• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] mały tort

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#21
Re: mały tort

Wiele układów torowych Fromma Guntera idealnie nadaje się na domowe makietki, gdzie można zastosować jakiś realizm wraz z skróceniem układów torowych.
 

Adam

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
82 1 0
#22
Re: mały tort

Dość duże te stacje.... z włąsnego doświadczenia wiem, że jeżeli teraz miał bym budowac makiete budował bym jakas mijanke w stylu Lewin. Aktualnie mam 5 torów i uważam iż jest to za dużo.....
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#23
Re: mały tort

Na makiecie modułowej mijanka jest dobrym pomysłem,ale na torcie to już chyba nie,za szybko by się znudziła jazda w kółko dwoma pociągami.Trzy lub cztery tory dają zdecydowanie większe możliwości zabawy w domu,a sterowanie jest jeszcze dość proste.
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#27
Re: mały tort

Decyzja zapadła tak będzie wyglądał pierwszy plan mojego tortu,czyli stacja :D Tor narysowany linią przerywaną ma prowadzić do lokomotywowni i małego kamieniołomu,nie wiem tylko czy to będzie"po kolejowemu". Nie do końca też wiem jak ma wyglądać sygnalizacja,a chciałbym mieć kształtową.Może ktoś zna odpowiedzi na te pytania.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#28
Re: mały tort

Jest to typowy układ torowy małej stacji na linii jednotorowej. Jeśli tor przerywany ma prowadzić równocześnie do lokomotywowni i bocznicy (kamieniołom), to tory bocznicy muszą być zabezpieczone wykolejnicą, która zabezpieczy tory trakcyjne lokomotywowni przed najechaniem na nie luzem odstawionego taboru na bocznicy.
Jednocześnie tor przerywany na wejściu do stacji będzie osygnalizowany kształtową tarczą zaporową.
Semafory dwuramienne z ramionami rozprzężonymi będą semaforami wjazdowymi do stacji z kierunku A i B (podają sygnały Sr1, Sr2 i Sr3).
Semafory te (wjazdowe) powinny posiadać odpowiadające im tarcze ostrzegawcze.
Semafory dwuramienne z ramionami sprzężonymi znajdą się jako semafory wyjazdowe z torów 3 i 2 w kierunku A oraz z torów 1 i 2 w kierunku B (podają sygnały Sr1 i Sr3).
Semafory jednoramienne znajdą się jako semafory wyjazdowe z toru 1 w kierunku A i z toru 3 w kierunku B (podają sygnały Sr1 i Sr2).
Dla pełnej poprawności schematu na czerwono zaznaczona prawidłowa numeracja torów stacyjnych (zgodnie z zasadami na polskich kolejach).
Pozdrawiam
 

Załączniki

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#29
Re: mały tort

Muszę przyznać, że z zapartym tchem czekałem na odpowiedź PP... :shock: :D
Musze powiedzieć, że moja wizja postawienia semaforów się sprawdziła, tylko nie wymyśliłem tej tarczy zaporowej... :cry:
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#30
Re: mały tort

Jakiej długości zamierzasz zrobić tą stacje?? Czy ma być ona zgodna ze skalą podaną na schemacie ??
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#32
Re: mały tort

Ja też liczyłem na odpowiedź PP(dzięki :D ) i moje wyobrażenie o sygnalizacji nie do końca się sprawdziło.
Co prawda o tarczy zaporowej pomyślałem,ale za to z moich kalkulacji wynikało,że semafory wjazdowe powinny być sprzężone bo na stację zawsze wjeżdża się z ograniczoną predkością. :oops:
Po raz kolejny okazało się że kto pyta nie błądzi. Tort będzie budowany zgodnie ze skalą z tym że pierwszy rozjazd od strony B znajdzie się już na łuku a z drugiej strony łuk będzie się zaczynał zaraz za rozjazdem w kierunku A.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#33
Re: mały tort

stare tory pisze:
z moich kalkulacji wynikało,że semafory wjazdowe powinny być sprzężone bo na stację zawsze wjeżdża się z ograniczoną predkością.
Na przedstawionym planie układu torowego wjazd z kierunku A na tor nr 1 odbywa się po zwrotnicach ustawionych "na prosto", podobnie wjazd z kierunku B na tor nr 3, i nie ma potrzeby ograniczania prędkości pociągu - w tym przypadku zezwoleniem na wjazd do stacji będzie sygnał Sr2 na semaforze wjazdowym. Natomiast wjazd z kierunku A na tory nr 3 i 2 muszą odbywać się z ograniczeniem prędkości do 40 km/h, podobnie z kierunku B na tory nr 1 i 2 (rozjazdy ustawione "na krzywo") - wówczas zezwoleniem na wjazd będzie sygnał Sr3 na semaforze wjazdowym. Dlatego też semafory wjazdowe będą dwuramienne z ramionami rozprzężonymi.
Pozdrawiam
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#34
Re: mały tort

