• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Makieta modułowo-podłogowa

sylwek79

Nowy użytkownik
#1
Witam wszystkich,

w planach mam zrobienie kilku modułów, które porozrzucam po mieszkaniu i połączę luźno torami. Z czasów dzieciństwa pozostało mi trochę torów i chciałbym je wykorzystać na początek na makiecie małej stacyjki.

1551141847406.png


W związku z tym mam pytanie, czy taki układ jest ok? Czy należało by coś tu zmienić? Oczywiście można powiedzieć, że zestaw torów, ale jak już mam to postanowiłem użyć. Obiecuję, że będzie to ostatni twór z użyciem Piko Standard Gleis.
Pozdrawiam.
 
OP
OP
sylwek79

sylwek79

Nowy użytkownik
#2
Mam jeszcze pytanie w jaki sposób rozwiązać sygnalizację na stacji.
Na razie mam dwie koncepcje:
Pierwsza to semafory wyjazdowe na każdym torze:
Sygnalizacja wariant 1.jpg

A druga to semafory drogowskazowe ze wspólnymi wyjazdowymi:
Sygnalizacja wariant 2.jpg


Która będzie właściwa dla takiego układu?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#3
Żadna. Ogólnie, w takich układach nie stosuje się semaforów grupowych z wyjazdem z poszczególnych torów stacyjnych na Sz, więc pierwszy wariant jest lepszy. Błąd natomiast polega na tym, że semafory wyjazdowe nie powinny być 5-komorowe: z torów głównych dodatkowych powinny być 4- komorowe, (od dołu: b-p-c-z), a semafory z toru głównego zasadniczego - 3 komorowe, bez komory pomarańczowej. Poza tym w obrębie stacji wszystkie semafory powinny stać po prawej stronie toru, a nie po lewej, jak na rysunku semafor wyjazdowy z toru głównego zasadniczego w lewo. Pytanie też, czy pierwszy od góry tor (najkrótszy) musi być torem głównym, czy nie lepiej, żeby był to tor boczny, z tarczami manewrowymi zamiast semaforów. O odległościach semaforów od rozjazdów nie wspominam, bo traktuję ten rysunek jako bardzo schematyczny, bez zachowania skali i proporcji.
 
OP
OP
sylwek79

sylwek79

Nowy użytkownik
#4
Dziękuję uprzejmie za informację i poradę. Jak tylko znajdę chwilkę to poprawię i wstawię poprawiony schemat i pewnie będę miał jeszcze jakieś pytania. Tymczasem życzę (trochę późno) Wesołych Świąt.
 
OP
OP
sylwek79

sylwek79

Nowy użytkownik
#5
Poprawiłem trochę plan w/g instrukcji:
Sygnalizacja wariant 3.jpg


Mam jeszcze pytania: dlaczego na torach dodatkowych semafory powinny być 4-komorowe? Kiedy podaje się na nich S2, a kiedy S5, podczas gdy dla toru zasadniczego można podać jedynie S2 jako sygnał pozwalający na jazdę?

Pozdrawiam
 
OP
OP
sylwek79

sylwek79

Nowy użytkownik
#7
Sygnał zezwalający na jazdę z tych torów to nie S2 tylko S10. Dlatego są 4-ro komorowe.
Dziękuję za odpowiedź:D
Mam jeszcze kilka pytań:
1. Czy pociąg opuszczający stację z toru głównego dodatkowego może rozpędzić się do Vmax szlakowej po opuszczeniu stacji a w zasadzie rejonu nastawczego?
2. Czy pociąg jadący z lewa na prawo nie zatrzymujący się na tej stacji może przemknąć torem zasadniczym z Vmax czy jednak należy ograniczyć jego prędkość?
3. Czy pociąg jadący z lewa w prawo może przejechać torem zasadniczym czy musi odbić na boczny?
4. Czy żeberko przy torze dodatkowym powinno być osłonięte jakimś.sygnalizatorem np. Tm?
5. Czy jedną nastawnia wystarczy do obsługi stacji czy warto by było dodać jeszcze wykonawczą przy "zachodniej" głowicy?
 
#8
1. Najważniejsza jest prędkość w rozkładzie jazdy więc jeżeli w rj prędkość maksymalna jest taka sama jak maksymalna szlakowa to po minięciu okręgu zwrotnicowego ochranianego tym semaforem przez ostatni wagon składu może się rozpędzić.
2. Masz na myśli przelot przez stację bez zatrzymania tak? tutaj niech się wypowie ktoś mądrzejszy ode mnie, bo wg mnie jeżeli nie ma przeciwwskazań to może jechać rozkładowo.
3. Może jechać torem głównym zasadniczym.
4. tarcza zaporowa
5. Zależy od wielkości stacji, jeżeli widoczność z jednej nastawni jest odpowiednia to wystarczy.


Proszę o poprawienie w razie czego bardziej doświadczonych kolegów, gdyż jestem jeszcze w trakcie nauki i warto sprawdzić już nabytą wiedzę ;)
 
OP
OP
sylwek79

sylwek79

Nowy użytkownik
#9
1. Najważniejsza jest prędkość w rozkładzie jazdy więc jeżeli w rj prędkość maksymalna jest taka sama jak maksymalna szlakowa to po minięciu okręgu zwrotnicowego ochranianego tym semaforem przez ostatni wagon składu może się rozpędzić.
2. Masz na myśli przelot przez stację bez zatrzymania tak? tutaj niech się wypowie ktoś mądrzejszy ode mnie, bo wg mnie jeżeli nie ma przeciwwskazań to może jechać rozkładowo.
3. Może jechać torem głównym zasadniczym.
4. tarcza zaporowa
5. Zależy od wielkości stacji, jeżeli widoczność z jednej nastawni jest odpowiednia to wystarczy.


Proszę o poprawienie w razie czego bardziej doświadczonych kolegów, gdyż jestem jeszcze w trakcie nauki i warto sprawdzić już nabytą wiedzę ;)
Jeżeli rozjazdy na zasadniczym to nie problem to fajnie:) W każdym bądź razie dziękuję za odpowiedź
 
#10
Nie za bardzo rozumiem o czym teraz piszesz. Jeżeli pociąg jedzie na kierunek zwrotny na rozjeździe to jego prędkość musi zostać ograniczona w zależności o jakim promieniu łuku jest rozjazd, w Polsce najczęściej w stacjach spotykane jest ograniczenie do 40 km/h. Tylko jadąc prosto można jechać rozkładowo.
 
OP
OP
sylwek79

sylwek79

Nowy użytkownik
#11
Nie za bardzo rozumiem o czym teraz piszesz. Jeżeli pociąg jedzie na kierunek zwrotny na rozjeździe to jego prędkość musi zostać ograniczona w zależności o jakim promieniu łuku jest rozjazd, w Polsce najczęściej w stacjach spotykane jest ograniczenie do 40 km/h. Tylko jadąc prosto można jechać rozkładowo.
Ok. Dzięki.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 10
Planuję 2
Planuję 4
Planuję 14
Planuję 9

Podobne wątki