• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta na początek - poligon doświadczalny 'tortomoduł'

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#1
Witam serdecznie brać modelarską.! :]

Od niedawna jestem na forum, chociaż jego czytelnikiem.. cóż, długo by liczyć :) Po dogłębnej lekturze zagadnień na forum stwierdziłem, że jestem gotów wziąć się za stworzenie swojej makiety.

Kilka założeń na początek:
1. Makieta będzie służyła jako poligon doświadczalny oraz rozweselacz pomaturalny :D
2. Wykorzystam skład torowiska, który pozostał po moim wcześniejszym projekcie (sporo różnych torów, różni producenci, profil T w 90% przypadków). Tory U-Rurki wykorzystam tylko w jednym fragmencie, który będzie czekał na swoje 5 minut potem.
3. Całość na początek w analogu, chociaż po najbliższym przypływie gotówki będę się uśmiechał do Pana WITKOIM-a w sprawie jego MultiMausa.. tak na zapas, bo już teraz wiem że całość poleci na cyfrze.
4. Większość elementów na makiecie będzie w wersji 'ekonomicznej' - robiona własnoręcznie jako ćwiczenia manualne na przyszłość
5. Na makiecie chcę zawrzeć widoczną w załączniku stację, jeden przystanek osobowy i jeden towarowy przy jakimś zakładzie - za namową mojej drugiej połówki miała być to kopalnia, bądź huta.
6. Epoka V, uwielbiam nowoczesne rozwiązania.! Linia również w założeniu zelektryfikowana, składy towarowe dostaną lokomotywy spalinowe.
7. Makietę chcę ogarnąć w środowisku a'la Jura Krakowsko Częstochowska, naznosiłem sobie stamtąd kamienia tyle że mógłbym sobie zamiast makiety skalniak ułożyć.. :D
8. Z przyczyn bardziej rodzinnych niż terenowych makieta musi być łatwa do złożenia bo niedługo zakończę byt w tych czterech ścianach, a na nowym lokum chciałbym zastąpić sobie tym cudem telewizję, radio, muzykę i w ogóle wszystko poza kobietą.. :twisted: tak więc do przyszłych wakacji segment stacyjny ma być przynajmniej przejezdny i sprawny pod względem mechanicznym.

Obecnie właściwie torowisko na segment zgromadzone, poszukuję pilnie płyty na podstawę makiety, gdy takowy dorwę prace ruszą z kopyta.. :] Gdy tylko sobie resztę przypomnę od razu dam znać.

Tu prośba najistotniejsza - wskazanie miejsc i typu sygnalizacji - tego choćbym chciał, nie potrafię ogarnąć.. :(

Pozdrawiam, Paweł.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#2
Witam,

Założenie makiety robi dobre wrażenie. Jednak do samej stacji miałbym parę uwag. Zakładam, że linia ma być 2-torowa. Na poniższym rysunku przedstawiłem główne zmiany, jakie proponuję, nadałem też numery torom, by łatwiej było omawiać te zmiany. Kolorem żółtym zaznaczone są elementy do usunięcia, kolorem czerwonym - elementy nowe.


Przede wszystkim w drugim, wschodnim końcu stacji należałoby zaprojektować również podwójne połączenia torów głównych zasadniczych (to tory 1 i 2, będące przedłużeniem torów szlakowych). Takie rozwiązanie to standard w projektowaniu stacji od bardzo dawna, więc jeżeli ma być nowocześnie, to jest to nieodzowne. Niestety, wydłuży to stację, lub skróci długość torów stacyjnych, ale za to da znacznie więcej możliwości jazd, zarówno pociągów, jak i manewrów. Bez tych przejść zwrotnicowych nie będzie możliwości wyprzedzania wolniejszych pociągów (np. towarowych, czy lokalnych pasażerskich) przez szybsze, np. pospieszne. Trzeba oczywiście także połączyć tory stacyjne parzyste w torami szlakowymi. Na stacjach zbudowanych dawno temu zdarzają się układy z przejściami pojedynczymi, tylko w jedną stronę - ale zawsze w obu końcach stacji. Najczęściej występuje to, gdy wszystkie tory stacyjne leżą po jednej stronie torów stacyjnych. Wtedy takie przejście powinno umożliwić wjazdy i wyjazdy z torów stacyjnych w obu kierunkach na oba tory szlakowe.

Proponuję też włączenie toru 4 w zachodniej głowicy stacji do drogi zwrotnicowej (od torów 6 i 8 ), a nie bezpośrednio do toru 2. Generalnie, o ile specyficzne miejscowe warunki, lub potrzeby eksploatacyjne tego nie wymuszają, należy projektować jak najmniej rozjazdów w torach głównych zasadniczych. Tor żeberkowy na przedłużeniu toru 3 w zachodniej głowicy nie jest konieczny, ale nieraz jest stosowany np. jako tor odstawczy dla składów pasażerskich. Dlatego zaznaczyłem ten tor linią przerywaną do ew. zlikwidowania.

