• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na poddaszu

Iguanabrat

Aktywny użytkownik
#21
Styropian twardy używa się pod posadzki lub stropodachy. EPS 80 lub EPS 100- ten drugi to już Mercedes w swoim gatunku. Jeżeli nie będzie wystawiony na działanie promieni słonecznych, a na pewno nie będzie to nic się nie stanie. Co do utleniania to problem od góry prawie nie istnieje.
 

Kris

Znany użytkownik
#22
Pytanie: Jak się obrabia taki twardy steropian? W sensie - łatwo, trudno ? Podobnie jak styrodur, jak pianka montażowa, czy jak np. korek?

PS. Również dołączam się do pochwał na temat makiety. Przemyślana i nie przeładowana, duża - no ideał :)
Czekam na kolejne odcinki :kawa:
 

KoVaL

Znany użytkownik
#23
Co do projektu makiety to nie mam zastrzeżeń ,ale czy nie warto było wykończyć pomieszczenia przed zaczęciem budowy makiety. Teraz będzie to już bardzo trudne , a płyta na pewno będzie szybko "łapać" bród.
 

Iguanabrat

Aktywny użytkownik
#24
Pytanie: Jak się obrabia taki twardy steropian? W sensie - łatwo, trudno ? Podobnie jak styrodur, jak pianka montażowa, czy jak np. korek?

PS. Również dołączam się do pochwał na temat makiety. Przemyślana i nie przeładowana, duża - no ideał :)
Czekam na kolejne odcinki :kawa:
Trudniej niż zwykły styropian ,łatwiej niż Styrodur. ( kulki są bardziej twarde i jest bardziej zbity-sprasowany)
 
OP
OP
skowri12

skowri12

Aktywny użytkownik
#25
Pytanie: Jak się obrabia taki twardy steropian? W sensie - łatwo, trudno ? Podobnie jak styrodur, jak pianka montażowa, czy jak np. korek?

PS. Również dołączam się do pochwał na temat makiety. Przemyślana i nie przeładowana, duża - no ideał :)
Czekam na kolejne odcinki :kawa:
Obrabia sie jak normalny styropian. Aby ulatwic sobie prace, kupilem male urzadzenie do ciecia styropianu firmy Proxxon, pistolecik z palakiem do ktorego przykreca sie metalowy drucik – cieciwe. Po nacisnieciu spustu drut sie nagrzewa I mozna wypalac co sie chce. Do komletu zalaczonych jest pare cieciw, ktore mozna sobie uksztaltowac juz na stale np. nasyp, skarpe, przydrozny row itd. Bardzo pomocne jest przy montazu semaforow, lamp, slupow. Wypalam w styropianie sworzen o danej srednicy, nastepnie przewiercam otwor w plycie dla przeciagniecia przewodow, semafor lub slup obsadzam w malym fundamenciku (listewka 3mm, taka sama jak grubosc pianki naklejonej na styropian), docinam odpowiednio pianke i mocuje semafor z fundamencikiem na wikol.

Ponizsze zdjecia pokazuja otwory wypalone pod przewody od napedu zwrotnicy i lampy zwrotnicowej oraz zamontowany semafor w styropianie.
0159.jpg
20161231_235907.jpg
 
OP
OP
skowri12

skowri12

Aktywny użytkownik
#27
[


QUOTE="KoVaL, post: 613548, member: 7120"]Co do projektu makiety to nie mam zastrzeżeń ,ale czy nie warto było wykończyć pomieszczenia przed zaczęciem budowy makiety. Teraz będzie to już bardzo trudne , a płyta na pewno będzie szybko "łapać" bród.[/QUOTE]

