• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na chórze

OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Myślę że trudno wsadzić większy przemysł na standardowe moduły, to zajmuje dość dużo miejsca. Nawet na mojej makiecie umieściłem wszystko właściwie na połowie pętli, także też jest niesamowicie skompresowane. Dla mnie fajne bo bardziej interesujące, ale to nie dla wszystkich.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Dodałem 8 kanałowy przekaźnik do kontrolera, teraz wreszcie mogę zmieniać kierunek jazdy. Każdy kanał ma zielony LED który świeci jak jazda do przodu i wyłącza się jak jazda do tyłu. Mam możliwość także zmieniania sterowania jednym segmentem na ręczne manewry, w takim stanie segment jest flagowany jako zajęty i jakiekolwiek pociągi zbliżające się czekają aż manualny tryb jest skasowany. Do kontrolera jeszcze dodam pokrywę przejrzystą i chyba będę wymieniał tą płytkę prototypową na lutowaną, ale ułożenie jest już kompletne. Ostatecznie to ma wielkość 12" x 7" (30cm x 18cm) i z zasilaczem ATX zamatowanym za płytą i z pokrywą będzie miał głębokość 6" (15cm). Także nie małe, ale mieści mi się na półkę.



DSC_2083.JPG
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Zacząłem myśleć o dodaniu sygnalizacji do tego systemu. Ze stosunku na łatwość, mam zamiar użyć semafory blokady trzystawne, także zielone-czerwone-żółte. Poniewaz będą to swiatła LED, to mogę podłączyc i czerwone i zielone do tych samych dwóch drutów, tylko w odwrotnej biegunowości. Także jak jeden drut ma prąd to się świeci pierwsze LED a jak drugi to się świeci drugie. Poza tym kolor żółty mogę podłączyć do czerwonego z następnego segmentu. Z tego wychodzi ze na 16 semaforów (2 na każdy segment, jeden w każdą stronę jazdy) potrzebuję 32 podłączenia. Znalazlem moduł PCF8574 który ma 8 podłączeń i można je łączyć sekwencyjnie aż do 8 sztuk.

Także ja bym potrzebował 4 moduły. Cały system byłby podłączony do Arduino na 4 druty (prąd, ziemia i dwa komunikacji SDA i SCL). Na diagramie tak to wygląda

Layout Signals.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Mimo że próbowałem projektować to na jak najprościej, jazda tym systemem a zwłaszcza ręczne manewry zajmuje trochę szkolenia, także napisalem parę stron instrukcji (po Angielsku oczywiście) dla lokalnych kolegów którzy chcą się bawić. Pierwszy rysunek to układ pilota IR
Train Controller Remote.jpg

drugi rysunek jest wyjaśnieniem ekranu LCD
Train Controller LCD.jpg

i ostatnia strone to instrukcje operacji
Train Controller Procedures.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Jak dla mnie to jest absolutna rewelacja! W zeszłym roku kupiłem arduino uno i sam się zastanawiam nad zbudowaniem jakiegoś kontrolera do semaforów albo czegoś takiego, żeby wreszcie na poważnie go użyć. Nie uda mi się zbudować raczej tak dużego projektu, ale jest to naprawdę inspirujące i pokazuje możliwości tego urządzenia :)
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Dzięki Przemku. Jak to dostałem to też nie bylem pewien czy to będzie działać jak myślałem, ale rzeczywiście pracuje super. Mogę zostawić 2-3 pociągi jeżdżące po głównej linii na godziny i sobie jeżdżą, zwalniają, zatrzymują, przyspieszają, trzymają dystans. Albo mogę się bawić w manewry na bocznicach jak główna linia automatycznie jest kontrolowana. Jak jest chwila wolnego toru to wjeżdżam nowym pociągiem i on jest sam sterowany aż dojedzie do celu, gdzie biorę ręczna kontrole jeszcze raz i wyjeżdżam na bocznice a ruch główny sam wraca do automacji.

Nie bylem pewien czy pod pokrywa będzie się bardzo grzać, bo tam przepływu powietrza nie ma, ale nawet po godzinach jazdy to nie jest nawet ciepłe. Arduino używa bardzo mało elektryczności (wszystko działa na 5 volt, oczywiście szyny na 12 volt) i nawet moduły PWM nie są gorące, bo one tylko "kroją" prąd a nie zmieniają napięcia.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Dostałem starego ST44-007 Gutzolda. Poprzedni właściciel dodał światła LED i było zwarcie, ale łatwo reperowane. Po czyszczeniu i smarowaniu jeździ nawet dość dobrze, choć głośno. Chciałem wpisać numer tego modelu do mojego katalogu ale nie mogę nigdzie znaleźć informacji. Czy ktoś zna tego antyka?

DSC_2099.JPG
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Ten model kiedy ukazał się po raz pierwszy, jeszcze pod szyldem EM Zwickau, miał numer katalogowy EM21.

1518682985612.png


Po "zjednoczeniu" model najpierw ukazywał się pod numerem 190 / EM21...

