Rozwijając słuszne uwagi Tomka K, garść praktycznych informacji.
Przy konstrukcji układu torowego małej lub średniej stacji przechodniej na linii dwutorowej należy pamiętać, iż wprowadzenie torów szlakowych do stacji (które w niej będą torami głównymi zasadniczymi) należy wykonać tak, by były możliwe, jako niezależne i równoczesne, jazdy po nich w kierunkach właściwych, to znaczy, by był możliwy równoczesny wjazd do stacji oraz wyjazd ze stacji (na rysunku Q1 zaznaczone czerwonymi strzałkami). Zasada ta dotyczy obydwu głowic rozjazdowych stacji.
Ponadto stosuje się zasadę, że tory szlakowe z jednej strony stacji oraz tory szlakowe z drugiej strony stacji przechodzą w te same tory główne zasadnicze w samej stacji. Oznacza to, że powinna istnieć możliwość ustawienia przebiegów bez zatrzymania przez stację dla pociągów, jadących w przeciwnych kierunkach po torach głównych zasadniczych.
Prawa głowica rozjazdowa jest w miarę poprawna, natomiast lewa głowica jest nieporozumieniem.
1. Sprowadzenie dwóch torów szlakowych do jednego (rozjazd krzyżowy – rys. Q2), a następnie rozwinięcie na tory stacyjne, jest błędem – rozjazd krzyżowy staję się wąskim gardłem (rozjazd krytyczny), który de facto paraliżuje ruch w stacji. Każda jego – nawet drobna awaria – zamyka całkowicie ruch pociągów.
2. Zakładając wprowadzenie toru szlakowego do stacji po rozjazdach na krzywo (czerwona strzałka z lewej do prawej strony – rys. Q2) – czego z zasady się nie robi, należałoby w podobny sposób wyprowadzić ruch ze stacji z toru głównego zasadniczego do toru szlakowego (czerwona strzałka z prawej do lewej strony) – tak, by były zachowane wspomniane wyżej zasady, dotyczące równoczesnego przejazdu przez stację pociągów, jadących w przeciwnych kierunkach po torach głównych zasadniczych.
3. Próbując uniknąć błędu, opisanego w pkt. 1 można zlikwidować pod nastawnią żeberko i wyprowadzić tor ze stacji do toru szlakowego (niebieska strzałka – rys. Q2), co jednak nie rozwiązuje problemu przebiegów bez zatrzymania, bo tory szlakowe z prawej strony stacji przechodzą w inne tory główne zasadnicze, niż na lewej głowicy rozjazdowej.
4. Kolejny błąd polega na wyprowadzeniu torów trakcyjnych z toru głównego zasadniczego w stacji (lewa głowica rozjazdowa).
Z powyższych uwag wypływa jeden, zasadniczy wniosek – lewa głowica rozjazdowa powinna być całkowicie przeprojektowana.
I kolejny błąd projektowy. Położenie zasadnicze zwrotnic ustala się najczęściej dla jazd „na wprost” – czyli dla jazd bez ograniczeń prędkości (chodzi o położenie zwrotnic na wjeździe ze szlaku do stacji), zatem jako naturalne i zgodne z zasadami położenie zasadnicze zwrotnic na prawej i lewej głowicy rozjazdowej jest takie, jakie umożliwia wjazd do stacji na ten sam tor z przeciwnych kierunków – a to jest niedopuszczalne..
(moderator zechce połączyć ten post z poprzednim).