• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta Makieta kolejowa/moduły

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#23
Myślałem o czymś takim.
Na początek bardzo dobrze, ale zrezygnowałbym z tego krótkiego toru po prawej stronie, zrobiłbym tylko jeden rozjazd w torze szlakowym i tor ładunkowy na terenie tartaku. Na ten krótki tor i tak nie da się wstawić wagonu, bo bocznica jest obsługiwana tak, że pociąg, z wagonami dla tej bocznicy przyjeżdża z lewej strony i staje przed rozjazdem. Wagony dla tej bocznicy są zaraz za lokomotywą. Po ich odłączeniu od reszty składu, lokomotywa wyciąga je za rozjazd i po przestawieniu zwrotnicy wpycha je na dłuższy tor bocznicy, gdzie je zostawia. Na ten drugi tor można wagon tylko przepchać ręcznie (albo traktorem ;)), bo taka mała fabryczka raczej nie ma własnej lokomotywki. Dlatego też na takich małych bocznicach nie budowano zwykle takiego układu torów, a tylko jeden lub więcej torów odgałęziających się wprost od toru łączącego ze szlakiem tak, by lokomotywa pociągowa mogła wepchnąć wagony na każdy tor (jeżeli jest więcej, niż jeden). A po drugiej stronie toru szlakowego nie robiłbym niczego, żeby nie zasłaniać widoku tartaku, ewentualnie jakaś niska zieleń.
Koniecznie na łuku (tak jak pisał Dominik o Karninie, aby zyskać miejsce na tartak).
Wjazd od lewej strony, skład ciągnięty lokomotywą (nie pchany, bo taka opcja na bocznicach też jest).
Obie części ładowni (od rozjazdu na lewo i prawo) podobnej długości.
Skład wjeżdża na tartak z lewej strony szlaku i następnie wycofuje pod ładownię.
Wagony zostają (zakładam że się tam mieszczą do ukresu), a lokomotywa jest wolna i może opuścić ładownię.
Tylko po co tak komplikować? Bocznice zwykle obsługuje się tak, jak opisałem wyżej, to nie jest "opcja", tylko zasada, od której są wyjątki. Układ zaproponowany przez kolegę Sello jest nieekonomiczny, zbędny jest ten tor po prawej, bo służy tylko jako wyciąg, więc lepiej zrobić tak, jak ja proponuję, bo tak robiono w realu: jest taniej i prościej. Nikt nie inwestowałby w zbędne rozjazdy i tory. A jednocześnie przy ograniczonej długości całej makiety tor ładunkowy w mojej koncepcji będzie dłuższy.
A jeżeli zrobić by tak? Było by więcej miejsca na tartak.
Tak, jak odpowiedział już kolega @Dominik, na końcu modułu tor powinien być na środku, więc to chyba nie wyjdzie dobrze.
Czyli jesteś dziewicem, modelarskim.
Koledzy, nasz nowy kolega ma 14 lat, weźcie to pod uwagę.
 
OP
OP
Antez

Antez

Aktywny użytkownik
Reakcje
447 0 6
#25
Dało by zrobić jakiś rysunek, średnio rozumie ....?

Na początek bardzo dobrze, ale zrezygnowałbym z tego krótkiego toru po prawej stronie, zrobiłbym tylko jeden rozjazd w torze szlakowym i tor ładunkowy na terenie tartaku. Na ten krótki tor i tak nie da się wstawić wagonu, bo bocznica jest obsługiwana tak, że pociąg, z wagonami dla tej bocznicy przyjeżdża z lewej strony i staje przed rozjazdem. Wagony dla tej bocznicy są zaraz za lokomotywą. Po ich odłączeniu od reszty składu, lokomotywa wyciąga je za rozjazd i po przestawieniu zwrotnicy wpycha je na dłuższy tor bocznicy, gdzie je zostawia. Na ten drugi tor można wagon tylko przepchać ręcznie (albo traktorem ;)), bo taka mała fabryczka raczej nie ma własnej lokomotywki. Dlatego też na takich małych bocznicach nie budowano zwykle takiego układu torów, a tylko jeden lub więcej torów odgałęziających się wprost od toru łączącego ze szlakiem tak, by lokomotywa pociągowa mogła wepchnąć wagony na każdy tor (jeżeli jest więcej, niż jeden). A po drugiej stronie toru szlakowego nie robiłbym niczego, żeby nie zasłaniać widoku tartaku, ewentualnie jakaś niska zieleń.

Dało by zrobić jakiś rysunek, średnio rozumie ....?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#28
Przy segmentach 50-centymetrowych faktycznie jest ciasno. Jeżeli ma być zgodnie z normą, to jedynym wyjściem jest poszerzenie segmentów z zachowaniem standardowych 50 cm na połączeniu z sąsiednimi modułami, o czym pisał kolega Dominik:
Profile przejściowe wg normy Fremo mają tor na środku. Oczywiście możesz zrobić skrzynki szersze niż normowe 500mm ale przy profilach przejściowych powinny wrócić do tego wymiaru czyli nie mogą być na planie prostokątu.
Ja widziałbym to tak (linią przerywaną zaznaczyłem prosty moduł o stałej szerokości 50 cm):

próbny projekt makiety 1.jpg


Inną opcją jest tor na łuku według propozycji kolegi @Sello, ale wbrew pozorom nie poprawia to wiele sytuacji, bo tor bocznicowy będzie sporo krótszy. A koncepcja tam pokazana w ogóle mi się nie podoba, o czym już pisałem.
 
OP
OP
Antez

Antez

Aktywny użytkownik
Reakcje
447 0 6
#29
Przy segmentach 50-centymetrowych faktycznie jest ciasno. Jeżeli ma być zgodnie z normą, to jedynym wyjściem jest poszerzenie segmentów z zachowaniem standardowych 50 cm na połączeniu z sąsiednimi modułami, o czym pisał kolega Dominik:

Ja widziałbym to tak (linią przerywaną zaznaczyłem prosty moduł o stałej szerokości 50 cm):

Zobacz załącznik 771998

Inną opcją jest tor na łuku według propozycji kolegi @Sello, ale wbrew pozorom nie poprawia to wiele sytuacji, bo tor bocznicowy będzie sporo krótszy. A koncepcja tam pokazana w ogóle mi się nie podoba, o czym już pisałem.

Całkiem podba mi się ten projekt. Zacznę od zaplanowania budynku administracyjnego tartaku, bocznica też przyzwoitych rozmiarów tak wygląda na około 1.5m. Skrzynki to u @maramamare chciałbym zakupić , co o tym myślicie?
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.810 301 15
#31
Dorzucę od siebie - skrzynki szersze niż 50 cm to koszmar w transporcie. Zalecam wykonanie 4 skrzynek - dwóch szlakowych i dwóch dostawek rozszerzających montowanych w razie potrzeby równolegle.
 
OP
OP
Antez

Antez

Aktywny użytkownik
Reakcje
447 0 6
#32
Dorzucę od siebie - skrzynki szersze niż 50 cm to koszmar w transporcie. Zalecam wykonanie 4 skrzynek - dwóch szlakowych i dwóch dostawek rozszerzających montowanych w razie potrzeby równolegle.

Racja, a wie kolega gdzie można dostać skrzynki dosyć dobrej jakości w przystępnej cenie ? Z jakiego drewna/sklejki powinny być zrobione?

Dzisiaj znajdę trochę czasu i spróbuję zbudować budynek administracyjny .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#38
Nic nie myślę, nie znam tych wyrobów, choć na zdjęciach wyglądają nieźle. Ale lepiej niech wypowiedzą się koledzy, którzy już to zastosowali u siebie.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#39
Mamy taką skrzynkę (wybaczcie ciągle mi się wydaje że należę do klubu) zresztą należy do chłopaków z W-wy, spróbuję ją po tzw.niedzieli porównać do mojego wyrobu, który na potrzeby tych badań trzeba będzie zbudować, dziś mogę powiedzieć że jest to konstrukcja w pełni spełniająca wymagania modelarza, i ma olbrzymią zaletę jest do nabycia w każdej chwili, a moje niestety już nie.
Solidniejsze i ładniejsze od dwóch o których wspominam, są tylko skrzynki Kolegi Inksona, ale Adam osiągnął już mistrzostwo i dugo nie bedzie lepszych skrzynek.
 
OP
OP
Antez

Antez

Aktywny użytkownik
Reakcje
447 0 6
#40
Skorzystał bym z okazji mając dziadka stolarza i zamówiłbym tylko czoła modułów. Boczki to myślę ,że z mdfu ale ona swoje kosztuje, Jakie jeszcze tworzywo by się nadawało :niepewny: ?

1606600170376.png
 

Podobne wątki