Pomieszczenie jest wykonczone, taki byl moj zamiar – wykonczyc plyta osb. Pierwotnie w projekcie domu poddasze bylo nie uzytkowe, pusta przestrzen. Szkoda bylo cos takiego niezagospodarowac. Na zdjeciach wyglada to jak wyglada ale w zeczywistosci jest fajnie I przytulnie.
[DOUBLEPOST=1489842546,1489841870][/DOUBLEPOST] Dokladnie takie, w styropianie smiga fajnie ale jak tnie styrodur nie wiem, nie probowalem. Moge przetestowac, jak wroce do domu ale dopiero pod koniec maja przesle jakies wnioski. I jeszcze jedna sprawa, trzeba dokupic zasilacz tej firmy ok. 200-250zl, to jest taki maly haczyk. Z drugiej strony jeden zasilacz obsuguje pozostale narzedzia proxxona, wtyczki sa znormalizowane.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
MSMK
GGM
#31
To jest lepsze , https://www.conrad.pl/Wycinarka-termiczna-Proxxon-Micromot-Thermocut-230/E,-27-080.htm?websale8=conrad&pi=812517&ci=SHOP_AREA_17596_1506023 . Przetestowane na budowie makiety "Kolejkowa " Wroclaw i Gliwice . Ale jest jeden mały problem ,nie da się ciąć tym całej płyty , natomiast jest większa kontrola nad ciętym detalem .
Taki też mam, tak jak mówisz lepsza precyzja, ale tym mniejszym możesz pociąć elementy, które są już na makiecie. Moim zdaniem oba bardzo przydatne. Pozatym nie róbmy offtopu koledze.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#32
Tak patrzę na te zdjęcia... Z toru głównego dodatkowego semafor jednoramienny zamiast dwuramiennego, a z toru głównego zasadniczego dwuramienny zamiast jednoramiennego. Nastawnia w kształcie litery "T" piękna, ale jest to nastawnia dla urządzeń elektrycznych suwakowych, a za nią naprężacze do pędni.... W takiej nastawni urządzeń mechanicznych pędniowych nie da się zabudować. Diabeł tkwi jak zawsze w szczegółach i skrzeczy.
 

Pd5

Znany użytkownik
#33
Bardzo fajna makieta i będę tu zaglądał (y) Zawsze jak oglądam tego typu prace, to mam ochotę wrócić do prac nad swoją makietą, która próbuję budować w wolnych chwilach, ale tych ostatnio jakoś brak. Ktoś jednak kiedyś tu na forum powiedział, ze cała frajda to budowanie, a jak się w końcu zakończy te prace to człowiekowi żal i myśli nad budowaniem kolejnej. :)
Trzymam kciuki i zazdroszczę miejsca ;), bo mozna zrobić fajne, proste i długie odcinki toru.
 
OP
OP
skowri12

skowri12

Aktywny użytkownik
#34
Tak patrzę na te zdjęcia... Z toru głównego dodatkowego semafor jednoramienny zamiast dwuramiennego, a z toru głównego zasadniczego dwuramienny zamiast jednoramiennego. Nastawnia w kształcie litery "T" piękna, ale jest to nastawnia dla urządzeń elektrycznych suwakowych, a za nią naprężacze do pędni.... W takiej nastawni urządzeń mechanicznych pędniowych nie da się zabudować. Diabeł tkwi jak zawsze w szczegółach i skrzeczy.
Witam, odnosnie semaforow, nie wiem czy jest to az tak duzy blad. Maksymalna predkosc w sluzbowym rozkladzie jazdy przewiduje max 40km/h na tych odcinkach ze wgledu na trudny profil podluzny linii – ostre luki na obu wjazdach na stacje. Tak wiec nie ma znaczenia czy semafor bedzie pokazywal sygnal Sr2 czy Sr3, max dozwolana predkosc jest 40km/h.

Co do nastawni, architektonicznie prezentuje przelom XIX – XX wieku, nie wiem czy w tym czasie urzadzenia suwakowe byly powszechnie stosowane. Mam pytanie, dlaczego w takiej nastawni nie mozna zabudowac urzadzen mechanicznych pedniowych? Pozdrawiam.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#35
dlaczego w takiej nastawni nie mozna zabudowac urzadzen mechanicznych pedniowych?
W urządzeniach mechanicznych scentralizowanych pędniowych sterowanie odbywa się przy pomocy aparatu blokowego (pod którym są umieszczone drążki przebiegowe oraz zawórki blokowe) oraz dźwigni nastawczych (zwrotnicowe, ryglowe, wykolejnicowe i sygnałowe). Urządzenia te ustawione są w nastawni obok siebie w sposób liniowy, bowiem spina je wszystkie razem umieszczona z tyłu ławy dźwigniowej i podstawy blokowej skrzynia zależności. Urządzenia te są umieszczone na piętrze nastawni w pomieszczeniu zwanym nastawnicownią, a na parterze, bezpośrednio pod ławą dźwigniową umieszczona jest naprężownia, pomieszczenie, w którym znajdują się naprężacze wewnętrzne pędni drutowych.
Wymiar długości budynku nastawni był uzależniony od długości podstawy blokowej wraz z długością ławy dźwigniowej i nastawnia zawsze miała kształt prostokąta. Na dużych stacjach i w dużych okręgach nastawczych ława dźwigniowa wraz z podstawą blokową mogła przyjmować znaczne wymiary.
Na rysunku nastawnia mechaniczna pędniowa z aparatem blokowym na 20 okienek blokowych i ława dźwigniowa na 26 dźwigni nastawczych.
A bywały i dłuższe...
PS. Naprężacze zewnętrzne występowały tylko wówczas, gdy na stacji były małe, parterowe nastawnie mechaniczne (w sumie na małych stacjach).
 

