• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa. Makieta modulowa-etap zbieranie materialow,projekt

drobcio

Nowy użytkownik
#1
Witam :)
Okolo stycznia tego roku,po 20 latach wrocil do mnie temat budowy makiety
W tym roku byly duze zakupy taboru,bo w koncu 20 lat nadrabialem,hehe ;-)A tyle nowosci wyszlo
Przyszly rok,malo taboru a fundusze ida na makiete
Co udalo mi sie juz zebrac,to troche narzedzi,elektrosadzarke,aerograf+kompresor,goracy drut do ciecia styroduru czyli podstawy.Zaczynam od dwoch modulow 120cm glebokoscx100cm szerokosc
W przyszlym roku na wiosne czeka mnie jeszcze burzenie sciany w piwnicy,wiec raczej wiecej niz 2 moduly nie zrobie,a ze maja duza zabudowe,to i cena wysoka
Stacja i hale Bonn Kibri juz sa
Ogolnie tylko moduly na najdluzszej scianie 8,35 beda mialy 3 poziomy.
Poziom metra tylko widoczny od strony frontu stacji i kawalek wychodzacy
Poziom tramwajow(Tutaj tillig tramwajowy)
Poziom stacji
WIekszosc skrzynek to 100x120,jedna 140x140,beda na stale w domu ale rozbieralne
Pytanie na poczatek jaka sklejka,zeby bylo to stabilne,10mm a moze wiecej?
W skrzynce fremo mam 10mm ktora kupilem do nauki,ale jest mniejsza.A moze 10mm i kratownica od wnetrza u dolu wystarczy?
Zalozylem ten watek,zeby na biezaco was pytac o porady,znalazlem tu troche inspiracji,zainwestowalem w Wintracka,bo sadze ze dobry projekt to podstawa,narazie w sumie to mam tylko gotowa czesc stacyjna najdluzszej sciany a reszta ciagle cos wymyslam i zmieniam
Dolaczam zdjecia,wizualizacje przezemnie zrobiona piwnicy juz po remoncie(narazie masakra jak to piwnica)
Zawsze podobalo mi sie miasto,arkady,polaczenie kolei i tramwajow stad ten jeden rzad to taki kawalek miasta,reszta bedzie szlaki,mala stacyjka,czesc przemyslowa,dolny prawy rog patrzac z gory czesc gorzysta
Wiekszosc rozjazdow Roco 10stopni,tory Tillig Elite code 83
Jak cos prosze o uwagi i porady kolegow
Pozdrawiam
 

Załączniki

popowe

Znany użytkownik
#4
Witaj.
To ja od razu z grubej rury.
Takich projektów było wiele - duży z rozmachem, dużo torów, poziomów. Ale nie przypominam sobie by choć jeden został ukończony. BA. nawet dobrze rozpoczęty. Najczęściej kończy się albo na projekcie albo na wczesnym etapie budowy.
A teraz przytaczam własne słowa z innego tematu
"Sam kiedyś porwałem się na budowę makiety 5m/2m. Torów było bardzo mało ósemka z 3 torową stacją + dwie bocznice 2 torowe w tym obrotnica. Skrzynki porobione tory kupione i pomontowane. Ale zjadała mnie ilość pracy. W pojedynkę tego ogarnąć się nie dało. Dodam, że miałem dużo czasu gdyż byłem już po maturze ale jako rekonwalescent siedziałem w domu baaardzo długo (licząc w latach).
ilość kształtowania powierzchni terenu siania traw, budowania dróg, stacji, domków itp. przerasta możliwości nie tyle finansowe co roboczo godzinne. Projekt zacny nie powiem."
Co radzę?
Podziel to sobie na etapy. Zacznij od odcinków prostych zanim zabierzesz się za tak skomplikowaną stację.
 

drobcio

Nowy użytkownik
#5
Dzięki za odpowiedz,zdaje sobie sprawę z kosztów i czasu,ale nie zamierzam robić tego w rok ani 5 lat nawet.Zawsze mówiłem ze makietę zacznę na emeryturze
Projektu chcę się trzymać,chodź metodę mam trochę inną
Robię to co niezbędne,a wiec arkady,perony,mosty etc,budynki "miastowe"zostawiam na później(czas i koszta)
Kupiłem dworzec i hale,resztę później
Mam dostęp do ciecia CNC,moduły sam projektuje w AutoCadzie w oparciu o plany z WinTracka,które zrobiłem,sklejkę Mi wytną
Zaczynam od stacji dlatego,że tak ją już widziałem makietę 20 lat temu,gdy byłem dzieciakiem i nie było by mnie na nią stać.Rozstaw torów stacyjnych,narzuca układ torów pozostałych
Tak że prosił bym raczej o porady w wykonaniu swojego planu,ewentualnie jeśli są widoczne
błędy.
W załączniku pokazuje co mam na myśli mówiąc niezbędne. Podstawowa zabudowa,zrobić kilka modułów a potem dłubać w zimowe wieczory detale ;-)
Ale już jeździć będzie. Dobrze,ze mam Elvisa w mieście,który pomoże Mi uporać się z elektryka
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#7
Projekt rzeczywiście imponujący, zobaczymy (może) co z tego wyjdzie. Ja mam pewne wątpliwości dotyczące układu torowego. przy tej wielkości można już postarać się o realistyczne - tzn. zgodne z zasadami (choć niekoniecznie ściśle w skali) - odwzorowanie układu torów. Moje wątpliwości dotyczą trzech punktów:
1. Przejścia linii 2-torowej przez stację - tory szlakowe z jednej strony nie trafiają w tory szlakowe z drugiej strony, konieczna jest jazda po rozjazdach "na krzywo".
2. Połączenia lokomotywowni z resztą tylko jednym torem, wychodzącym praktycznie z peronów - każdy wjazd i wyjazd z obrotnicy wymaga wjazdu w perony.
3. Przejścia linii 2-torowej w 1-torową (na dole rysunku).

