• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Makieta modułowa ZGIERZ

LisiaM

Użytkownik
ŁKMK
#1
Witam wszystkich Forumowiczów

Mimo, że przez długi czas przeglądałem forum, to pierwszy post :)
Rozpoczynam wątek, którego tematem przewodnim będzie relacja z budowy makiety modułowej ZGIERZ.
Makieta zamknie się w przewidywanej na tym etapie projektowym długości 13,32 mb i składać się będzie z 20 segmentów.
Stacja wstępnie dwukierunkowa - dwutor / dwutor, jednakże docelowo z możliwością dwóch dodatkowych kierunków podłączanych do wyjazdu na Łódź Widzew i na bocznicę do zakładów BORUTA, które z powodzeniem mogą łączyć szlaki jednotorowe.

Poniżej szkic ( bo rysunkiem bym tego nie nazwał ) układu torowego stacji wraz z zaznaczeniem kluczowych obiektów stacyjnych.

ZGIERZ - poglądowo.jpg


Pierwsze segmenty już niemal w komplecie ...

Pierwsze moduły.jpg


Kolejna porcja informacji już niebawem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#3
Witamy nowego Kolegę (choć nie taki nowy, zarejestrował się dwa lata temu ;)).

Projekt bardzo ambitny. Ile osób to buduje, czy tylko Kolega LisiaM sam, czy w większej grupie? Do samego projektu mam dwie uwagi: po pierwsze, prosilibyśmy o rysunek nie tak mocno skompresowany, 31 kb to zdecydowanie za mało, żeby coś zobaczyć. Obrazek o wielkości 1280x172 powinien dać plik rzędu 150-200 kb żeby był czytelny. Druga uwaga na gorąco dotyczy samego układu stacji. Nie wiem, jak się to ma do rzeczywistego układu stacji w Zgierzu, ale z punktu widzenia zasada projektowania ten rysunek ma poważny błąd: po prawej stronie dolny tor główny zasadniczy przechodzi po dwóch odwrotnych łukach rozjazdów krzyżowych na bok, co powoduje konieczność ograniczenia prędkości do 40 km/h. Takich rzeczy nie robi się, jeżeli nie ma bardzo poważnego powodu, a tu takiego nie widać. Nie ma też uzasadnienia dla połączenia tego dolnego toru z górnym torem głównym zasadniczym w tym miejscu, skoro jest takie połączenie dalej na prawo (za przejazdem). Niżej moja propozycja.

ZGIERZ - poglądowo.jpg
 
OP
OP
LisiaM

LisiaM

Użytkownik
ŁKMK
#4
Witamy nowego Kolegę (choć nie taki nowy, zarejestrował się dwa lata temu ;)).

Projekt bardzo ambitny. Ile osób to buduje, czy tylko Kolega LisiaM sam, czy w większej grupie? Do samego projektu mam dwie uwagi: po pierwsze, prosilibyśmy o rysunek nie tak mocno skompresowany, 31 kb to zdecydowanie za mało, żeby coś zobaczyć. Obrazek o wielkości 1280x172 powinien dać plik rzędu 150-200 kb żeby był czytelny. Druga uwaga na gorąco dotyczy samego układu stacji. Nie wiem, jak się to ma do rzeczywistego układu stacji w Zgierzu, ale z punktu widzenia zasada projektowania ten rysunek ma poważny błąd: po prawej stronie dolny tor główny zasadniczy przechodzi po dwóch odwrotnych łukach rozjazdów krzyżowych na bok, co powoduje konieczność ograniczenia prędkości do 40 km/h. Takich rzeczy nie robi się, jeżeli nie ma bardzo poważnego powodu, a tu takiego nie widać. Nie ma też uzasadnienia dla połączenia tego dolnego toru z górnym torem głównym zasadniczym w tym miejscu, skoro jest takie połączenie dalej na prawo (za przejazdem). Niżej moja propozycja.

