• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa Makoszow

bartas90

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witamy serdecznie.
Powoli chcielibyśmy zacząć prezentować makietę modułową wykonaną przez nas - MBR_model.
Makieta jest ukończona w ok. 95 %.
Rozmiar to 388 cm x 70cm i w około 3/4 długości zwiększa się szerokość do 110cm.
Makieta składa się z 5 modułów.
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#2
Bardzo ładne. A druty sieci trakcyjnej będą prawdziwe czy wirtualne?

PS. jak wygląda całość? To jest stacja na linii 1 czy 2 torowej?
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#3
Cudo. Nie żebym chciał się czepiać tylko z ciekawości: na pierwszym zdjęciu jest podwójna latarnia na żelbetowej żerdzi - czy takie coś się zdarza czy lampy nie powinny być mocowane z boku słupa?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#4
W zdjęcie 1 wlepiam wzrok od godziny, przepraszam jeżeli wyblakły trochę kolory. Rewelacja. Układ torowy rzeczywisty czy wymyślony? Będą kłopoty z przyjmowaniem składów towarowych - manewry chyba na torze głównym? Ja dołączam się do Ciekmy - można prosić o cały układ torowy tej bombastycznej stacji?
 
OP
OP
bartas90

bartas90

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Bardzo ładne. A druty sieci trakcyjnej będą prawdziwe czy wirtualne?

PS. jak wygląda całość? To jest stacja na linii 1 czy 2 torowej?
Jest to stacja na lini 2 torowej. Druty sieci trakcyjnej oczywiście będą :)

Poniżej plan stacji...
Makoszow.JPG

Cudo. Nie żebym chciał się czepiać tylko z ciekawości: na pierwszym zdjęciu jest podwójna latarnia na żelbetowej żerdzi - czy takie coś się zdarza czy lampy nie powinny być mocowane z boku słupa?
Latarnie podwójne są od Pana Kluby, także myślę, że są jak najbardziej OK.

Jest to stacja fikcyjna, jednak układ torowy oparty jest na stacji Poznań-Wola.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#7
Podzielam zdanie kolegów, bardzo ładnie wykonana makieta, można pozazdrościć. Ale jak zwykle mam drobne uwagi. Rozjazdy krzyżowe podwójne z iglicami na zewnątrz czworoboku rozjazdu (tzw. rozjazdy Besselera) mają promień toru zwrotnego wynoszący 300 metrów - z tego właśnie powodu iglice muszą być wysunięte dalej. Rozjazdów takich raczej nie stosowano w torach bocznych, gdzie zwykle zabudowywano standardowe rozjazdy o promieniu 190 m, z iglicami wewnątrz (takie najbardziej typowe "angliki"). Ponadto przy rozjeździe krzyżowym podwójnym nie stosuje się dwóch zwrotników z normalymi latarniami zwrotnicowymi, tylko jedną latarnię tzw. Cauera na środku.

Ponieważ urządzenia srk wydają się być mechaniczne scentralizowane (co sugeruje kształt napędów zwrotnicowych przy rozjeździe krzyżowym), przydałyby się pędnie - może makieta jeszcze nie jest skończona?

Kolejna uwaga dotyczy semafora wyjazdowego z lewego toru (patrząc na zdjęcie 1). Czy jest jakieś szczególne uzasadnieni ustawienia go po lewej stronie toru (patrząc w kierunku jazdy)? Międzytorza w obrębie stacji są zazwyczaj na tyle szerokie, że semafor mieści się na nich bez problemu. Poza tym ten drugi semafor, przy sąsiednim torze, powinien być raczej na prostym słupie, bez wysięgnika. Wysięgniki stosuje się, gdy semafory sa ustawione w linii słupów trakcyjnych, a tu są bramki nieograniczające widoczności. Semafor z wysięgnikiem to w tej sytuacji zbędny koszt. I wreszcie wskaźnik W 4 - zupełnie zbędny w sytuacji, gdy metr za nim stoi semafor!

