• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm MAKIETA MODUŁOWA "Szlak do spełniania marzeń"

Reakcje
1 0 0
#1
Daleko w zachodniej Polsce leży Bytom Odrzański, a tam pracownia modelarska. Daleko do innych pracowni i trudno o wymianę doświadczeń ale za to kilka gorących serc i sprawnych rąk oraz pewnie gromada kibiców

Zamiar budowa modułowej makiety kolejowej i pierwszy krok to pierwszy moduł i wielka prośba o pomoc w tworzeniu czegoś co da radość twórcą kibicom oraz wszystkim pomocnikom oraz doradcą. Pewnie po raz setny pisane będą podstawowe zasady tworzenia makiety modułowej ale kto nie pyta ten błądzi. Za to gdy spotkamy się na szlaku kolejowym na pewno
to co wspólnie zbudujemy będzie cieszyło i bawiło.
Zapraszam wszystkich miłośników kolei z okolic do wspólnego dzieła

Początek to budowa modułu w oparciu o zgromadzone materiały oraz sponsora sklep ABC MODEL HOBBY
IMAG0690.jpg


Pierwsze kroki to segment górzysty z zamkiem „Sokola Skała” tak wygląda szkielet i planowany układ torów, Cały moduł utrzymany jest w klimacie górskim, z licznymi wzniesieniami, skałkami pokrytymi roślinnością w kolorach lata. I tu proszę o porady aby nie popełnić gafy i płacić frycowe za niewiedzę
 
Reakcje
4 0 0
#2
Hmm od czego tu zacząć.
Po pierwsze zacznijmy od skrzynki. Skoro budujesz segment z krajobrazem górskim to musisz zadbać o to aby teren był górski,a mianowicie nie może mieć syndromu płaskiej. Cała strona południowa powinna być pofałdowana tzn. wyrzynarka w dłoń i trzeba trochę powycinać te równe powierzchnie. Powinny pojawić się rowy odwadniające. Skrzynka wykonana jest z płyty MDF - zabezpiecz ją bezbarwnym lakierem aby potem płyta nie wciągnęła wody np z kleju i nie wypaczyła się. Widzę, że planujesz umieścić ciek wodny, który ma przechodzić pod rozjazdem - to zły wybór. Odpuść go sobie. Na stronie wschodniej segmentu rozumiem, że planujesz umieścić skałę i tor będzie przechodził w pobliżu skalnej ściany? Jeśli tak to dobrze. Jeśli tor ma być w przekopie to jest to za strome i skarpa zjedzie - prawa fizyki.
Po drugie po co tam rozjazd ?? Lepiej zacznij budować segment z toru prostego. Rozumiem, że ma być to fragment linii dwutorowej? Widzę to po profilu przejściowym. Pamiętaj jak będziesz układał tor aby flex łączył się po środku (ewentualnie 20 cm od brzegu segmentu) potem utniesz wystające kawałki, ale unikniesz sytuacji, że na końcach segmentu tor będzie "patrzył w górę". Jeśli już uparłeś się na rozjazd to nie 15 stopniowy chyba, że będzie to makieta tramwajowa. Zastosuj wtedy rozjazd firmy Tiliig Ew5.
Po trzecie do kształtowania terenu użyj styroduru, styropianu nigdy nie siatki metalowej i na to szpachli, gdyż całość będzie ciężka.
To tak na wstępie jak coś to pytaj.
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#3
Witam mmmmm kajam się w pierś też uważam iż potok w okolicy rozjazdu to niezbyt fortunny pomysł ale już się tłumaczę. Makieta będzie z reguły ustawiana w niezbyt dużych pomieszczeniach więc muszę zagęścić co nieco i nad potokiem będzie młyn wodny i już pociołem właśnie strumień i rozlewisko potoku, a w przepuście umieszczę głośniczek który umożliwi odtwarzanie szumiącej wody w potoku. Rozjazd jako pomysł zrodził się po wykonaniu modułu i uznaliśmy że będzie można co nieco urozmaicić w układzie torów, dzięki temu postawie nastawnie i dołożę semafor. Podłoże skalne będzie wykonane techniką paper marsze ( papier klejony warstwowo mieszaniną wody oraz kleju do drewna) wsparty na konstrukcji ze sznurka pakowego. Obecne płaskie powierzchnie zmienią się w teren górzysty po ułożeniu torów, budynków itp. tak aby istniał jakiś poziom do mocowania takich elementów
A efekty pracy na fotkach:


