• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] Kompromisowa forma makiety

OP
OP
ths

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
Re: [Relacja] Kompromisowa forma makiety

Rewolucja w napędach rozjazdów...

Pod względem serwisowym opisane wyżej rozwiązania były w porządku, ale jednak plastikowe buble między torami zaczeły mnie drażnić. Ponieważ i tak rozjazdy nie były jeszcze szutrowane przerabiam napedy na "ukryte" pod peronami i przyszłym budynkiem nastawni. Z dwóch rozjazdów (ręcznego i automatycznego) powstaje jeden sterowany ciegłem. Oczywiście wszystko nadal w rurkach.

Z innej beczki: czy ktoś jeszcze oprócz kolegi Marekw111 budował na makiecie stanowisko tankowania diesli? Prosiłbym o wskazanie w wątku... Takie stanowisko składa się z budki, w której sa końcówki węży do tankowania i podziemnych zbiorników z klapami do zaworów na powierzchni? Tak ma być?

Pozdrawiam
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#22
Re: [Relacja] Kompromisowa forma makiety

Takie stanowisko składa się z budki, w której sa końcówki węży do tankowania i podziemnych zbiorników z klapami do zaworów na powierzchni? Tak ma być?
Niekoniecznie. Zbiorniki mogą być również ustawione na fundamencie (na gruncie). Wiata z dystrybutorami - jak najbardziej.
Gotowy zestaw zbiorników wraz z punktem tankowania oferuje Faller (dodatkowo stanowisko do napełniania tendrów parowozów opalanych mazutem).
Wkleję nie moją fotkę - widać w lewym górnym rogu makiety wspomniane stanowisko.
 

Załączniki

OP
OP
ths

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#23
Re: [Relacja] Kompromisowa forma makiety

Dzieki za odpowiedź i podesłanie fotografii, właśnie myślałem o takim zagospodarowaniu stanowiska, tyle że w trochę skromniejszej wersji - ze względu na ograniczoną przestrzeń. Pytanie pozostaje nadal otwarte, gdyby jeszcze ktoś znalazł fotografie tego typu obiektów (odwzorowane i realne) jestem wdzięczny.

Pozdrawiam
 
OP
OP
ths

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
Re: [Relacja] Kompromisowa forma makiety

Dla wszystkich wielbicieli Adama Słodowego - krótka fotorelacja z przeróbki rurki.

ryc. 1
Wzorem programu Zrób to sam najpierw przedstawiam efekt pracy do którego należy dążyć... A teraz bierzemy niewielki brzeszczot w ramce, pilniczki iglaczki (trzeba równo poukładać na stoliku) i dwa rozjazdy.

ryc. 2
Demontujemy całkowicie rozjazd manualny i bierzemy wszystkie szyny z automatycznego (wydaje mi się, że te automatyczne są lepiej spasowane i wycięte). Przez przymocowaniem szyn decydujemy w którą stronę zwrócić wodzik blaszki iglicowej. Mocujemy wszystkie szyny oprócz krzyżownicy i blaszki iglicowej.

ryc. 3
Wycinamy z dość cienkiej, ale sztywnej folii (dobre są stare koszulki do dokumentów z lat `80) kształt plastikowej podstawy rozjazdu i wycinamy otworki, które posłużą do zagięcia blaszek krzyżownicy (to będzie na samym końcu). Można takimi sprytnymi cążkami jak się ma ;). Jednocześnie lutujemy cienkie przewody do zasilania. Lut warto opiłować by był jak najbardziej płaski.

ryc. 4
Podklejamy rozjazd przygotowaną folijką. Należy uważać, aby nie przykleić również wodzika blaszki iglicowej. Polimerzaka nie żałujemy, ponieważ dobre podklejenie zabezpieczy porzed rozlewaniem się wikolu. Rozjazd jest gotowy do zalania klejem i szutrowania. Jednocześnie odcinamy napęd od rozjazdu automatycznego. Zbieramy śmietki i umieszczamy je w koszu (nie chodzi tu o tory rurki).

Szutrujemy. Czekamy aż wyschnie. Cieszymy się uzyskanym efektem. Do zobaczenia w następnej relacji.
 

Załączniki

OP
OP
ths

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#25
Po zmianach w układzie torowym makietki całość założenia przedstawia plan ideowy.
Układ składa się z trzech pętli, jedna pętla jest odwrócona dla uzyskania ruchu dwukierunkowego. Możliwy przejazd między wszystkimi pętlami bez zmian polaryzacji.