PS. No i znowu w trakcie mojej pisaniny wskoczył inny post i moje uwagi częściowo są nieaktualne. Na rysunku semafory są umieszczone prawidłowo, po prawej stronie torów. Pozostaje poprawić na makiecie. Żeby ocenić prawidłowość rozmieszczenia komór świateł semaforów, trzeba byłoby widzieć układ przejść rozjazdowych na końcach stacji.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#8
A jaką średnicę przewodów el. sieci trakcyjnej przewidujecie? Czy moduły mają zunifikowaną końcówkę - czyli przewidujecie dołączanie się do jakiejś wspólnej zabawy? Ja też robię stację pod drutem (choć tempo mam mizerne i jakość "inna"), ale przecież Arturro planuje elektryfikację swojej stacji, a to oznacza, że w połączeniu z Weteranami (Darek W, MarcinLok) można by te wszystkie elektryki wreszcie ruszyć. Miałyby gdzie jeździć...... to znaczy od stacji do stacji pod drutem :)
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#9
Makieta mi się podoba, bardzo mi się podoba, bo ma klimat taki polski, ex-pozaborowy..., ale ja mam takie ale:
Strażnica przejazdowa Auhagena, dlaczego tak postawiona??? Przecież te dwa okna są po to, by obserwować szlak kolejowy w obie strony.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#10
Chyba to jest tak, że w czasie przejazdu pociągu drużnik przejazdowy powinien wyjść przed budkę drużnika, a nie korzystać z wąskiego pola widzenia z okien. Wydaje mi się, że w przeszłośći mając łączność z dużurnym ruchu drużnicy stojąc przed budką pokazywali wskaźniki "S" i "W" w zależności od tego czy pociąg był opóźniony, czy jechał za wcześnie. Teraz najczęściej widuje się chorągiewki, ale szczerz mówiąc nie wiem czy to, czy są zwinięte, czy rozwnęte ma jakieś znaczenie. Trzeba opinii biegłych ;).
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 6 0
#11
miejsce tej makiety( nawet przepraszam bardzo na takim poziomie jak teraz) jest w muzeum i tylko dorabiać następne moduły i tak dalej - moje gratulacje!!
- ..ale betonowe płyty na przejeżdzie, - aż dziw ,że przy takim wyszczerbieniu krawędzi płyt zwłaszcza od strony szyn ...i tak dalej pisali w gazecie makoszowskiej
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#12
Chyba to jest tak, że w czasie przejazdu pociągu drużnik przejazdowy powinien wyjść przed budkę drużnika, a nie korzystać z wąskiego pola widzenia z okien. Wydaje mi się, że w przeszłośći mając łączność z dużurnym ruchu drużnicy stojąc przed budką pokazywali wskaźniki "S" i "W" w zależności od tego czy pociąg był opóźniony, czy jechał za wcześnie. Teraz najczęściej widuje się chorągiewki, ale szczerz mówiąc nie wiem czy to, czy są zwinięte, czy rozwnęte ma jakieś znaczenie. Trzeba opinii biegłych ;).
By nie zaśmiecać chłopakom wątku, pokaże o co mi chodzi.
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=45&okno=galeria&&photoid=7617
Budka zwrócona frontem do toru, mówiąc szczerze to nie widziałem takiego usytuowania jak na makiecie w realu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#15
Pytanie kolegi Sroki o krawędzie peronowe sprowokowało mnie do jeszcze jednej uwagi. Nie widzialem jeszcze krawędzi wykonanych w ten sposób - sprawia to wrażenie płyt z marmuru lub innego kamienia. Poza tym perony wydają się dość wysokie. Na takich stacjach stosowano perony niskie, 30-38 cm nad poziomem główki szyny. Perony wyższe, 55 cm, to obecny standard, ale wtedy wyglądałyby zupełnie inaczej. Przy wysokich peronach krawędź nigdy nie jest jedną pionową płaszczyzną, górna powierzchnia zawsze trochę wystaje w stronę toru.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#17
Wszystko ładnie i pięknie, ale plan stacji powinien pokazywać przejścia trapezowe na lewej i prawej głowicy rozjazdowej, zgodnie do ustawionych semaforów wyjazdowych..
(pokazane w czerwonej ramce przejścia trapezowe mogą mieć również formę odpowiadającą ich lustrzanemu pionowemu odbiciu).
Pozdrawiam
Makoszow.JPG
 