Próbując "ustawić" semafory wzorowałem się na układzie torów stacji Polanica Zdrój,narysowanym przez Adriana Karwata na stronie"semaforek"i dlatego w moich rozważaniach semafory wjazdowe były sprzeżone.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#35
Re: mały tort

Jeśli chodzi o stację Polanica Zdrój, to projektant musiał mieć określone przesłanki (wynikające między innymi z Regulaminu Technicznego Stacji [RTS]), dlatego zastosował semafor wjazdowy A od strony Kłodzko Nowe (z lewej strony układu torowego stacji) jako dwuramienny z ramionami sprzężonymi, bowiem projekt przewidywał wjazdy z tej strony na wszystkie tory stacyjne z ograniczoną do 40 km/h prędkością, natomiast z drugiej strony, od Duszniki Zdrój, jest semafor wjazdowy H, jako dwuramienny z ramionami rozprzężonymi, bowiem wjazd z tego kierunku na tor nr 1 odbywa się bez zmnejszania prędkości, na sygnał Sr2, natomiast wjazd na tory nr 2 i 4 odbywa się na sygnał Sr3, ze zmniejszoną do 40 km/h prędkością.
Należy pamiętać, że rodzaj semaforów wjazdowych do stacji zależy także od tzw. warunków miejscowych, oraz od określonych założeń projektowych (RTS).
Zaproponowany przeze mnie rodzaj semaforów wjazdowych na Twojej stacji wynika tylko z konstrukcji układu torowego i zastosowanych rozjazów, natomiast Ty, jako główny projektant, możesz zastosować inne rozwiązanie, zdeterminowane określonymi warunkami miejscowymi i założeniami ruchowymi na Twojej stacji.
Pozdrawiam
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#36
Re: mały tort

natomiast Ty, jako główny projektant, możesz zastosować inne rozwiązanie, zdeterminowane określonymi warunkami miejscowymi i założeniami ruchowymi na Twojej stacji.
Na przykład możesz określić, że po pewnych torach jeździ się tylko w jedną stronę... :D
 
P

Paweł Piotr

Gość
#37
Re: mały tort

Oczywiście... w końcy Ty jesteś projektantem i od Ciebie zależy, jak będzie wyglądał projektowany ruch na Twojej stacji :D
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#38
Re: mały tort

Co prawda mam robić tort,ale chciałbym żeby sygnalizacja i układ torów,przynajmniej w ogólnym zarysie,były prawidłowe. Trochę myślałem nad drugą częścia makiety(tą na drugim planie) i wymyśliłem takie układy, tylko nie wiem który z nich jest najbardziej sensowny tzn najbardziej prawdopodobny.Paweł Piotr dzięki za wyjasnienia,trochę rozjaśniło mi się w głowie na temat sygnalizacji. :LOL:
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#39
Re: mały tort

Najlepsze są zawsze najprostsze rozwiązania, dlatego proponuję zrobić tak, jak na pierwszym planie. Układ torowy prosty i przejrzysty, także funkcjonalny, przy minimalnej liczbie rozjazdów.
Zabezpieczenie torów trakcyjnych (101, 102 i 103) można wykonać przy pomocy żeberka ochronnego, na przedłużeniu toru bocznicy kamieniołomu 104 (wówczas rozjazd 3 stanie się rozjazdem krzyżowym podwójnym); lub przy pomocy jednej wykolejnicy, umieszczonej pomiędzy rozjazdami 2 i 3 (ten sposób jest oszczędniejszy w rozjazdy).
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#40
Re: mały tort

Jeszcze pytania dotyczące sygnalizacji,jeżeli dobrze rozumiem to przed semaforami wjazdowymi na mojej stacji wystarczy postawic kształtowe tarcze ostrzegawcze dwustawne tzn. bez strzały? I jeszcze jedno gdzie należy postawić tarczę ostrzegawczą,przed czy za wyjazdem z tunelu,jeżeli semafor znajduje się za tunelem?(szukałem ale nie znalazłem . 8) ) I kolejne od kiedy zaczęto ustawiać świetlne tarcze ostrzegawcze przed semaforami kształtowymi? Pytam,bo jak wiadomo człowiek całe życie się uczy i ............................. ;)
 

Podobne wątki