać, tylko pojedynczo ew. po dwa jeżeli uzależnisz rozjazdy.
 

matej

Aktywny użytkownik
#85
Zasada działania obu napędów jest taka sama. Jednak MTB sprawują się lepiej.
Sterowanie jest podobne, ale zasada działania MTB i Conradów jednak jest trochę inna - w MTB obrót silnika na posuw jest zrobiony mimośrodowo a w Conradach bezpośrednio przez przekładnię zębatą.
Z MTB MP-1 w pierwszej wersji było trochę problemów, ale głównie przez niechlujne lutowanie listwy zaciskowej. Wersja V2 jest przekonstruowana i już lepiej się sprawuje.
 
OP
OP
nero

nero

Użytkownik
#87
Bardzo Was proszę o ocenę układu stacji.
Widzę, że nie mogę korzystać z dowolnego toru czy tak jest ok? Czy lepiej zmniejszyć stację i dołożyć dodatkowe przejścia na wyjazdach?
 
#88
Jak na moje oko to tor zasadniczy, wjazd od dołu zdjęcia patrząc-za rozjazdem zamiast skrzyżowania torów mógł byś dać "anglika".
Tak samo na wyjeździe na szlak z tego toru.
Ok, koszt większy a zyskujesz więcej możliwości przejazdu przez stację - więcej wariantów dróg przebiegu.
Poza tym zanim tor zaszutrujesz, postaraj się jakoś te tory wyprostować- zwłaszcza jeśli miałby być tu peron.
Poza tymi uwagami projekt ciekawie się przedstawia.

Pozdrawiam,
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#90
Bardzo Was proszę o ocenę układu stacji.
Widzę, że nie mogę korzystać z dowolnego toru czy tak jest ok? Czy lepiej zmniejszyć stację i dołożyć dodatkowe przejścia na wyjazdach?
Nie jest OK, co już napisali koledzy Harry Potter i Tomek K. W dodatku na planie jest inny układ, niż na zdjęciach rozłożonych torów. A już półtora roku temu Tomek pisał:
Przejścia pomiędzy torami głównymi na obu końcach stacji są absolutnie konieczne.
Moim zdaniem powinno być tak (na żółto do wywalenia, na czerwono - nowe elementy):

strych 2018.jpg
 
OP
OP
nero

nero

Użytkownik
#91
1. Tory przy ścianie są praktycznie jednokierunkowe co jest dużym ograniczeniem.
2. Moim zdaniem wywal te przejścia równoległe i uzupełnij trapezy po obu stronach.
Co to znaczy wywal przejścia równoległe i uzupełnij trapezy?
Na zdjęciu układ jest nie zamocowany brakuje kilku torów poza tym testuję i doszedłem do takich wniosków jak powyżej Ale też nigdy na małej stacji nie widziałem żeby pociąg ustawił się na torze w kierunku przeciwnym
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#92
Co to znaczy wywal przejścia równoległe i uzupełnij trapezy?
Dokładnie to, co narysowałem wyżej.
Ale też nigdy na małej stacji nie widziałem żeby pociąg ustawił się na torze w kierunku przeciwnym
To niewiele kolega widział na prawdziwej kolei. Na stacjach wyposażonych w elektryczne lub elektroniczne urządzenia srk od ok. 50 lat wszystkie tory stacyjne są dwukierunkowe, więc trudno tu mówić o "ustawianiu się pociągu na torze w kierunku przeciwnym". Oczywiście, do dziś istnieją stacje ze starymi, mechanicznymi urządzeniami i semaforami kształtowymi, ale nawet tam zwykle tylko tory główne zasadnicze (przedłużenia torów szlakowych) są jednokierunkowe. Inne tory są najczęściej dwukierunkowe. A jeżeli na małej stacji na linii 2-torowej jest tylko jeden tor główny dodatkowy, to zawsze jest on wykorzystywany w obu kierunkach.
 

sledz

Aktywny użytkownik
#94
Ok. Czyli zamiast k15 mam połączyć DKW. I resztę symetrycznie.
Czy DKW od piko dobrze się spisują?
Zawsze znajdą się zwolennicy jak i przeciwnicy marki Piko. Ja osobiście nigdy nie miałem problemów z rozjazdami czy anglikami owej firmy. Wszystko działało bez zarzutu. Spadkobierca jest również zadowolony.
 
OP
OP
nero

nero

Użytkownik
#95
Dokładnie to, co narysowałem wyżej.

To niewiele kolega widział na prawdziwej kolei. Na stacjach wyposażonych w elektryczne lub elektroniczne urządzenia srk od ok. 50 lat wszystkie tory stacyjne są dwukierunkowe, więc trudno tu mówić o "ustawianiu się pociągu na torze w kierunku przeciwnym". Oczywiście, do dziś istnieją stacje ze starymi, mechanicznymi urządzeniami i semaforami kształtowymi, ale nawet tam zwykle tylko tory główne zasadnicze (przedłużenia torów szlakowych) są jednokierunkowe. Inne tory są najczęściej dwukierunkowe. A jeżeli na małej stacji na linii 2-torowej jest tylko jeden tor główny dodatkowy, to zawsze jest on wykorzystywany w obu kierunkach.
Dzięki za pomoc ale po co taka osobista uwaga, że nie wiele widziałem - co to wnosi do tematu?? No pewnie nie wiele. Maszynistą nie jestem ;-)
Na dużych stacjach jak najbardziej, pewnie w przypadku awarii i remontów też, ale jak jeździłem pociągiem do pracy przez 2 lata nigdy nie zmienił toru na przeciwny. Co nie zmienia faktu, że zgodnie ze sztuką przejazd powinien być i tak zrobię.
Dziękuję za uwagi - przeprojektowałem głowicę. Myślę że teraz powinno być ok?
strych 2018.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#96
Teraz znacznie lepiej. Można też spróbować zastosować przejść krzyżowych, jak na rysunku niżej, ale wymaga to cięcia rozjazdów i skrzyżowania w środku (albo rozsunięcia torów). Dzięki temu da się wydłużyć tory stacyjne. Gotowe takie zestawy były kiedyś produkowane przez Pilz (obecnie Tillig) i Roco. Niedawno o tym rozmawialiśmy na forum w innym wątku, ale nie potrafię tego teraz znaleźć.

strych 2018.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#98
Prawie, bo w tym brakuje drugiego toru równoległego. O pełnych przejściach krzyżowych (4 rozjazdy i skrzyżowanie w środku) Roco i Pilza była dyskusja w innym wątku, ale nie umiem go znaleźć.
 

Podobne wątki