00010.jpg 00011.jpg 00012.jpg 00013.jpg 00014.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#4
Wszystko fajnie, ale ja ze swojej strony apeluję o przyłożenie się do poprawnej pisowni. Pewne błędy językowe nie przystoją osobie w tym wieku ;)
Po prostu źle się czyta, mimo, że fajnie ogląda :)
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#5
No tak chwila sławy, czyli moje 5 minut to zawsze emocje a jak emocje to i błędy.
Ale do rzeczy kolejny wieczór i poszedł w ruch korek, portal oraz przepusty i jak wcześniej pisałem papier do kształtowania terenu. W tej chwili jest wykonany podkład papierowy, aby mieć punkty klejenia właściwego terenu, czyli dalej od strumienia znajdzie się nastawnia i góry, tor na wschodniej części powinien przejechać przez jar albo wąwóz, stromizna gór może być tak pochyła (np. góry Słoweńskie), ale pomysł kolegi Sebastiana ze ścianą skalną to też urozmaicenie krajobrazu i taki zostanie wykorzystany. Na koniec po wklejeniu licznych mniejszych czy większych karteczek, pociągnięte zostało wszystko klejem do drewna, aby nie było niedoklejonych krawędzi, które ujawnią się przy wykańczaniu danego fragmentu terenu.

Pytanie nr1: Czy malowanie pod tory korka powinniśmy już teraz zrobić czy po przykręceniu torów i szutrowaniu?

A efekty pracy na fotkach: 00020.jpg 00021.jpg 00022.jpg 00023.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#8
00024.jpg 00025.jpg 00026.jpg 00027.jpg
Nadszedł czas rozmieścić budynki,

Pytanie nr2: czy miejsce między nastawnią a torowiskiem zrównać czy też zrobić rów wodny, czy go może puścić jakimś drenem? Chciałbym aby znalazły się cięgła między nastawnią a zwrotnicą

Po umiejscowieniu budynków nadeszła chwila papierkowej pracy, czyli minimum trzy warstwy papieru przesmarowanego klejem do drewna, aby zacząć kształtować teren.

Czoła modułu zostały wykonane ze sklejki brzozowej o grubości 4mm klejone z dwóch elementów, w sposób przedstawiony na fotce, oraz dodatkowo wzmocnione listwą 15x15mm, daje to bardzo mocną konstrukcje.

A efekty pracy na fotkach:
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#9
A więc tak wygląda papierkowa praca czyli klejenie czegoś co ma w efekcie dać podłoże, po wyschnięciu masy papierowo klejowej możemy dowolnie korygować rzeźbę terenu. Dodatkowo dziś została wykonana droga pod CAR SYSTEM FALLER, ma nadzieje że zadział. Droga będzie brukowana jak przystało na teren górski ale powierzchnia powinna być lekko cierna czy ktoś zna metodę uzyskania takiej powłoki? Gotowce nie wchodzą w rachubę bo raczej takich krzywizn tam nie przewidziano.