Stacja z rozjazdami zbudowana jest na płycie ok. 50 cm x 150 cm, reszta torów montowana na dywanie.
 

Załączniki

OP
OP
ths

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#27
Powyższy plan może być o tyle mylący, że nie jest do końca proporcjonalny. Łuki są ostrzejsze, etc. To jest tylko schemat ideowy, tym bardziej, że rozjazdy piko-A (których użyłem w wintrack do tego planu) są nieco dłuższe od piko-U.

A nowa wersja makiety, tym razem na torze modelowym może będzie wyglądać tak... Proszę o komentarze, choć budowa nowej makiety to odległa przyszłość.

*pierwszy plan: perony szare, dworzec i nastawnie na czerwono, magazyn zielony, tory na jednym poziomie

*drugi plan: perony na czarno, tor dwupoziomowy - zielony odcinek wznosi się na łuku i przebiega nad północnymi torami

PS. te łuki tylko tak wyglądają na ostre...
 

Załączniki

OP
OP
ths

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#28
Mimo zaawansowania prac przy modUle makietowym którego budowę relacjonowałem do tej pory w tym wątku (kompletny układ torowy i elektryka w 90%)... zdecydowałem gruntownie przebudować makietę. Powodem były m.in. wady konstrukcyjne, nieprzemyślany układ oraz fakt, że poprzedniej konstrukcji nie można było już rozbudować.

Obecnie płytę podstawową zrobiłem z płyty MDF, która też nie jest polecana przez modelarzy, ale w przypadku makiety stacjonarnej, o zwartej konstrukcji powinna wystarczyć. Kiedy przyjdą następne segmenty całość postawię na kratownicy z kantówek.

W porównaniu do poprzedniej wersji wprowadziłem 3mm warstwę korka pod torami, która bardzo dobrze wpływa na charakterystykę nawierzchni. Nadaje się do prowadzenia przewodów i cięgieł pod podkładami.

Co zostało z poprzedniego projektu: materiał torowy, część elektryki, idea prowadzenia przewodów i cięgieł po wierzchu makiety.


Cięgła modelarskie do modeli latających, które odkryłem niedawno przypadkiem w jednym z łódzkich sklepów z branży, są zbudowane z drutu stalowego w koszulce silikonowej (?), a trzecią warstwę stanowi pomarańczowa koszulka zewnętrzna. mają one tak mały opór (drut-koszulka a także koszulka-koszulka, że spokojnie mogą przenosić napęd na iglice zwrotnic.



Oddzielenie napędów od rozjazdów (mowa tu cały czas o szynach Udawanych) ma dwa podstawowe plusy - estetyka przestrzeni między-torowych, łatwość serwisowania i wymiany (!)
 

Załączniki

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#29
No to niezła demolka musiała być,ale teraz całkiem nieźle wyglądają tory ułożone na korku .
Bardzo podoba mi się patent z cięgłami ,mam tylko jedno pytanie:jak jest z wyginaniem,czy cięgło równie dobrze pracuje z "zakrętami". I dobrze też że mimo Twojej decyzji o przebudowie makiety dalej używasz U profili ,bo dzięki temu nie zostanę jedynym który robi na nich makietę.
Tak trzymaj ,mimo podszeptów zwolenników torów modelowych. :D
 
OP
OP
ths

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#30
Więcej szczegółów odnośnie cięgieł modelarskich prezentowanych na fotografiach:

1. Można stosować w całości tzn: pręt usztywniający - koszulka biała - koszulka pomarańczowa, albo bez pręta usztywniającego.

2. Cięgło może być prowadzone po łuku. Im mniejszy promień łuku, tym większe tarcie. Z prętem usztywniającym cięgło pracuje dość lekko przy promieniu łuku 40-50 cm. Bez pręta cięgło pracuje lekko przy promieniu 15 cm.

3. Opory zależą też od długości łuku. Odchylenie linii cięgła o 45 stopni po łuku o promieniu 40 cm nie powoduje praktycznie oporu (z usztywnieniem). Odchylenie o 90 - 180 stopni powoduje większy opór nawet przy dużym promieniu łuku.

4. Cięgła są tanie. 1 szt (1 mb) kosztuje niecałe 10 zł.

5. Nie próbowałem prowadzić cięgieł po łuku, żeby zminimalizować opory. Po prostej spisują się doskonale, napędy zmieniają położenie iglic bez problemu.
 

Podobne wątki