• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] mały tort

P

Paweł Piotr

Gość
#41
Re: mały tort

Odległość tarczy ostrzegawczej od semafora jest uzależniona od dopuszczanej maksymalnej prędkości na danej linii kolejowej i wynosi ona od 1600 m do 250 m.
Ilustrują to poniższe rysunki (tabela podaje też wyliczenie tych odległości dla poszczególnych skal modelarskich).
W zależności od stopnia realizmu oddawanego w modelu oraz możliwości przetrzennych, jakimi się dysponuje, odległości te są z oczywistych względów są redukowane.
Sygnalizatory winny być tak ustawiane, by obserwacja ich wskazań była widoczna z wymaganej odległości, w zależności od kategorii linii oraz dopuszczalnej maksymalnej prędkości dla danej linii i wynosi:
1. dla linii magistralnych i pierwszorzędnych co najmniej 400 m;
2. na liniach drugorzędnych - co najmniej 300 m;
3. na liniach znaczenia miejscowego co najmniej 100 m.
Przepisy dopuszczają możliwość stosowania świetlnych tarcz ostrzegawczych przed semaforami kształtowymi i trudno wyznaczyć określony czas, gdy takie rozwiązania zaczęto stosować - wynikało to bardziej z określonych warunków miejscowych, gdzie było utrudnione prowadzenie pędni drutowej to tarczy ostrzegawczej, lub likwidowano takie pędnie z powodów oszczędnościowych.
Więcej na ten temat można poczytać tu:
http://www.modelarstwo.info/kolej/sygna ... ja-na-pkp/
W przypadku Twojego modelu, który przedstawia raczej linię znaczenia miejscowego, z powodzeniem można użyć tarcz ostrzegawczych dwustawnych (bez strzały) do semaforów wjazdowych.
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#42
Re: mały tort

Jeżeli dobrze rozumiem,to nie ma znaczenia ustawienie tarcz i semaforów względem tunelu, jeżeli ich wskazania są widoczne z odpowiedniej odległości.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#43
Re: mały tort

Ma. Semafory należy ustawiać tak aby uniknąć postoju pociagu (chodzi głównie o pociągi pasażerskie) w tunelu. W przypadku trakcji parowej nie można dopuścić aby parowóz zatrzymany przed semaforem stał w tunelu.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#44
Re: mały tort

Dokładnie opisują to przepisy WTB-E10, paragraf 5. pkt 7:

7. Należy unikać ustawiania semaforów:

l) w tunelach i na mostach,
2) za tunelami w odległości mniejszej od najdłuższego pociągu pasażerskiego kursującego na danej linii,
3) bezpośrednio za długimi mostami,
4) gdy średnie wzniesienie toru przed semaforem wynosi powyżej 6 %o,
5) w miejscach, gdzie przednia część najdłuższego kursującego na tej linii pociągu (1/3 składu) zatrzymanego przed semaforem znajdowałaby się na spadku lub w poziomie, a pozostała jego częsc-tylna na wzniesieniu średnim powyżej 6 %o (co może grozić zerwaniem pociągu przy ruszaniu),
6) za przejazdami kolejowymi w odległości mniejszej od najdłuższego pociągu kursującego na danej linii oraz przed przejazdami w odległości mniejszej od określonej w §7 ust.4 i 5,
7) bezpośrednio przed peronami.
8] w sąsiedztwie przęseł izolowanych sekcjonowania sieci trakcyjnej.
Pozdrawiam
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#46
Re: mały tort

Może zna ktoś linki do stron ze zdjęciami bądź schematami kamieniołomów. Chodzi mi głównie o układy torów.Jak próbowałem znaleźć coś na ten temat,to natykałem się na same reklamy i oferty :devil:
 
Ł

Łukasz K

Gość
#50
Re: mały tort

W okolicach ok.40 km od Krakowa.....na myśl przychodzą mi tylko Krzeszowice. Tam ze stacji odchodzą dwie bocznice i o ile się nie mylę to przynajmniej jedna z nich wiedzie do kamieniołomu. Od znajomej z Ruczaju wiem, że dawniej (nie sprecyzowała kiedy) była bocznica kolejki wąskotorowej z nie istniejących zakładów Solvay, przez rejon dzisiejszego osiedla Ruczaj do nie istniejącego kamieniołomu na Zakrzówku, ale nie wiem ile w tym prawdy.
 

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
11 0 0
#51
Re: mały tort

Łukasz K napisał(a):
Od znajomej z Ruczaju wiem, że dawniej (nie sprecyzowała kiedy) była bocznica kolejki wąskotorowej z nie istniejących zakładów Solvay, przez rejon dzisiejszego osiedla Ruczaj do nie istniejącego kamieniołomu na Zakrzówku, ale nie wiem ile w tym prawdy.
Przez mgłę pamiętam te tory ( był to rok 1990/91) równolegle do ulicy Borsuczej.

Co do kamieniołomu to jest czynny jeden kamieniołom i tory koło Krzeszowic.
 