A efekty pracy na fotkach:
IMAG0714.jpg IMAG0716.jpg IMAG0717.jpg
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#10
Kolejny etap, czyli wyklejenie zboczy góry pomiędzy drogą a zamkiem oraz w okolicy budynków, wykonanie podkładu pod drogę łączącą dom z młynem i na koniec wklejenie podkładu pod drogę do zamku (który został podniesiony o około 2cm od pierwotnej koncepcji)
efekty pracy na fotkach:
IMAG0718.jpg IMAG0719.jpg IMAG0722.jpg IMAG0723.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#13
Ktoś wymyślił sztabę żelaza a inny profil, to się nazywa postęp, z zawodu jestem technologiem przemysłu drzewnego i sądzę kolego Pawle, że znam się na swojej pracy i nie liczy się tu grubość sklejki tylko ilość warstw i ich grubość i więcej tym lepiej. Zauważyłem, że większość profili jest robione ze sklejki 10 mm, po sklejeniu dwóch warstw (2x4mm=8mm) uzyskałem taka samą sztywność, co 10mm. Gdybyś przeanalizował pierwszą fotkę to zauważyłbyś całą konstrukcje pod makietową, która ma być solidna, ale lekka.

W tym miejscu proszę o bardziej konstruktywne wpisy, czyli jeśli jest coś nie tak to proszę o sugestie jak powinno zostać wykonane gdyż sama uwaga nie wnosi nic do tematu. A to jak sądzę jest istotne dla czytających takie relacje, na pewno Pawle masz wiele pomysłów i z chęcią ich wysłucham.

Łby od wkrętów powinny się same zagłębić w materiale gdyż mają frez pod łbem, ale niestety sklejka była za twarda i ASSY Wurtha nie dały rady, a przy wstępnym montażu nie mieliśmy pogłębiacza (gzymkownika), aby pogłębić otwór pod łeb, już zostało to poprawione.

Ostatni etap pracy przy rzeźbie terenu, czyli wyklejenie kawałków karteczek w tzw. rybią łuskę za pomocą kleju do drewna rozrobionego z wodą w stosunku 1:1, ma to na celu doklejenia wszystkich odstających i niedoklejonych krawędzi poprzednich warstw papieru. Tym sposobem uzyskaliśmy podłoże o grubości ok. 1,5 do 2mm ma to spore znaczenie przy mocowaniu późniejszym drzewostanu.

A efekty pracy na fotkach:

IMAG0724.jpg IMAG0725.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
#14
Ktoś wymyślił sztabę żelaza a inny profil, to się nazywa postęp, z zawodu jestem technologiem przemysłu drzewnego i sądzę kolego Pawle, że znam się na swojej pracy i nie liczy się tu grubość sklejki tylko ilość warstw i ich grubość i więcej tym lepiej. Zauważyłem, że większość profili jest robione ze sklejki 10 mm, po sklejeniu dwóch warstw (2x4mm=8mm) uzyskałem taka samą sztywność, co 10mm. Gdybyś przeanalizował pierwszą fotkę to zauważyłbyś całą konstrukcje pod makietową, która ma być solidna, ale lekka.
Drogi kolego,czytam Twoją wypowiedź i widzę w literkach zaklętą irytację, a niepotrzebnie.

1.Żelaza nikt nie wymyślał, bo istniało od początku naszej planety, wraz z rozwojem myśli technicznej (tu mnie trochę poniosło) nauczono się uzyskiwać je w stanie "czystym" z rud żelaza, w bardziej lub mniej wyrafinowany sposób.
Co do profili są one wykonywane nie z żelaza jak sądzi większość laików, jeno ze stopu żelaza z węglem o zawartości węgla nie przekraczającej 2%.
To z mojej działki.

2.Nie liczy się grubość sklejki tylko liczba warstw i ich grubość, hm, ale klejąc dwie sklejki o grubości czterech milimetrów(które składają się z powiedzmy czterech warstw) ciągle uzyskujesz sklejkę tyle że o grubości ośmiu milimetrów, moim zdaniem większa sztywność może być uzyskana jedynie poprzez dobór kierunku włókien w poszczególnych warstwach,tu jako przykład podam sklejkę modelarską o grubości 0,4 mm składającą się z trzech warstw, jej wytrzymałość na zginanie w osi Y i osi X jest różna, o czym można się przekonać organoleptycznie.

3.Bycie technologiem przemysłu drzewnego, nie jest równoznaczne z posiadaniem gruntownej wiedzy i doświadczenia, widziałem w swoim nie krótkim życiu wielu ignorantów z tytułami, oczywiście to moje obserwacje, nie dotyczą Twojej osoby , tylko argumentacji.

