• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta Cooli'ego

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Popatrz jeszcze raz na rysunek i zauważ że im większy promień łuku tym szybciej ten łuk oddala się od styku skosu z blatem.Prawdopodobnie trzeba by trochę
powiększyć blat ,ale mnie wydaje się że lepiej by to wyglądało.
 

Załączniki

OP
OP
Michał Szewczyk

Michał Szewczyk

Aktywny użytkownik
Reakcje
27 0 0
Panowie ja z takim szybkim pytaniem. Szukałem ale nie mogę znaleźć.

Czy zwrotnice Geoline można przerobić tak aby pasowały do napędów pod makietowych Conrada? Próbował już ktoś może dłubać z nimi?
 
OP
OP
Michał Szewczyk

Michał Szewczyk

Aktywny użytkownik
Reakcje
27 0 0
No i jest ostateczna wersja planu makiety. Makieta będzie składała się z stacji kolejowej oraz pętli powracającej usytuowanej w tunelu i z wjazdem pod makietę, 2 szlaków i malutkiej stacyjce na drugiej pętli na dole

Od razu na wstępie podziękowania (bardzo duże) Krisowi za czas poświęcony przy projektowaniu, rysowaniu i malowaniu projektu.

A o to dzieło...


Teraz już nie odpuszczę i nie przerwę tej budowy z głupich powodów dla których już 3 razy przerywałem. Będzie to szło powoli ale projekt będzie ukończony. Prace będą posuwały się weekendami. Więc zawsze po każdych robótkach będę zdawał relację.
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Byłoby fajnie ale.... Ten rozjazd krzyżowy przy nastawni po lewej u góry przed tunelem jest błędem. Po prawej jest wjazd pod peron dwoma torami niezależnie. Po lewej też tak musi być. Tak jak zaplanowałeś stacji się nie buduje. Popraw to za nim będzie za późno!!!!
 
P

Paweł Piotr

Gość
Rozwijając słuszne uwagi Tomka K, garść praktycznych informacji.
Przy konstrukcji układu torowego małej lub średniej stacji przechodniej na linii dwutorowej należy pamiętać, iż wprowadzenie torów szlakowych do stacji (które w niej będą torami głównymi zasadniczymi) należy wykonać tak, by były możliwe, jako niezależne i równoczesne, jazdy po nich w kierunkach właściwych, to znaczy, by był możliwy równoczesny wjazd do stacji oraz wyjazd ze stacji (na rysunku Q1 zaznaczone czerwonymi strzałkami). Zasada ta dotyczy obydwu głowic rozjazdowych stacji.
Ponadto stosuje się zasadę, że tory szlakowe z jednej strony stacji oraz tory szlakowe z drugiej strony stacji przechodzą w te same tory główne zasadnicze w samej stacji. Oznacza to, że powinna istnieć możliwość ustawienia przebiegów bez zatrzymania przez stację dla pociągów, jadących w przeciwnych kierunkach po torach głównych zasadniczych.
Prawa głowica rozjazdowa jest w miarę poprawna, natomiast lewa głowica jest nieporozumieniem.
1. Sprowadzenie dwóch torów szlakowych do jednego (rozjazd krzyżowy – rys. Q2), a następnie rozwinięcie na tory stacyjne, jest błędem – rozjazd krzyżowy staję się wąskim gardłem (rozjazd krytyczny), który de facto paraliżuje ruch w stacji. Każda jego – nawet drobna awaria – zamyka całkowicie ruch pociągów.
2. Zakładając wprowadzenie toru szlakowego do stacji po rozjazdach na krzywo (czerwona strzałka z lewej do prawej strony – rys. Q2) – czego z zasady się nie robi, należałoby w podobny sposób wyprowadzić ruch ze stacji z toru głównego zasadniczego do toru szlakowego (czerwona strzałka z prawej do lewej strony) – tak, by były zachowane wspomniane wyżej zasady, dotyczące równoczesnego przejazdu przez stację pociągów, jadących w przeciwnych kierunkach po torach głównych zasadniczych.
3. Próbując uniknąć błędu, opisanego w pkt. 1 można zlikwidować pod nastawnią żeberko i wyprowadzić tor ze stacji do toru szlakowego (niebieska strzałka – rys. Q2), co jednak nie rozwiązuje problemu przebiegów bez zatrzymania, bo tory szlakowe z prawej strony stacji przechodzą w inne tory główne zasadnicze, niż na lewej głowicy rozjazdowej.
4. Kolejny błąd polega na wyprowadzeniu torów trakcyjnych z toru głównego zasadniczego w stacji (lewa głowica rozjazdowa).
Z powyższych uwag wypływa jeden, zasadniczy wniosek – lewa głowica rozjazdowa powinna być całkowicie przeprojektowana.


I kolejny błąd projektowy. Położenie zasadnicze zwrotnic ustala się najczęściej dla jazd „na wprost” – czyli dla jazd bez ograniczeń prędkości (chodzi o położenie zwrotnic na wjeździe ze szlaku do stacji), zatem jako naturalne i zgodne z zasadami położenie zasadnicze zwrotnic na prawej i lewej głowicy rozjazdowej jest takie, jakie umożliwia wjazd do stacji na ten sam tor z przeciwnych kierunków – a to jest niedopuszczalne..
(moderator zechce połączyć ten post z poprzednim).
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.283 41 5
Dzięki Panowie! Obaj macie oczywiście rację.
To da się przerobić. Trudno mi było tą kwestię zauważyć od razu, bo projektowałem pod kątem "życzeń klienta" i jego możliwości lokalowych. Ale da się wypracować kompromis, bez dramatycznych zmian wymiarów :)
Niebawem przedstawię poprawiony projekt do wglądu. Jeszcze raz dzięki za zwrócenie uwagi.

Szybkie niebawem. Nawet zdążyłem zedytować wpis :D

Czy teraz może być ?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Tylko jeszcze jedna rzecz... Brakuje możliwości jazdy "z tunelu" na grupę torów "u góry" czyli po lewej stronie jest tylko "połówka trapezu", a powinien być cały tak jak po prawej stronie. Jest to potrzebne bo na dolnej części są teraz tylko dwa tory na przyjęcie pociągów.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.283 41 5
Tylko jeszcze jedna rzecz... Brakuje możliwości jazdy "z tunelu" na grupę torów "u góry" czyli po lewej stronie jest tylko "połówka trapezu", a powinien być cały tak jak po prawej stronie. Jest to potrzebne bo na dolnej części są teraz tylko dwa tory na przyjęcie pociągów.
RACJA ! (y)
 

Podobne wątki