• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

makieta - Dąbie

Karol K.

Znany użytkownik
Reakcje
69 0 0
#1
Witam!!!

Mam pytanie:
Czy na tej stacji można zastosować:
- tylko semafory wjazdowe (ilu komorowe :?: )
- czy jeżeli bedę robił pędnie, a "nastawnia" będzie znajdować się w jednym z trzech członów budynku stacyjnego to czy muszę zastosować naprężacze.

Pytam się o to bo chciałem wykonać kameralną stacyjkę, stacja Stęszew okazała się za duża.
Dąbie w wersji podastawowej (od głowicy do głowicy) będą miały trzy segmenty po 105cm każdy. W przyszłości dodam dwa segmenty stacyjne co by stacja była dłuższa ... i bardziej prawdziwa.
Wykonam także dwa moduły, które z jednej strony będąmiały profil LL 500mm, a z drugiej będą posiadały szerokość 750mm (taką szerokość będzie miała moja stacja).


Skala H0
Torowisko: Roco Hobby c100 - rozjazdy 9'30'' + fleksy
 

Załączniki

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Nie rób na roco hobby tylko zainwestuj w dobre torowisko np roco line lub tillig elite. Dzięki temu będziesz miał mniej problemów w przyszłości.
 

kozak

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#5
To jest ciekawa sprawa ,a mianowicie flexy mają "łapkę" i jedną a'la śrubę czyli tak sobie wykonane tutaj roco line jest dużo lepsze ale rozjazdy hobby mają ładne imitacje śrubunków.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
#6
Już to pisałem w wątku o makiecie H0 ale powtórzę się. ROCO podobno zaprzestało produkcji torów serii Roco Hobby. Chyba jest to prawda bo sprzedawca ze sklepu modelarskiego gdzie kupowałem te tory nie jest w stanie ściągnąć mi z hurtowni rozjazdów, bo w hurtowni tego towaru już nie ma i nie będzie. Trzeba się przerzucić na mityczne Roco Line, po których wg opisu w katalogu Roco tabor z kołami w standardzie RP25 będzie robił "bumping run" jeśli się nie wklei w rozjazd jakichś blaszek fototrawionych albo Tillig Ellite po których tabor "RP25" jeżdzi prawdopodobnie bez problemów bo norma FREMO te tory poleca. Mnie to zwisa bo mam tylko lokomotywkę z wyskakującym z torów tendrem oraz fantazyjną SU coś tam z PIKO ale obstawiam Tilliga bo rozjazdy z Roco jakoś mi się nie podobają wizualnie ze względu na sposób rozwiązania mechanizmu przestawiania iglic.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#7
Z pytania wynika, że chcesz zastosowac semafory wjazdowe świetlne (pytanie ilu komorowe). Chcesz stosować pędnie - muszą być naprężacze.
A teraz parę uwag ogólnych.
Z tego, co piszesz, wynika, że chcesz zrobić jedną nastawnię, czyli stacja bedzie jednym okręgiem nastawczym - zgoda, tylko w takim przypadku należałoby zrobić sygnalizację kształtową - stacja będzie wówczas posiadać tylko semafory wjazdowe kształtowe oraz mechaniczne scentralizowane urządzenia srk, czyli semafory wjazdowe i zwrotnice są nastawiane przy pomocy napędów sterowanych dźwigniami nastawczymi z nastawni przy pomocy pędni drutowych, których nieodzownym elementem są naprężacze.
W rzeczywistości stacja taka posiadałaby urządzenia ręczne kluczowe do nastawiania zwrotnic oraz mechaniczne scentralizowane do nastawiania semaforów wjazdowych.
Rozjazdy 1 i 2 oraz 12 i 13 bedą zamykane na zamki ryglowe a zwrotnica 11 będzie zamykana na zamki trzpieniowe. Semafory wjazdowe będą kształtowe, dwuramienne, z ramionami rozprzężonymi, podające sygnały Sr1, Sr2 i Sr3. Do semaforów wjazdowych będą tarcze ostrzegawcze dwustawne ToA i ToH.
Gdyby taką stację wyposażano w semafory świetlne, wówczas ustawiano by semafory świetlne wyjazdowe.
 

Załączniki

  • 15,7 KB Wyświetleń: 6.551

Tomasz Wojczyk

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
5 0 0
#8
Tempest napisał(a):
Roco Line, po których wg opisu w katalogu Roco tabor z kołami w standardzie RP25 będzie robił "bumping run" jeśli się nie wklei w rozjazd jakichś blaszek fototrawionych
A mozesz troche to rozwinac? Albo ktos inny?

Pozdrawiam.
Tomek.

/chwilowo nie mam polskich znakow/
 

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Tomasz Wojczyk napisał(a):
mozesz troche to rozwinac? Albo ktos inny?
No co tu rozwijać, zwyczajnie starszy tabor ma za duże ,,ostrza" kół (czy jak to się tam zwie) co przy Roco C83 2,1mm wysokości daje skakanie po podkładach :) Sprawdziłem osobiście... :devil:
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#10
Paweł Piotr, pojechałeś po całości. Tylko czemu wiążesz mechanicznie napędzane rozjazdy z semaforami kształtowymi? A może ktoś nie chce kształtowych, bo mu się zwyczajnie nie podobają?
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Paweł Piotr napisał(a):
Chcesz stosować pędnie - muszą być naprężacze.
A możliwe że naprężacze są w budynku nastawni? Bo koło mnie na stacyjce rozjazdy są na 100% przestawiane za pomocą pędni i nie widziałem tam żadnego naprężacza i na pewno na zewnątrz nie ma. Czy jest możliwe że nie stosuje się naprężaczy na krótszych odcinkach tylko co jakiś czas sprawdza naciąg?
 

miki

Użytkownik
Reakcje
7 0 0
#12
xendx napisał(a):
A możliwe że naprężacze są w budynku nastawni?
Jasne, tylko wtedy nastawnia musi być piętrowa - naprężacze są na "parterze" budynku.

xendx napisał(a):
Czy jest możliwe że nie stosuje się naprężaczy na krótszych odcinkach tylko co jakiś czas sprawdza naciąg?
Nie. Oprócz naprężania pędni naprężacz kompensuje wydłużanie/skracanie się pod wpływem temperatury oraz - ważne - w razie pęknięcia pędni wymusza odpowiednie ustawienia zamka zwrotnicy/semafora w "bezpiecznym" położeniu.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#13
Meggido napisał(a):
Paweł Piotr, pojechałeś po całości. Tylko czemu wiążesz mechanicznie napędzane rozjazdy z semaforami kształtowymi? A może ktoś nie chce kształtowych, bo mu się zwyczajnie nie podobają?
Karolek zapytał, czy mogą być tylko semafory wjazdowe - oczywiście, że mogą - tyle tylko, że w rzeczywistości byłyby tam semafory kształtowe, a Karolek - jak sam pisze - chciałby mieć stacyjkę jak najbardziej prawdziwą.
Na takich małych stacjach stosowano np. tylko semafory wjazdowe, a były to semafory kształtowe. Stosowano też semafory wyjazdowe grupowe, po jednym dla każdej głowicy stacyjnej.
Jeśli jednak taka stacja poddana byłaby modernizacji i wymianie sygnalizacji kształtowej na świetlną, wówczas istniejące tylko semafory wjazdowe kształtowe zostały by wymienione na świetlne oraz zabudowano by semafory świetlne wyjazdowe.
Nie znam sytuacji na kolei, by tego typu stacyjka miała tylko świetlne semafory wjazdowe.
Rozjazdy mogą być ręczne, mogą być napędzane napędami mechanicznymi z nastawni - wówczas muszą być naprężacze (zewnętrzne lub wewnętrzne). Każda pędnia drutowa ma naprężacz bez względu na swą długość.
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#15
miki napisał(a):
Trochę z innej beczki: ta od wykolejnicy też? Bo czasami te druty niemiłosiernie zwisają...
Ta od wykolejnicy też (jeśli jest napędzana dźwignią z nastawni poprzez pędnię).
Takie "niemiłosiernie" zwisające pędnie drutowe mogą oznaczać, że urządzenie, do którego są jest nieczynne.
Pozdrawiam
 

TKK

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
aqws9 napisał(a):
Tomasz Wojczyk napisał(a):
mozesz troche to rozwinac? Albo ktos inny?
No co tu rozwijać, zwyczajnie starszy tabor ma za duże ,,ostrza" kół (czy jak to się tam zwie) co przy Roco C83 2,1mm wysokości daje skakanie po podkładach :) Sprawdziłem osobiście... :devil:
klania sie czytanie ze zrozumieniem
mowa byla o kolach RP25 - a te wrecz przeciwnie maja mniejsze, jak to nazwales, "krawedzie" - i raczej chodzi o wpadanie kola przy przejezdzaniu przez rozjazd
 

slaby

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Paweł Piotr napisał(a):
Jeśli jednak taka stacja poddana byłaby modernizacji i wymianie sygnalizacji kształtowej na świetlną, wówczas istniejące tylko semafory wjazdowe kształtowe zostały by wymienione na świetlne oraz zabudowano by semafory świetlne wyjazdowe.
Nie znam sytuacji na kolei, by tego typu stacyjka miała tylko świetlne semafory wjazdowe.
Nie zgodzę się z tym, że nie istniały stacje posiadające tylko świetlne semafory wjazdowe. Moi teściowie mieszkają w Żabnie (linia Tarnów-Szczucin). Tam, póki jeździły pociągi pasażerskie funkcjonowała normanie stacja Żabno. Nie wiem, czy miała kiedyś semafory kształtowe i kiedy były zmienione na świetlne, fakt, że gdy przyjechałem tam poraz pierwszy na początku lat 90-tych ub. wieku, to stacja posiadała tylko semafory świetlne wjazdowe, od strony Tarnowa cztero, a od strony Szczucina pięciokomorowy. Rozjazdy przestawiane są ręcznie. Układ torów na stacji jest bardzo podobny do stacji Dąbie (też trzy tory i żeberko). Semafory zostały rozmonowane (obecnie pozostały tylko słupy) po roku 2000, kiedy to zlikwidowano ruch pasażerski.
Pozdrawiam
 
OP
OP
Karol K.

Karol K.

Znany użytkownik
Reakcje
69 0 0
#19
Dzięki za rady!!!
Podobają mi się semafory kształtowe więc pomyślę :razz:
A jeżeli nie chcę mieć widocznych naprężaczy to czy mogę zastosować nastawnię piętrową (oczywiście jako samodzielny budynek)???

Nie wiem(możecie mnie poprawić :twisted:) czy do semaforów kształtowych trzeba prowadzić pędnie :?:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 8
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 31

Podobne wątki