4.Przeanalizowałem pierwsze zdjęcie, jedno co mogę powiedzieć, chaos listeweczki, wzmocnienia, pierdółki, skomplikowane i pracochłonne, a efekt mizerny i te wszystkie elementy wzmacniające tą wiotką konstrukcję mają sprawić że będzie lżejsza od tradycyjnie wykonanych skrzynek,no cóż jak pisałem to się okaże przy pierwszym łączeniu z innymi makietami.
Spójrz na wyroby Inksona, to maestria.

5.Jako technolog powinieneś znać twardość sklejki i wiedzieć że wkręty mogą nie zagłębić się w niej bez wykonanej fazy, lub zagłębiając się bez tej mogą spowodować uszkodzenie wierzchniej warstwy sklejki.

6.To jest konstruktywny wpis, jeśli oczekiwałeś peanów pochwalnych i nieustających zachwytów, musisz nas zadziwić, na razie to tylko relacje z chaotycznej budowy.
A mój komentarz jako starego frontowca jest absolutnie neutralny, zawsze w praktyce wychodzą różne kwiatki, jako konstruktor i budowniczy dziwnych urządzeń dobrze o tym wiem.

7.To Twoja makieta i Ty będziesz usuwał wszelkie niedomagania.


Teraz masz dwa wyjścia:

W naszych wpisach dostrzeżesz życzliwość, choćby nawet szorstką i chęć podzielenia się doświadczeniem, pochylisz się nad tym i zaakceptujesz fakt że na forum są nie tylko kochający wszelkie badziewie, ale są tez ludzie z doświadczeniem.

Nadmiesz się, obrzucić mnie i innych inwektywami i znikniesz obrażony, jak to tez tu bywało.
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#15
O no Toś się Pawle rozwiną, każdy postrzega świat przez pryzmat własnej oceny Ty zalałeś ironie czy irytację w moich wypowiedziach a ja proszę o konstruktywną pomoc czy wypowiedz do tej pory nie znajduję jej w Twoich wpisach, czyli propozycji jak maiłbym coś zrobić, aby wyszło lepiej niż to, co planuje a jedynie dywagacje. Proszę poczytaj swoje wpisy, jako moja osoba i zadaj sobie pytanie, co one wniosły do budowy tego modułu, bo nawet jak piszesz tu panuje chaos to proszę napisz jak Ty byś to wykonał, aby ten chaos przerwać i wyjść na prostą.

W mojej pracy widzisz chaos, cóż raczej uważam, że konsekwentnie realizuje krok po kroku do celu, i chaosu to nie widzę a raczej próbę zbudowania modułów opartych o własne doświadczenie i innych osób biorących udział w pracach. Czepianie się wkrętów, które nie zagłębiły się, bo uznaliśmy, że poczekamy na kupno pogłębiacza, którego nie można kupić w każdym sklepie za rogiem to nie powód, aby burzyć całość prac nad makietą, bo jak na wstępie zaznaczyłem brak tu kogoś, kto miałby doświadczenie w budowie modułu i stąd tu i ta relacja, czyli prośba o pomoc a nie o dywagacje

