• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] Moduły łukowe

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#1
Budowa modułów łukowych, tak przecież potrzebnych, jest przez wielu skrzętnie pomijana,
nic zresztą dziwnego, jest trudniejsza niż prosta skrzynka.
Aby sobie ułatwić, skonstruowałem taki wzornik (odgapiłem pomysł od czasopisma Hp1),
zabezpieczający ścianki tak aby nie wichrowały się i nie przemieszczały (skurcz kleju!) powodując zmianę geometrii lub co gorsza brak prostopadłości ścian czołowych.
Jak będę potrzebować innej geometrii,to wywiercę otwory w innym miejscu płyty montażowej.
No i nie muszę sprzątać biurka, aby montować moduł :)
 

Załączniki

OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#4
Profile są inne, ale szerokość taka sama, 50 cm, pewnie kwestia perspektywy.
Robiłem też moduły łukowe asymetryczne 30/50cm, ale mi już przeszło, głównie za sprawą kłopotów z transportem (mało ustawne w bagażniku).

WM-model, przecie napisałem że odgapione z Hp1 (nie wiedziałem że jest wersja on-line :)
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#5
Ciekma, a czy ten przymiar kątowy to na pewno ma 90 stopni? Ja taki kiedyś miałem i podczas robienia skrzynki kąty i wymiary przestały mi się zgadzać. Okazało się, że ten kątownik miał chiński kąt prosty - jakieś 91 stopni. Za to miał piękne właściwości aerodynamiczne lecąc do śmietnika :D
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#6
Ciekma bardzo ładny wzornik ;) Powiedz tylko na jaki to moduł wzornik, o jakim promieniu łuku i ile takich segmentów trzeba sklecić aby powstało 90°
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#8
Kylogram, ale mnie nastraszyłeś, ale przymiar kątowy chyba mam dobry (sprawdzałem innym ;)

Szymon, na razie robię moduł łukowy taki jak poprzednio, na próbę,
potem wywiercę inne otwory do przykręcania poprzeczek i będą moduły z R=170cm
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#9
My przy wykonywaniu skrzynek łukowych zastosowalismy metodę Szymka, to znaczy wymalowaliśmy kontur skrzynki autocadem i wydrukowaliśmy w skali 1:1. Finalny montaż każdej odbywał się na tym wydruku. Wyszło dobrze.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#10
W sumie każda metoda jest dobra byleby porwadziła do dobrego produktu końcowego ;) Tak czy siak Maciek jestem fanem twym i ciekawi mnie jak ci to wyjdzie ;) Łuk 135 jest dobry na małe lokalne linie ;) więc gites ;) Pokaż potem produkt końcowy :!:
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#11
No Pado tożeś dowalił z tym fanem - a to dlatego że sknociłem ten moduł i to już na etapie rysowania w Corelu - zapomniałem że profil LL jest 4mm niższy niż fremowski - trzeba go było podnieść,ale zapomniałem o tym, zresztą pióra i wpusty by nie pasowały.
Spróbuję przeciąć i skleić na kołkach.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#12
Heh no tak Maćku, diabeł jest wszędzie. Nawet te 4 mm potrafią nieźle przeszkodzić w życiu ;) Powodzenia w rozklejaniu i składaniu od nowa segmentu. Ja wczoraj miałem zawiasa składając częściowo ostatnie 2 skrzynki łukowe. Czy przypadkiem nie pomyliłem profili bo wszystkie takie podobne. Naszczęście chyba nie, ale to sie okaże dziś popoludniu, gdy jeszcze raz sprawdzę na spokojnie.
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#15
O czym wy mówicie, a otwory łączeniowe, nie mówiąc o terenie?
Sprawa zresztą już załatwiona, moduł rozcięty, zakołkowany, właśnie się klei,
wzornik przydał się raz jeszcze :)
 

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
11 0 0
#16
ciekma napisał(a):
O czym wy mówicie, a otwory łączeniowe, nie mówiąc o terenie?
Sprawa zresztą już załatwiona, moduł rozcięty, zakołkowany, właśnie się klei,
wzornik przydał się raz jeszcze :)
zdążysz zrobić na wystawę :?:
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#17
Jako tako udało się moduł ponownie skleić,
skoro mam już płytę montażową to do jednego końca przykręciłem łatę, teraz mam coś w rodzaju cyrkla do wytyczania ławy torowiska.
Też przechodziłem przez etap drukowania, ale nie mam wielkoformatowego plotera, a jak się skleja z kilku małych to się papier marszczy itp.

Paweł, nie wiem czy się na wystawę zdąży zrobić te wszystkie moduły o których mówiłem w klubie, ale w przyszłym tygodniu mają dowieźć sklejkę.
 

Załączniki

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
11 0 0
#18
ciekma napisał(a):
Też przechodziłem przez etap drukowania, ale nie mam wielkoformatowego plotera, a jak się skleja z kilku małych to się papier marszczy itp.
koło polibudy jest dobre ksero i ploter za A0 płaci się koło 10zł, korzystałem i jestem zadowolony
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#19
Może tak gwoli ścisłości: kątownik wystarczy że upadnie ze stołu na podłogę i już może nie mieć kąta. Dlatego w trakcie pracy trzeba go sprawdzać. A to jest banalnie proste: wystarczy prostoliniowa krawędź płyty. Przyłożyć kątownik, narysować kreskę, przyłożyć odwrotnie - i wszystko jasne.
Co do zmiany wymiarów przy schnięciu kleju - taki szablon przed tym nie zabezpieczy. Stara stolarska zasada mówi: klej najlepiej trzyma gdy go prawie ni ma. Dlatego elementy muszą być dokładnie dopasowane a kleju jak najmniej. Jeśli zalejemy klejem milimetrową szparę to zwichrowania nie unikniemy.
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#20
Masz rację, Cyrrusie, właśnie moje problemy wynikały ze zbyt dużej ilości kleju.
Na razie, tfutfu, ściany czołowe trzymają pion i nie są wklęśnięte.

Dorobiłem nogi za pomocą jednej z metod podpatrzonych u południowych sąsiadów
( http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2008050001 )
wklejam dwie listewki, potem przewiercam się przez jedną z listewek, wbijam śrubę M8 z łbem obłym, po drugiej stronie nasadzam szeroką podkładkę i nakrętkę.
Nogi to po prostu odpowiednio przycięte listwy 30x40mm, które są przytrzymywane przez docisk wystającej podkładki, żadnych dziur które potem nie pasują, żadnych dodatkowych regulacji (można regulować przesuwając nogę góra-dół w uchwycie przed zaciśnięciem śruby),
jak będzie potrzeba innej wysokości bazowej to nowe nogi się dorobi,taniej i prościej niż sztukowanie przedłużek.

W poprzednich modułach popełniałem błąd - wklejałem listwę torowiska, potem wklejałem na nią pas korka, potem tor, a następnie robiły się "hopki", bo się zapadło względem krawędzi profilu.
Teraz przygotowałem podtorze i "podsypkę" korkową, którą wsparłem na wkrętach
(Pado, jestem Twoim fanem ;) tylko zamiast 4x1gr których mi było szkoda użyłem kołków drewnianych,na których opierała się ława torowiska.
Wkrętami wypoziomowałem ławę, aby zgadzała się z profilami, i ostrożnie wkleiłem po wewnętrznej stronie profili drewniane klocki, do których chcę potem przykleić ławę.
Zastanawiam się, czy do tych drewnianych kołków też przykleić, czy zostawić.
 

Załączniki

Podobne wątki