Zobacz załącznik 466326
Nad projektem siedzą dwie osoby, w realizację projektu włączył się niezawodny Nemo, dalej zobaczymy co wyniknie :)
Co do układu torowego - jest to realistyczny układ, który chcę odwzorować. Dokładnie tak to wygląda w terenie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
Ciekaw jestem jak to wygląda w praktyce, ale bez jakiegoś głębszego uzasadnienia, byłby to ewidentny błąd.

PS. Sprawdziłem w bazie danych stacji "Semaforek" i rzeczywiście, tak jest, ale... tam są dwie linie jednotorowe, a nie jedna dwutorowa, a to zmienia nieco postać rzeczy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
LisiaM

LisiaM

Użytkownik
ŁKMK
#6
Ciekaw jestem jak to wygląda w praktyce, ale bez jakiegoś głębszego uzasadnienia, byłby to ewidentny błąd.

PS. Sprawdziłem w bazie danych stacji "Semaforek" i rzeczywiście, tak jest, ale... tam są dwie linie jednotorowe, a nie jedna dwutorowa, a to zmienia nieco postać rzeczy.
Dokładnie tak jest jak mówisz ... faktem jest, że dla dwutoru wygląda to raczej nienaturalnie, ale wyszedłem z założenia że odtwarzam rzeczywistość.
 
OP
OP
LisiaM

LisiaM

Użytkownik
ŁKMK
#8
Projekt świetny! Trzymam kciuki i liczę na częstą relację ;)

Czy planujesz elektryfikację?
Nie dziękuję, co by nie zapeszyć ;)
Planuję wstawić konstrukcje i słupy, jednak bez samych drutów. Raz, że na dzień dobry z czego by nie wykonywać, to wygląda jak rozwieszenie rurociągu pod wysięgnikami, a dwa manewrowanie łapkami pod drutami jest dość karkołomne ... zważywszy na fakt szerokości segmentów... a i ja niestety jestem z metra cięty :) Nie chciałbym wozić stołeczka, jak "Prezes" pod kazde wyjście na mównicę ;)
 

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
#9
Nie dziękuję, co by nie zapeszyć ;)
Planuję wstawić konstrukcje i słupy, jednak bez samych drutów. Raz, że na dzień dobry z czego by nie wykonywać, to wygląda jak rozwieszenie rurociągu pod wysięgnikami, a dwa manewrowanie łapkami pod drutami jest dość karkołomne ... zważywszy na fakt szerokości segmentów... a i ja niestety jestem z metra cięty :) Nie chciałbym wozić stołeczka, jak "Prezes" pod kazde wyjście na mównicę ;)
Z chłopakami robimy sieć z drutu 0,3 mm i przyznam szczerze, że efekt podwieszanego rurociągu znika. Prawdą jest, że gdy mamy na modułach trakcję to lepiej łapek nie pchać ku torom. Wiadomo... 3kV troszkę bolą, a popsuta sieć trakcyjna tym bardziej :p.
 
OP
OP
LisiaM

LisiaM

Użytkownik
ŁKMK
#10
Projekt gigant - powodzenia.
Czasochłonny, to fakt, ale co się nie zrobi ;)
[DOUBLEPOST=1490632887][/DOUBLEPOST]
Z chłopakami robimy sieć z drutu 0,3 mm i przyznam szczerze, że efekt podwieszanego rurociągu znika. Prawdą jest, że gdy mamy na modułach trakcję to lepiej łapek nie pchać ku torom. Wiadomo... 3kV troszkę bolą, a popsuta sieć trakcyjna tym bardziej :p.
Bardzo mi się podoba i wręcz marzy trakcja w pełni, ale Wiesz ... montaż i demontaż przy składaniu modułu to szaleństwo... gdyby to było coś stacjonarnego to tak, zadowolę się jednak konstrukcjami wsporczymi ;)
[DOUBLEPOST=1490634420,1490632732][/DOUBLEPOST]Garść informacji ...

Stacja budowana będzie w epoce obecnej, stan sprzed 3 lat kiedy to jeszcze stał budynek magazynowy z rampą załadowczą. Tu pytanie i prośba do czytających to forum, czy gdzieś komuś nie zalegają przez całkowity zbieg okoliczności i przypadek zdjęcia tego magazynu, chętnie bym się o nie uśmiechnął.