Masz racje, iż wielu ludzi z tytułami jest ich nie wart i wielu ludzi piszących, jakie to prace wykonali to tylko przechwałki a prace są marne. Zawsze twierdzę, że dzieło chwali mistrza a ten niech sam się nie chwali, i mam nadzieje, że dywagacje się zakończą i zaczną propozycje.
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.944 15 2
#16
Pokaż zdjęcie od spodu tej skrzynki.
Rama ze wspomnianych listewek 15mm z przykręconą sklejką 4mm z kilkoma poprzeczkami nie da Ci sztywności.
Przede wszystkim co trzyma tą konstrukcję by nie stała się równoległobokiem?
Owszem można zrobić konstrukcie cieniutką i zaskakująco sztywną. Na przykład kratownica. Ale takowej to ja tu nie widzę.
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#17
Aby skrzynka nie zwichrowała się i była sztywna oprócz paneli o gr 8mm i boczków dostała "blat" cięty na pile formatowej, natomiast listewki są wzmocnieniem aby płytka MDF nie pracowała tylko była sztywna widać to na pierwszej fotce
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
#18
Ja wymiękam, jednak się nadąłeś,cóż możemy Ci zaproponować skoro i tak wiesz lepiej jak to zrobić.
Dla nas mdf jako tworzywo na budowę skrzynek jest be, dla Ciebie cacy i niech tak zostanie.
Doświadczenie w budowie, jakie spytam grzecznie, bez ironii, ile zbudowałeś skrzynek które z powodzeniem chrzest bojowy przeszły na wielu imprezach, a te inne osoby jakie mają doświadczenie w takim budowaniu.

Co ja bym zmienił aby ogarnąć ten chaos, otóż wyrzuciłbym to co zbudowane i zrobił porządnie wszystko od początku, a jak, to sobie popatrz i poczytaj relację Inksona z budowy,
to nieomal instrukcja krok po kroku jak zrobić skrzynkę , dobrą solidną , wzbudzającą zachwyt i zawiść innych, mieć satysfakcję z dobrze wykonanej pracy.
I to tyle.

Pozdrawiam

Proszę pisz trochę staranniej, gubisz literki i niektóre słowa i zwroty są bez wyraźnego sensu.
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#19
Widzisz Pawle wciąż nie dostrzegasz, iż Twoje wpisy oprócz krytyki nie wniosły nic do tej pracy. Krytyki wszystkiego, bo negujesz wszystko i nie wiem, dlaczego? Widzisz makiet modułowych nie budowaliśmy jeszcze i gdybyś przeczytał wstęp do postu to byś był dobrze poinformowany, że to jest pierwsze doświadczenie i kolejny raz Tobie pisze, iż nie mamy tu kogoś takiego, kto miał by takie doświadczenie. Niedawno w Zielonej Górze w Fokusie była wystawa takiej makiety modułowej gości z bodajże z Torunia i to było coś, co zaiskrzyło pomysł, aby takową makietę sobie tu zrobić, więc skrzętnie popatrzyliśmy na kolegów prace i naśladując to wykonaliśmy mniej więcej skrzynkę i tu zjawiłeś się Ty ze swoim wszystko jest be. Ale nic nie wskazujesz jak zrobić, aby nie było be. Proszę pokaż mi zdjęcia swoich skrzynek może faktycznie robisz je dużo lepiej.

Kolejna sprawa my traktujemy tą pracę, jako pierwsze doświadczenie i czy ona przetrwa wystawę czy kilka to w zasadzie nie było przez nas brane pod uwagę po prostu jest tu kilka osób, które chcą coś takiego zbudować w oparciu o zasady budowy szlaku kolejowego, a skrzynka mmmm to kwestia zrobienia następnej gdyż głównym założeniem jest odtworzenie lokalnych dworców stacyjek, czyli całkiem coś innego niż ta praca, nad która pracujemy. To będzie kolejne wyzwanie po pracy nad fantazyjnym tematem, i najbardziej z tego się cieszą dzieci, które przychodzą do pracowni. A uśmiech dziecka to najlepsze, co spotyka człowieka i nie szukam tu poklasku tylko rady a od Ciebie jej nie usłyszałem, więc przepraszam, ale zrób miejsce osobą, które chcą się dzielić wiedzą.

Czekam na fotki Twoich prac Pawle
 
J

Jurek ST44

Gość
#20
Do dupy bez ładu i składu i nawet kukuryku nie ma . Konstruktywny wpis jakby co. Profile czołowe 10mm z jednej sklejki. Na tyle co tu na forum zapodanych zdjęć, opisów tworzenia modułów, to jak na pierwszy raz tragicznie. Najpierw popatrzeć potem robić.
 

Podobne wątki