Załączniki

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#36
OP
OP
skowri12

skowri12

Aktywny użytkownik
#37
W urządzeniach mechanicznych scentralizowanych pędniowych sterowanie odbywa się przy pomocy aparatu blokowego (pod którym są umieszczone drążki przebiegowe oraz zawórki blokowe) oraz dźwigni nastawczych (zwrotnicowe, ryglowe, wykolejnicowe i sygnałowe). Urządzenia te ustawione są w nastawni obok siebie w sposób liniowy, bowiem spina je wszystkie razem umieszczona z tyłu ławy dźwigniowej i podstawy blokowej skrzynia zależności. Urządzenia te są umieszczone na piętrze nastawni w pomieszczeniu zwanym nastawnicownią, a na parterze, bezpośrednio pod ławą dźwigniową umieszczona jest naprężownia, pomieszczenie, w którym znajdują się naprężacze wewnętrzne pędni drutowych.
Wymiar długości budynku nastawni był uzależniony od długości podstawy blokowej wraz z długością ławy dźwigniowej i nastawnia zawsze miała kształt prostokąta. Na dużych stacjach i w dużych okręgach nastawczych ława dźwigniowa wraz z podstawą blokową mogła przyjmować znaczne wymiary.
Na rysunku nastawnia mechaniczna pędniowa z aparatem blokowym na 20 okienek blokowych i ława dźwigniowa na 26 dźwigni nastawczych.
A bywały i dłuższe...
PS. Naprężacze zewnętrzne występowały tylko wówczas, gdy na stacji były małe, parterowe nastawnie mechaniczne (w sumie na małych stacjach).
Witam, dziekuje za wyjasnienie, nie jestem kolejarzem i takie wpisy sa bardzo pomocne. Czyli model ten moze byc budynkiem nastawni dysponujacej gdzie nie musialy byc instalowane urzadzenia mechaniczne, zadania wykonywaly nastawnie wykonawcze? Jezeli tak, to naprezacze przeniose na konce stacji do nastawni wykonawczych.
[DOUBLEPOST=1490134116][/DOUBLEPOST]
Muszę przyznać że makieta z rozmachem i fantazją - gratuluje.

Co do konstrukcji to Krzysiek ma rację z tym styropianem. Jako marynarz angielski pewnie znasz więc przesyłam link do artykułów które Ci podpowiedzą jak zrobić różne poziomy przy konstrukcji jaką wybrałeś.
http://mrr.trains.com/how-to/get-started/2011/11/benchwork-for-your-model-railroad
https://www.thespruce.com/building-girder-benchwork-2382033
Dzieki za linki, napewno beda pomocne.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#38
Co do wskazań semaforów to niestety ma znaczenie czy semafor wskazuje Sr2 czy Sr3. Szybkość na szlaku to jedno, a wskazania semaforów to drugie. A co jak szybkość zostanie podniesiona? Oczywiście można założyć, że zawsze będzie max 40km/h, ale wtedy wszystkie semafory powinny być jednoramienne. Istnieje takie przyzwyczajenie (coś w rodzaju skrótu myślowego), że dwa ramiona to jazda "na krzywo" a jedno ramię to jazda "na wprost". Jest to wynikiem faktu, że w dawniejszych czasach rzeczywiście semafor wskazywał kierunek jazdy (kiedyś były nawet semafory z trzema ramionami - jedno ramię jazda "na wprost", dwa ramiona jazda "w pierwszym kierunku zbocznym", trzy ramiona "jazda w drugim kierunku zbocznym lub w innym niż na dwa ramiona"). W związku z tym ustawienie przy jednym torze dodatkowym semafora jednoramiennego, a przy sąsiednim z którego też jest jazda "na krzywo" dwuramiennego jest błędem.
 
OP
OP
skowri12

skowri12

Aktywny użytkownik
#39
Dobry Wieczór, witam ponownie po przerwie. Trochę przesunął mi się powrót ze statku ale ruszam z pracami. Ulica kolejowa powoli nabiera kształtu budynki osiedla kolejowego zostały posadowione i trawa posiana. Dzisiaj wieczorem posadzę drzewa i powklejam drobnicę.
20170718_021547.jpg

20170718_021559.jpg

20170718_021618.jpg

20170718_021624.jpg

Dalej będą małe ogródki działkowe, transformator i pole do przejazdu.
Spróbuje zamieścić na youtube jakieś filmiki z jazd, jak mi się uda to wrzucę linki.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#40
Jeszcze sporo pracy i niektóre elementy przydałoby się trochę "odplastikowić" (na przykład plotki prze domach) ale te trzy domy z cegły w jednej linii robią bardzo fajny klimat.
 

Podobne wątki