Na wylocie północnym znajdzie się zaplecze PKP Energetyki wraz z infrastrukturą.
Nad ul. Długą dwie blachownice, za nimi nastawnia wykonawcza.
Dalej wieża ciśnień wraz z zabudową PKP, którą obecnie jest wynajęta na potrzeby mieszkalne.
Idąc na południe budynek dworcowy, za nim magazyn. Następnie wspomniany magazyn z rampą, za nim złomowisko, nastawnia dysponująca i trzy blachownice.

Tyle o planach na infrastrukturę.

Pierwsze moduły już w modelarni ...

20170327_155205.jpg


Kolejne czekają na złożenie ...

20170327_155114.jpg


Połączenia elektryczne zapewnią złącza umieszczone w bokach modułów. Będą nimi przesyłane wszystkie sygnały oprócz DCC rzecz jasna...

20170327_154732.jpg


20170327_154810.jpg


Gniazda może nie wyglądają na import z Japonii, ale są tanie, proste i co najważniejsze przez układ styków samoczyszczące, co zapobiegnie czasochłonnej konserwacji. Pasowanie gniazd w czołach segmentów metodą "kafarową" zapewni ich stabilność. Na załączonych foto moduły z jednym wielostykiem, w części środkowej będą cztery zapewniając sterowanie wszystkim co konieczne i niezbędne.

CDN ...
 
OP
OP
LisiaM

LisiaM

Użytkownik
ŁKMK
#11
Projekt w miarę duży więc i konsylium niemałe :)
Ja, Zgierzątko, czyli nasza Maskotka klubowa ... dziewczę z pasją i błyskiem w oczach ... o niesamowicie zwinnych dłoniach ... przede wszystkim w zieleni ... oraz Kapitan Nemo wraz z Przemkiem "brak lęku wysokości" ...

20170322_160419.jpg
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#12
Witam,

Bardzo cieszy rozpoczęcie prac nad tak ambitnym i - myślę nie będzie to nadużyciem - dużym projektem jak na polskie warunki. Zacne grono konsylium mam nadzieję powiększy się jeszcze o kolejnych kolegów z ŁKMK, którzy już mają pewne doświadczenia w zakresie budowy makiet. W pierwszej chwili na myśl przychodzi postać kolegi Michała (@Acid Rain 1973), którego - chyba niewiele mniejszy lub równy co do długości - moduł stacji Szadek wszyscy dobrze znamy. Zapewne i On nie omieszka podzielić się swoim doświadczeniem nabytym podczas budowy tego wspaniałego kawałka makiety.
PS. Sprawdziłem w bazie danych stacji "Semaforek" i rzeczywiście, tak jest, ale... tam są dwie linie jednotorowe, a nie jedna dwutorowa, a to zmienia nieco postać rzeczy.
Dokładnie tak jest jak mówisz ... faktem jest, że dla dwutoru wygląda to raczej nienaturalnie, ale wyszedłem z założenia że odtwarzam rzeczywistość.
Co do układu torowego - jest to realistyczny układ, który chcę odwzorować. Dokładnie tak to wygląda w terenie.
Czegoś tu nie rozumiem. Układ torowy stacji Zgierz w rzeczywistości wygląda tak:

- źródło: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Zgierz
- autor: Adrian Karwat
- opis: schemat układu torowego stacji Zgierz - stan na czerwiec 2012 roku

Zgierz.png


O ile można się zgodzić z tym, że faktycznie układ głowic jest taki sam, o tyle zastanawia zastąpienie dwóch szlaków jednotorowych wychodzących z stacji szlakiem dwutorowym. Czy zatem przebiegające przez stację szlaki również zostaną wiernie odwzorowane czy z racji przyjętego kompromisu nastąpi odstępstwo od pierwowzoru? Osobiście trochę byłoby mi szkoda (gdybym realizował taki projekt) aby przy zachowaniu tylu szczegółów i przy wiernym odwzorowywaniu pierwowzoru, zrezygnować z tak istotnej rzeczy jak rzeczywiste odwzorowanie układu linii kolejowych.