1518683123968.png


... a później 190/21/1.
1518683237632.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Tylko to jest przeróbka. Guetzold nigdy nie robił modelu ST44, a oryginalny model mógł być pod różnym numerem, zależnie od wersji - były ČSD i MÁV, ale nie PKP.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
To wytłumacza dlaczego nigdy nie znalazłem zdjęć modelu w tych kolorach. Muszę powiedzieć że na przeróbkę jest to dość fachowa robota.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Dzisiaj chciałem pokazać moją kolekcję wagonów krytych III epoki. Od lewej to są:

Piko 95676 Wagon bagażowy Ft 801 375
Roco 66749 Wagon towarowy KKwho5 0218 070
Fleischmann 531103 Wagon towarowy Kddet 160 608
Roco 66923 Wagon chłodnia Slm 709 253
Piko 5/127-154 Wagon towarowy Kdt 132 669
Piko 5/6446-150 Wagon towarowy Kdt 123 064
Piko 5/6445-154 Wagon towarowy Kdt 132 669
Piko 95673 Wagon towarowy Kdn 0158 834
Piko 5/6450-154 Wagon towarowy Kdt 151 093 z budką

DSC_2103 (1).JPG


Czy KKwho5 rzeczywiście istniały w PKP w III epoce czy to tylko fikcja Roco?
 

Rafał_A

Nowy użytkownik
Zerkam tu sobie od czasu do czasu i bardzo mi się podoba całe to przedsięwzięcie. Doceniam włożony ogrom pracy i pomysłowość przy zaprojektowaniu systemu sterowania.

Mam takie małe pytanie ciekawskiego:
Jeżeli pociąg wjedzie na odcinek, za którym następny odcinek jest zajęty to kiedy następuje jego zatrzymanie? Od razu jak najszybciej, czy może w jakiś "magiczny" sposób pociąg dojeżdża zawsze do konkretnego miejsca, np. do końca tego odcinka?
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
No tak, znakomite pytanie które staje się jeszcze ważniejsze jak planuje sygnalizacje. Na razie programowanie jest takie ze pociągi zwalniają linearnie, także im szybciej jedzie tym dłużej się zatrzymuje. Zazwyczaj zatrzymanie zaczyna się od początku segmentu ponieważ pociąg szybszy łapie pociąg wolniejszy i ten segment już jest "czerwony" jak pociąg wjeżdża. Nie mam niestety żadnych magii żeby wiedzieć gdzie pociąg jest wewnątrz segmentu. Teoretycznie sygnał czerwony powinien być na końcu segmentu i tak długo jak pociąg zatrzymuje się przed sygnałem wszystko jest ok, ale większość segmentów nie jest prosta, są albo zakręty albo pętle, także jak postawie sygnały na końcu to powolne pociągi będą się zatrzymywać zanim sygnał będzie im nawet widoczny. Także myślę ze sygnały będą zainstalowane w pewnej odległości od początku segmentów (1 metr?) i zmienię program hamowania tak żeby pociągi stawały przed sygnałami nie zależnie od szybkości jazdy. Także im większa wejściowa szybkość tym większe będzie hamowanie. To nie jest tak realistyczne, ale lepsze od zatrzymania natychmiastowego i chyba najlepsza idea jaka mam w tej chwili.
 

Rafał_A

Nowy użytkownik
No właśnie również w kontekście ewentualnego montażu sygnalizatorów mnie to bardzo zaciekawiło. Poza tym pewnie jeszcze jest problem z tym, że każda lokomotywa jedzie z trochę inną prędkością przy tej samej wartości zasilania i to też może wpłynąć na miejsce ostatecznego zatrzymania.
Ale nie chcę żeby to brzmiało, że się czepiam. Wręcz przeciwnie - bardzo podziwiam. :)

Sam kiedyś popełniłem sygnalizację (takie przejście dla pieszych przez ulicę) z wykorzystaniem mikrokontrolera na małej dioramie. Do tego różne światełka w domku i na ulicy i wszystko sterowane jest przy pomocy starego pilota od karty telewizyjnej. Między innymi dlatego z uwagą śledzę gdy ktoś wykorzystuje elektronikę do jakiś fajnych pomysłów :)
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Tak oczywiście różnice w lokomotywach i wielkościach pociągu będą wpływały na miejsce zatrzymania. Mój kompromis jest taki że strojenie systemu będzie na najszybszy model a inne będą stawać trochę wcześniej, to jest ok dopóki stoją w linii widoku sygnału. Jeszcze czekam na moduły sterowania LED (oczywiście łódką z Chin) a jak dostanę to zobaczymy jak to naprawdę wyjdzie.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Pudełko wtyczek, dwie rolki kabli taśmowych, 5 modułów kontroli LED i wystarczająco części na 20 tarcz sygnałowych. Tak się zaczyna budowa sygnalizacji blokowej. Kable taśmowe będą rozdzielane z 10 drutowych na dwa 4 drutowe i będą połączeniem miedzy Arduino i modułami. Każdy moduł będzie kontrolować cztery sygnały. I oczywiście będzie budowa słupków i mostów sygnałowych.
DSC_2110.JPG
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Aktywny użytkownik
Niewiele mam ostatnio czasu na te zabawy, ale ostatnio doszedł do mojej stajni taki Rumun przyjemny z ebay
P3305319.JPG


Dostałem też wielką ilość rurek styrenowych rożnych rozmiarów, także w następna przerwę zacznę budować sygnały.
 

Podobne wątki