Ł

Łukasz K

Gość
#52
Re: mały tort

Paweł napisał(a):
Przez mgłę pamiętam te tory ( był to rok 1990/91) równolegle do ulicy Borsuczej.
dzięki serdeczne Pawle za potwierdzenie tej informacji. Jeśli zachowały się jeszcze jakieś ślady po tej kolejce (ostatnio rejon Ruczaju przeradza się w masakrycznym tempie w blokowisko) to bym je uwiecznił na zdjęciach

Paweł napisał(a):
Co do kamieniołomu to jest czynny jeden kamieniołom i tory koło Krzeszowic.
Tam ze stacji wiodą dwie bocznice:
1. W kierunku zachodnim i następnie ostro skręca na południe i ginie w lesie (widziana z okna pociągu)
2. W kierunku wschodnim, skręca na północ, pokonuje wiaduktem trasę Kraków Mydlniki - Trzebinia

Która wiedzie do tego kamieniołomu?
 

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
11 0 0
#53
Re: mały tort

Tor idzie od stacji w stronę Krakowa, łuk 180 stopni w lewo, i 90 stopni w prawo kieruje się na północ od Krzeszowic. Na zumi albo geoportal.gov nietrudno znaleźć kamieniołom i tory. Polecam zwłaszcza drugi serwis.

Co do kolejki to nie wiem. Natomiast za Carrefourem, są pozostałości wiaduktu wąskotorówki który biegnie nad linią Łagiewniki-Swoszowice.
Również jak się idzie do sanktuarium, nad rzeką Wilgą równolegle Zakopiańskiej mamy mały most kolejowy(odległość 20m od Zakopiańskiej).
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#54
Re: [Planuje] mały tort

Ale wygadujecie.
Są dwa kamieniołomy, na północy Krzeszowic - Czatkowice, wydobywają wapień i mleczko wapienne (stąd "gruszki" w Krzeszowicach często stoją) oraz na południu Zalas - kopalnia diabazu i porfiru, używanego przez PKP i nie tylko jako podsypka.
Nawiasem mówiąc do Czatkowic wiodła kiedyś wąskotorówka, do dziś są jej ślady w terenie a nawet sterta torów i rozjazdów w jednym miejscu.

Co do wąskotorówki Solvay, to oczywiście że jeździła do Zakrzówka.
Nawet sobie fotkę zrobiłem pod wiaduktem Zakopianki:
http://www.kolej.pl/mczapkie/Trip/Polska/S03-15-McZapkie-Solvay.jpg
koło stacji Borek Fałęcki, ja p... ale ten czas leci.
Przy okazji - wąskotorówkę powinno być widać na starych zdjęciach satelitarnych, np. z 1965 roku:
http://planowanie.um.krakow.pl/bppzoom/z.php?ID=99
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#55
Re: [Planuje] mały tort

No nareszcie ktoś konkretnie odpowiedział na moje pytanie,dzięki. :D Na moim torcie powoli ruszyły prace,na początek lutuję kabelki do szyn,żeby później nie mieć kłopotów z prądem .Na razie idzie wolno bo i czasu nie mam zbyt wiele,niemniej "ruszyła maszyna po szynach ospale". :roll:
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#57
Re: [Planuje] mały tort

A tak po prawdzie to jest w obrębie stacji Kraków Bonarka - przynajmniej po torze Nr 1 bo po torze Nr 2 jest na szlaku Kraków Swoszowice - Kraków Bonarka. Taka ciekawostka :D . Po za tym waskotorówka kiedyś krzyżowała się z ulicą w jednym poziomie. Było tam skrzyżowanie z jednotorową już w tym miejscu linią tramwajową do Borku Fałęckiego. Przejazd zlikwidowano i zamieniono na wiadukt przy przebudowie ulicy i linii tramwajowej na dwutorową.
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#58
Re: [Planuje] mały tort

Jak już jesteśmy przy ciekawostkach historyczno-kolejowo-krakowskich to mam takie pytanie:czy wiecie gdzie w Krakowie znajdowała się stacja kolejowa "Zwierzyniec"?
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#60
Re: [Planuje] mały tort

Tomek K napisał:
A tak po prawdzie to jest w obrębie stacji Kraków Bonarka - przynajmniej po torze Nr 1 bo po torze Nr 2 jest na szlaku Kraków Swoszowice - Kraków Bonarka. Taka ciekawostka
To pozostałość po byłym odgałęzieniu od toru nr 1 w kierunku zakładów Solvay (aby nie tworzyć oddzielnego posterunku ruchu, podciągnięto rejon stacji Kraków Bonarka do odgałęzienia bocznicy), i miało sens, gdy takie odgałęzienie było (po torze nr 1 stacja Kraków Bonarka obejmowała również przystanek Borek Fałęcki oraz to odgałęzienie - a ruch składów na bocznicę odbywał się na wskazania tarcz manewrowych). Na początku lat dziewięćdziesiątych zlikwidowano zakłady Solvay oraz bocznicę kolejową (zlikwidowano rozjazdy i tarcze manewrowe), natomiast układ semaforów wjazdowych (i drogowskazowego) do stacji Kraków Bonarka pozostał... Koledzy automatycy poszli po linii jak najmniejszego oporu i powstał dziwoląg, którego nawet fachowcy nie są w stanie wytłumaczyć...
Ilustracja na poniższym obrazku.
Pozdrawiam
 

Załączniki

Podobne wątki