Ale przede wszystkim, chętnie zobaczyłbym plan makiety, na którym wyraźnie widać wszystkie tory (i tylko tory, bez budynków, dróg itp.), bo w wielu miejscach nic nie widać i nie mogę się zorientować jaki jest przebieg torów. Szczególnie nieczytelna jest lewa strona makiety, z wyjściem 3 (czy 4?) torów ze stacji i spiralą niżej.
 

drobcio

Nowy użytkownik
#8
Dołączam same tory,reszta warstw schowałem
Tez cos bym tu zmienił tak zeby z każdego toru na każdy tor weszło,ale nawet 8,35m brakuje
Te szerokie tory to tramwajowe
Tylko cześć stacja górna jest "gotowa" reszta tylko zarys
Głownie potrzebuje porady z głowicami lewa i prawa,tak żebym mógł zachować wszystkie tory stacyjne,bo idealnie mi pasuje lokalizacja dworca i hal dworcowych
Z lewej musza pozostac mosty no i obrotnica,podesle kilka zdjec z inspiracjami
Jak masz program WinTrack,moge podeslac plik do edycji
Dołączam tez inspiracje dworca,tyle ze u mnie dworzec jest na gorze a poniżej arkad będzie ulica z linia tramwajowa
Dzieki :)
[DOUBLEPOST=1507726754,1507726120][/DOUBLEPOST] Tutaj schowałem tory tramwajowe a odkryłem tory metra.Kolej,metro i tramwaj są niezależne od siebie i w żaden sposób się nie łącza
 

Załączniki

#10
Przypuszczam, że na kolejach znalazł by się każdy układ torowy
2. Połączenia lokomotywowni z resztą tylko jednym torem, wychodzącym praktycznie z peronów - każdy wjazd i wyjazd z obrotnicy wymaga wjazdu w perony.
Wyjazdu z szopy w perony to sobie nie przypominam, ale jednym torem wjeżdżało się do szopy w Chełmie. Mam nadzieję, że to widać.
chelm1.jpg

chelm2.jpg

Dość nietypowe bo w Lublinie i Dęblinie wjeżdżało się 4 torami.
3. Przejścia linii 2-torowej w 1-torową (na dole rysunku).
Było coś takiego na linii Lublin - Dorohusk. Co prawda dość krótko ale było.
adamow.jpg

Jeszcze parę przykładów bym pewnie znalazł, ale bez obrazków.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 
#11
Sorry za brak PL zmakow.Pisze z telefonu.
A wiec wszystko poza ramami modulow to brudnopis,sprawdzam sobie ile miejsca zajmuje dana opcja.Z lewej to tory tramwajowe,z prawej to rozjazd angielski.Narazie interesuje mnie 8 modulow u gory,reszta to tylko zarys.Nad Helixem po lewej chce teren kopalni,jestem ze slaska ;-)
Glownie chodzi jak z 6 torow wyjsc na dwa tory czyli lewa i prawa glowica wokol stacji,zwlaszcza lewa,jesli sa inne pomysly.Z prawej widac tor do nikad.To tak na wszelki wypadek jak bym chcial powiekszac.
 
#14
W antryju to nie dobrze, bo tam są przeciągi
Piwnica,jest ogrzewanie :)
Zrobiłem opis jakie motywy próbuje umieścić
Miasto już opisałem,
Góry podoba Mi sie ten motyw
Wieś,tu kolegi przepiękna makieta jest mega inspiracja,dwie różne wysokości tyle ze u mnie u góry idą dwa tory
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
#19
Jak zrobisz na tym podłożu jeden tor z mijanką to możesz się pochwalić ,takich planów na tym i innych forach było już tysiące, powstało może kilkanaście makiet.
Przypuszczam ,że nawet nie policzyłeś podstawowych kosztów ,sięgających kilkunastu tys. Zrób sobie kółko i ciesz się tym co masz.
 
#20
Jak zrobisz na tym podłożu jeden tor z mijanką to możesz się pochwalić ,takich planów na tym i innych forach było już tysiące, powstało może kilkanaście makiet.
Przypuszczam ,że nawet nie policzyłeś podstawowych kosztów ,sięgających kilkunastu tys. Zrób sobie kółko i ciesz się tym co masz.
Niektóre moduły wychodzą po kilka tysięcy na moduł,w ostatnie 8 miesięcy wydałem dużo $$$ na narzędzia,tabor,materialy. Zdaje sobie sprawę,ze koszta mogą sięgnąć nawet 100tys złotych,ale rozkładam to na kilka lat,nikt mnie nie goni
Pierwsza proba
 

Załączniki

Ostatnio edytowane: