• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta H0 300cm x 200cm

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#1
Witajcie Szanowni Modelarze,
rozpoczynam pracę nad projektem makiety. Chciałbym podzielić się planem torowiska i nie ukrywam, że liczę na konstruktywną krytykę i uwagi dotyczące funkcjonalności układu.
Moje główne założenie jest takie, że nie ma to być dzieło modelarskiej sztuki, wiernie oddające rzeczywistość.
Ma to być przede wszystkim kolejka dla mojego syna i dla mnie, dająca dużo frajdy ze wspólnej zabawy.
W związku z powyższym bardzo proszę o uwagi dotyczące głównie funkcjonalności torów (może czegoś zbyt dużo,
może warto coś dodać?).

Dodatkowo, martwi mnie zaplanowany przeze mnie wiadukt - jaka wysokość wystarczy, by przejechał pod nim elektrowóz?
Zaplanowałem wstępnie 65mm i program już pokazuje podjazdy na czerwono, choć wg mnie wzniesienie nie wygląda tak źle. Czy powinienem się tym przejmować? Dodam, że nie planuję składów przesadnie długich.

Pytanie o rozjazdy - jakie napędy stosujecie? Oryginalne dostarczane przez Piko są dosyć drogie. Widziałem sporo rozwiązań opartych o silniki serwomechaniczne, ale boję się nieco wpakować się w rzeczy, na których się kompletnie nie znam. Mogę podłączyć kable, rezystor etc, ale nie poradzę sobie z żadnymi układami scalonymi.

Pytanie o sygnalizatory - SBL jest fajne, ale dla mnie zbyt skomplikowane i przez to niewykonalne. Dlatego też zdecydowałem się zrobić jak najprostsze sygnały nie mające nic wspólnego z rzeczywistością - czy można jakoś uzależnić sygnał semafora od ustawienia zwrotnicy? tam gdzie ustawiona - tam zielone. Pomogłoby mi to dodatkowo określać położenie rozjazdów i uzyskałbym wymagany przeze mnie efekt wizualny (jeszcze raz - to nie ma być profesjonalna makieta!)

Na koniec pytanie ogólne dotyczące zasilania - chciałbym użyć zasilacza Z21 oraz routera, co powinno (poprawcie mnie proszę, jeśli się mylę) umożliwić mi sterowanie niezależne kilkoma składami. Czy muszę kupować też jakieś specjalne elementy, by sterować napędami rozjazdów (wciąż liczę, że da się połączyć je z sygnalizatorami).
Jakie ewentualnie inne rozwiązania sterowania makietą stosujecie?

Dziękuję za uwagę, pozdrawiam

Ps. załączyłem jedynie zrzut ekranu z programu SCARM - nie wiem, czy się da udostępnić sam projekt
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#2
Jak na makietę do zabawy, to całkiem niezły plan torów (nie: plan torowiska). Miałbym propozycje małych poprawek, ale to już nie dzisiaj. Mam natomiast kłopot ze zrozumieniem tego:
czy można jakoś uzależnić sygnał semafora od ustawienia zwrotnicy? tam gdzie ustawiona - tam zielone
Co to znaczy "gdzie [zwrotnica jest] ustawiona"? Zwrotnice praktycznie zawsze jest ustawiona: w jednym lub w drugim położeniu. Nie jest ustawiona tylko w trakcie przestawiania z jednego położenia w drugie, lub gdy z powodu awarii pozostanie w pośrednim położeniu. Uzależnienie semafora od położenia zwrotnicy faktycznie będzie miało mało wspólnego z rzeczywistością, jak by to miało wyglądać? Przy którym położeniu zwrotnicy na semaforze miałoby być zielone światło? I co będzie na semaforze przy drugim położeniu zwrotnicy? W obu położeniach jest możliwa jazda, tyle, że w różnym kierunku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#3
Spróbowałem coś naszkicować. Proponuję przesunięcie rozjazdów, prowadzących na dolny tor, na łuk (z wykorzystaniem rozjazdów zwykłych). Pozwoli to na wydłużenie tego dodatkowego, dolnego toru i stworzy namiastkę stacji, gdzie pociągi (nie za długie) mogą się mijać i wyprzedzać. Wprawdzie może być mały kłopot z geometrią, bo nie wiem, czy da się coś takiego zestawić z fabrycznych odcinków torów, ale warto spróbować, a jak nie, to dociąć tory, jeśli potrzeba. Co do wiaduktu, to nie wiem, jakie ma być przeznaczenie tych dwóch ślepych torów na środku. Ja proponuję zrobić tam jakąś bocznicę do fabryki czy tartaku. Taka bocznica nie jest zelektryfikowana i nie wjeżdżają tam elektrowozy, więc wiadukt może być trochę niższy. Środkiem na złagodzenie podjazdów może być obniżenie górnej części linii 2-torowej, zaczynające się zaraz za odejściem tej linii "na skróty", przechodzącej przez wiadukt, a także tej bocznicy. Ale to powoduje pewne komplikacje przy konstrukcji makiety. Zastanawia mnie też cel przejścia zwrotnicowego, zaznaczonego na żółto. Jeżeli jest to linia 2-torowa, to wjazd i wyjazd z bocznicy jest możliwy bez tego przejścia. Ja nie widzę potrzeby tych rozjazdów.

projekt300x200.png
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#4
Proponuję przesunięcie rozjazdów, prowadzących na dolny tor, na łuk (z wykorzystaniem rozjazdów zwykłych). Pozwoli to na wydłużenie tego dodatkowego, dolnego toru i stworzy namiastkę stacji, gdzie pociągi (nie za długie) mogą się mijać i wyprzedzać. Wprawdzie może być mały kłopot z geometrią, bo nie wiem, czy da się coś takiego zestawić z fabrycznych odcinków torów, ale warto spróbować,
Pozwoliłem sobie narysować ten plan z wykorzystaniem fabrycznych odcinków.
TYCZYW.jpg
 
OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#5
Dziękuję Wam Panowie za uwagi dotyczące projektu.
Pomysły z dolnymi rozjazdami - super widocznie nie opanowałem jeszcze programu SCARM w stopniu wystarczającym, ale się uczę:)
Co do tych ślepych torów u góry - ta, będzie to miejsce na tartak lub inny zakład przemysłowy / magazyny.
Wysokość wiaduktu - 65mm póki co. Czy dużo brakuje do tego, aby zmieścił się elektrowóz? (licząc podkład / tory - ok 1cm w zaokrągleniu).
W widoku 3D podjazd naprawdę nie wygląda na ostry, dodatkowo planuję epokę 3/4 więc raczej krótsze wagony i lokomotywy.

Po lekturze forum zdecydowałem się na napędy podmakietowe MTB dla rozjazdów oraz Z21 jako główny zasilacz. Czy będzie ok?
Co do sygnalizacji - postaram się wyjaśnić jeszcze raz o co mi chodzi:
W najprostszym scenariuszu mamy rozjazd i sygnalizator z jego prawej strony, przy prawym torze (czerwone/zielone). Zależy mi na tym, że jak rozjazd ustawimy w lewo,
to na sygnalizatorze zapali się czerwone, natomiast jeśli rozjazd ustawimy w prawo - sygnalizator pokaże zielone (bo stoi przy prawym torze, na który ustawiony jest rozjazd).
Czy da się coś takiego zrobić w miarę prosto, łącząc jakoś zasilanie / napęd rozjazdu z sygnalizatorem?

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#6
będzie to miejsce na tartak lub inny zakład przemysłowy / magazyny.
Wysokość wiaduktu - 65mm póki co. Czy dużo brakuje do tego, aby zmieścił się elektrowóz?
Jeżeli to ma być tartak lub inny zakład przemysłowy, to elektrowozy tam nie wjeżdżają - w rzeczywistości, na makiecie do zabawy może się tam pojawić wszystko.
mamy rozjazd i sygnalizator z jego prawej strony, przy prawym torze (czerwone/zielone). Zależy mi na tym, że jak rozjazd ustawimy w lewo,
to na sygnalizatorze zapali się czerwone, natomiast jeśli rozjazd ustawimy w prawo - sygnalizator pokaże zielone (bo stoi przy prawym torze, na który ustawiony jest rozjazd).
Czy chodzi o coś takiego?