Kibicuję i czekam z niecierpliwością na dalszą relację, a w przyszłości liczę, że dane nam będzie podziwiać wykończoną makietę na wielu imprezach i wystawach modelarskich w całej Polsce.
 
Ostatnio edytowane:
#13
Witam wszystkich,

W temacie modelarstwa kolejowego jestem świeżynką totalną, choć miałam przyjemność projektować i konstruować inny typ modeli, dlatego na tym etapie zajmuję się koordynacją procesu projektowego.

Naszym założeniem było jak najdokładniejsze zaplanowanie elementów w celu zminimalizowania poprawek już po wypaleniu i złożeniu. Projekt powstaje przy wsparciu oprogramowania CAD, co jest o tyle prostsze, że Piotrek sprawnie śmiga w CAD-zie, a ja tylko wtrącam swoje trzy grosze. Tak naprawdę uczymy się na żywym przykładzie (szczerze mówiąc o wiele lepiej uczyć się na modelu komputerowym i poprawiać go w nieskończoność, niż mścić się potem na niczemu nie winnej sklejce).

Dzięki temu mamy możliwość zarówno dopasowania elementów i otworów w poszczególnych segmentach, jak i podglądu przed wykonaniem:

2.jpg


Proszę wybaczcie jakość poniższego:

3.jpg


Projekt z formatu .dwg błyskawicznie konwertuje się do .dxf, a następnie Kapitan Nemo odprawia czary-mary ;). W efekcie elementy składają się idealnie:

4.jpg


Projektowanie wspomagane komputerowo ma jeszcze jedną zaletę - jest zawsze dostępne i łatwo je przekazać :).
W załączeniu, za zgodą Autora, rozplanowany segment nr 20... niedługo mam nadzieję udostępnić ciekawsze rysunki.

PS. Uprzedzając pytania - tak, mieszkam w Zgierzu :cool:
 

Załączniki

DarekW

Znany użytkownik
#14
Widzę że będzie kołkowana, zaczyna mi się podobać :) Przeraża mnie jedynie ta decha w środku, wzmocnić skrzynkę można na wiele innych, lżejszych sposobów.
 
OP
OP
LisiaM

LisiaM

Użytkownik
ŁKMK
#16
Witam po krótkiej przerwie.

Na początek ...

Remaj12 ... zacytuję klasyków, nie można zjeść ciastka i mieć ciastko ... sam wiesz, jaki to kompromis, to, jak się trzeba mieścić w dechach, jak się trzeba trzymać układu i wreszcie to, jak się trzeba trzymać funkcjonalności (tu pewnie nastąpi zmarszczenie czoła Andrzeja Harraska). Zdecydowanie łatwiej jest się wpasować w dwutor na wszelkiego rodzaju imprezach, niż kombinować z dwoma jednotorami. Projekt jest duży i zakładam, że uda mi się go funkcjonalnie uruchomić w ostatniej dekadzie bieżącego roku, a powstaje nie tyle do zabawy w piwnicy, co właśnie pod wyjazdy. Wybrałem opcję skarykaturowania rzeczywistości właśnie na tym kawałku. Nie oznacza to jednak, pragnę tu podkreślić, że nie dostanę biczem megalomanii po rozsądku i nie pojawi się wariantowy wyjazd ze Zgierza właśnie na linię 15 i 16.

Zgierzątko ... dzięki za wsparcie techniczne. Dwie płaszczyzny ogarniam dość dobrze ... 3D jednak ładniej się składa ;)

Darku ... można wzmacniać duchem, lakierem, stalowymi obejmami, kratownicą ... może te segmenty nie należą do najlżejszych form rękodzieła tego świata, ale trzymają fason :) Ta decha w środku to raptem pióreczko ze sklejki dodawanie do Poczty Polskiej, żeby się ciężar przesyłki zgadzał ... Wierz mi, że nie nosimy jednego segmentu w ośmiu :)

Teraz garść informacji z frontu robót ...

Chciałbym, aby ten wątek stanowił również kilka garści informacji, takie swoiste DIY. Stąd też wiele zdjęć na etapie produkcji permanentnych szczegółów.