Kolega wspomniał o "przystanku towarowym" przy kopalni czy hucie. Rozumiem, że ma to być bocznica do tego zakładu, bo przecież nie "przystanek" na szlaku. Taką bocznicę można wyprowadzić ze stacji (proponuję na przedłużeniu toru 6 lub 8 ), lub zrobić odgałęzienie na szlaku (bocznica szlakowa).

Do sygnalizacji powrócę może w kolejnym poście.

No i proponuję jednak zrezygnować zupełnie z torów U.

Pozdrawiam i życzę wytrwałości!
 

Załączniki

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
194 2 0
#3
Pomysł na stację ciekawy. Generalnie ciekawią mnie te dwa tory dla pociągów towarowych 6 i 8. Jeśli w zamyśle mają one prowadzić do jakiegoś zakładu i być bocznicą to nie trzeba dorabiać połączenia ze szlakiem z drugiej strony. Co najwyżej warto dołożyć żeberko ochronne na wyjeździe z lewej strony. Jeśli to od nich by szedł tor do huty to ma to sens. Takie tory robiłyby za punkt zdawczo-odbiorczy.
Reszta zmian wnoszonych przez Andrzeja jest jak najbardziej zasadna.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#4
brian-82 napisał(a):
Generalnie ciekawią mnie te dwa tory dla pociągów towarowych 6 i 8. Jeśli w zamyśle mają one prowadzić do jakiegoś zakładu i być bocznicą to nie trzeba dorabiać połączenia ze szlakiem z drugiej strony.
Niezależnie od tego, czy będzie tam bocznica, czy nie, warto mieć conajmniej jeden lub dwa tory główne dodatkowe, na i z których można przyjmować i wyprawiać pociągi towarowe. Inaczej pociąg towarowy będzie musiał wjechać na tor 3 lub 4 i blokować peron. Należy unikać zatrzymywania pociągów towarowych przy peronach. Jeżeli tory 6 i 8 będą torami żeberkowymi ("ślepymi"), to wjazd/wyjazd na nie będzie możliwy tylko z jednej strony. Rzadko stosuje się w rzeczywistości "ślepe" tory główne (tzn. takie, na które i z których odbywają się wjazdy i wyjazdy pociągów ze/na szlaku, a nie tylko jazdy manewrowe). Co innego tory boczne (tylko dla manewrów), na które odstawia się tabor, prowadzi prace za- i wyładunkowe itp.
 
OP
OP
Fisz

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#5
Witam. :)

Przerobiłem nieco torowisko, wydaje mi się że upraszczając je zastosowałem się wystarczająco dobrze do Waszych rad, zresztą sami oceńcie. :)

Przeniesiony został cały fragment stacji dot. przeładunku towarów, wydaje mi się teraz faktycznie nieco lepszy - dziękuję za rady.! Nie da się ukryć, że tory części towarowej uległy skróceniu, jednakże nie powinno to stanowić problemu głównie z uwagi na fakt, że nie przewiduję na makiecie rozbudowanego ruchu towarowego. Podwójne połączenia zostaną przeniesione na łuk bądź na przeciwległe miejsce na makiecie, w okolicy przystanku osobowego bądź jeszcze lepiej bocznicy szlakowej. Mam na składzie poza rozjazdami typowo tortowymi dwie zwrotki 10st. Roco i dwie 7,5st. bodaj Pilza (dla pewności i wyjaśnienia jutro zdjęcia podrzucę), chciałem sobie je zostawić na jakiś moduł, więc prawdopodobnie na następnej giełdzie w Kato nabędę potrzebne rozjazdy. Część towarowa to stacja paliw dla spalinówek, jednostanowiskowa szopa, punkt rozładunku. Naprzeciw szopy widoczna bocznica, tam będzie odstawiany tabor, przypuszczalnie pasażerski, na towarowe wagoniki miejsce przy części przemysłowej :p Jeśli taka wizja ma jakieś rażące błędy to proszę o stosowną korektę :)

Kolejna istotna sprawa - z racji skomputeryzowanego sterowania SRK na stacji potrzebna będzie tylko jedna nastawnia.?

Dość istotna sprawa, czy jest jakiś materiał, którym można zastąpić korek na podtorze.? Gdzieś na forum ktoś chciał to zrobić za pomocą tektury, lecz loki też swoje ważą, pewno by to po czasie opadło.. tak jak podtorze styropianowe. Używacie jakiegoś substytutu korka.?