OP
OP
bartas90

bartas90

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Podzielam zdanie kolegów, bardzo ładnie wykonana makieta, można pozazdrościć. Ale jak zwykle mam drobne uwagi. Rozjazdy krzyżowe podwójne z iglicami na zewnątrz czworoboku rozjazdu (tzw. rozjazdy Besselera) mają promień toru zwrotnego wynoszący 300 metrów - z tego właśnie powodu iglice muszą być wysunięte dalej. Rozjazdów takich raczej nie stosowano w torach bocznych, gdzie zwykle zabudowywano standardowe rozjazdy o promieniu 190 m, z iglicami wewnątrz (takie najbardziej typowe "angliki"). Ponadto przy rozjeździe krzyżowym podwójnym nie stosuje się dwóch zwrotników z normalymi latarniami zwrotnicowymi, tylko jedną latarnię tzw. Cauera na środku.

Ponieważ urządzenia srk wydają się być mechaniczne scentralizowane (co sugeruje kształt napędów zwrotnicowych przy rozjeździe krzyżowym), przydałyby się pędnie - może makieta jeszcze nie jest skończona?

Kolejna uwaga dotyczy semafora wyjazdowego z lewego toru (patrząc na zdjęcie 1). Czy jest jakieś szczególne uzasadnieni ustawienia go po lewej stronie toru (patrząc w kierunku jazdy)? Międzytorza w obrębie stacji są zazwyczaj na tyle szerokie, że semafor mieści się na nich bez problemu. Poza tym ten drugi semafor, przy sąsiednim torze, powinien być raczej na prostym słupie, bez wysięgnika. Wysięgniki stosuje się, gdy semafory sa ustawione w linii słupów trakcyjnych, a tu są bramki nieograniczające widoczności. Semafor z wysięgnikiem to w tej sytuacji zbędny koszt. I wreszcie wskaźnik W 4 - zupełnie zbędny w sytuacji, gdy metr za nim stoi semafor!

PS. No i znowu w trakcie mojej pisaniny wskoczył inny post i moje uwagi częściowo są nieaktualne. Na rysunku semafory są umieszczone prawidłowo, po prawej stronie torów. Pozostaje poprawić na makiecie. Żeby ocenić prawidłowość rozmieszczenia komór świateł semaforów, trzeba byłoby widzieć układ przejść rozjazdowych na końcach stacji.

Dziękuję Panie Andrzeju za słuszne uwagi. Szczególnie co do rozjazdu krzyżowego, jak tylko możliwe postaramy się zmienić. Jedynie z latarniami może być problem...
Pędnie będą dodane.

Co do semafora wyjazdowego, koniecznie będzie zmienione jego miejsce - jeszcze nie zdążyliśmy tego zrobić.


Sieć będzie wykonana z drutu 0,3 od Pana Macieja Ciekmy - dopiero będziemy palić lutownicę :)

Połączyć z innymi modułami nie da się, ponieważ jest to makieta klienta do biura co by cieszyła oko.


Budki drużnika już nie da się już odwrócić - trudno drużnik będzie musiał zawsze wychodzić na zewnątrz :D ale dziękuję za uwagę.

Kilka fotek:
 

Załączniki

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
126 3 0
#20
Bardzo ciekawie zrobione elementy miasta. Urzekły mnie znaki;). Zdjęcie DSC04777 wygląda jak wyjęte z rzeczywistości, no oczywiście w pierwszym i drugim planie.
 

Podobne wątki