Temat aktualny - jarzemka do nóżek (dzięki uprzejmości i fotorelacji Kpt. Nemo) :

Zestaw wypalonych elementów jarzemek wraz z prętami łączącymi poszczególne warstwy w trwały klocek

P1230451.JPG


Tak przygotowane elementy są następnie klejone i zaciskane w celu uzyskania odpowiedniej wytrzymałości.

P1230453.JPG


Po 24 godzinach klej dostatecznie wysycha i można przystąpić do nadania ostatecznej formy zewnętrznemu kształtowi kosteczek przez szlifowanie. Trzeba pamiętać o tym, że przy takiej grubości sklejki rzaz od strony palenia będzie nieco inny niż od strony spodniej, więc ostateczna obróbka sklejki jest nie tyle zalecana, co wręcz konieczna.

Dotyczy to każdej wypalanej strony a więc i otworu na nogę. Tu najprościej skorzystać z tokarki i oczywiście odpowiednio przygotowanego noża skrawającego.

P1230459.JPG


Takie oto kostuchny gotowe na włożenie nóżek.

P1230454.JPG


Wystarczy je tylko odpowiednio przymocować do boków segmentu odpowiednio podklejając i skręcając na wkręty.

20170330_160908.jpg


Ponieważ rozpisywałem się o szczegółach, to warto napomknąć o frezowaniu otworów pod gniazda i tulejowaniu połączeń poszczególnych segmentów.

Frezowanie otworu w sklejce pod montaż gniazd i wtyków.

P1230446.JPG


Tuleje centrujące ze względu na ograniczenie zamieszania z grubościami sklejek użytych do budowy boków segmentów zostały wykonane w jednym rozmiarze, tj. 14,5 mm wymiaru elementu prasowanego w sklejkę. Tam, gdzie grubość sklejki jest większa, a ścianki czołowe tulejek mają znajdować się jak najbliżej siebie, aby wyeliminować jakiekolwiek przesunięcia segmentów przy skręcaniu i zachować odległość między nimi, sklejka jest frezowana od wewnątrz.

P1230447.JPG


Gotowe ramy czekają na wpasowanie sklejki pod formowanie terenu.

Zdj_cie0268.jpg


W taki oto sposób 25% powierzchni modułu została przygotowana, skręcona, pomierzona i spasowana.
O sposobie produkcji nóg wspomnę niebawem.

20170330_165152.jpg


20170330_165310.jpg


Na tych segmentach powstaną podtorza, które na pierwszych segmentach już przyklejone oczekują pełnego związania.

20170331_222332.jpg


Kolejne etapy ... już wkrótce :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

DarekW

Znany użytkownik
#17
To miło, ktoś o Wasz zdrowy kręgosłup musi dbać.
Zapytać nie można?
Powszechne jest w kraju tym,ogarniętym obłędem, wyciąganie daleko idących wniosków, na podstawie błahych przesłanek.
Pawełku to było spostrzeżenie, a doświadczenie związane z rożnego rodzaju pancernymi modułami niektórych naszych kolegów, nasunęło myślę, że już rozwiązany problem.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#18
ak się trzeba trzymać układu i wreszcie to, jak się trzeba trzymać funkcjonalności (tu pewnie nastąpi zmarszczenie czoła Andrzeja Harraska). Zdecydowanie łatwiej jest się wpasować w dwutor na wszelkiego rodzaju imprezach, niż kombinować z dwoma jednotorami.
Fragment układu torowego, na który zwrócił uwagę Andrzej Harassek, jest dopuszczalny tylko w takim przypadku - jaki jest w oryginale - że mamy dwa szlaki jednotorowe dwukierunkowe. W przypadku wyprowadzenia szlaku dwutorowego jednokierunkowego takie rozwiązanie jest podstawowym błędem projektowym i nie może mieć miejsca. Tak to właśnie czasami redukcja oryginału do posiadanego miejsca, czy pomysłu na funkcjonowanie zmusza do zmian - albo zostawiamy całość zgodnie z rzeczywistością, albo zmieniamy część infrastruktury ponosząc wszystkie tego konsekwencje, niestety..
 

Podobne wątki