semafor.jpg


A co będzie przy lewym torze? Drugi semafor? I zależnie od ustawienia zwrotnicy albo jeden, albo drugi będzie pokazywał zielone światło? A co przy jeździe z przeciwka? Co będą wskazywały te semafory? I czy przy każdym rozjeździe mają być takie semafory? Technicznie można zrobić wszystko, ale to zupełnie bez sensu i nijak się ma do prawdziwej kolei. A jeśli nie o to chodzi, to proszę narysować, o co, bo mnie nie starcza wyobraźni.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#7
Popieram kolegę @Andrzeja Harasska co do takiego dziwnego użycia semaforów, nie po "kolejowemu". Choć, jeśli się nie mylę, to takie rozwiązanie było kiedyś pokazane w instrukcjach do starych semaforów BTTB lub Siba. ;)
Stosując napędy MTB, można takie coś zrobić. Napęd posiada przełącznik, wykorzystywany zazwyczaj do polaryzacji krzyżownicy. A w związku z tym, że rozjazdy Piko mają krzyżownicę z tworzywa, można przełącznik wykorzystać do wyświetlania odpowiednich sygnałów na semaforach.
 
OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#8
Załączyłem wizualizacje.
Podkreślam jeszcze raz, że wiem, że nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością i jak już wspomniałem, nie jest moim celem idealne jej odwzorowanie.
Z czasów młodości pamiętam, że sygnalizacja daje niesamowity efekt wizualny (szczególnie podczas zabawy przy zgaszonym świetle) i tylko tyle pragnę osiągnąć.
Skomplikowane rozwiązania w stylu SBL są dla mnie nie do ogarnięcia (chyba, że ich implementacja nie jest trudna?), gdyż wiąże się to zapewne z układami scalonymi i ich programowaniem - odpada.
Sterowanie sygnalizacją manualnie za pomocą przełączników mija się z celem w mojej opinii.
Jedynym sensownym, być może niezbyt skomplikowanym rozwiązaniem jest poniższe. Umożliwia automatyczną zmianę sygnałów w zależności od ustawienia rozjazdu.
Załączony przez Pana powyżej rysunek również może przestawiać oczekiwany przeze mnie efekt.
Jeśli rozjazd będzie ustawiony w prawo (patrząc od góry), to sygnalizator przy prawym torze (patrząc od dołu) powinien pokazać światło czerwone. Ma to nawet jakiś sens, gdyż pociąg jadąc tym torem
wykoleiłby się przy tak ustawionym rozjeździe.
Pytanie ile tych semaforów, co w drugą stronę etc. zostaje otwarte. Jeśli będę w stanie opanować to najprostsze połączenie, które próbuję opisać, to reszta to kwestia pieniędzy i fantazji.

Pozdrawiam serdecznie
[DOUBLEPOST=1509986403][/DOUBLEPOST]
Popieram kolegę @Andrzeja Harasska co do takiego dziwnego użycia semaforów, nie po "kolejowemu". Choć, jeśli się nie mylę, to takie rozwiązanie było kiedyś pokazane w instrukcjach do starych semaforów BTTB lub Siba. ;)
Ok, przyjąłem do wiadomości i zdaję sobie z tego sprawę:).
Czy mógłbym się w takim razie dowiedzieć jak Panowie rozwiązalibyście problem podstawowej sygnalizacji na moim schemacie? Warunek - pełna automatyka.
Aha i jeszcze muszą być tarcze manewrowe przy bocznicach:) Dla mnie niebieskie światło na kolei to podstawa ;)

Pozdrawiam
 

Załączniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#9

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#10
No ale takie umieszczenie semaforów, jak na rysunkach kolegi TYCZYW, to już zupełny dramat. Jak to ma wyglądać, bo jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić? Gdzie te semafory mają być ustawione i w którą stronę?
 
OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#12
No ale takie umieszczenie semaforów, jak na rysunkach kolegi TYCZYW, to już zupełny dramat. Jak to ma wyglądać, bo jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić? Gdzie te semafory mają być ustawione i w którą stronę?
Mam wrażenie, że wciąż się nie rozumiemy... Przyjąłem do wiadomości, że to, co chcę zrobić, nie ma sensu w opinii znawców tematu. Zapewne wykazuję się ignorancją, ale moim celem jest coś innego.
Chciałem się dowiedzieć, czy coś takiego jest w ogóle możliwe. Ewentualnie proszę o poradę jak to zrobić bardziej profesjonalnie.
Powtarzam również, że kwestia z jakiej strony i ile sygnalizatorów jest otwarta.
Panowie wybaczą, ale idę na IC Siemiradzki do Poznania, po drodze przyglądnę się sygnalizacji:)

Pozdrawiam
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#13
OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#15
Dziękuję bardzo Kolego Marqus.
Rozumiem, że w miejscu '+' podłączam np. przełącznik bistabilny? W ten sposób właśnie chciałem rozwiązać sterowanie wszystkimi zwrotnicami (i semaforami:)).

Korzystając z uprzejmości, mam jeszcze sporo pytań i oto jedno z nich.
Planuję oprzeć sterowanie o Z21 + router + komórki/tablet. Wiem, że innym polecanym rozwiązaniem jest Multimaus. Czy jest coś, na co muszę uważać przy moim wyborze?
Jakieś ukryte wady z Waszego doświadczenia, których nie jestem świadomy?
Z tego, co się orientuję, do torów podłączam prąd stały (chyba wszystkie lokomotywy korzystają z prądu stałego, a przynajmniej mają wersje na takowy) używając specjalnej złączki.
Czy to wystarczy, by uruchomić lokomotywę z zamontowanym dekoderem?
Semafory i napędy do zwrotnic chyba używają prądu zmiennego - czy taki Z21 jest w stanie to obsłużyć?
Czy pojedynczy zasilacz uciągnie max 3-4 lokomotywy, te ok 10 zwrotnic i kilka semaforów (docelowo nie wiem... 10 moze nieco więcej)?

Pozdrawiam
 
OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#17
OK ale sam MP1 też musi być czymś przełączany? W sensie ja przełączam jakiś przełącznik (bistabilny np.), on steruje (przełącza) napędem i dopiero z niego, jak rozumiem, wychodzi sterowanie sygnalizacją?
Proszę wybaczyć, być może pytam o rzeczy oczywiste, ale dla mnie one oczywiste jeszcze nie są:)

Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#19
Z tego, co się orientuję, do torów podłączam prąd stały (chyba wszystkie lokomotywy korzystają z prądu stałego, a przynajmniej mają wersje na takowy) używając specjalnej złączki.
Czy to wystarczy, by uruchomić lokomotywę z zamontowanym dekoderem?
To wystarczy, ale tylko do sterowania analogowego, z użyciem klasycznego regulatora napięcia, ale zupełnie bez Z21 - lokomotywa, nawet z zamontowanym dekoderem, najczęściej może też jeździć przy zasilaniu i sterowaniu analogowym (chyba, że dekoder jest przeprogramowany i funkcja jazdy analogowej jest wyłączona). Żeby korzystać ze sterowania cyfrowego przy użyciu Z21, trzeba do toru doprowadzić sygnał cyfrowy z Z21 i nic więcej. Sposób podłączenia jest pokazany w instrukcji, do ściągnięcia stąd: http://www.z21.eu/en/Downloads
 
OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#20
Witajcie,
zmodyfikowałem nieco swój układ. Największym problemem jest dla mnie rampa i wiadukt. Jak widać, aktualnie i tak prześwit jest niewielki - 75mm, co w rzeczywistości oznacza jeszcze mniej.
By to osiągnąć, musiałem dać strome podjazdy z dwóch stron.
Czy mógłbym prosić o opinie na temat takich podjazdów dla skali H0? Na podglądzie 3d w SCARM nie wyglądaja tak źle. Planuję składy 4-5 wagonowe (krótkie - epoka 3/4). Czy będzie z tym problem?
Czy ma ktoś pomysł na inne rozwiązanie? Nie chciałbym rezygnować z wiaduktu - czyni makietę o wiele ciekawszą. Czy można coś z tego układu wycisnąć?

Pozdrawiam
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki