• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta]Kraina Gagarinów

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
126 3 0
No to, jak liczysz na moją pomoc, to od razu mówię, że ja zacząłbym od początku. Obejrzyj sobie jeszcze raz zdjęcia konsol z makiety "Marzenie" i np. rzeczywistej konsoli tu wklejonej w tym wątku. Dodatkowo, powinieneś obejrzeć zdjęcia konsoli np z makiety "Micro Świata Metalu i Kitu" (czy jakoś tak:)). Nie rysowałbym całego układu, za dużo to miejsca zajmuje. Tylko miejsca, które są konieczne.
 
OP
OP
ManMania

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
Na chwilę obecną prezentuje się tak:

Bez ndsaazwy.png


Jakieś uwagi, sugestie ? Nie przygotowałem tego jeszcze na gotowo, bo możliwe, że popełniłem jakiś karygodny błąd,a już takie wychuchane to ''dupa ściska'' żeby poprawiać.
 
OP
OP
ManMania

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
W Warszawie to wiem, w sklepach tzw. giełdy elektronicznej w przejściu podziemnym przy skrzyżowaniu Trasy Łazienkowskiej i Al. Niepodległości. W innych miastach szukałbym w sklepach z elementami elektronicznymi. Ja zawsze wolę wziąć do ręki przed decyzją zakupu, chyba, że doskonale wiem, co zamawiam. Proponuję zajrzeć na stronę Conrada, też mają takie elementy.

http://www.conrad.pl/Listwy-zaciskowe,-gniazd.htm?websale7=conrad&ci=SHOP_AREA_17376_0224620

Na prawdziwych pulpitach stosuje się uproszczoną sygnalizację: jedną zieloną lampkę do wskazania, że na semaforze świeci się sygnał zezwalający, niezależnie, jakie dokładnie światła są wyświetlone.
Semafory będą pokazywane tak jak napisane wyżej.Ślepe tory to chyba wiadomo, pionową kreską.Co jeszcze oznaczać, bo moja wiedza na ten temat jest skąpa.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
Porównaj sobie z wrzuconym wcześniej zdjęciem pulpitu. :D
Na pierwszy rzut oka brakuje: ;)
- numeracji torów.
Tor główny zasadniczy będący przedłużeniem toru szlakowego Nr 1​
Tory stacyjne po prawej od tory szlakowego Nr 1 patrząc od początku linii, określa się numerami nieparzystymi, po lewej parzystymi.​
Jeżeli tor główny jest podzielony rozjazdem dodajesz np.: do numeru literę 2a, 2b,​
- numeracji rozjazdów
Prawidłowo po kolei liczbami arabskimi zgodnie ze wzrostem kilometraża, z tym że każdą kolejną grupę rozjazdów warto zacząć od innej dziesiątki. No i czasem zostawia się przerwy w numeracji jakby się planowało dodać kolejny rozjazd. :p
- schematycznie zaznaczone wszystkie elementy ważne w prowadzeniu ruchu pociągów, czyli: perony, nastawnie, przejazdy kolejowe, wkolejnice itd.
- wspomniane wcześniej zakończenia torów
- brakuje miejsc na zrobienie dziur na zamontowanie diod, informujących o wskazaniu semaforów
- no i nazw i numeracji semaforów
- ewentualnie możesz dodać otwory na diody przy rozjazdach informujące o ich położeniu,

A jak to dokładnie na pulpicie wygląda zobacz na zdjęciach w necie :podstepny:
 
OP
OP
ManMania

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
Narysowałem na brudno po bardziej ''kolejowemu'' i pytanie czy wszystko jest ok ? Nie jestem pewny nazw i numeracji semaforów.Fotkę polecam otwierać na nowej karcie wtedy jest opcja przybliżania i wszystko ładnie widać.

fasdfdsa.png
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Przy takiej numeracji torów i rozjazdów nazwy semaforów musza być w tym samym kierunku czyli od prawej do lewej czyli odwrotnie niż jest. Zakreskowanie symbolu nastawni w budynku stacyjnym ma być tylko w zakresie nastawni, a nie na całości. Jakie urządzenia srk maja być odwzorowane bo z symboliki nastawni wychodzi, że przekaźnikowe, ale wtedy po co dwie nastawnie i brak jest tarcz manewrowych.
 
OP
OP
ManMania

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
Sklejka przygotowana i polakierowania, PCV w drodze, a grafika już kolorowa i w odpowiednim rozmiarze.Ostatni pokaz przed wysłaniem do druku, gdyby coś było nie tak ''krzyczeć' :).
 

Załączniki

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
No to krzyczym:) : zamień miejscami numery torów głównych na stacji (1 i 3).Ten przelotowy"na wprost"powinien miec nr1 a ten"na krzywo"nr3.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Mogę się mylić (nie jestem ekspertem odnośnie sygnalizacji), ale czy semafory na torze 3 (na zmienionym planie) oraz wjazdowe są właściwe?

Przykład tutaj stacja Poronin:
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Poronin

http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/e/e8/Poronin.gif
Pulpity kostkowe, które widywałem w latach 80 miały zamieszczone tylko (schematycznie) symbole semaforów, które nie wyświetlały wszystkich sygnałów. Pokazywały tylko czy semafor wskazuje sygnał "stój", czy "droga wolna". Niestety od lat nikt mnie nie wpuścił do nastawni i nie wiem jak jest teraz.
 
P

Paweł Piotr

Gość
Pulpit kostkowy ( i nie tylko - chodzi tu o wszystkie pulpity kontrolno-nastawcze ) na nastawni ma przedstawiać sytuację torową posterunku w taki sposób, w jaki jest ona widoczna dla dyżurnego ruchu. Zatem pulpit nie jest planem schematycznym posterunku ruchu. Co nie oznacza, że można zignorować zasady rysowania planów schematycznych i sytuacyjnych ( wzrost kilometrowania od lewej do prawej strony, właściwa numeracja zwrotnic, torów oraz nazewnictwo sygnalizatorów ), które należy w odpowiedni sposób przenieść na pulpit kontrolno-sterowniczy.
Przyjmuje się zasadę, że na pulpicie kontrolowane jest położenie zasadnicze oraz przełożone wszystkich urządzeń srk przy pomocy jak najmniejszej liczby punktów świetlnych. Powtarzacz semafora ma dwa światła - czerwone, dla sygnału S1 i zielone dla wszystkich normalnych sygnałów zezwalających. Jeśli semafor może podawać sygnał Sz oraz sygnał Ms2, jego powtarzacz będzie miał trzy światła: trzecie białe właśnie do powtarzania sygnału Sz oraz Ms2.
Pulpit sterowniczy dla makiety konstruuje się podobnie, to znaczy w taki sposób, jak operator widzi układ torowy obsługiwanego posterunku - zachowując wszystkie pozostałe wyżej opisane zasady. Ostatni przedstawiony rysunek jest błędny, bo zasad tych nie zachowuje ( oznaczenia zwrotnic, torów i sygnalizatorów ).
 
OP
OP
ManMania

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
Wzorowałem się na tym kolorystycznie, jak i co do reszty:

Szadek016.jpg

W semaforze na pulpicie będzie jedna dioda zielona pokazującą tylko wolną drogę, to wszystko.
 
P

Paweł Piotr

Gość
Ten pulpit doskonale pokazuje wszystko to, o czym napisałem. Tyle tylko, że w przypadku Szadka mamy do czynienia ze stacją, która jest wyposażona w mechaniczne scentralizowane urządzenia srk z sygnalizacją świetlną i posiadającą dwie nastawnie. Widoczny pulpit jest na nastawni dysponującej. W takim przypadku każda nastawnia posiada swój pulpit kontrolno-sterowniczy. Nastawnia dysponująca posiada pulpit z odwzorowaniem całej stacji, tylko powtarzacze okręgu nastawni wykonawczej są uproszczone - nie powtarzają sygnału S1 na semaforach (mają dwie kontrolki: zieloną do sygnałów zezwalających i białą do sygnału Sz). Na nastawni wykonawczej (tej z lewej strony) pulpit sterowniczy będzie odwzorowywał tylko jej okręg nastawczy, ale powtarzacze semaforów będą miały trzy kontrolki: czerwoną do sygnału S1, zieloną do sygnałów zezwalających i białą do sygnału Sz. Przyjmuje się zasadę, że semafor nastawiany z nastawni ma w niej powtarzacz wszystkich sygnałów: S1, zezwalających i Sz, natomiast na nastawni dysponującej powtarzacze semaforów, które są nastawiane przez nastawnię wykonawczą mają tylko powtarzacze sygnałów zezwalających i Sz. Widoczne na pulpicie białe kontrolki w osiach torów oznaczają powtarzacze stanu zajętości izolowanych odcinków zwrotnicowych i torowych: białe światło oznacza odcinek wolny, wygaszone światło oznacza odcinek zajęty przez tabor.
 
P

Paweł Piotr

Gość
Należy zrozumieć rozróżnienie pomiędzy pulpitem kontrolno-nastawczym na nastawni a pulpitem kontrolno-nastawczym dla modelu stacji.
Zasady konstrukcji pulpitów dla nastawni w skrócie już opisałem. Budując pulpit do obsługi modelu stacji, która odwzorowuje mechaniczne scentralizowane urządzenia srk z sygnalizacją świetlną i jest wyposażona w dwie nastawnie, trzeba zdać sobie sprawę, że pulpit ten de facto spełnia rolę obydwu nastawni, a więc powinien zawierać w sobie wszystkie te elementy, które są na tych dwóch nastawniach (jeśli makieta zawiera kilka posterunków ruchu, to jej pulpit kontrolno-sterujący spełnia rolę wszystkich nastawni, jakie są odwzorowane na makiecie). Oznacza to, że obsługując pulpit kontrolno-sterowniczy dla modelu stacji, de facto wykonujemy czynności sterujące, wykonywane w rzeczywistości przez dwie (lub więcej) nastawni, odwzorowanych na modelu.
Na rysunku jest stacja Sosna, wyposażona w mechaniczne urządzenia srk z sygnalizacją świetlną oraz dwie nastawnie: dysponującą Sn i wykonawczą Sn1. Semafory świetlne posiadają komorę światła białego do podawania sygnału Sz.
Pulpity kontrolno-sterujące są umieszczone na nastawniach nad aparatem blokowym.
Poniżej uproszczony widok pulpitów na poszczególnych nastawniach oraz widok pulpitu dla makiety stacji, przy założeniu, że znajduje się on w stosunku do modelu w miejscu, wskazanym na rysunku (czerwony pulpit). Rysunek ten charakteryzuje sposób umieszczania powtarzaczy sygnalizatorów.
Oczywiście na pulpicie kontrolno-sterującym do modelu stacji można umieścić kontrolki położenia zwrotnic oraz wykolejnicy przy pomocy punktów świetlnych dla każdego kierunku jazdy po zwrotnicy (po jednym dla każdego kierunku).
(moderatora proszę o połączenie tych dwóch ostatnich wpisów)
 

Załączniki

OP
OP
ManMania

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
Dotarł wydruk, nie obyło się bez komplikacji, ale ostatecznie mam to co chciałem.Są też jeszcze ładne i jaśniutkie diody (dzięki Paziu).Jeszcze grzebię trochę przy szutrze na makiecie (delikatne poprawki) :).

P1040330.JPG P1040331.JPG
 

Podobne wątki