Pozdrawiam, Paweł.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#6
Rażących błędów nie widzę, ale jedna ważna uwaga się nasuwa: jeżeli absolutnie nie ma możliwości zabudowy podwójnych przejść zwrotnicowych w obrębie tej stacji, to przejścia pojedyncze powinny być w drugą stronę, tak, jak na poniższym obrazku (czerwone). Tylko wtedy pociągi towarowe będą mogły wjeżdżać i wyjeżdżać z obu stron na przeznaczony dlla nich tor na dole rysunku. Przejścia mogą być na łuku, ale raczej nie na przeciwległej stronie makiety. Niech ta stacja stanowi jakąś całość, a resztę zostawmy na szlak (którego pewnie i tak nie będzie za dużo). To oczywiście są moje spekulacje, bo nie wiem, jakiej wielkości będzie cała makieta.

Inne, już drobne uwagi są następujące: na tak małej stacji (w rzeczywistości) nie ma uzasadnienia żaden punkt obsługi lokomotyw spalinowych (stacja paliw czy szopa). Takie rzeczy budowano bardzo dawno temu dla parowozów, które miały stosunkowo krótki zasięg (w porównaniu ze współczesnymi pojazdami trakcyjnymi) i wymagały punktów do obrządzania lokomotyw znacznie gęściej rozmieszczonych na sieci kolejowej. Wtedy taka mała parowozownia jak najbardziej byłaby na miejscu. Szopa (stara) może być na makiecie jako pozostałość po takiej małej parowozowni. Dzisiaj wykorzystują ją np. drogowcy (kolejowi!) jako garaż dla drezyny, albo coś tego typu.

Nie bardzo wiem, gdzie jest ten tor odstawczy (nie bocznica!) dla składów pasażerskich - czy to ten na drugim końcu stacji, za nastawnią? Rozumiem, że nie łączy się on z torem głównym całkiem z lewej strony? Trochę trudne będzie wstawianie tam taboru jeżeli tor załadunkowy będzie zajęty wagonami towarowymi. Przy okazji: jeżeli ten tor (najniżej) ma być torem załadunkowym, to nie mogą na nim kończyć biegu pociągi towarowe. Tor załadowcze są zawsze torami bocznymi (nie mylić z bocznicą), tzn. takimi, na które wjazd jest możliwy wyłącznie jazdą manewrową. Innymi słowy, nie może tam wjechać bezpośrednio ze szlaku pociąg.

Czy skomputeryzowane będzie sterowanie ruchem na makiecie, czy też makieta ma udawać prawdziwe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk)? Liczba nastawni będzie zależeć od tego jakie prawdziwe urządzenia srk ma ta makieta przedstawiać (nie ma tu znaczenia jak w praktyce te modelowe zwrotnice i semafory będą sterowane). Przy urządzeniach mechanicznych (z sygnalizacją kształtową lub świetlną) potrzebne będą dwie nastawnie, na obu końcach stacji. Przy urządzeniach przekaźnikowych (sygnalizacja świetlna) wystarczy jedna nastawnia, w jednym końcu (zwykle tam, gdzie odbywa się więcej jazd manewrowych). Jeżeli "prawdziwe" urządzenia są komputerowe, to jedna nastawnia, albo przy sterowaniu zdalnym (z innej stacji lub z dużego centrum sterowania, nieraz bardzo oddalonego) w ogóle bez nastawni, a tylko szafy czy kioski z aparaturą przy torach.
 

Załączniki

OP
OP
Fisz

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#7
Sprawa powierzchni powoli się wyjaśnia, do przydziału dostałem dość sporo miejsca, makieta powinna mieć spokojnie wymiary ok. 350x150cm z zachowaniem możliwości rozłączenia jej na segmenty. Jutro zacznę planować dokładniej co na makiecie ma się znaleźć, potem przedstawię projekt. Moim obecnym priorytetem jeśli chodzi o torowisko jest zmieszczenie na makiecie łuków R3 i R4 bądź większych, nie chcę takiego kosmicznego efektu łamania składu na winklach, a może to chociaż odrobinę zaniknie. Problem tylko w tym, że w tego typu łukach nie ma możliwości wstawienia rozjazdu :D Chyba że znacie jakiś typ rozjazdów pasujących do takiego łuku.?

Pozdrawiam, Paweł.
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
303 1 0
#8
OP
OP
Fisz

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#11
Witam ponownie po przerwie - w związku z poważnymi problemami natury nie tylko modelarskiej zostałem odcięty od przestrzeni życiowej w większym formacie, a moja makieta skurczyła się poważnie.. wymiary klasycznej płyty OSB, niestety. Zdjęcia wrzucę jak tylko wrócę ze szkoły, a póki co proszę o zmianę tematu na '[TORT] Makieta na początek' oraz przeniesienie do działu RELACJE, ponieważ makieta od października już stoi... :p
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 17
Planuję 8
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki